XXL Nutrition

Te lage testosteron als 25 jarige.

Bezoekers in dit topic

theinsecure

Novice
Lid geworden
10 aug 2021
Berichten
26
Waardering
2
Lengte
1m86
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Hey mensen, ik ben nieuw hier.

Ik ben een sportieve jongeman van 25doe aan Judo en fitness. Nu zit ik al 6 maand in een depressie en geen enkele SSRI heeft gewerkt enkel paroxetine eenbeetje maar voel me nog altijd kut en emotioneel. Ik heb 6 maand niet meer getraind ik ben van 85kg naar 100kg gegaan allemaal vet.

de huisarts heeft mijn bloed afgenomen en wat blijkt, dat mijn testosteron 6,54 is. En dat eigenlijk Voor 20-49j moet het tussen 8,64 - 29 zijn.

de huisarts heeft mij androgel voorgeschreven tot ik bij de endocrinoloog voorbij kan.

Nu is mijn vraag zijn mijn waarde heel laag of kan dit nog met een korreltje zout genomen worden? En kan mijn testosteron vanzelf herstellen? (Ken de oorzaak nog niet van te kort)

En hoe snel moet ik iets merken van die androgel?

zie bijlage onderaan helemaal de waarden.
ik heb schrik dat dit voor heel mijn leven gaat zijn :(
 

Bijlagen

  • 50DFAAF1-A7E1-4E6C-BFBF-A0B1C4CD0997.jpeg
    50DFAAF1-A7E1-4E6C-BFBF-A0B1C4CD0997.jpeg
    185,1 KB · Weergaven: 223
Dat is laag ja, hoewel het wijsheid is om over een paar tijdje nog eens te testen.

Maar was dit al voor het SSRI gebruik of weet je dat niet? SSRI's kunnen je testosteron verlagen. Als je testosteron voor het gebruik daarvan al laag was kan dat ook bijdragen aan of de oorzaak zijn van je depressieve gevoelens. Dan is het ook wel logisch dat geen enkele SSRI je helpt.

Je bent ook deficiënt in vitamine D, dat tekort kan ook je testosteron verlagen en bijdragen aan depressieve gevoelens. Zeer makkelijk op te lossen door morgen nog naar buiten te gaan, of vitamine D3 supplementen te gebruiken.

Afhankelijk van de oorzaken (als het iets van bovengenoemde is bijvoorbeeld) kan je testosteron productie verbeteren.

Maar het zal tijdens gebruik van androgel of andere vormen van TRT (hormoonvervangingtherapie) niet herstellen, juist onderdrukt worden wat nog meer herstel kost.

Ik zou wachten met androgel als bovengenoemde mogelijk de oorzaken zijn en verbetering kunnen geven.

Iemand die je SSRI's voorschrijft zou dit eigenlijk allemaal eerst geëlimineerd moeten hebben, en weten welke opties voor behandeling van je depressie je hebt die je testosteron niet onderdrukken gezien dit averechts werkt voor jouw klachten.
 
Je dieet is slecht, gezonder eten en krachttraining zorgen voor meer testosteron.
 
Dat is laag ja, hoewel het wijsheid is om over een paar tijdje nog eens te testen.

Maar was dit al voor het SSRI gebruik of weet je dat niet? SSRI's kunnen je testosteron verlagen. Als je testosteron voor het gebruik daarvan al laag was kan dat ook bijdragen aan of de oorzaak zijn van je depressieve gevoelens. Dan is het ook wel logisch dat geen enkele SSRI je helpt.

Je bent ook deficiënt in vitamine D, dat tekort kan ook je testosteron verlagen en bijdragen aan depressieve gevoelens. Zeer makkelijk op te lossen door morgen nog naar buiten te gaan, of vitamine D3 supplementen te gebruiken.

Afhankelijk van de oorzaken (als het iets van bovengenoemde is bijvoorbeeld) kan je testosteron productie verbeteren.

Maar het zal tijdens gebruik van androgel of andere vormen van TRT niet herstellen, juist onderdrukt worden wat nog meer herstel kost.

Ik zou wachten met androgel als bovengenoemde mogelijk de oorzaken zijn en verbetering kunnen geven.

Iemand die je SSRI's voorschrijft zou dit eigenlijk allemaal eerst geëlimineerd moeten hebben, en weten welke opties voor behandeling van je depressie je hebt die je testosteron niet onderdrukken gezien dit averechts werkt voor jouw klachten.
Dat weet ik jammer genoeg niet. Maar ik weet wel dat ik mij eigenlijk de meeste tijd van mijn leven vaak dipjes had. Tot 6 maand terug en dat was dan de reden van die SSRI.

ik verschoot ervan dat mijn huisarts androgel zomaar voorschreef alsof het niets is. want mijn huisarts is echt schuw om onnodige medicaties voor te schrijven.

aan de andere kant is er iets in mij die het gewoon wilt pakken want stel nu eens voor dat dit de oplossing is voor mijn depressie/angst ik heb altijd in mijn down periodes gezegd ik zou echt alles ervoor over hebben om mij normaal te voelen. Maar wat als dat niet de oplossing is.
 
