Fitness Seller

Trainen MET schema

@Starx6673 kan het denk ik veel beter uitleggen, maar ten eerste squat je maar twee keer per week, ipv drie keer, dus je hebt wat meer energie in je benen over om te fietsen. Ten tweede doe je maar 3 sets ipv 5 sets waarvan de derde set een rep-out is, dus gewoon zoveel mogelijk herhalingen doen als je kan, zelf vind ik dat prettig en het voelt dan ook alsof je echt iets gedaan hebt ookal is het gewicht vrij laag, bij SL doe je gewoon maar 5 herhalingen. En ten derde kan je GS zien als een basis waar je zelf nog wat aan kan toevoegen (zoals een bent over row), het volume en de tijdsduur van de basis laat dat toe, bij SL lukt je dat al snel niet meer.
Maar wil je gewoon een heel basic schema waarbij je helemaal niet hoeft na te denken dan is SL voorlopig ook goed zolang je wat extra's doet voor je rear-delts.

Greyskull is inderdaad minder zwaar dan Stronglifts, zeker als je de totaal gestripte versie uitvoert: je squat 2x per week en deadlift 1x per week. Maar voeg er een aantal officiële plugins aan toe en de dingen worden interessant. De frequency method bijvoorbeeld (dagelijks BW oefeningen als chinups en pushups etc.). De maker is er heel goed van op de hoogte dat er geen rows inzitten, maar stelt dat hier echt niet ineens je armen van je lichaam gaan vallen na de methode toe te hebben gepast bij verschillende trainees. Zeker niet als je dagelijks nog eens bergen chinups erbij doet, bovendien zijn er ook opties om gewoon rows toe te voegen. Greyskull is veel meer een methode en een systeem dan een cookie cutter schema als SL 5x5. In het nieuwste ebook (3rd edition) staan heel veel varianten.

• Topic Starter Topic Starter
Duidelijk verschil ja! GS klinkt zoals je het omschrijft goed! Vooral het doorgaan tot je niet meer kan principe in de derde set spreekt mij aan.

Las zojuist bij SL dat je bij Schema A Dips en bij Schema B Pull-ups kunt toevoegen.

Wat is de reden om rear-delt oefeningen toe te voegen? Worden deze niet voldoende getriggerd bij SL of GS? Is is het belangrijk om deze in de warming-up warm te maken voor de diverse oefeningen?

Wat is de reden om rear-delt oefeningen toe te voegen? Worden deze niet voldoende getriggerd bij SL of GS? Is is het belangrijk om deze in de warming-up warm te maken voor de diverse oefeningen?
Sommigen denken dat rows en chins genoeg zijn voor een gezonde schouderbalans en veel mensen zullen er mee weg komen. Ondanks dat ik me de t*ring heb gerowed kreeg ik gewoon keihard een slijmbeursontsteking. Sinds ik face pulls en band pull aparts doe is de boel in balans en heb ik geen last meer.

@Starx6673 : Vooral het wat kunnen inbrengen van meer afwisseling vind ik een groot pluspunt van GS. Pull-ups zou ik graag toevoegen aan mijn trainingen. Een optrekstang miste ik heel erg het afgelopen jaar.

Band pulls zie ik erg veel varianten als ik Google. Kun je wellicht de juiste variant aangeven?

Is dit de GS Basis?

3x5 waarbij laatste set maximaal is.
Upperbody 2.5lbs toevoegen per training (Hoeveel kg per kant? Vraag me af of ze zulke kleine schijfjes hebben)
Lowerbody 5lbs toevoegen per training (Hoeveel kg per kant? 1.25kg?)
5 reps in laatste set niet mogelijk: -10%
10+ reps in laatste set mogelijk: Verdubbel de toevoeging

Week A
Ma: Squat & Bench press (Chin up als toevoeging)
Wo: Deadlift & Overhead press (Barbell row als toevoeging)
Vrij: Squat & Bench press (Chin up als toevoeging)

Week B
Ma: Squat & Overhead press (Barbell row als toevoeging)
Wo: Deadlift & Bench press (Chin up als toevoeging)
Vrij: Squat & Overhead press (Barbell row als toevoeging)

Toevoeging heb ik op gevoel ingedeeld. Mij lijkt deze combi het best.

@Starx6673 : Vooral het wat kunnen inbrengen van meer afwisseling vind ik een groot pluspunt van GS. Pull-ups zou ik graag toevoegen aan mijn trainingen. Een optrekstang miste ik heel erg het afgelopen jaar.

Band pulls zie ik erg veel varianten als ik Google. Kun je wellicht de juiste variant aangeven?

Is dit de GS Basis?

