Fitness Seller

Squat of full squat, welke is de beste?

het ligt ook aan je poten hoe diep je kunt zakken.
met korte dijbenen kun je beter diep zakken dan met lange dijbenen.
hoe dieper je zakt hoe meer je de neiging krijgt om je rug te ronden , wat blesures kan geven op lange en soms ook korte termijn.
ik doe altijd parralel omdat ik in het verleden rugklachten heb gehad .(niet van squatten)
heb ook lange poten dus neem geen risico.
met lichte gewichten kan ik wel iets onder parrallel zonder ernstige problemen.

hoe dieper je zakt hoe meer je de neiging krijgt om je rug te ronden , wat blesures kan geven op lange en soms ook korte termijn.
ik doe altijd parralel omdat ik in het verleden rugklachten heb gehad .(niet van squatten)

dan kun je het ook met zware gewichten.

Half de rom, half de man.

Zo full mogelijk imo.

Niet met je reet je hakken willen aanraken als het niet kan.
Mobility & Posture! Full squats zijn ook k*t als je niet goed kán squatten. Goed, ik ben wat voorzichtig geworden wellicht, maar ik zou iig beginners eerder op het belang van een verkrijgen van een 'goed' lichaam wijzen, dan op de manieren om zo groot of sterk mogelijk te worden. En daar mag je best een jaartje of 2 voor uittrekken. (waarin je overigens zeker wel sterker en groter zult worden, maar het is een 'bijzaak').
ergo:
De squat is een ultieme oefening, maar moet wel geleerd worden. En om zwaar te squatten moet je imo een goed lichaam bezitten. Uitzonderingen daar gelaten, die zijn gebouwd om te squatten, maar denk niet dat je er één van bent :D

Altijd full squat.. wist niet eens dat er een andere variant op was :rolleyes:

Zo full mogelijk imo.

Niet met je reet je hakken willen aanraken als het niet kan.
Mobility & Posture! Full squats zijn ook k*t als je niet goed kán squatten. Goed, ik ben wat voorzichtig geworden wellicht, maar ik zou iig beginners eerder op het belang van een verkrijgen van een 'goed' lichaam wijzen, dan op de manieren om zo groot of sterk mogelijk te worden. En daar mag je best een jaartje of 2 voor uittrekken. (waarin je overigens zeker wel sterker en groter zult worden, maar het is een 'bijzaak').
ergo:
De squat is een ultieme oefening, maar moet wel geleerd worden. En om zwaar te squatten moet je imo een goed lichaam bezitten. Uitzonderingen daar gelaten, die zijn gebouwd om te squatten, maar denk niet dat je er één van bent :D

Eensch met de strekking van je verhaal. Vaak wordt niet gevraagd naar de reden waarom iemand die oefening doet, sowieso. De 1 wilt groot en sterk worden en de ander wilt alleen een 'goed' lichaam. Niet iedereen wilt een monster worden..

Maar wanneer ben je gebouwd om te squatten BuilderB?

Er is toch maar 1 manier om er achter te komen wat voor jou het beste werkt, beide uitproberen. Maar eerst de techniek goed onder de knie krijgen alvorens echt zwaar te gaan.

Variatie is the key!

en even vreselijk off topic (want wil het nu weleens weten): wat is IMO???

IMO staat voor In My Opinion...

Eensch met de strekking van je verhaal. Vaak wordt niet gevraagd naar de reden waarom iemand die oefening doet, sowieso. De 1 wilt groot en sterk worden en de ander wilt alleen een 'goed' lichaam. Niet iedereen wilt een monster worden..

Maar wanneer ben je gebouwd om te squatten BuilderB?

Iedereen is gebouwd om te squatten (afgezien van softenon kinderen wellicht :o), niet iedereen is gebouwd om zwaar te squatten. :D
Maar wat minimaal aanwezig zouden voldoende mobiliteit in de heupen, kuiten en hamstrings en quads moeten zijn. De verhouding moet in orde zijn zeg maar, dus ook bovenrug, goede traps, rotatorkracht bij de heup, damn, wat mij betreft hoort schouder mobiliteit erbij :D (voor de OH squats).
Ik denk niet dat een fatsoenlijk antwoord op die vraag in één post te beantwoorden is, nogal wat factoren imo. (platvoeten, X benen, APT's, hyperkyphoses, afhangende schouderbladen etc etc etc

Iets onder parallel anders bol ik mijn rug teveel.

Vorig jaar als ik in het universitair sportcentrum ging trainen had er ook iemand opmerkingen op mijn full squat.
Maar denk dat ik gewoon zijn ego gekraakt had want hij kon minder squatten als mij, dus moest hij toch iets zeggen tegen zijn vrienden.

Full squat = hele goede bouwer voor hamstrings + gluteus maximus(?)
Parallel squat = niet zo goed voor je ham + aars.

Beter doe je gewoon full squats, als je knieen het goed vinden. Je kan wel, om grotere quads of de nadruk op quads te leggen, 1/4 squat of 1/2-2/3(parallel imo) squats doen.

full squad ftw!!!

Fullsquat, zonder onderaan op m'n hakken te "bouncen", wat sommigen ook wel gebruiken (lees: misbruiken) om iets meer gewicht aan te kunnen. Als ik echt tot tegen m'n hakken squat, bol ik m'n rug te veel, dus stop ik ietsje vroeger (komt echter maar op 'n paar cm eigenlijk hoor).

:stupid:

dan kun je het ook met zware gewichten.

Hij bedoelt wrsch dat de gewichten zo laag zijn, dat het geen gevaar vormt voor zijn onderrug.
Zo ligt het bij mij alleszinds.

Terug
Naar boven