AndroidHealthClinic

TDEE afwijkend

Bezoekers in dit topic

sytrusze

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
29 mrt 2013
Berichten
70
Waardering
15
Lengte
1m75
Massa
86kg
Vetpercentage
23%
Beste leden,

De formule uit de volgende sticky: https://forum.bodybuilding.nl/topics/hoe-bereken-ik-mijn-energiebehoefte.34649/ levert bij mij de volgende TDEE op:

1178,936 + 835,026 - 158,956 = TDEE is dus 1855,006

De calculator op https://www.iifym.com/ geeft weer 2366 aan.

Wat raden jullie aan om aan te houden? Vinden jullie het ook niet een beetje aan de lage kant?

Ik ben 174cm lang, weeg 88kg, ik doe gemiddeld 5x per week redelijk intensief krachttraining (geen cardio momenteel). Buiten de sportschool heb ik weinig beweging. Is dit een realistisch TDEE? Ik had mn TDEE zelf hoger ingeschat, ik zat meer aan de 2800 te denken vanwege eerdere berekeningen in het verleden toen ik nog minder woog en minder spiermassa had...ik hoor graag jullie mening.

EDIT: Ik lees net dat de eerste berekening is gebaseerd op als je heel de dag rust. Bij de IIFYM berekening worden schijnlijk ook andere activiteiten meegerekend dus ik kan beter de IIFYM berekening aanhouden?
 
Laatst bewerkt:
Het getal wat jij hebt uitgerekend (1855) is niet je TDEE (total daily energy expenditure oftewel je dagelijkse energie behoefte) maar je BMR (basaal metabolisme ratio). Inderdaad wat je lichaam verbrandt zonder dat je ook maar iets doet.

Je TDEE is zoals gezegd wat je gemiddeld dagelijks aan energie verbrandt, dus inclusief je activiteit. Je TDEE is dus je BMR + activiteitenfactor.

De activiteitenfactor:
Niet actief met 3 tot 6 krachttrainingen per week 1.3 tot 1.6
Licht actief met 3 tot 6 krachttrainingen per week 1.5 tot 1.8
Actief met 3 tot 6 krachttrainingen per week 1.7 tot 2.0
Zeer actief met 3 tot 6 krachttrainingen per week 1.9 tot 2.2

Als jij een BMR hebt van 1855 en je sport 5x intensief per week, dan kan je een activiteitenfactor van tussen de 1.3 en 1.6 gebruiken. Dan wordt je TDEE dus tussen de 2400 en 2900 calorien globaal genomen. De ervaring zal leren wat je TDEE feitelijk is.
 
Prachtig uitgelegd, hartelijk dank Rippoff !

Ps. Puur uit interesse. Is de activiteitenfactor hetzelfde voor vrouwen?
 
:D:D vandaar ook mijn vraag :p

Bedankt allemaal!
 
Het blijft per persoon verschillend natuurlijk hé. Iedereen heeft een ander metabolisme.
Het kan tot ~40% naar beide kanten afwijken. Afhankelijk van hoeveel je aankomt/afvalt leer je zelf wat je échte TDEE is.
 
Back
Naar boven