MuscleMeat

Spiergeheugen

wimmos

Huge Freak
Waardering
198
Hoe zit dat nu net wetenschappelijk in elkaar? Spieren die je niet gebruikt zullen krimpen tot 1/4 van hun volume en in een latere fase zullen ze irreversibel omgezet worden tot bindweefsel... Hoe komt het dan dat mensen die jaren trainen en dan een paar maanden (jaren?) stoppen, dit "spiergeheugen" kunnen oproepen?

Deze vraag spookt ook al een tijdje bij mij door m'n grijze massa....:D

Ben erg benieuwd naar de antwoorden....

ik denk dat ervaring ook erg speelt in dit geheel. Je weet hoe je moet trainen ipv dat aanklooien waar je oorspronkelijk mee gestart bent.

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar dat het bestaat is een ding wat zeker is.
Ik heb 4 jaar bb gedaan, toen 1 jaar zware fitness, en toen bijna 4 jaar niets meer.
Inmiddels ben ik vanaf half december weer bezig en kom al weer aardig in de buurt van mijn oude kracht, geloof niet dat iemand zonder spiergeheugen het zo snel op kan bouwen :p

Denk dat het net zo werkt als met bijv schaatsen, dat verleer je ook wel een btje als je het een paar jaar niet doet, maar je zult het altijd weer snel oppakken.

De hersenen slaan dus alles op en zullen bij prikkels jaren erna deze snel kunnen leiden naar je spieren.

btje vaag omschreven misschien maar zo zal het ongeveer wel werken.

• Topic Starter Topic Starter
Denk dat het net zo werkt als met bijv schaatsen, dat verleer je ook wel een btje als je het een paar jaar niet doet, maar je zult het altijd weer snel oppakken.

De hersenen slaan dus alles op en zullen bij prikkels jaren erna deze snel kunnen leiden naar je spieren.

btje vaag omschreven misschien maar zo zal het ongeveer wel werken.

je bedoelt de motoriek van je oefeningen die bewaard blijft? Allemaal goed en wel, maar daardoor ga je toch niet veel vlugger groeien, zal eerder blessure-voorkomend zijn om met een goede techniek bvb te deadliften.

Wimmos, uit welk wetenschappelijk onderzoek komt dat?

Onomkeerbaar omzetten in bindweefsel?!

Kort door de bocht:
Bij alles wat je doet worden er linken gelegd van en naar de hersenen, praten, zwemmen, fietsen, handelingen in b.v. vechtsport, aansturing motorunits, etc.
De spieren worden na langdurig niet te zijn gebruikt, door training weer geactiveerd.
De linken in zenuwen zijn er al, er moet alleen gezorgd worden voor de juiste voeding en vocht voor het volume van de spieren.

Laatst bewerkt:
Wimmos, uit welk wetenschappelijk onderzoek komt dat?

Onomkeerbaar omzetten in bindweefsel?!

Kort door de bocht:
Bij alles wat je doet worden er linken gelegd van en naar de hersenen, praten, zwemmen, fietsen, handelingen in b.v. vechtsport, aansturing motorunits, etc.
De spieren worden na langdurig niet te zijn gebruikt, door training weer geactiveerd.
De linken in zenuwen zijn er al, er moet alleen gezorgd worden voor de juiste voeding en vocht voor het volume van de spieren.

Komt uit mijn cursus anatomie van een professor dokter (en doctor :p).

Als je met "linken" de zenuwbanen naar de spieren toe bedoelt, is je theorie fout, want zenuwbanen naar de spieren zijn er vanzelfsprekend al, anders konden ze niet bewegen.

Als je bedoelt dat er meer koppelingen in de hersenen gaan bestaan (door inwerking van CREB) en dus leidt tot Long Term Potentiation, ben je wel juist over de motoriek van de oefeningen (deze synapsen gaan NB ook wel verloren na een tijd niet te gebruiken door Long Term Depression).

Maar wat heeft je argument dan te maken met de spieropbouw zélf? De zenuwbanen beïnvloeden toch enkel de KRACHT en niet de MASSA?

Ik heb er ook al een keer van kunnen profiteren ... door omstandigheden bijna een jaar niet getraind (2 en een half jaar terug) Toen ik ineens weer serieus ging trainen vloog de spiermassa er weer aan ... heerlijk dat spiergeheugen

ho e het werkt weet ik niet, maar dat het bestaat heb ikzelf ook al mogen ondervinden :D
maar dan is mijn vraagje, geld dit ook als je stevig gekuurd hebt en tijdelijk (min. half jaartje ofzo) moet stoppen???

Het enige relevante dat ik vond met de search was:

Meeste groei komt niet door aanmaken van nieuwe cellen, maar door hypertrofie van bestaande cellen. Geheugen kan je dan zien als cellen die meer omvang hebben, maar krimpen door het glucose en water verlies als de training voor lange periode gestaakt wordt. Als de training hervat wordt, heeft de cel al voldoende capaciteit en komt snel weer op volume door de toename van glycogeen en water. Daarom hebben beginners of herbeginners meer aan veel koolhydraten na de training en minder eiwitten.Blijft wel belangrijk vóór training goed eiwit binnen te krijgen.

Maar als ze in bindweefsel worden omgezet zou dit niet gelden, daarom dus de bedenking.

wat ik heb begrepen is dat de fascia en bindsweefsels zijn opgerekt door het trainen en niet mee krimpen zoals de spieren, als trainen weer hervat wordt zullen de spieren meer ruimte hebben om te groeien waardoor dit sneller kan dan voorheen.

Bij de laatste twee reacties (wimmos en maurice 86) sluit ik me aan.
En de bedenking kan je beter leggen bij het omzetten in bindweefsel.
Een bejaarde die nog nooit heeft getraind kan na -met trainen te zijn begonnen- toch spierweefsel aanzetten.
Als dit bindweefsel zou zijn dan zou dat niet mogelijk zijn.
Ik vind dat ongeloofwaardig en heb hier nog nooit eerder van gehoord.
Tevens is het zo dat je de zenuwen naar de spieren toe wel degelijk 'sterker/gevoeliger' maakt door beweging.

Een groepje spiervezels is verbonden met een zogenaamde motorische zenuw. Dat zijn zenuwen die vanuit het ruggemerg electrische signalen naar de spieren leiden. Spiervezels en zenuw samen is een motorunit. Wanneer een prikkel via de zenuw de spiervezels bereikt, zullen het actine en myosine (eiwitten in de spier) in elkaar schuiven zodat alle vezels van die motorunit zich zullen verkorten.
De kracht waarmee een spier zich kan samentrekken is mede afhankelijk van het aantal motorunits dat bij een beweging kan worden ingezet. Iedere spier heeft een aantal motorunits die niet gemobiliseerd worden, zelfs niet wanneer we ons tot het uiterste inspannen.
Dit zijn de zgn. sluimerende motorunits.
Door gerichte training kunnen steeds meer van deze 'sluimerende motorunits' worden wakker geschud waardoor de kracht waarmee een spier samentrekt vergroot wordt.
Vooral langzame excentrische bewegingen onder belasting zijn geschikt om sluimerende motorunits te mobiliseren.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven