XXL Nutrition

Spartacus!! Kent iemand dat?

jandaan

Novice
Elite Member
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
87kg
Sinds jaar en dag trouwe maar stille meelezer op dit prachtige forum.
Ik moet voor het volgende toch iets voorleggen aan de heren/dames kenners:

De afgelopen 3 jaar heb ik rustig aan een homegym opgebouwd die, naar mijn zeer bescheiden mening, redelijk voldoet. Menig homegym builder zal mogelijk herkennen dat dit soms bijna verslavend is. Steeds maar weer als hongerige metaalvreter de bekende plaatsen afstruinen, op zoek naar eerlijk metaal.
Ik heb inmiddels geleerd dat de essentie gaat om een aantal basic apparatuur. Zo is mijn homegym dus onderhevig aan bomvol staan tot back to basic.

Nu ben ik in blijde verwachting van een professionele smith, iets waar ik al een tijdje van droom.
Hiervoor moet echter 1 machine het veld ruimen om te voorkomen dat een paar ton aan metaal door mijn zolder dondert. Het gekraak 's nachts wordt steeds luider, alsmede het commentaar van mijn vrouw.

Nu heb ik 3 jaar geleden een machine op de kop getikt waarop het merk "Spartacus" prijkt.
Enig onderzoek leert mij dat dit van een metaal-constructie bedrijf is die sedert 1981 fitness-componenten bij elkaar last. http://www.spartacus.nl/spartacus/index-bedrijf.htm

Op een of andere gekke manier ben ik wel gehecht aan dit ding. Vraag me niet waarom. Misschien is het de nostalgie en de lompe eerlijke degelijkheid. Bovendien heb ik er door de tijd heen heel wat diverse oefeningen eruit weten te halen. Door de lompe constructie doe ik a.) mijn dips met weight belt gewoon op de stangen(geeft geen krimp), b.) met een zelfgemaakte step doe ik mn staande kuit oefening. c) military press d.) shurgs etc etc. Allemaal prima want steekgewicht gaat tot 100 kg. Echter, omdat ik alleen train, prefereer ik deze machine voor mijn "bankdruk" oefening omdat ik een spotter mis. Safety first. De 100 kg voldoen echter al een tijdje niet meer wat zonde is. Daarom de aanschaf van de smith. Met de smith kan ik alle bovenstaande oefeningen ook doen zonder de 100 kg beperking, daar hoef ik het dus niet voor te laten. En anders kan ik nog met de dumbells aan de slag.

Ik heb alleen het gevoel dat ik iets bijzonders verkoop.
Heb destijds namelijk een cable cross van hetzelfde merk verkocht en heb daar later veel spijt van gehad.
Hoewel ik er voldoende voor betaald heb gekregen kreeg ik het gevoel iets van nostalgie verkocht te hebben en dat vind je niet zo snel. Aan beide zijden bevonden zich 2 packs met gewichten i.p.v. 1 die geschakeld konden worden (4 in totaal dus). Ben even het totaal gewicht per pack kwijt maar weet wel dat de complete constructie richting de 700 kg ging. Dat was ook de reden waarom hij weg moest. Maar snel vind je dat niet.

Enfin, graag jullie mening. Anders blijft deze rakker gewoon op zolder staan:D
Qua ruimte geen gebrek namelijk...

2r239xs.jpg

287i2s5.jpg

rkzkeh.jpg

heb je niet gewoon een powercage?

• Topic Starter Topic Starter
heb je niet gewoon een powercage?

Goeie vraag. Hoewel aan oppervlakte geen gebrek zit ik met een schuin dak. Mijn redding is dat ik mijn spullen aan de randen kan plaatsen waar meer draagkracht is. Een powercage steekt tamelijk ver. De smith is aan 1 kant schuin waardoor ik hem redelijk aan de rand kan plaatsen. Het statische gewicht van zo'n cache is weliswaar niet zo schokkend bij de drop kan dit behoorlijk oplopen. Misschien overschat ik het hor...
Bovendien steken ze aardig hoog waardoor je noodgedwongen toch verder van de rand afkomt.

