AndroidHealthClinic

Alternatieven voor bankdrukken?

  • Topic starter Hamme
  • Startdatum
  • Reacties 42
  • Weergaven 6K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

Zoals hierboven al eens aan gegeven, elke training lichtjes verhogen ook al is het maar met 1 kg.
Zelf hangt het bij mij af van mijn voorafgaande maaltijd/vermoeidheid
Heb dagen dat ik 110 bench, ik heb er ook dat ik al veel moeite heb met 80kg.
Btw, je kan ook geleidelijk omhoog gaan op de machine press. (afhankelijk van de beweging van het toestel is dit hetzelfde).
 
Probeer eens een tijdje te incline benchen ipv flat. Dan pak je ook meer je schouders. En doe eens wat narrow grip bench presses voor je triceps tijdens je triceps training.

En wat is je train frequentie? Hoe vaak bench je per week?
Probeer eens 4x per week te benchen. 2x per week zoals je normaal doet tijdens je borsttraining, en op de overige 2 dagen maar 2 setjes van 4 tot 5 reps. En dan niet tot failure. Gewoon vaker deze oefening doen zodat je er beter in wordt. Hoe vaker je het doet des te natuurlijk het gaat voelen en des te sterker je er in gaat worden. Maar dus niet elke keer tot failure, bij overtraining zal je zwakker worden.
 
Ik train drie keer per week en bench om de keer en op de benendag doe ik de militairy press.

Niet tot failure zal ik proberen, op een of andere manier ben ik erg geneigd er nog een uit te persen. Zometeen ga ik weer bankdrukken. Dit is mijn laatste training voordat ik aan de 80 kg toe ben gekomen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
En probeer eens variatie in reps te doen. De ene training 5,4,3. andere training 12,11,10. Dan weer 3x8.
Soms beginnen met bench, andere keer beginnen met dumbells. De ene keer incline, andere keer flat.

Het verschilt natuurlijk per persoon maar bij mij hielp dit toen ik vast zat op een plateau.
 
Zie je wel? Aanhouder wint.
 
Vooruitgang is trouwens sowieso geen positieve lineare lijn. Per training verschilt het. Zelfs per week of maand kan het verschillen. Er zijn immers heel veel factoren die invloed hebben.

Ik hou al mn setjes bij in een app (jefit) dus kan daardoor mooi een grafiekje plotten om m'n vooruitgang bij te houden. Zo kan ik ook snel en duidelijk zien wat de invloed is als ik bijvoorveeld switch van trainschema, eetschema, oefeningen, fitheid, drukte door werk/school, etc.

Zie bijvoorbeeld de plot van m'n incline bench:
Screenshot_20191220-140214_JEFIT.jpg


De app berekent zelf de 1 rm max per set. Er zit een groot verschil per training. *Er zit wel een catch omdat ik 1 a 2x per week maar 2 setjes doe van 2 reps, dus die vallen sowieso lager uit. Maar het gehele plaatje van de afgelopen 12 maanden toont flinke vooruitgang.

Mijn 1 rm 120kg is alweer een paar weken geleden. Het lijkt misschien alsof m'n borst geen vooruitgang heeft, maar bij andere borst oefeningen heb ik momenteel elke training een PR. Schouders en triceps heb ik momenteel ook elke training PR's.

Waarom staat m'n incline bench dan al een tijdje stil betreffende 1rm max? Geen idee, maar ik groei wel. En gezien de lijn zal dit plateau binnenkort wel doorbroken worden.


Mijn advies, gewoon door blijven knallen en neem ook die app (Jefit, is gratis) en houd je progressie bij. Soms denk je geen progressie te boeken maar zit het gewoon tussen je oren.

Log van reps en sets per training voor incline bench:
Screenshot_20191220-142055_JEFIT.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vooruitgang is trouwens sowieso geen positieve lineare lijn. Per training verschilt het. Zelfs per week of maand kan het verschillen. Er zijn immers heel veel factoren die invloed hebben.

Ik hou al mn setjes bij in een app (jefit) dus kan daardoor mooi een grafiekje plotten om m'n vooruitgang bij te houden. Zo kan ik ook snel en duidelijk zien wat de invloed is als ik bijvoorveeld switch van trainschema, eetschema, oefeningen, fitheid, drukte door werk/school, etc.

