Hetverhaal van het fietsen gaat verder metdat je op precies het goede moment de volgende training moet doen: niet te vroeg want dan heb je minder profijt van je superkompensatie, en niet te laat want dan zakt de "konditie" weer terug.
Het punt is natuurlijk dat het allemaal niet zo strak ligt. Je spierherstel na KT duurt 1 tot 3 dagen. Je traint veel spieren tegelijk, de een wat lichter, de ander wat zwaarder, dus je hebt een mengelmoes van herstellende spieren. Wil je daarin per spier het precieze moment bepalen waarop de overkompensatie stopt? Misschien dat je dat voor een topatleet in een trainingskamp kan doen, maar voor normale mensen is dat ondoenlijk.
Verder is het niet zo dat je een eventuele spiergroei door superkompensatie gelijk weer kwijt raakt als je een dagje training overslaat. De plaatjes suggereren dat wel, maar zo snel gaat dat niet.
Volgens mij moet je bij BB zo'n plaatje zien als een weergave van het verschil tussen de eiwitsynthese en afbraak: de eiwitbalans per spier of spiergroep. Na zware training overheerst de afbraak als gevolg van "mikrotrauma". De reaktie is verhoogde eiwitsynthese (mits er voldoende aminozuren en glukose in het bloed beschikbaar zijn). Daardoor krijg je een positieve eiwitbalans. Dat gaat langer door dan voor het pure herstel nodig is: daar zit je spiergroei. Daarna zakt je eiwitbalans naar neutraal, dwz evenveel aanmaak als afbraak. Na dat gebeuren heb je dus geen netto spiergroei meer in die spier, maar ook geen netto spierafbraak.
Spierafbraak door ongebruik is volgens mij een veel langzamer proces, maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig over gelezen tot nu toe. Wel rapporteren mensen die een tijdlang niet hebben kunnen trainen, lawezeggen een maand of twee, dat ze daarna heel snel (in een of twee weken) weer terug zijn op hun oude niveau.
Kortom, alles overwegende blijft het devies gewoon: goed trainen, dan voldoende herstel nemen. Hoe zwaarder je traint, hoe meer herstel je nodig hebt.
FB: Zware training 2x per week (telkens 2 hersteldagen); minder zware training 3x per week (1 hersteldag).
Spilt bv UP/LB: Zware training 4x per week (2 hersteldagen per groep); minder zwaar 6x per week (1 hersteldag per groep).
Kardio in de bulk: als je max spiergroei wil, kardio zo laat mogelijk in de herstelfase doen.
Kardio in de cut: als je max spierbehoud wil, kardio zo laat mogelijk in de herstelfase doen.
Omdat afvallen nog steeds mijn eerste doel is offer ik de laatste hersteltijd (groeitijd) vaak op aan kardio, mijn favoriet is 2 uur schaatsen s'avonds als ik de volgende ochtend KT ga doen. Of s'avonds drie kwartier hardlopen (minder leuk in deze natte winter). Als ik bv maandag, dinsdag en woensdag kan trainen, dan doe ik maandag middelzware KT, dinsdag alleen kardio en woensdag zware KT.
Helaas komt er door gezin en familie in de praktijk van mijn mooie planningen heel weinig terecht, het is eigenlijk een wonder dat ik af en toe resultaat boek....
En nu ga ik trainen. Ik heb 2 ronden HST gedaan, nu wil de nieuwe trainer mij aan de doggcrapp zetten. Waarom ook niet, he?