Fitness Seller

Terug Naar School?

Je kan niet terug naar de middelbare school op jouw leeftijd. Bij mij was het met 20 jaar naar de 5vwo op het randje. Ik heb 2 jaar niks gedaan na m'n havo-opleiding, beetje gewerkt en dingen geprobeerd die me leuk leken, maar ik wou toch eigenlijk natuurkunde studeren of i.i.g. extra opties om te studeren krijgen. Dus ben ik vorig jaar naar m'n oude school gegaan en gevraagd of ik terug mocht komen. Dat mocht. Ik ben er ook achtergekomen dat iemand van 20-21 niet echt in een klas past van 15- t/m 17-jarige mensen. Het verschil is misschien 'maar' 3 tot 5 jaar maar zeker in de pubertijd is dat verschil enorm.

Toen kwam ik er opnieuw achter dat je een zogenaamd colloquium doctum mag doen op een universiteit na je 21e. In maart ben ik 21 geworden en dus heb ik me aangemeld voor het colloquium doctum voor technische natuurkunde aangezien de exacte vakken me vrij gemakkelijk afgaan en me dat ook interesseert.

Gister m'n eerste examen gehad, was wiskunde en vrij makkelijk. Was het centraal schriftelijk examen van 2010 overigens. En morgen m'n 2e examen, natuurkunde, en dan ben ik toegelaten tot de TUDelft.

M.a.w. doe een vavo.

• Topic Starter Topic Starter
Oke heb net toch nog mail gehad, en er werd mij vertelt langs te komen. Dus zal daar morgen maar eens langs gaan. Weet iemand trouwens of dat schoolgeld via de overheid vergoed kan worden of zo, of dat er in termijnen betaald kan worden?

Oke heb net toch nog mail gehad, en er werd mij vertelt langs te komen. Dus zal daar morgen maar eens langs gaan. Weet iemand trouwens of dat schoolgeld via de overheid vergoed kan worden of zo, of dat er in termijnen betaald kan worden?

overheid betaalt dat niet helemaal maar in belgie krijg je wel n extra premie bovenop je loon als je lessen gaat volgen in combi met je werk . Als je stempelt betaalt de verheid wel n groot gedeelte ervan .

overheid betaalt dat niet helemaal maar in belgie krijg je wel n extra premie bovenop je loon als je lessen gaat volgen in combi met je werk . Als je stempelt betaalt de verheid wel n groot gedeelte ervan .

Grappig, doe een universitaire master na de uren, krijg (ondanks een imo hongermaandloon) niks noppes steun... ook geen educatief verlof.

Kom op zeg gast, dit soort zaken kun je toch wel zelf uitzoeken in plaats van dit soort dingen te vragen op een BB-forum.

Oke ik ben dus ondertussen bij het ROC geweest. Maar daar kunnen ze mij dus alleen MBO aanbieden, waarbij ik dus tussen de 17 jarige kom. Voor de rest hebben ze ook nog VMBO wat je dan in de avond een paar uur per week kan doen, maar dat is dus meer gericht op mensen die overdag werken. Wat ik nu dus ga doen is een thuis studie. Ik ga eerst met een soort cursus kijken wat mijn niveau is. En als het mee zit wil ik VWO gaan doen.

Succes kerel!

Volgens mij haal je echt van alles doorelkaar.

VMBO is de voorloper van MBO, raar dat je dan twijfelt welke je gaat doen? En op het laatst wil je ineens VWO gaan doen?

Laatst bewerkt:
Ja ik snap er geen reet van, je twijfelt tussen het vmbo en mbo maar wellicht dat je nog het vwo gaat doen?

Ik heb ondertussen wat meer informatie ingewonnen en kwam er dus achter dat ik dus eigelijk alle opleidingen (VMB/MBO/HAVO/VWO) kan doen zonder vooropleiding. Ik bleef hangen bij het VMBO/MBO omdat ik dacht dat ik dat moest doen. Het lijkt mij dus zonde om VMBO te doen, als ik dat makkelijk over zou kunnen slaan.

Ik heb ondertussen wat meer informatie ingewonnen en kwam er dus achter dat ik dus eigelijk alle opleidingen (VMB/MBO/HAVO/VWO) kan doen zonder vooropleiding. Ik bleef hangen bij het VMBO/MBO omdat ik dacht dat ik dat moest doen. Het lijkt mij dus zonde om VMBO te doen, als ik dat makkelijk over zou kunnen slaan.

Ik weet niet waar je mogelijkheden momenteel liggen hoor en ik zeg waarschijnlijk maar wat maar als ik jou was zou ik proberen door een toelatingcoïtusamen te komen van een hbo opleiding. In bepaalde opzichten is een hbo opleiding beter te doen dat de enorme puinzooi dat het mbo onderwijs is.

Ik weet niet waar je mogelijkheden momenteel liggen hoor en ik zeg waarschijnlijk maar wat maar als ik jou was zou ik proberen door een toelatingcoïtusamen te komen van een hbo opleiding. In bepaalde opzichten is een hbo opleiding beter te doen dat de enorme puinzooi dat het mbo onderwijs is.
Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik denk dat ik op dit moment niet door die toelatingstest heen kom. Ik heb zo'n thuiscursus besteld om wat dingen zoals wiskunde en taal bij te schaven. Ik kijk dus eerst even hoe die cursus mij bevalt en daarna kan ik nog beslissen of ik HBO of wat dan ook wil doen.

Als er een hbo opleiding is die inhoudelijk binnen je interesseveld valt zou ik daar als eerste voor gaan. Een mbo dat je probeert vol te proppen met hoogst oninteressant simplistisch gelul is een stuk zwaarder dan een hbo opleiding waar je met plezier naar toe gaat. Ik weet niet of het voor alle hbo opleidingen geldt maar op bijvoorbeeld Hogeschool Rotterdam kan je een cursus van een paar weken volgen waarin ze je helemaal klaarstomen voor dat toelatingcoïtusamen. Wellicht wordt het wat lastiger als jij zonder bèta achtergrond graag een technische opleiding wil gaan volgen.

Als er een hbo opleiding is die inhoudelijk binnen je interesseveld valt zou ik daar als eerste voor gaan. Een mbo dat je probeert vol te proppen met hoogst oninteressant simplistisch gelul is een stuk zwaarder dan een hbo opleiding waar je met plezier naar toe gaat. Ik weet niet of het voor alle hbo opleidingen geldt maar op bijvoorbeeld Hogeschool Rotterdam kan je een cursus van een paar weken volgen waarin ze je helemaal klaarstomen voor dat toelatingcoïtusamen. Wellicht wordt het wat lastiger als jij zonder bèta achtergrond graag een technische opleiding wil gaan volgen.
Ik weet nog helemaal welke richting ik uiteindelijk op wil. Ik zie wel allemaal richtingen staan bij HBO maar wat het inhoud zegt mij niet echt veel. Ik moet voor iets met HBO toch ook een beetje in de buurt blijven waar ik woon, want stel ik zit op een HBO school en mijn auto houd er een keer mee op dan zit ik helemaal vast want dan heb ik alleen nog de fiets.

Ooit gehoord van openbaar vervoer? Moet je maar ff googlen. ;)

Oke stel ik ga 5 dagen per week van Almere naar Rotterdam heen en terug met de trein, zou dit dan vergoed kunnen worden? (Ik Google ondertussen nog even verder)

Terug
Naar boven