Zie bijvoorbeeld de plot van m'n incline bench:
Bekijk bijlage 474596

De app berekent zelf de 1 rm max per set. Er zit een groot verschil per training. *Er zit wel een catch omdat ik 1 a 2x per week maar 2 setjes doe van 2 reps, dus die vallen sowieso lager uit. Maar het gehele plaatje van de afgelopen 12 maanden toont flinke vooruitgang.

Mijn 1 rm 120kg is alweer een paar weken geleden. Het lijkt misschien alsof m'n borst geen vooruitgang heeft, maar bij andere borst oefeningen heb ik momenteel elke training een PR. Schouders en triceps heb ik momenteel ook elke training PR's.

Waarom staat m'n incline bench dan al een tijdje stil betreffende 1rm max? Geen idee, maar ik groei wel. En gezien de lijn zal dit plateau binnenkort wel doorbroken worden.


Mijn advies, gewoon door blijven knallen en neem ook die app (Jefit, is gratis) en houd je progressie bij. Soms denk je geen progressie te boeken maar zit het gewoon tussen je oren.

Log van reps en sets per training voor incline bench:
Ik vind dat je erg veel progressie hebt gepakt in een jaar ,niet normaal. :thumbs: Een tijdje stilstaan en plateaus zijn heel normaal. Als je altijd maar zou kunnen plussen zouden we allemaal 200 kg benchen. Rijmen je cut en bulk met wat je in de grafiek ziet?
 
Helaas nog geen progressie gemaakt met bankdrukken sinds ik een blessure kreeg aan mijn rechterschouder en elleboog en noodgedwongen voornamelijk mijn benen getraind heb. Nu mijn rechterarm zo goed als genezen is pak ik het bankdrukken weer wat op. Ben begonnen met 60 kg x 50 reps verdeelt over zo weinig mogelijk sets (nu 3 x 10 en 4 x 5). Waarbij ik beter op mijn vorm let die voorheen niet helemaal goed was, wat vermoedelijk de oorzaak van de blessure is. Met wat minder gewicht kan ik de goeie vorm ook beter behouden en naarmate ik minder sets nodig heb om 50 reps te halen kan ik ook weer meer gewicht drukken zo is mijn idee. Verstand op nul en door beuken maar of wellicht wordt het tijd om enchaced te trainen, wat helaas nog hogere wiskunde voor me is.
 
Tijd voor enhanced??
Je bent nog lang niet op je natuurlijke max.
Als je sterker wilt worden moet je meer sets en minder reps doen. Misschien is het smolov JR programma iets voor jou?

En verhoog je calorien!
 
Met aas ga je veel sterker worden, zou het snel bestellen als ik jou was. Helaas val je na een kuur wel weer terug, dus geniet even extra van de weken dat je bench sterker wordt.

Verder gaan andere oefeningen je weinig/niet helpen. Heb je alles geprobeerd en blijven je gewichten laag, zal het nu eenmaal nooit echt wat gaan worden. Accepteren rest.
 
haha, ik was slecht is squats. Doe nu meer leg extensions en squat opeens 200kg :roflol:
Zou ook kickback gaan doen. Sterker triceps = sterke bench!

lach maar ,sinds ik dip ben ik van 85kg naar 360 kg gegaan ,op een goede dag zelfs met 1 hand
 
lach maar ,sinds ik dip ben ik van 85kg naar 360 kg gegaan ,op een goede dag zelfs met 1 hand

Met de hand waarmee je masturbeert zeker :D
Als ik 3 keer per dag masturbeer zijn 10 reps one arm pullups ook geen probleem.
 
zie hier de kennis van de gemiddelde DBB'r ,niveau is 0,0 , jammer dat dit op een BB forum eigenlijk niet meer te vinden is ,

(een paar experts daargelaten)




hieronder tips van echte kenners uit de praktijk en wetenschap die kunnen bijdragen aan een sterkere bench






Tip 3: Je triceps zijn zwak
Wat sommige mensen ook nog wel eens vergeten, is dat je triceps ook flink meewerken bij het bankdrukken. Deze ook aansterken is dus een prioriteit.

