XXL Nutrition

tegenstrijdigheden microtrauma en spiergroei

Zitvlees.nl. Daarin staat: "Elk van de grafieken toont het niveau van je conditie in de tijd, en hoe deze reageert op trainingen". Dat geeft geen antwoord op de vraag: wat stelt die lijn precies voor, wat is daar gemeten? Hoe is "je konditie" gedefinieerd?
Even later gaat het over "zwaar aanvoelen" van de benen. Geeft de lijn dus aan hoe zwaar je benen aanvoelen? Gaat het nou over je konditie of over de kracht van een spier?

Deze uitspraak op zitvlees.nl geeft ook niet veel houvast: "Eigenlijk is het weten van je herstel voornamelijk een gevoelskwestie".

Het gaat dan ook over duurfietsen op zitvlees. Zadelpijn, ook een gevoelskwestie, maar volgens mij niet erg van toepassing op spierontwikkeling bij BB.

Ik doelde eigenlijk meer op die grafieken, en om te laten zien wat er gebeurd als je te snel weer traint en wat er gebeurd als je te lang erna weer traint.

Maar ik geef je gelijk het is eigenlijk inderdaad een beetje verwarrend maar in principe geld dit gewoon ook voor BB je moet het dan alleen anders interpreteren, ik had een beter voorbeeld moeten pakken :)

Hetverhaal van het fietsen gaat verder metdat je op precies het goede moment de volgende training moet doen: niet te vroeg want dan heb je minder profijt van je superkompensatie, en niet te laat want dan zakt de "konditie" weer terug.
Het punt is natuurlijk dat het allemaal niet zo strak ligt. Je spierherstel na KT duurt 1 tot 3 dagen. Je traint veel spieren tegelijk, de een wat lichter, de ander wat zwaarder, dus je hebt een mengelmoes van herstellende spieren. Wil je daarin per spier het precieze moment bepalen waarop de overkompensatie stopt? Misschien dat je dat voor een topatleet in een trainingskamp kan doen, maar voor normale mensen is dat ondoenlijk.

Verder is het niet zo dat je een eventuele spiergroei door superkompensatie gelijk weer kwijt raakt als je een dagje training overslaat. De plaatjes suggereren dat wel, maar zo snel gaat dat niet.

Volgens mij moet je bij BB zo'n plaatje zien als een weergave van het verschil tussen de eiwitsynthese en afbraak: de eiwitbalans per spier of spiergroep. Na zware training overheerst de afbraak als gevolg van "mikrotrauma". De reaktie is verhoogde eiwitsynthese (mits er voldoende aminozuren en glukose in het bloed beschikbaar zijn). Daardoor krijg je een positieve eiwitbalans. Dat gaat langer door dan voor het pure herstel nodig is: daar zit je spiergroei. Daarna zakt je eiwitbalans naar neutraal, dwz evenveel aanmaak als afbraak. Na dat gebeuren heb je dus geen netto spiergroei meer in die spier, maar ook geen netto spierafbraak.

Spierafbraak door ongebruik is volgens mij een veel langzamer proces, maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig over gelezen tot nu toe. Wel rapporteren mensen die een tijdlang niet hebben kunnen trainen, lawezeggen een maand of twee, dat ze daarna heel snel (in een of twee weken) weer terug zijn op hun oude niveau.

Kortom, alles overwegende blijft het devies gewoon: goed trainen, dan voldoende herstel nemen. Hoe zwaarder je traint, hoe meer herstel je nodig hebt.

FB: Zware training 2x per week (telkens 2 hersteldagen); minder zware training 3x per week (1 hersteldag).

Spilt bv UP/LB: Zware training 4x per week (2 hersteldagen per groep); minder zwaar 6x per week (1 hersteldag per groep).

Kardio in de bulk: als je max spiergroei wil, kardio zo laat mogelijk in de herstelfase doen.
Kardio in de cut: als je max spierbehoud wil, kardio zo laat mogelijk in de herstelfase doen.

Omdat afvallen nog steeds mijn eerste doel is offer ik de laatste hersteltijd (groeitijd) vaak op aan kardio, mijn favoriet is 2 uur schaatsen s'avonds als ik de volgende ochtend KT ga doen. Of s'avonds drie kwartier hardlopen (minder leuk in deze natte winter). Als ik bv maandag, dinsdag en woensdag kan trainen, dan doe ik maandag middelzware KT, dinsdag alleen kardio en woensdag zware KT.

Helaas komt er door gezin en familie in de praktijk van mijn mooie planningen heel weinig terecht, het is eigenlijk een wonder dat ik af en toe resultaat boek....

En nu ga ik trainen. Ik heb 2 ronden HST gedaan, nu wil de nieuwe trainer mij aan de doggcrapp zetten. Waarom ook niet, he?

goed stuk karma voor jou helemaal mee eens;)

Hoe lang zouden die fasen duren, bij verschillende niveaus van belasting?

Goede vraag ik ga maar eens Googlen...

Eigen ervaring:

Fase 1 training: ik ben in staat om mezelf in 45 minuten volledig stuk te trainen.

Fase 2 herstel: kan bij mij varieren van 1 dag bij lichte training tot 7 dagen bij über zwaar trainen. Bij de meeste normale trainingen ca. 48 uur.

Fase 3 SC: geen idee eigenlijk en dat is jammer! Ik zou wel eens willen weten waar mijn SC piek ligt. Waarschijnlijk een kwestie van uitproberen.

