MuscleMeat

terug sporten na rugfusie

Het lijkt mij stug dat jij 'niks' gaat doen tijdens een revalidatie.

Geef dat ook aan bij de mensen waarmee je gaat revalideren.

Tja.. 3 maanden amper uit bed kkomen is bij mij niks doen...
En wat achteraf?

Drie maanden niet uit bed is eerder rusten dan revalidatie in mijn optiek.

Revalidatie begint naar mijn mening pas zodra je gaat trainen met professionals om naar je oude niveau of het hoogst haalbare niveau voor jou als persoon toe werkt.

En wat je achteraf moet doen, dat weet ik niet. Ik mag hopen dat de arts(en) of andere paramedici die jou heeft behandeld jou dat prima kan vertellen.
Misschien moet je dit soort vragen meer daar stellen in plaats van hier. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Drie maanden niet uit bed is eerder rusten dan revalidatie in mijn optiek.

Revalidatie begint naar mijn mening pas zodra je gaat trainen met professionals om naar je oude niveau of het hoogst haalbare niveau voor jou als persoon toe werkt.

En wat je achteraf moet doen, dat weet ik niet. Ik mag hopen dat de arts(en) of andere paramedici die jou heeft behandeld jou dat prima kan vertellen.
Misschien moet je dit soort vragen meer daar stellen in plaats van hier. ;)
Je hebt gelijk.
Maar mss dat er nog mensen zijn die hiermee ervaring hebben.

Je hebt gelijk.
Maar mss dat er nog mensen zijn die hiermee ervaring hebben.

Ik heb dat niet.

De kans dat je hier iemand vindt is vrij klein schat ik. Het is niet een vaak voorkomende operatie. Plus dat de andere patiënten dan nog een interesse moeten hebben in bodybuilding, hier op het forum moeten zitten én dan ook nog eens in deze sectie moeten mee lezen ;)

Daarom kan je die vragen naar mijn mening beter vragen aan de professionals waar je hulp van krijgt, want zij zien vaker mensen met eenzelfde operatie achter de rug. Daarnaast kan je ervaringen van iemand anders niet één op één doortrekken naar wat jij gaat doormaken of hoe jij iets moet aanpakken.

Wat voor rugfusie? In je nek, lage rug? Hoeveel wervels gaan ze fuseren en waarvoor?

Welke operatie dan ook, enkele dagen na de operatie zal je uit bed MOETEN komen en na een kleine week loop je gewoon thuis rond. Absolute rust na een rugoperatie is al lang achterhaald

Wat voor rugfusie? In je nek, lage rug? Hoeveel wervels gaan ze fuseren en waarvoor?

Welke operatie dan ook, enkele dagen na de operatie zal je uit bed MOETEN komen en na een kleine week loop je gewoon thuis rond. Absolute rust na een rugoperatie is al lang achterhaald
Onderrug. 2 wervels, verwijdering wervelboog. Tussenschijf is ook vervangen.

Heb je hier ervaring mee?

Dat hoop ik :-).
Enige tips voor vlotter herstel?
Tips voor oefeningen en of schema?
Of volledig op eigen gevoel gaan?

Mijn beste en enige tip: zoek een goede kiné / manueel therapeut en laat je door hem/haar begeleiden. Er bestaat geen algemeen schema voor zo'n revalidatie. Alles is individueel bepaald en afhankelijk van de specifieke noden van de patiënt. Intensief sporten zal je zeker niet doen voor 3 maand postoperatief na een PLIF + cage. Ben je al geopereerd?

Mijn beste en enige tip: zoek een goede kiné / manueel therapeut en laat je door hem/haar begeleiden. Er bestaat geen algemeen schema voor zo'n revalidatie. Alles is individueel bepaald en afhankelijk van de specifieke noden van de patiënt. Intensief sporten zal je zeker niet doen voor 3 maand postoperatief na een PLIF + cage. Ben je al geopereerd?
Thnx voor de raad.
Ja. Operatie vond plaats op 28 juni.

Thnx voor de raad.
Ja. Operatie vond plaats op 28 juni.