---------- Toegevoegd om 15:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:57 ----------

Btw: een cache kan wel op de plek van de "geliefde" spartacus staan.

Prachtige apparaten, zou hem niet wegdoen krijg je spijt van.

Nooit wegdoen dat ding! Ik zoek er één en ze zijn niet te vinden. In de sportschool hadden ze ook van dit soort oldschool apparatuur en het trainde voor mijn gevoel heerlijk ( net als een drukbank waar je de armen afzonderlijk kunt bewegen ). Zeker als je alleen traint kun je dan mooi wat zwaarder:) Die bij ons op de sportschool stonden waren overigens chroom en iets smaller qua frame.

Nooit wegdoen dat ding! Ik zoek er één en ze zijn niet te vinden. In de sportschool hadden ze ook van dit soort oldschool apparatuur en het trainde voor mijn gevoel heerlijk ( net als een drukbank waar je de armen afzonderlijk kunt bewegen ). Zeker als je alleen traint kun je dan mooi wat zwaarder:) Die bij ons op de sportschool stonden waren overigens chroom en iets smaller qua frame.

Leuk om te horen. Tsjah, alleen de naam al. Mocht ik hem, om wat voor reden weg doen of ruilen, zal ik aan je denken. Heb op deze manier ook leuk spul weten te krijgen. The real deal krijg je toch vaak op basis van gun factor, zo is mijn ervaring. Enfin, het is duidelijk, Spartacus blijft voorlopig bij mij.

Graag gedaan!
Het enige probleem is, dat als je meer dan zo'n 30 kg aan broodjes toevoegt, de arm niet meer in z'n laagste stand zal kunnen. Plus dat je dan ook altijd moet starten met het gewicht wat je er extra bij doet, waardoor je sommige oefeningen niet meer zou kunnen doen, al lijkt me dat met 25-30 kg nog wel meevallen.

Anders is dit misschien ook een optie: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=150361573
of zoiets als dit: http://www.newyorkbarbells.com/7304.html
maar dan voor 30 mm schijven, want die heb je zo te zien.

En ik heb ook wel eens ergens een haak gezien, die kon je dan over de gewichtstapel hangen en had een horizontale pen, waar je dan ook weer extra schijven op kwijt kon. Ik kon er zo snel even geen foto van vinden, maar wel erg handig, omdat je hem er ook weer makkelijk vanaf haalt.

Perfect ding om ook je traps mee te trainen.. Gewoon wat extra schijven erop en gaan :)
Bij ons in de gym hadden we hem ook, maar is nu helaas weg. Mooi ding, sluit me er bij aan om absoluut te houden.

Graag gedaan!
Het enige probleem is, dat als je meer dan zo'n 30 kg aan broodjes toevoegt, de arm niet meer in z'n laagste stand zal kunnen. Plus dat je dan ook altijd moet starten met het gewicht wat je er extra bij doet, waardoor je sommige oefeningen niet meer zou kunnen doen, al lijkt me dat met 25-30 kg nog wel meevallen.

Anders is dit misschien ook een optie: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=150361573
of zoiets als dit: http://www.newyorkbarbells.com/7304.html
maar dan voor 30 mm schijven, want die heb je zo te zien.

En ik heb ook wel eens ergens een haak gezien, die kon je dan over de gewichtstapel hangen en had een horizontale pen, waar je dan ook weer extra schijven op kwijt kon. Ik kon er zo snel even geen foto van vinden, maar wel erg handig, omdat je hem er ook weer makkelijk vanaf haalt.