Fase 4: na een rustweek voel ik duidelijk enige krachtafname.

ik vind dit wel een leuk topic nu weet ik wat super compensatie is zo dat is 1
2de ding is voordat ik ging trainen: rugby, KT, etc is my dit gezegt nl.:

1 keer in de week = leuk heb je (bijna)niks aan
2 keer in de week = op pijl houden van je huidige niveau
3 keer in de week = verhogen van je niveau

Dit is heeeel zwart wit snap ik ook wel maar hyphotetisch gesproken als je een week aan houd als een trainingcycle, met training herstel en supercompensatie zou dit redelijk samen vallen. Als je deze dingen zou verspreiden over de week met voldoende rust zou dit kloppen.

Nu ben ik niet de minste om dit te testen. En dit heb ik ook vorig jaar gedaan het ging bij mij over conditie. Elke maand kon ik oingeveer 5 % meer doen bij elke training (rugby). Qua kracht en duur maar nu ik daar ook kt bij doe wordt dit alemaal een beetje teveel. tijdens die periodes heb ik ook een maand lang 4 dagen HIIT cardio erbij gedaan toen werd het ook teveel.

Nu weet ik ook dat dit niet aleen over bb gaat maar wil gewoon even mededelen wat ik hiervan weet en heb meegenomen met krachttraining heb ik tot nu toe gemerkt dat dit eigenlijk niet zo linear loopt als gesuggereerd wordt en net als elderson al aangeeft je zou het niet eens kunnen aanduiden in een tabelletje.

(PS: Denk dat dit bij meeste sporten wel werkt want zo wordt er meestal getraind voetbal: 2 keer trainen 1 wedstrijd boxen zelfde rugby zelfde etc.)

ik vind dit wel een leuk topic nu weet ik wat super compensatie is zo dat is 1
2de ding is voordat ik ging trainen: rugby, KT, etc is my dit gezegt nl.:

Dit is heeeel zwart wit snap ik ook wel maar hyphotetisch gesproken als je een week aan houd als een trainingcycle, met training herstel en supercompensatie zou dit redelijk samen vallen. Als je deze dingen zou verspreiden over de week met voldoende rust zou dit kloppen.

Nu ben ik niet de minste om dit te testen. En dit heb ik ook vorig jaar gedaan het ging bij mij over conditie. Elke maand kon ik oingeveer 5 % meer doen bij elke training (rugby). Qua kracht en duur maar nu ik daar ook kt bij doe wordt dit alemaal een beetje teveel. tijdens die periodes heb ik ook een maand lang 4 dagen HIIT cardio erbij gedaan toen werd het ook teveel.

Nu weet ik ook dat dit niet aleen over bb gaat maar wil gewoon even mededelen wat ik hiervan weet en heb meegenomen met krachttraining heb ik tot nu toe gemerkt dat dit eigenlijk niet zo linear loopt als gesuggereerd wordt en net als elderson al aangeeft je zou het niet eens kunnen aanduiden in een tabelletje.

(PS: Denk dat dit bij meeste sporten wel werkt want zo wordt er meestal getraind voetbal: 2 keer trainen 1 wedstrijd boxen zelfde rugby zelfde etc.)

bedoel je hiermee trainingen of spiergroepen of wat anders ?

als het om bb training gaat wekt voor mij 1 en 2 het beste teminste daar ga ik in kracht en massa goed op 3 is af en toe wel lekker.

bedoel je hiermee trainingen of spiergroepen of wat anders ?

Het gaat heel algemeen over de normale trainingen van sporten ( voetbal boksen etc.) niet per definitie over BB. Mijn punt was aleen dat dit oude verhaal een kern van waarheid heeft mbt super compensatie.

Ik bedenk me nu aleen dat je de cyclus van een week moet veranderen in een X factor voor BB. Waarvoor x staat voor een betere tijdspan dan die week voor andere sporten.

Hoop zo weer wat op te helderen en iets toe te voegen aan dit topic.

Er zijn een paar fundamentele fouten in je betoog

Echter als je uitgaat van het principe dat een microtrauma een maximum waarde zijn er dan nog voor een beweegredenen om jezelf tot het uitersre te drijven als je weet dat je met minder ook een microtrauma veroorzaakt wat dus supercompensatie en spiergroei tot gevolg zal hebben

Je zegt dat bv microtrauma een maximale waarde is. Je dveronderstelt dus net alsof er een prikkeldrempel is. Bv trainen net zolang tot je die drempel hebt overschreden en dan groei je. Net als de prikkeldrempel voor een zenuw en de spiercontractie.

Echter microtrauma moet je zien als een lijn waarop je kunt varieren van een beetje tot veel. Alle beetjes moeten hersteld worden en zijn dus supercompensatie.

De hamvraag is: Met alle andere factoren in je leven rekenend houdend dus rust, voeding, aanleg, productie stresshormoon van de training etc, van hoeveel microtrauma kun jij nog goed recupereren.

Het leven van een krachtatleet en of elke atleet draait continu om het zoeken naar die optimale lijn tussen maximaal effect en overtraining.

Er is dus wel ergens een optimum aan inspanning, wat jou lichaam aankan in termen van belasting kan alleen enigszins duidelijk worden door jaren van ervaring.

Even voor de duidelijkheid het plaatje er weer bij:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Fase 1 training:

Duidelijk.(zie fase 3)

Ook duidelijk.
IS het zo dat als je in Fase1 de microtrauma groter maakt (dus zware training) dat de supercompensatie ook groter is)??????
Dit lijkt me niet, als het niet zo is heeft het ook geen nut om hard te trainen.

Vind Involutie altijd plaats als je gewoon leeft, ziek bent, of als je slaapt er word toch altijd spieren verbrand/afgebroken????
En dit is toch een periode van minimaal langer als een week ongeveer????

Terug
Naar boven