XXL Nutrition

Totale Beginner

Koen147

Novice
Waardering
0
Lengte
Massa
130kg
Mijn doel is om enkel thuis wat te oefenen zonder professioneel materiaal.
Ben van plan om een pull up bar te kopen die je aan je deur hangen zodat ik ook pull ups kan uitvoeren thuis.

Ik zou het liever gewoon houden bij 3 oefeningen met al hun variaties ; push up, pull ups en sit ups. Om gewoon op het gemak thuis zelf te trainen en mijn verwachtingen zijn ook niet groot.

Mijn vraag is nu of het nodig is dat hiervoor een trainingschema wordt opgesteld?

Alvast bedankt,
Koen

Zou er een dumbbell setje bij kopen en je dan even verdiepen in wat goede oefeningen. Dan kun je thuis al een redelijk eind komen.

Allerbelangrijkste voor je als beginner is dat de vorm van je oefeningen perfect zijn. Lage gewichten, goede vorm.

Zou inderdaad ook een trainingsschema maken als je serieus aan de gang wilt. Sportschool niets voor je trouwens? En hoe oud ben je?

• Topic Starter Topic Starter
ah ik ben op dit moment 17 maar mijn ouders willen niet dat ik ga fitnessen (te kostelijk) daarom zou ik het liever gewoon thuis doen zonder professioneel materiaal :/.

maar als ik dumbbells zou kopen dan zou ik me onzeker voelen omdat er zo veel oefeningen zijn dat ik niet meer weet welke de beste zijn, of ik ze goed uitvoer, of ik wel de juiste spiergroepen train, ... :/

Welk trainingschema moet er dan genomen worden indien ik dumbbells koop?

Tsja ik kan niet echt een schema voor je maken. Zul je toch echt zelf in moeten verdiepen.

http://www.exrx.net/WeightExercises/

hier staan heel veel oefeningen uitgelegd. Alles met DB erin (dumbbell) zou je thuis dan kunnen doen, hoewel je voor sommigen misschien een bankje nodig hebt. Kan misschien sommigen ook met een stoel of op de rand van je bed ofzo.

Heel belangrijk is ook dat je wat variatie aanbrengt. Niet altijd dezelfde oefeningen doen, maar blijven switchen. (zijn bijvoorbeeld al 13 verschillende dumbbell quadriceps oefeningen) Vind een aantal oefeningen die voor jou fijn werken, en maak dan een rotatie systeem ofzo.

Laatst bewerkt:
Maar als ik bijvoorbeeld nog geen dumbbells heb, is het dan aan te raden om bijvoorbeeld volgend schema te gebruiken?

Maandag:
Chest workout (pushups met alle variaties)

Dinsdag:
Rust

Woensdag:
Abs workout (sit ups met alle variaties)

Donderdag:
Rust

Vrijdag:
Rug, biceps, triceps (pull ups en chinups met alle variaties)

Zaterdag
Rust

Zondag
Lopen (op dit moment doe ik nog geen sport :( maar zal proberen te lopen of een sport te zoeken)

Is dit een realistisch, goed schema of trekt dit totaal nergens op?

It's a start, ik denk dat je met de middelen die je nu hebt wel een aardig schema hebt. Ik denk dat je zelfs wat teveel rust pakt, zeker rondom de abs dag, echt spiermassa opbouwen en zware spierpijn krijgen met sit ups zonder extra gewicht is lastig, misschien de eerste keer wel spierpijn maar ik denk dat het daarbij blijft.
Toen ik nog thuis trainde deed ik gewoon om de dag pushups en situps en ik ging heel snel vooruit, na een paar weken (5-6 misschien, te lang geleden) kon ik al 3 sets van 52 pushups doen zonder problemen.

dit wordt niks, kun je beter gewoon niks doen

Nog enkele vragen :)

hoeveel keer moet ik elke oefeningen uitvoeren en hoeveel keer moeten deze sets herhaald worden en hoeveel seconden rusttijd moet ik tussen elke set nemen?

(is het ook nodig dat mijn benen opgenomen worden in het trainingschema? en welke oefeningen zonder atributen zijn er voor de benen?)