De makkelijkste manier om dat te doen is om wat extra werk te doen voor je triceps. Let hierbij op dat het een beetje extra werk is, niet meteen 50 sets pushdowns. Versterken, niet afslachten en het erger maken.
Qua accessoirewerk kun je denken aan de ‘Close Grip Bench Press’ (waarbij je, naast het feit dat je je triceps versterkt, ook je bench patroon wat kunt oefenen) en isolatie oefeningen als een ‘Triceps Pushdown’, of een ‘Overhead Triceps Extension‘.



Close-grip Push-up
Waarom? Je triceps zijn van cruciaal belang tijdens de bench press, omdat ze helpen om de barbell in een gestroomlijnde beweging omhoog en omlaag te bewegen. Om het gewicht boven het hoofd te krijgen, moet de elleboog worden ontgrendeld. Laat dit nou net een primaire functie van de tricep zijn.



10. Je doet geen Overhead Presses

Als jij sterker wilt worden op de bankdruk dan is het belangrijk dat je schouders en triceps ook sterker worden.


De overhead Press is oefening die door vele onderschat wordt terwijl het een van de beste oefeningen is voor het boven lichaam.


Je traint je schouders, bovenkant borst en triceps met deze oefening. Door deze spiergroepen sterker te maken zal je uiteindelijk ook sterker worden op de bankdruk.




Meer power nodig vanaf de borst?

Heb je vooral moeite om de barbell de eerste centimeters krachtig vanaf je borst te duwen? Dan komt het hoogstwaarschijnlijk doordat je borstspieren minder goed ontwikkeld zijn. Je kan hiervoor een variant op de Bench Press kiezen:


  • Paused Bench Press
  • Wide Grip Bench Press
  • Larson (Feet-Up) Bench Press
  • Dumbbell Bench Press
  • Deficit Push-Up


Vooral moeite tijdens het middelste gedeelte?

De barbell komt gemakkelijk vanaf je borst, maar halverwege de beweging blijft de barbell kleven. Dit kan komen doordat je schouders niet sterk genoeg zijn. Voeg deze oefeningen dan aan je programma toe:


  • Incline Bench Press
  • Incline Dumbbell Bench Press
  • Spoto Bench Press
  • Dumbbell Shoulder Press
  • Barbell Shoulder Press



Moeite met de lock-out?

Ondanks dat de triceps niet goed getraind worden tijdens de Bench Press, is het waarschijnlijk wel de reden waarom je moeite hebt met de lock-out. Onderstaande Bench Press variaties kunnen bijdragen aan een sterke lock-out:


  • Close Grip Bench press
  • Barbell Floor Press
  • Band Resisted Bench press
  • Triceps Push Down
  • Skullcrushers




De grote oefeningen worden aangevuld met de zogenaamde 'accessoireoefeningen'. Dit zijn oefeningen zoals bijvoorbeeld de dumbbell press, seated row of tricep pushdowns. Welke accessoireoefeningen je krijgt, hangt af van waar je probleem zit. Heb je moeite met het evenwicht tijdens de bench press? Dan zul je waarschijnlijk een dumbbell press in je schema zien verschijnen.
 
Laatst bewerkt:
Na alles wat ik bereikt heb word ik nog steeds niet erkend als echte kenner, :treuren:Ik zet nu net als Barney al mijn trofeeën op marktplaats.
 
Na alles wat ik bereikt heb word ik nog steeds niet erkend als echte kenner, :treuren:Ik zet nu net als Barney al mijn trofeeën op marktplaats.


beter lezen ,reserve Duitser :study:


(een paar experts daargelaten)
 
Goed dat je aan techniek werkt. Zelf de laatste tijd ook fel mee bezig, waardoor ik bankdrukken ook nog niet optimaal doe. De rechterschouder is een aandachtspuntje ook voor mezelf.
Momenteel blijf ik bij de dumbells en doe ik soms wel wat lichtere sets met de barbell.
Als je de barbell benchpress geen noodzaak zou vinden zou ik louter bij dumbells blijven. veel gezonder en minder kans op kwaaltjes.

Wat ik zelf heb aangepast voor de schouders. Rotator cuff oefeningen op off days, voor de training opwarmen van de schouders voorlangs en achterkant, wat stretchen van de pecs etc. en dan niet te snel hoog in gewicht gaan. Doet voor mezelf wel wonderen.
 
Back
Naar boven