XXL Nutrition

Suikers en insuline piek -- > Gegarandeerd opslag vet? of BS

Bezoekers in dit topic

C6DL

Cool Novice
Lid geworden
14 jan 2015
Berichten
194
Waardering
11
Lengte
1m89
Massa
85kg
Vetpercentage
13%
Iedereen weet dat TE veel suikers slecht zijn.
In mijn bulk schema vreet ik weleens een kant en klaar maaltijd waar bijvoorbeeld dan 15gr aan suikers in zitten. Of ik neem 1 snoepje na het eten.

Ik lees hier dat de insuline piek die veroorzaakt wordt door de suiker omgezet wordt naar vet indien je dit niet verbrand.
Hoe moet ik dit opvatten?
Na de training kom je er goed mee weg, dat begrijp ik. Maar ben meer benieuwd buiten de training om.

Is dit alleen als je het niet meer verbrand, dus bijvoorbeeld voor het slapen gaan?
Of gaat dit op voor de gehele dag dat zodra je suiker nuttigt dat het opgeslagen wordt als vet ?

Dus samengevat.. Ik drink op een dag 300ml chocomelk, hier zit aardig wat suiker in.
Stel ik train die dag verder niet (Rustdag) en mijn schema is verder in orde, gaat dan kcal in kcal out op ?
Of worden sowieso de suikers hierin omgezet in vet

Dank
 
kcal in kcal out gaat altijd op, tenzij je last hebt van metabool syndroom (in dat soort gevallen zie je dat zelfs op onderhoud mensen buikvet gaan opslaan bij teveel kh/suiker)

geen zorgen om maken, als je sport zijn wat suikers totaaaaal geen probleem (en als je niet sport is het ook niet altijd ongezond)
 
Het is niet zo dat als jij nu 100 gr suiker eet. En je hebt niet veel nodig op dat moment dat je het niet op zou slaan omdat je savonds traind.
 
kcal in kcal out gaat altijd op, tenzij je last hebt van metabool syndroom (in dat soort gevallen zie je dat zelfs op onderhoud mensen buikvet gaan opslaan bij teveel kh/suiker)

geen zorgen om maken, als je sport zijn wat suikers totaaaaal geen probleem (en als je niet sport is het ook niet altijd ongezond)

Snelle pieken in je bloedsuikerspiegel zijn over het algemeen niet super gezond..

Bovendien krijg je sneller weer trek, dus ik zou juist zeggen dat suikers de uitzondering moeten zijn.
 
Snelle pieken in je bloedsuikerspiegel zijn over het algemeen niet super gezond..

Bovendien krijg je sneller weer trek, dus ik zou juist zeggen dat suikers de uitzondering moeten zijn.

Source?, bloedsuikerpieken zijn naar mijn idee niet erg zolang ze niet contant zijn
 
There be a glycemic index shitstorm a brewin
 
Hoe zit het dan met de tientallen topics hier waarin mensen zeggen dat suikers wel kwaad kunnen door de insulinepiek = vetopslag ? Gewoon bullshit dus?
 
Hoe zit het dan met de tientallen topics hier waarin mensen zeggen dat suikers wel kwaad kunnen door de insulinepiek = vetopslag ? Gewoon bullshit dus?

Ja een normaal persoon (vooral als je regelmatig sport) hoeft zich absoluut niet druk te maken over insuline. Teveel kcal = vetopslag, suikers vullen weinig en je hebt snel weer honger, dus daar kan je rekening mee houden.
 
True... Ik probeer ze gewoon te mijden, maar heb soms ook wel een zwak moment en mocht ik dan toch een snoepje pikken dan zorg ik dat hij in me schema past voor die dag.
Dank !
 
Source?, bloedsuikerpieken zijn naar mijn idee niet erg zolang ze niet contant zijn

Ooit gehoord van insuline resistentie? Voorportaal voor diabetes? Op zich met je eens dat rondom de training suikers minder erg zijn. Maar is - imo - compleet overbodig, rol van snelle suikers na de training wordt overschat. Meals voor en na je training doen het 'm.

Los daarvan zijn er (heel) veel gezondheidsnadelen aan (tafel) suiker verbonden.
 
Een stabiele bloedsuikerspiegel/weinig insuline in je bloed IS gezond!
Het lichaam streeft naar homeostasis = lage bloedsuiker = glucoagon +cortisol. Hoge bloesuiker = insuline. Beiden hormonen zijn ''schadelijk'' wanneer er continue sprake van is.
Hoe minder en (hoe minder vaak per dag) het lichaam hoef te vechten (lees: insuline afgeven/cortisol/glucagon) des te gezonder blijven je cellen.

