XXL Nutrition

Squat ik zo goed Deel 2

Olafvw

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m82
Massa
80kg
Vetpercentage
12%
Beste DBB'ers,

Tijdje geleden had ik een filmpje geupload toen ik 3x5x80 squatte, nu 5 weken later heb ik mijn squat verhoogd met Rippetoe, naar 3x5x105.
Nu was mijn vraag of ik nog steeds goede techniek heb of dat jullie misschien nog verbeter punten zien.

Alvast bedankt.

Gr. Olaf

http://www.youtube.com/watch?v=oBeNZ1jJUjQ

Ziet er goed uit,
lijkt vanaf deze hoek dat je knieën naar binnen vallen maar als je daar op let gaat het zeker goed!

Volgens mij moet je iets lager. Ik heb de indruk dat je soms niet helemaal parallel gaat.
Voor de rest leek het mij wel goed.

Denk dat de diepte voorlopig goed is met deze volume in de training, ga je dieper zal dat ten koste gaan van je onderrug/form denk ik.

Beste DBB'ers,

Tijdje geleden had ik een filmpje geupload toen ik 3x5x80 squatte, nu 5 weken later heb ik mijn squat verhoogd met Rippetoe, naar 3x5x105.
Nu was mijn vraag of ik nog steeds goede techniek heb of dat jullie misschien nog verbeter punten zien.

Alvast bedankt.

Gr. Olaf

http://www.youtube.com/watch?v=oBeNZ1jJUjQ

Ziet er prima uit: sitting back, face like "I'm shitting" etc. ;)

Klein adviesje, misschien nog wat meer nadruk leggen op het naar buiten/opzij bewegen van de knieen.
Hierdoor wordt het doorgaans makkelijker onder parallel te komen, zonder extreme neiging tot bolling v/d onderrug......

Ziet er netjes hoor ;)!

Squatten doe je goed,

muziek daarintegen ;)

je techniek is al best goed, rug is goed recht, diepte is goed, geen overstrekking aan het einde. hier een paar kleine tips om je techniek nog iets beter te maken;

- Je kijkt constant naar voren ( wat opzich goed is om te leren om je rug recht te houden ), zou wel proberen je hoofd in lijn te houden met de rest van je lichaam ( dus als je staat recht naar voren kijken en als je op 90graden zit iets omlaag ).

- Post anders ook even een filmpje van voren om te kijken naar de stand van je benen en het verloop van je knie'en met je voeten. Het lijkt alsof je met je voeten naar buiten staat en een wijde stand hebt. Dit kan opzich wel, maar kan ook een teken zijn van dat je niet lenig genoeg bent en kan voor een disbalans zorgen. Dit valt te verhelpen door na de training goed te rekken, en dan voornamelijk de kuitspieren.

Je techniek is zeker niet slecht! maar dit zijn kleine puntjes om je techniek nog beter te maken.

Ik denk dat je zelf adhv. zo´n filmpje ook heel goed kan beoordelen of je het goed doet of niet. Gewoon een aantal basiskenmerken in de gaten houden, (rug, benen parralel aan grond, zijn je benen stabiel etc.) maar feedback is vaak inderdaad ook wel fijn.
Wel echt ff een ander broekje gaan kopen man, tenzij je na je squat een marathon met heuptasje ging lopen. :D

Laatst bewerkt:
Gaat goed, gewoon zo doorgaan. Enigste waar je miss op moet letten is dat je eraan denkt je knieen naar buiten te drukken (dus denkbeelding druk zetten). Ze wiebelen nu iets, is niet heel erg, maar ik zou er toch even op letten.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties.

Zal de volgende keer (maandag) er extra op letten om mijn knieën verder naar buiten te brengen. Kan ook zijn dat door de stand van de camera het niet goed te zien is...

Misschien is het inderdaad ook handig om nog een filmpje van voren te maken. Zal maandag dat is even maken.

---------- Post added za 18 jun 2011 at 17:39 ----------

Wel echt ff een ander broekje gaan kopen man, tenzij je na je squat een marathon met heuptasje ging lopen. :D

Haha ik vind dit broekje altijd fijn om te trainen, zo heb je geen bewegingsbeperking tijdens het trainen. En aangezien ik thuis train maakt het mij niet uit hoe ik er uit zie.. :D

---------- Post added za 18 jun 2011 at 17:40 ----------

Wat is er mis met squatten op metallica? Train er altijd op... :cool:

---------- Post added za 18 jun 2011 at 17:42 ----------

- Je kijkt constant naar voren ( wat opzich goed is om te leren om je rug recht te houden ), zou wel proberen je hoofd in lijn te houden met de rest van je lichaam ( dus als je staat recht naar voren kijken en als je op 90graden zit iets omlaag ).

Bedoel je dat je tijdens de oefening je ogen in principe mee bewegen met de oefening? Dus langzaam naar beneden kijken en dan weer langzaam omhoog kijken tijdens de squat..?

Haha, nee thuis is zo'n broekje niet zo erg.. :P
Als je vaak op Metallica traint is Muse misschien ook, moet je wel de goeie nummers uitzoeken! (Doe ik tenminste)

Bedoel je dat je tijdens de oefening je ogen in principe mee bewegen met de oefening? Dus langzaam naar beneden kijken en dan weer langzaam omhoog kijken tijdens de squat..?
Heeft niets met je ogen te maken maar met je nek. Je nek moet in 1 lijn met je ruggengraat staat. Als je recht staat, is je ruggengraat verticaal t.o.v. de grond. Als je in de onderste positie van je squat zit is je rug schuin t.o.v. de grond. Dus moet je nek ook schuin zijn, zodanig dat je een rechte lijn hebt. Ik kijk altijd een beetje schuin naar beneden en focus mij op een bepaald punt waar ik naar blijf kijken. Dat helpt voor mij.

