AndroidHealthClinic

spierknopen

trainertje18

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
67kg
Vetpercentage
12%
Hi allemaal,

Ik heb al een tijdje last van hoofdpijn, dat vanuit mijn nek komt. Vandaag bij de sportmasseur laten onderzoeken, en wat blijkt; allerlei spierknopen/blokkades (nek) door dagelijks intensief trainen.

Wie heeft hier ervaring mee en wat kan ik het beste hier tegen doen? Gewoon thuis uitrusten? Verlies ik geen massa door het uitrusten? (weekje of 2)?

Thanks

foamrollen

Volgens mij heeft vrijwel iedereen knopen? De mate waarin verschilt, maar je hebt ze zo los gemasseerd?

Foamrollen is in de nek niet aan te raden, zeker niet bij mensen met een aktieve instabiliteit van de nek.
Verder is het woord spierknoop zo achterlijk, iets wat aan twee kanten vast zit, hoe krijg je daar een knoop in?
Een sportmasseur kan overigens ook niet beoordelen of er echt blokkades zitten in de gewrichten van de nek, met alle respect, daar mist de sportmasseur teveel kennis en vaardigheden voor.

Zoek gewoon een manueel therapeut op liefst 1 die ook affiniteit heeft met de (kracht)sport en laat je daar onderzoeken en indien nodig behandelen. Tot die tijd kan je op geleide van de pijn gewoon doortrainen, vermijd de oefeningen die op dat moment je pijn verergeren.

• Topic Starter Topic Starter
Foamrollen is in de nek niet aan te raden, zeker niet bij mensen met een aktieve instabiliteit van de nek.
Verder is het woord spierknoop zo achterlijk, iets wat aan twee kanten vast zit, hoe krijg je daar een knoop in?
Een sportmasseur kan overigens ook niet beoordelen of er echt blokkades zitten in de gewrichten van de nek, met alle respect, daar mist de sportmasseur teveel kennis en vaardigheden voor.

Zoek gewoon een manueel therapeut op liefst 1 die ook affiniteit heeft met de (kracht)sport en laat je daar onderzoeken en indien nodig behandelen. Tot die tijd kan je op geleide van de pijn gewoon doortrainen, vermijd de oefeningen die op dat moment je pijn verergeren.

Triggerpointen zijn er gevonden bij mij, mijn hele nek is gespannen. Ik loop ook rond bij een manueel therapeut en volgens haar is het hetzelfde. Ook alles zie vast boven. Maar de sportmasseur heeft
Meer ontdekt , o.a ook in mijn rug en tussen mijn schouderbladen.
Ik werd er net nog pijnlijk, gevoelig mee wakker (nek).

Het is niet verstandig om door te trainen, want daardoor word verergert het zich en blijft de hoofdpijn maar komen. Ik wil graag alles laten uitrusten en de pijn totaal laten verdwijnen , omdat ik hier maanden mee loop.

Behoud ik mijn droogheid/spiermassa indien ik een tijdje niet ga trainen ivm rust of dien ik mijn eetschema hiervoor aan te passen?

Top en bedankt allemaal

---------- Toegevoegd om 07:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:36 ----------

Volgens mij heeft vrijwel iedereen knopen? De mate waarin verschilt, maar je hebt ze zo los gemasseerd?

Ja, maar ze zitten er nog. Ze gaan nog niet zo snel weg. Ze zitten er al een tijdje.

Als je minder traint heb je vanzelfsprekend minder kcals nodig op een dag met name koolhydraten dus ik zou het wel aanpassen als ik jou was.

Triggerpointen zijn er gevonden bij mij, mijn hele nek is gespannen. Ik loop ook rond bij een manueel therapeut en volgens haar is het hetzelfde. Ook alles zie vast boven. Maar de sportmasseur heeft
Heb je een goede houding? Geen hangende schouders?

ik zou idd niet de nek foamrollen, maar je bovenrug/traps (die volgens mij vaak oorzaak zijn van hoofdpijn door een vastzittende nek, bij mij dan iig) gaan prima

Triggerpoints heb ik nooit weggekregen met een foamroller. Ik gebruik daar een bal voor omdat triggerpoints lokaal zijn en een foamroller niet specifiek genoeg de plek kan aanpakken. Daarnaast liggen triggerpoint vaak ook diep waar een foamroller niet bij komt.

Zeer hardnekkige triggerpoints kun je goed aanpakken met dryneedling via een manueeltherapeut.

Foamrollen en stuiterbal massages hielpen mij niks. Dry needling hielp ook maar tijdelijk. Dagelijks 20min in de sauna lijkt bij mij goed te werken.

Het is niet verstandig om door te trainen, want daardoor word verergert het zich en blijft de hoofdpijn maar komen. Ik wil graag alles laten uitrusten en de pijn totaal laten verdwijnen , omdat ik hier maanden mee loop.

Behoud ik mijn droogheid/spiermassa indien ik een tijdje niet ga trainen ivm rust of dien ik mijn eetschema hiervoor aan te passen?

Top en bedankt allemaal

---------- Toegevoegd om 07:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:36 ----------

Ja, maar ze zitten er nog. Ze gaan nog niet zo snel weg. Ze zitten er al een tijdje.

Zoek dan een goede manueel therapeut, als je hier al maanden mee rondloopt. ;)
Zo'n stijve nek is zeer eenvoudig te verhelpen hoor.
Blokkades verhelpen in de nek+bovenrug (pt mobiliserende oefeningen geven om het los te houden) --> Triggerpoints/lokale verkrampingen behandelen met dry needling (DAT ZIJN GEEN SPIERKNOPEN!) --> Uitleggen dat de nadruk op bovenrug training gelegd moet worden om de sternale overbelastingshouding (schouders naar voren, anteropositie van het hoofd, versterkte kyfose van de bovenrug op basis van pijn) tegen te gaan --> profit. :D

Dit doe ik in de dagelijkse praktijk, met veel succes. Ik ben zelf manueel therapeut. ;)

Zoek dan een goede manueel therapeut, als je hier al maanden mee rondloopt. ;)
Zo'n stijve nek is zeer eenvoudig te verhelpen hoor.
Blokkades verhelpen in de nek+bovenrug (pt mobiliserende oefeningen geven om het los te houden) --> Triggerpoints/lokale verkrampingen behandelen met dry needling (DAT ZIJN GEEN SPIERKNOPEN!) --> Uitleggen dat de nadruk op bovenrug training gelegd moet worden om de sternale overbelastingshouding (schouders naar voren, anteropositie van het hoofd, versterkte kyfose van de bovenrug op basis van pijn) tegen te gaan --> profit. :D

Dit doe ik in de dagelijkse praktijk, met veel succes. Ik ben zelf manueel therapeut. ;)

Bedankt voor uw advies.

Alleen is het een beetje te ingewikkeld uitgelegd. Ik voel vooral pijn in mijn nek, rechtsachterin het meest.

Maar kan ik 2 weken rust nemen of verlies ik spiermassa/sixpack?

Helpt sauna of dergelijke?

Dry needling.
Zijn fysiotherapeuten die daar opleidingen voor hebben gevolgd.

Terug
Naar boven