Geen doorverwijzing gekregen voor kiné op te starten? Patiënten die hier geopereerd worden in het UZ moeten onmiddellijk bij thuiskomst beginnen met revalidatie. Blijkbaar dus nog steeds niet de standaard. Zonde en dom tegelijk want diegenen die direct starten hebben een sneller en beter eindresultaat.

Geen doorverwijzing gekregen voor kiné op te starten? Patiënten die hier geopereerd worden in het UZ moeten onmiddellijk bij thuiskomst beginnen met revalidatie. Blijkbaar dus nog steeds niet de standaard. Zonde en dom tegelijk want diegenen die direct starten hebben een sneller en beter eindresultaat.
Neen. Geen doorverwijzing. Heb nu de 1ste controle gehad.
Er is sterk op gewezen om nog 2 weken 80% van de dag plat te liggen.
Daarna rustig het bewegen opbouwen, te starten met 5 min wandelen in de vm..
We zullen de raad maar opvolgen... en n beginnersschema in mekaar flatsen... :-)

Neen. Geen doorverwijzing. Heb nu de 1ste controle gehad.
Er is sterk op gewezen om nog 2 weken 80% van de dag plat te liggen.
Daarna rustig het bewegen opbouwen, te starten met 5 min wandelen in de vm..
We zullen de raad maar opvolgen... en n beginnersschema in mekaar flatsen... :-)

Altijd doen wat de chirurg je opdraagt. Hij heeft je geopereerd en alles (hopelijk) goed in mekaar gezet. Jammer genoeg is 6 weken platte rust een beetje voorbij gestreefd. In het UZ hier werken ze veel minder conservatief met uitstekende resultaten. Begin deze week nog een revalidatie begonnen van een rug fusie waarbij 5 wervels (vijf, five) werden vastgezet. Patiënt was toen 10 dagen geopereerd en liep al aardig goed rond zonder veel last. Even contact opgenomen met de chirurg en deze gaf aan dat zijn constructie oefenstabiel was. Dat wil zeggen dat er onmiddellijk mag begonnen worden met revalidatie binnen de pijngrens, zoals meestal na zo'n operatie. Zoniet heeft de chirurg theoretisch weinig vertrouwen in zijn constructie. Lichte beweging en compressie tijdens stappen zorgt trouwens voor een versnelde botheling. Welk ziekenhuis ben je geopereerd en door wie?

Altijd doen wat de chirurg je opdraagt. Hij heeft je geopereerd en alles (hopelijk) goed in mekaar gezet. Jammer genoeg is 6 weken platte rust een beetje voorbij gestreefd. In het UZ hier werken ze veel minder conservatief met uitstekende resultaten. Begin deze week nog een revalidatie begonnen van een rug fusie waarbij 5 wervels (vijf, five) werden vastgezet. Patiënt was toen 10 dagen geopereerd en liep al aardig goed rond zonder veel last. Even contact opgenomen met de chirurg en deze gaf aan dat zijn constructie oefenstabiel was. Dat wil zeggen dat er onmiddellijk mag begonnen worden met revalidatie binnen de pijngrens, zoals meestal na zo'n operatie. Zoniet heeft de chirurg theoretisch weinig vertrouwen in zijn constructie. Lichte beweging en compressie tijdens stappen zorgt trouwens voor een versnelde botheling. Welk ziekenhuis ben je geopereerd en door wie?
Az monica in deurne.
Ben al wat begonnen met het wandelen. Dit verloopt prima.
Echter n gewichtje tillen is nog duidelijk uit den boze :-)

Az monica in deurne.
Ben al wat begonnen met het wandelen. Dit verloopt prima.
Echter n gewichtje tillen is nog duidelijk uit den boze :-)
Ondertussen dagelijks een wandeling van 8km, in de ochtend 20 min hit op crosstrainer en in de avond nog eens een 40min rustig aan.
Voeding aangepast op 500 cal onder onderbasisbehoefte.
Maandag terug naar de arts en dan wss terug aan de ijzers :-)

Terug
Naar boven