Goed, maar idd nog IETS dieper.

Heeft niets met je ogen te maken maar met je nek. Je nek moet in 1 lijn met je ruggengraat staat. Als je recht staat, is je ruggengraat verticaal t.o.v. de grond. Als je in de onderste positie van je squat zit is je rug schuin t.o.v. de grond. Dus moet je nek ook schuin zijn, zodanig dat je een rechte lijn hebt. Ik kijk altijd een beetje schuin naar beneden en focus mij op een bepaald punt waar ik naar blijf kijken. Dat helpt voor mij.

Beter kan je naar boven kijken, zorgt voor meer spanning in je bovenrug en zorgt er dus voor dat je bovenrug minder snel failed op zwaardere gewichten, als je bovenrug failed en krom trekt kan je nagenoeg niet naar boven komen.

Hoofd ik je nek + schouderbladen naar binnen = Meer spanning op bovenrug ;)

j

zeker niet naar beneden kijken dus!

je moet juist als je onderin zit zelfs wat naar boven kijken.
het lijf volgt het hoofd he, als je naar beneden zou kijken is de kans groter dat je voorover dondert.
ofwel, voor je coordinatie en balans dien je best naar een vast punt te kijken, dat als je staat al iets boven je zit.

Beter kan je naar boven kijken, zorgt voor meer spanning in je bovenrug en zorgt er dus voor dat je bovenrug minder snel failed op zwaardere gewichten, als je bovenrug failed en krom trekt kan je nagenoeg niet naar boven komen.

Hoofd ik je nek + schouderbladen naar binnen = Meer spanning op bovenrug ;)
Ik heb een filmke staan van mark rippetoe waarin hij zegt dat je net meer kan squaten als je nek je wervel volgt, dus als je lichtjes naar beneden kijkt (niet zoveel dat je naar je voeten kijkt;))

Rippetoe raad inderdaad aan om een neutrale houding van je nek te behouden. Kijk naar een punt dat een paar meter verderop op de grond is/zou komen. Hijzelf kijkt door problemen met z'n bovenrug zelfs nog iets meer omlaag. Anderen raden weer omhoog kijken aan en op zich merk ik wel een heel klein beetje verschil in back tightness en kracht in de heupen kwijt kunnen maar ik denk niet dat het een setje van 5 gaat maken of breken.

Wat betreft knieen - volgens mij wiebelen ze meer tussen de reps door dan tijdens de reps.

Ik heb het idee dat de laatste 2 reps echt nèt niet zo diep waren als de eerste 3 die mij meer dan prima oogden. Scheelt misschien net een centimeter of wat, maar ik zie dat de hip drive dan ook net iets minder is. Ik kan me voorstellen dat je die 2 reps wat meer vanuit je quads werkte. De focus op hip drive in de gaten houden bij zwaardere gewichten is genoeg denk ik.

Bedankt voor de reacties.

Zal de volgende keer (maandag) er extra op letten om mijn knieën verder naar buiten te brengen. Kan ook zijn dat door de stand van de camera het niet goed te zien is...

Misschien is het inderdaad ook handig om nog een filmpje van voren te maken. Zal maandag dat is even maken.

---------- Post added za 18 jun 2011 at 17:39 ----------

Haha ik vind dit broekje altijd fijn om te trainen, zo heb je geen bewegingsbeperking tijdens het trainen. En aangezien ik thuis train maakt het mij niet uit hoe ik er uit zie.. :D

---------- Post added za 18 jun 2011 at 17:40 ----------

Wat is er mis met squatten op metallica? Train er altijd op... :cool:

---------- Post added za 18 jun 2011 at 17:42 ----------

Dit.

zeker niet naar beneden kijken dus!

je moet juist als je onderin zit zelfs wat naar boven kijken.
het lijf volgt het hoofd he, als je naar beneden zou kijken is de kans groter dat je voorover dondert.
ofwel, voor je coordinatie en balans dien je best naar een vast punt te kijken, dat als je staat al iets boven je zit.

Rippetoe raad inderdaad aan om een neutrale houding van je nek te behouden. Kijk naar een punt dat een paar meter verderop op de grond is/zou komen. Hijzelf kijkt door problemen met z'n bovenrug zelfs nog iets meer omlaag. Anderen raden weer omhoog kijken aan en op zich merk ik wel een heel klein beetje verschil in back tightness en kracht in de heupen kwijt kunnen maar ik denk niet dat het een setje van 5 gaat maken of breken.

Wat betreft knieen - volgens mij wiebelen ze meer tussen de reps door dan tijdens de reps.

Ik heb het idee dat de laatste 2 reps echt nèt niet zo diep waren als de eerste 3 die mij meer dan prima oogden. Scheelt misschien net een centimeter of wat, maar ik zie dat de hip drive dan ook net iets minder is. Ik kan me voorstellen dat je die 2 reps wat meer vanuit je quads werkte. De focus op hip drive in de gaten houden bij zwaardere gewichten is genoeg denk ik.

Gewoon idd een paar meter verderop kijken, als je omhoog kijkt zorgt dat voor stress op je ruggengraat tijdens de oefening.

Laatst bewerkt:
gaat wel oke voor huidig gewicht. Zodra je zwaarder wilt gaan verbeter je techniek automatisch wel ;)

Terug
Naar boven