Je dieet is slecht, gezonder eten en krachttraining zorgen voor meer testosteron.
Ik deed veel krachttraining. Weliswaar niet om echt spiermassa te kweken aangezien ik competities doe/deed met judo. Een buurman dat ik sprak verschoot van mijn waarde en zegt hierbij dat dit abnormaal laag is.
 
Oh mijn God!! Ik heb zelfs nog niet gedacht aan kinderen??? Kan dit met deze medicijnen??
 
Gewoon afwachten tot je bij de endocrinoloog terecht kan.
Daar gaat alles weer opnieuw getest worden. Tot die tijd even laten rusten.
 
Ik deed veel krachttraining. Weliswaar niet om echt spiermassa te kweken aangezien ik competities doe/deed met judo. Een buurman dat ik sprak verschoot van mijn waarde en zegt hierbij dat dit abnormaal laag is.
Ik zou het toch echt eerst bij je dieet zoeken, TRT de rest van je leven is echt niet fijn.
Veel suiker weinig/slecht vetten hebben allemaal invloed op je testosteron.
Lage d3
Lage b12
Etc.
 
Is het via het ziekenhuis of een privé endocrinoloog?
 
Is het via het ziekenhuis of een privé endocrinoloog?
Via ziekenhuis, ik heb ook diabetes type 1 vanaf mijn 16de leeftijd. Misschien erbij vermelden dus ik ben door mijn huisarts naar daar doorverwezen.
 
Ik zou het toch echt eerst bij je dieet zoeken, TRT de rest van je leven is echt niet fijn.
Veel suiker weinig/slecht vetten hebben allemaal invloed op je testosteron.
Lage d3
Lage b12
Etc.
Ja dat klinkt wel logisch... ik denk dat ik inderdaad eerst alle vitaminen ga beginnen innemen en meer op m’n voeding letten. Ik zal ondertussen wel al een afspraak boeken bij de endo maar nog niets gebruiken en horen wat het verhaal daar is.
 
Ik zet er nog even bij dat mijn vrij testosteron 0,128 nmol/L is en op papier streefwaarde 0,198 -0,619 is.
 
Uiteindelijk moet je het zelf weten, maar als man is het erg lastig / onmogelijk om gelukkig te zijn met lage testosteron waarden. Dan gaan zelfs SSRI's weinig voor je doen. Huisartsen staan over het algemeen niet bekend om hun progressiviteit met betrekking tot TRT dus als deze al Androgel voorschrijft en je verwijst naar een endocrinoloog dan zou ik TRT serieus overwegen. Tegenwoordig hoeft TRT helemaal niet vervelend te zijn, het prikken valt mee en je kunt altijd Nebido overwegen. Met de juiste protocollen kun je ook gewoon vruchtbaar blijven / worden. Persoonlijk zou ik liever de rest van mijn leven gelukkig zijn dan nu vruchtbaarheid over kwaliteit van leven kiezen. Ik zou me als ik jou was goed inlezen over TRT (check bijvoorbeeld op Youtube More Plates More Dates) en dit serieus overwegen. Veel succes!
 
Als het niet anders kan zou ik het ook echt wel gaan doen, maar ik zou toch eerst proberen om het zonder trt op te lossen.
 
Ik zou het toch echt eerst bij je dieet zoeken, TRT de rest van je leven is echt niet fijn.
Veel suiker weinig/slecht vetten hebben allemaal invloed op je testosteron.
Lage d3
Lage b12
Etc.
Ja kan zeker geen kwaad om het dieet even goed onder de loep te nemen en het een en ander aan te vullen. Kan best zijn dat test dan weer in range zit.
 
Ik had je vit-D waarde nog niet gezien toen ik via de telefoon keek, maar die is ook echt laag. Vit d3 heeft heel veel invloed op je gemoedstoestand. Dit is eigenlijk wat altijd de zogenaamde winterdip veroorzaakt.

Je bloedwaarden vertellen je ook dat je al aardig op weg bent naar type2 diabetes, dus ik zou dat echt even aanpakken.
 
Ik had je vit-D waarde nog niet gezien toen ik via de telefoon keek, maar die is ook echt laag. Vit d3 heeft heel veel invloed op je gemoedstoestand. Dit is eigenlijk wat altijd de zogenaamde winterdip veroorzaakt.

Je bloedwaarden vertellen je ook dat je al aardig op weg bent naar type2 diabetes, dus ik zou dat echt even aanpakken.
Hey Fabel, ja daar ga ik vanaf vandaag iets aandoen. Ik heb wel al diabetes type sinds mijn 16 jaar grtz.
 
Hey Fabel, ja daar ga ik vanaf vandaag iets aandoen. Ik heb wel al diabetes type sinds mijn 16 jaar grtz.
Dan zou ik de medicijnen en je dieet beter op elkaar gaan afstemmen, zodat je bloedwaarden weer goed worden.
 
Ben je van België of Nederland
 
Back
Naar boven