Geinig. Wat ik zelf in gedachte had is om de stang los te maken en daartussen 2 metalen ppen te zetten.
De lengte van deze metalen ppen worden dan de totale hoogte van de extra broodjes.
Op de stang schroef ik een losse draad, verankeren met borgende moeren. Als ik dan de ppen tap aan de onder en bovenkant tab kan ik zo'n 60 a 70 kg zwaarder. Zie foto's hieronder.

2dul2dv.jpg

15hh54k.jpg

29m7vxy.jpg

Wat ik ook nog kan doen is de contra gewichten aan de achterkant eraf halen.
Dat zijn 22 schijfjes van 1,25 kg. Weet alleen niet of dat ten goede komt van de stabiliteit.

14bmj5d.jpg

Jouw opties ga ik sowieso maken. Super handig voor m'n pulley en peckdeck.
Check trouwens die close-up van de stack. Hoe vaak hebben deze rakkers hun weg naar boven en naar beneden wel niet gevonden. Pure nostalgie.

@Sverre: ik hou hem zeker. Jammer dat hij niet meer in jouw sportschool staat.
Blijkbaar circuleren er toch nog van deze juweeltjes rond.

---------- Toegevoegd om 14:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:10 ----------

Noeste arbeid!

68qzgy.jpg

bgr3w3.jpg

v3lk6h.jpg

Jullie geloven het misschien niet maar ik maak goede kans om ergens nog zo'n bench te kunnen kopen.
Ik hou jullie op de hoogte!

Ik begrijp niet helemaal hoe je nu die extra broodjes wil toevoegen, maar dat zal hem vast aan mij liggen;)
Ik zou die contragewichten er overigens niet afhalen, je wint er namelijk amper wat mee, misschien een kilo of 5 en het wordt er alleen maar verwarrender van, omdat je gewichten op de stack niet meer kloppen.
Nu met die close-up foto's zie pas echt goed hoe mooi degelijk dat ding gebouwd is inderdaad! Prachtig:)
En wat voor bench zou je nog kunnen krijgen als ik vragen mag? Mocht je zo'n machine bedoelen dan hoor ik het graag;)

Howly crap!! Ik heb de prijs gekregen: €2150 euro!!! :eek:Siiiick.
Dat is dus echt heel erg veel geld!!
Ik heb wel afgesproken om een keer langs te komen. Laat de bron nog even in het midden.
Als ik echt zeker weet dat hier niks vanaf kan dan speel ik hem door aan jullie.
Het is een waanzinnige machine maar €2150 euro is wel erg veel geld.
Daar heb je bijna een complete home gym voor als je het slim aanpakt.

Wel een beetje een domper dit...:grumble:
Sorry gents. Iets met dode mus...

Ik ben sinds een paar maanden ook een 'stille meelezer', maar na dit verhaal over de Spartacus machine toch maar even eens een post plaatsen. Ik kwam namelijk deze advertentie tegen op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/sport-e...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Misschien heb je er wat aan en kan je er op die manier wat extra gewicht op kwijt.

Hey Cronic, ik heb de stack gehaald hor. 200 km knarren maar dat geeft niet.
Hij had ook nog een legextension staan waarvan ik de achterkant heb meegenomen, kon het niet laten liggen.
Zie foto's. Ik zit er over te denken om hem voor m'n preacher curl te monteren.
Met 100 kg preach kan ik voorlopig wel even vooruit:eek:

Als er trouwens nog medelezers zijn die nog creatieve ideeen hebben met dat ding hoor ik het graag.
Kan er ook nog met enig creatief las werk een rowmachine van maken...
Pulley heb ik al wat eventueel de mogelijkheid zou bieden om er een cable cross van te maken.
Ach, ideeën genoeg, nu nog tijd:mad:

Ik heb er in ieder geval weer een Spartacus bij!

Ik heb mn andere probleem opgelost met de extra pin. Ik kan daar dus ook weer even mee vooruit.

2jeog8k.jpg

v5aghs.jpg

2zi0l5y.jpg

optvyq.jpg

Terug
Naar boven