AndroidHealthClinic

snelle koolhydraten post workout

jerul

Dutch Bodybuilder
Waardering
11
Lengte
1m86
Massa
91kg
Hallo,

Ik heb wat vraagjes

Hoe zit het nou precies met snelle koolhydraten?
moet je deze na de training nemen?
wel of niet met whey?
en wanneer anders/nog meer?

Hallo,

Ik heb wat vraagjes

Hoe zit het nou precies met snelle koolhydraten?
moet je deze na de training nemen?
wel of niet met whey?
en wanneer anders/nog meer?

ik neem ze enkel na de training in men whey shake. sommigen ook tijdens en voor de training. geeft je wrs meer energie.

Buiten de cut na de training samen met whey. Beste snelle kh's haal je dan b.v. uit druivensuiker.

• Topic Starter Topic Starter
dus bijvoorbeeld een whey shake met dextro energy tabletjes erbij?
of dextrojuice erin?

en dan alleen na de training?

dus bijvoorbeeld een whey shake met dextro energy tabletjes erbij?
of dextrojuice erin?

en dan alleen na de training?

dextrojuice zou kunnen, ik koop normaal zakken druivensuiker bij een voedingsup.handel
10/15gram erbij en geloof me je hersteld sneller.

je kunt het ook oplossen in water en halverwege je training al beginnen te drinken als je spiercellen openstaan, dan laad je gelijk alles vol.

Velen gebruiken dextrose PWO om de glycogeenwaardes van je spieren terug aan te vullen.
Je kan echter maar een beperkte hoeveelheid glycogeen terug aanvullen per uur.
Grote hoeveelheden dextrose nemen PWO heeft dus, imo, weinig nut.

Dextrose heeft als bijkomend effect dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat, waardoor insuline aangemaakt wordt.
Insuline is een opslaghormoon dat vitamines, suikers en eiwitten in je cellen pompt.
Dit effect stimuleren PWO is dus wel intressant aangezien je zo je spierherstel/groei bevordert.
Kleine hoeveelheden dextrose nemen PWO is dus, imo, ideaal om spiergroei te stimuleren.

Het nadeel van dextrose PWO is echter dat je dan je vetverbranding stopzet. Dit gebeurt echter ook wanneer je andere carbs eet PWO.
In de cut is het dus soms misschien beter dextrose volledig weg te laten.

Om je spierglycogeen aan te vullen kan je best gewoon een goede maaltijd met trage carbs eten pre- en postworkout.
Het aanvullen van je glycogeen gebeurt sowieso toch geleidelijk aan de komende uren na je training en de volgende dag.

Velen gebruiken dextrose PWO om de glycogeenwaardes van je spieren terug aan te vullen.

Dextrose heeft als bijkomend effect dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat, waardoor insuline aangemaakt wordt.
Insuline is een opslaghormoon dat vitamines, suikers en eiwitten in je cellen pompt.
Dit effect stimuleren PWO is dus wel intressant aangezien je zo je spierherstel/groei bevordert.
Kleine hoeveelheden dextrose nemen PWO is dus, imo, ideaal om spiergroei te stimuleren.

Het nadeel van dextrose PWO is echter dat je dan je vetverbranding stopzet. Dit gebeurt echter ook wanneer je andere carbs eet PWO.

Om je spierglycogeen aan te vullen kan je best gewoon een goede maaltijd met trage carbs eten pre- en postworkout. Dit zal geleidelijk aan gebeuren de komende uren na je training en de volgende dag.

wat is een kleine hoeveelheid dan in jouw ogen?

dextrojuice zou kunnen, ik koop normaal zakken druivensuiker bij een voedingsup.handel
10/15gram erbij en geloof me je hersteld sneller.

je kunt het ook oplossen in water en halverwege je training al beginnen te drinken als je spiercellen openstaan, dan laad je gelijk alles vol.

bedoel je 10/15 gram druivensuiker bij de whey?

