XXL Nutrition

Stang bij bankdrukken

MysteryW

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
65kg
Vetpercentage
13%
In vele filmpjes zie ik dat mensen net niet hun borst raken met de stang.
Velen hebben dan ook al een ontwikkelde rug en borst.
Maar voor beginners en mensen met een platte borst, is het dan normaal dat de stang nog echt een stuk van je borst af is?

Gewoon correct uitvoeren, dus bijna tegen de borst. Desnoods met minder gewicht.

Zo laag mogelijk...volle ROM (range of motion) maken.

• Topic Starter Topic Starter
Maar dan voelt het zo raar aan je schouders en je ellebogen gaan dan wel echt naar onderen zeg maar. Niet echt natuurlijk lijkt me.

Dan gebruik je minder gewicht

Tot hoe ver mogen je ellebogen maximaal gaan dan?
Ik dacht gewoon tot ze iets onder je romp zijn?

download eens gewoon snel Starting strength en lees het hoofdstuk 'bench press', al zou ik aanraden het hele boek te lezen maar ja. Bench is altijd tot op de borst, doet dat pijn of lukt het je niet, dan is je form slecht.

download eens gewoon snel Starting strength en lees het hoofdstuk 'bench press', al zou ik aanraden het hele boek te lezen maar ja. Bench is altijd tot op de borst, doet dat pijn of lukt het je niet, dan is je form slecht.

TS, lees deze post gewoon en doe wat deze jongen zegt en niets anders! Vergeet iedereen die iets anders zegt of nog gaat zeggen in dit topic.
Verdomme, zelfs adviezen als "bijna tot op de borst" of "zo ver mogelijk" mogen wat mij betreft bestraft worden met een kaart ofzo. Je wordt er toch moe van.

TS, lees deze post gewoon en doe wat deze jongen zegt en niets anders! Vergeet iedereen die iets anders zegt of nog gaat zeggen in dit topic.
Verdomme, zelfs adviezen als "bijna tot op de borst" of "zo ver mogelijk" mogen wat mij betreft bestraft worden met een kaart ofzo. Je wordt er toch moe van.

Om het nog makkelijker te maken:
1. [Link niet meer beschikbaar]
2. Guide to novice Barbell Training

Goed zo.

Goede vraag.. vergelijk de borst van een ecto maar eens met die van een powerlifter (zeker als hij wat arched ook nog eens)... De ROM van een ecto zou dan 2 keer zo groot zijn als die van een powerlifter... en waarom ? Wat is er positief aan een ROM die groter is dan die van een powerlifter ?

(let wel, het doel van een powerlifter is sterker worden op de bench, niet noodzakelijk groter of zwaarder worden, dat is hoogstens een bijverschijnsel)

De meeste powerlifters zijn ook gewoon net zo goed als de beginnende bodybuilders hier als "ecto" begonnen natuurlijk en hebben zo snel mogelijk de juiste techniek aangeleerd. Daarnaast zijn er ook genoeg powerlifters die geen dikke borst hebben (lagere gewichtsklasses) en er zijn ook powerlifters die niet of nauwelijks archen trouwens. Ik snap dat verschillende personen verschillende doeleinden hebben. Maar bankdrukken is nou juist één van die oefeningen, en dat geldt net zo goed voor de squat of de deadlift, die altijd dezelfde uitvoering zou moeten hebben, namelijk met het aantikken van of zelfs pauzeren op de borst. Dat je langere of kortere armen hebt, een grotere of een plattere borst doet daar niets aan af. Stel een goed schema op, vreet je het schompes, voer de oefening goed uit en zie hoe snel die borst dikker wordt.

de eerste is niet op pagina 66 :(
maarja boeiend, ik print het nu uit op school, heb ik mooi wat te lezen in de trein straks hahaha.
alle extra info is welcome :)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Als je boek uitprint blz. 66. en als je in Google bekijkt en via linkerkolom gaat navigeren blz. 70- wat niet de nummering is van het boek.

De meeste powerlifters zijn ook gewoon net zo goed als de beginnende bodybuilders hier als "ecto" begonnen natuurlijk en hebben zo snel mogelijk de juiste techniek aangeleerd. Daarnaast zijn er ook genoeg powerlifters die geen dikke borst hebben (lagere gewichtsklasses) en er zijn ook powerlifters die niet of nauwelijks archen trouwens. Ik snap dat verschillende personen verschillende doeleinden hebben. Maar bankdrukken is nou juist één van die oefeningen, en dat geldt net zo goed voor de squat of de deadlift, die altijd dezelfde uitvoering zou moeten hebben, namelijk met het aantikken van of zelfs pauzeren op de borst. Dat je langere of kortere armen hebt, een grotere of een plattere borst doet daar niets aan af. Stel een goed schema op, vreet je het schompes, voer de oefening goed uit en zie hoe snel die borst dikker wordt.

Ik denk dat je ook een grote borst krijgt als je de stang niet aantikt (sterker nog, je hebt meer controle nodig als je 2 cm boven je borst stopt.. lijkt me beter dan dat stuiten wat je best wel vaak ziet)

Was trouwens de (een van de) aanbeveling(en) niet om meer lat-werk te doen als je de stang niet van je borst krijgt bij benchen (voor powerlifters dus)... Ik vraag me af hoeveel werk je borstspieren moeten doen helemaal onderin en hoeveel effectiever je je borstspieren zou belastenals je dat onderste stukje ROM weglaat (dus wanneer je bovenarmen slechts tot horizontaal gaan versus de grond niet aantikken met je ellebogen)

Maar al met al, benchen = benchen, net zoals je met squats tot parallel moet gaan anders is het gene echte squat, bij benchen moet je je borst aantikken anders is het geen echte bench.

http://www.youtube.com/watch?v=_QnwAoesJvQ

Erg interessant filmpje waarin de correcte bench-techniek in detail wordt uitgelegd. Dave heeft bovendien een "So you think you can Bench" serie uitgebracht, maar de zes delen tellende serie vond ik in volume te groot om op dit forum te posten. Eveneens interessant om te bekijken.

In het boek zie je dat de ellebogen onder je rug komen.
Als dit gewoon normaal is dan zijn er geen problemen verders.
Dacht zelf namelijk steeds gelijk met je romp en dan scheelt het echt een stuk.

(let wel, het doel van een powerlifter is sterker worden op de bench, niet noodzakelijk groter of zwaarder worden, dat is hoogstens een bijverschijnsel)

Zucht... Het eerste wat we allemaal ooit nodig hadden was juist sterker worden dmv EERST de juiste techniek aanleren.

Begin bij het begin (Tymboo)
En wat wazzup zegt. De rest is bijverschijnsel wat langzaam gaat.

Maar tot hoe ver moeten je ellebogen nu gaan? Want als ik de stang terugbreng, dan scheelt het alsnog een stuk met de borst.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven