AndroidHealthClinic

Squat of full squat, welke is de beste?

Full squat is het voor mij. Ik zak tot ik mn hams tegen mn kuiten voel komen en dan weer omhoog. Ik vind het een meer natuurlijke beweging dan een parallel squat en zo voelt mn lichaam het ook aan, nergens last van. Voor meer nadruk op de quads worden het frontsquats, ook full. Soms ook frontsquats in de smith met de voeten iets naar voor om de quads echt te targetten.

Bij fullsquat verandert de positie van je onderrug ook op het laatst .. niet echt veilig IMO

FULL vind ik veel meer branden en dat gevoel vind ik heerlijk:D

Heb nu 3 keer een flinke onderrugblessure gehad door dat soort grappen .. ik squat liever iets minder diep en zodoende minder risico om weer geblesseerd te raken. Ik zak zo ver dat mijn boven benen parallel aan de vloer staan of ietsje verder.

Beetje te oppervlakkig die citaat. Denk maar aan iemand die verkorte hamstrings heeft (wat vaak voorkomt bij voetballers/bodybuilders en wrsch ook andere sporters)

Bij fullsquat verandert de positie van je onderrug ook op het laatst .. niet echt veilig IMO

Bij mij kantelen mijn bekken idd ook als ik full squats doet. Toch probeer ik altijd zo diep mogelijk te squatten en ik doe hamstring strechtes, omdat dat ws het probleem is..

Iedereen is gebouwd om te squatten (afgezien van softenon kinderen wellicht :o), niet iedereen is gebouwd om zwaar te squatten. :D
Maar wat minimaal aanwezig zouden voldoende mobiliteit in de heupen, kuiten en hamstrings en quads moeten zijn. De verhouding moet in orde zijn zeg maar, dus ook bovenrug, goede traps, rotatorkracht bij de heup, damn, wat mij betreft hoort schouder mobiliteit erbij :D (voor de OH squats).
Ik denk niet dat een fatsoenlijk antwoord op die vraag in één post te beantwoorden is, nogal wat factoren imo. (platvoeten, X benen, APT's, hyperkyphoses, afhangende schouderbladen etc etc etc

Ik heb korte hamstrings (vroeger gevoetbald). Jij zegt dus impliciet in je post dat ik niet gebouwd ben om zwaar te squatten? Interessant:).

Blijven doen gewoon, doen totdat het probleem is opgelost. En frequent ook.

Heb nu 3 keer een flinke onderrugblessure gehad door dat soort grappen .. ik squat liever iets minder diep en zodoende minder risico om weer geblesseerd te raken. Ik zak zo ver dat mijn boven benen parallel aan de vloer staan of ietsje verder.

Vraag is natuurlijk lagen die blessures aan de oefening of aan jouw uitvoering in combinatie met te veel gewicht.

parallel squaten kan ik heel zwaar doen zonder problemen, maar met full krijg ik iedere keer weer pijn aan mijn knieën. Al bn ik wel van mening dat full beter is, maar zelf doe ik die dus niet.

Effe een beetje offtopic. Letter jullie erop dat je met je knieën niet verder komt dan de lengte van je voet?

Waarom?

Knieen voor je tenen houden levert meer onderrugproblemen op dan knieen voorbij je tenen problemen voor de knie betekend.

Waarom?

Knieen voor je tenen houden levert meer onderrugproblemen op dan knieen voorbij je tenen problemen voor de knie betekend.

Wat zou jij adviseren als je bekken naar achteren kantelen/onderrug bolt bij het einde van een diepe squat?

Weeral eens bedankt 3XL, ik probeerde meestal men knieën voor men tenen te houden maar inderdaad zoals je al zei geeft dit meer druk op je onderrug. Mijn knieën zullen niet ver voorbij mijn tenen komen maar dat maakt het me toch een stuk comfortabeler, nu nog gewoon er goed op letten dat je goed vanuit je hielen duwt.

Terug
Naar boven