Om je spierglycogeen aan te vullen kan je best gewoon een goede maaltijd met trage carbs eten pre- en postworkout.
Het aanvullen van je glycogeen gebeurt sowieso toch geleidelijk aan de komende uren na je training en de volgende dag.

Precies wat ik zei alleen dan zonder de onderbouwing. 10 á 15 gram is weinig. ik heb altijd low carb whey dus dan is het niet veel. Idd wat baloo ook zegt; alleen buiten de cut.

je schijnt toch zelfs droger te worden van snelle koolhydraten na de training?
ik heb iig zo'n onderzoek gezien waar dat in stond?

waarom dan niet effectief tijdens de cut?

Precies wat ik zei alleen dan zonder de onderbouwing. 10 á 15 gram is weinig. ik heb altijd low carb whey dus dan is het niet veel. Idd wat baloo ook zegt; alleen buiten de cut.

Klopt :) Ik wou enkel even in detail gaan omdat het voor sommigen een nogal onduidelijk punt is.
Ik zie zo soms immense hoeveelheden dextrose voorbij komen terwijl dat eigenlijk nergens goed voor is.
Pas op, niet iedereen reageert gelijk, en ik ben van mening dat dextrose PWO de spiergroei sowieso bevordert, maar 100gr bvb vind ik gewoon ongezond en weinig meerwaarde hebben.

je schijnt toch zelfs droger te worden van snelle koolhydraten na de training?
ik heb iig zo'n onderzoek gezien waar dat in stond?

waarom dan niet effectief tijdens de cut?
Om verschillende factoren:

Zoals ik al zei is insuline een opslaghormoon.
Het zal niet alleen zorgen dat vitamines, suikers en eiwitten in je cellen gepompt worden.
Ook vetten worden sneller opgeslagen bij verhoogde insulinewaardes.
Aangezien je insulinepeil toch nog enkele uren verhoogd blijft na de supplementatie van dextrose, zal je dan gemakkelijker vetten opslagen.

Ook gaat je spierglycogeen, hoewel slechts lichtjes, toch omhoog gaan na de inname van dextrose.
Wanneer je spierglycogeen lager is, wordt de vetverbranding beter gestimuleerd.
Verhoging van je spierglycogeen zal dus niet zozeer zorgen voor vetopslag, maar minder vetverbranding.

Wanneer je dextrose neemt gaat je lichaam glucose ter beschikking hebben.
Dit wordt geprefereerd als energiebron boven vetten.
Vetverbranding is minder bij de aanwezigheid van suikers.

Om deze redenen gaan sommigen in hun cut koolhydraten PWO compleet weglaten.
Alhoewel dit niet bepaald anabool is, wordt de vetverbranding dan wel optimaal gestimuleerd.

whey met dextrose halfuurtje voor de training om je energie te geven en om je spieren te beschermen tegen onnodig catobolisme. Studies bewijzen dat een pre-workout shake de spieren sneller en beter helpen te herstellen. Dus dit is wel een must.
En natuurlijk nog eentje direct na de training e ;)

whey met dextrose halfuurtje voor de training om je energie te geven en om je spieren te beschermen tegen onnodig catobolisme. Studies bewijzen dat een pre-workout shake de spieren sneller en beter helpen te herstellen. Dus dit is wel een must.
En natuurlijk nog eentje direct na de training e ;)

Is het aan te raden om voor de training dus pre-workout dextrose in te nemen?

Ik doe het nu zoals dit.

Voor de KT : 20gr Whey Isolaat.

Tijdens de KT (na mijn compounds) : 2gr BCAA capsules (weet ook niet waarom eigenlijk...:p)

Na de KT : 3gr BCAA's + 30gr DextroJuice + 40gr Whey Isolaat.

@ Yoshuba:
Ziet er goed uit zo.
Ik zou er niets aan veranderen.

nog iets: de BCAA hoeveelheid die je na je training gebruikt zou ik opdrijven naar 5gr
en 5gr direct voor het trainen en niet tijdens de training

ik altijd post-workout = wheyshake + paar rijstcrackers

Terug
Naar boven