Daarom klopt heel de ''theorie'' achter 6x per dag eten niet. 3 (of 2) kan ook.
Voordeel is wél dat eiwitten beter benut woorden wanneer zij om de 2-3 uur worden aangeleverd (en ook eiwitten wekken insuline op).
 
suiker omgezet naar vet... dat valt reuze mee, gebeurt bijna niet. (of je moet het wel heel erg bont maken)

A few very stupid studies have shown that glucose INFUSION at levels of 1.5 total daily energy expenditure can cause DNL to occur but this is equally non-physiological.

NB: da's een shitload aan glucose ! (4000+ Cal puur aan glucose...)

MAAR:
But when you eat more carbs, you burn more carbs and burn less fat. And that’s why even if carbs aren’t directly converted to fat and stored as such, excess carbs can STILL MAKE YOU FAT. Basically, by inhibiting fat oxidation, excess carbs cause you to store all the fat you’re eating without burning any of it off.
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/how-we-get-fat.html/
 
Een stabiele bloedsuikerspiegel/weinig insuline in je bloed IS gezond!
Het lichaam streeft naar homeostasis = lage bloedsuiker = glucoagon +cortisol. Hoge bloesuiker = insuline. Beiden hormonen zijn ''schadelijk'' wanneer er continue sprake van is.
Hoe minder en (hoe minder vaak per dag) het lichaam hoef te vechten (lees: insuline afgeven/cortisol/glucagon) des te gezonder blijven je cellen.

Daarom klopt heel de ''theorie'' achter 6x per dag eten niet. 3 (of 2) kan ook.
Voordeel is wél dat eiwitten beter benut woorden wanneer zij om de 2-3 uur worden aangeleverd (en ook eiwitten wekken insuline op).

Dit dus inderdaad DutchOak :)
 
Ooit gehoord van insuline resistentie? Voorportaal voor diabetes? Op zich met je eens dat rondom de training suikers minder erg zijn. Maar is - imo - compleet overbodig, rol van snelle suikers na de training wordt overschat. Meals voor en na je training doen het 'm.

Los daarvan zijn er (heel) veel gezondheidsnadelen aan (tafel) suiker verbonden.

Heb jij ooit insuline resistentie bij een frequent sportend individu gevonden? Verder met je eens, maar die huilie huilie verhalen die je soms leest over een paar gram suiker word ik wat moe van.

---------- Post added at 21:06 ---------- Previous post was at 21:01 ----------

Een stabiele bloedsuikerspiegel/weinig insuline in je bloed IS gezond!
Het lichaam streeft naar homeostasis = lage bloedsuiker = glucoagon +cortisol. Hoge bloesuiker = insuline. Beiden hormonen zijn ''schadelijk'' wanneer er continue sprake van is.
Hoe minder en (hoe minder vaak per dag) het lichaam hoef te vechten (lees: insuline afgeven/cortisol/glucagon) des te gezonder blijven je cellen.

Daarom klopt heel de ''theorie'' achter 6x per dag eten niet. 3 (of 2) kan ook.
Voordeel is wél dat eiwitten beter benut woorden wanneer zij om de 2-3 uur worden aangeleverd (en ook eiwitten wekken insuline op).

Klinkt interessant, heb je een bron?
 
Insuline piek is niks mis mee, als je het timed kan je daadwerkelijk voordeel mee halen.
Hoe hoger het glucosegehalte, hoe hoger de insulineafgifte is, en des te makkelijker de 'voeding' door je cel(membranen) heen kan komen.
Hele dag suikers eten is natuurlijk gewoon onzin, maar een paar keer timen p/d is niks mis mee.
 
Het gaat juist om het NIET timen, de momenten dat je dan suikers tot je neem (uiteraard niet de hele dag door)
Maar bijvoorbeeld een gebakje omdat iemand jarig is enz enz
Of het dan omgezet wordt in vet als je die dag niet zou trainen.

Daar ging mijn vraag over
 
Insuline piekt bij eiwitten en koolhydraten maar niet bij vetten terwijl die laatste nou juist de enige zijn die significant zullen worden opgeslagen als vet.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat juist om het NIET timen, de momenten dat je dan suikers tot je neem (uiteraard niet de hele dag door)
Maar bijvoorbeeld een gebakje omdat iemand jarig is enz enz
Of het dan omgezet wordt in vet als je die dag niet zou trainen.

Daar ging mijn vraag over

Nee, opslaan/afbreken gaat de hele dag in golven. Een gebakje eten kan prima, zolang je niet boven je kcal balans komt aan het eind van de dag kom je niet aan
 
Back
Naar boven