Nog enkele vragen :)

hoeveel keer moet ik elke oefeningen uitvoeren en hoeveel keer moeten deze sets herhaald worden en hoeveel seconden rusttijd moet ik tussen elke set nemen?

(is het ook nodig dat mijn benen opgenomen worden in het trainingschema? en welke oefeningen zonder atributen zijn er voor de benen?)

Aangezien je geen gewichten hebt en dus het gewicht niet kan variëren is het bepalen van het aantal herhalingen dus puur afhankelijk van jouw eigen kunnen. Ik zou in ieder geval 3 sets van alles doen en dan zoveel herhalingen dat het je net lukt om alles te doen. Bijvoorbeeld voor pushups zal dat de eerste keer misschien op 10 liggen en voor pullups nog wat minder. Crunches kunnen de meeste mensen zeker wel 3x 30 zelfs als beginner.
Qua rust, tja gewoon wachten tot je weer een beetje op adem bent gekomen, is ook best persoonlijk. Ongeveer een minuut is wel een goede schatting denk ik.

Beentraining kan je doen met gewichtloze squats (en ja die zijn heel belangrijk, google maar, en desnoods doe je een rugzak om voor het gewicht) of bijvoorbeeld door op je knieën en onderarmen te zitten (als een hond zeg maar) en dan 1 been naar het plafond te bewegen (edit: deze dus: http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/glute-kickback)

Wat betreft je abs dag, ik zou in ieder geval de dinsdag ertussenuit halen, die rustdag voegt echt niks toe want je gaat je gaat je chest echt niet gebruiken bij je abs training. Bij je chinups misschien wel een beetje dus die rustdag na je abs kan je laten staan. Persoonlijk denk ik niet dat het echt nodig is omdat het allemaal lichtgewicht is.

Laatst bewerkt:
die drie oefeningen, pull ups sit ups en push ups
zou ik veranderen in squats, bench presses en deadlifts.
Succes!

jonggeleerd, dit is geen optie voor mij :( ik mag namelijk niet van mijn ouders naar een sportschool gaan :/
Anthem; bedankt voor de informatie, het brengt me een stuk verder :)

je bent 17 en je mag van papa en mama niet naar de sportschool.... .?

lol je bent 17 man. beetje onafhankelijkheid kan toch wel? kracht gainen is alleen maar goed. zeker met jou ondergewicht

Te kostelijk ...
En er is onafhankelijkheid maar ik heb geen behoefte achter een sportschool en zeker niet om het te betalen

met pushups pullups en situps verneuq je alleen maar je tijd, die tijd kan je beter besteden om te werken zodat je misschien volgend jaar wel naar een sportschool kan gaan

Je hebt al sportscholen voor 20 euro per maand he?

Hoi Koen.

Heb je ooit eerder aan sport gedaan?
Ik zou als ik jou was zelf een dumbbell setje aanschaffen. Er staan hier op het forum genoeg tips over hoe je oefeningen kunt doen + er zijn zat youtube video's te zien.

Ikzelf heb enorm veel gehad aan scooby workshop. Iemand hierboven had al een link gepost.

Je kunt ouders het beste overhalen door te laten zien dat je bereid bent er moeite tijd en energie in te steken en duidelijk te maken dat het echt iets is wat je wilt. Je zou nu thuis al een aardige basis kunnen opbouwen met een setje dumbbells en dan kun je wellicht volgend jaar naar een sportschool, je bent nog jong. Ga je nu even verdiepen in voeding en basis schema's en ga bij jezelf na of dit echt iets is wat je wilt gaan doen. Vandaag op morgen wordt je geen spierbundel daar gaat jaren training overheen.

ohja Rondea, misschien is het handig om even constructieve feedback te geven ipv iemand meteen de grond in te boren, vooral beginners of mensen met vragen..
"dit wordt niks, kun je beter gewoon niks doen" --> geef dan tips hoe het WEL moet volgens jou..

Hoezo sportschool te duur? Ga 4 nachten aan de lopende band staan en je kan een jaar binnen

Terug
Naar boven