3x5 waarbij laatste set maximaal is.
Upperbody 2.5lbs toevoegen per training (Hoeveel kg per kant? Vraag me af of ze zulke kleine schijfjes hebben)
Lowerbody 5lbs toevoegen per training (Hoeveel kg per kant? 1.25kg?)
5 reps in laatste set niet mogelijk: -10%
10+ reps in laatste set mogelijk: Verdubbel de toevoeging

Week A
Ma: Squat & Bench press (Chin up als toevoeging)
Wo: Deadlift & Overhead press (Barbell row als toevoeging)
Vrij: Squat & Bench press (Chin up als toevoeging)

Week B
Ma: Squat & Overhead press (Barbell row als toevoeging)
Wo: Deadlift & Bench press (Chin up als toevoeging)
Vrij: Squat & Overhead press (Barbell row als toevoeging)

Toevoeging heb ik op gevoel ingedeeld. Mij lijkt deze combi het best.
Bij band pull apart gaat het er vooral om dat je rear delts voldoende getraind worden, vooral aanvoelen en beetje afwisselen qua hoogte kan prima.

Ik zou (net als ik) gewoon 8 schijfjes van 0,5 kg kopen, UB lifts verhoog je met 1 kg en LB lifts met 2 kg.

Verder ben ik zelf geen fan van barbell rows op dezelfde dag als deadlifts ivm de onderrug.

Maar ik denk dat je je schema nu met wat extra kennis nog wel flink zult tweaken. :D

@Starx6673 : Ohnee, dat is inderdaad niet handig :)

Is er wellicht een andere oefening die goed past op deze plek?

Wo: Deadlift & Overhead press & ?

Cable- of dumble rows :cool:

Het is denk ik per persoon verschillend, maar ik zou niet alleen band-pull aparts doen, maar ook zeker facepulls, vooral de externe rotatie van je schouder aan het einde van de beweging pak je met geen andere oefening mee en voor mij doet dat heel veel goeds voor mijn schouders en houding. De facepulls doe ik echt als losse oefening, de pullaparts (ik doe YTWL oefeningen, net iets anders) doe ik tussen de warming-up sets van mijn bench press door, ten eerste kost dat dan geen extra tijd, het warmt je schouders op en het activeert het samentrekken van je schouderbladen wat bij mij de vorm van mijn bench press positief beinvloed.

Goedemorgen,

Vandaag weer even verder met het maken van mijn Schema in Excel. Heb wel leuke toevoeging gemaakt waarbij je kan selecteren of je kunt Loaden, Double Loaden of bij 3de Fail Deloaden. Hij rekent dan automatisch door in het gehele schema hoeveel gewicht je moet toevoegen, behouden of verminderen.

Ik kwam onderstaande tegen:

Now, as far as the layers go, if, for example, you wanted to add more direct arm work, you would alternate between doing chin-ups on your overhead press days and barbell curls on your bench days.

Ik heb het echter precies andersom: Chin-Ups op de Bench-Press dagen en Bicep-Curls op de Overhead-Press dagen.

Maakt dit uit? :)

Thanks!

Goedemorgen,

Vandaag weer even verder met het maken van mijn Schema in Excel. Heb wel leuke toevoeging gemaakt waarbij je kan selecteren of je kunt Loaden, Double Loaden of bij 3de Fail Deloaden. Hij rekent dan automatisch door in het gehele schema hoeveel gewicht je moet toevoegen, behouden of verminderen.

Ik kwam onderstaande tegen:

Now, as far as the layers go, if, for example, you wanted to add more direct arm work, you would alternate between doing chin-ups on your overhead press days and barbell curls on your bench days.

Ik heb het echter precies andersom: Chin-Ups op de Bench-Press dagen en Bicep-Curls op de Overhead-Press dagen.

Maakt dit uit? :)

Thanks!
Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet veel uitmaakt. Chinups en overhead presses worden vaak samen gedaan ivm de vergelijkbare verticale beweging in pushen en pullen.

Ik vind BP zwaarder dan OHP en chins zwaarder dan curls, dus ik zou de BP combineren met curls en de OHP met chins.

Maar als je ook facepulls toevoegt kan je het weer anders indelen, BP, met chins en OHP met curls en facepulls. Maar dan kan je de curls ook laten vervallen en dips of skullcrushers toevoegen. :D

Ik had eigenlijk het idee dat facepulls een onderdeel van mijn warming-up is. Ik denk dat ik mijn schema zo laat. Mijn BP is momenteel wat sterker dan mijn OHP. OHP/Militairy geeft al snel wat overbelasting op mijn schouders.

Woensdag nog vergeten te kijken wat de kleinste schijven zijn die ze hebben voor op een Olympische bar... Anders toch wat eigen schijfjes kopen voor 50mm stang. (Hoe kan ik deze dan gebruiken voor Biceps?)

Ik moet vooral de DL even goed onder de knie krijgen voor ik ga starten met dit schema. Is kijken of iemand op de gym mij daarbij kan helpen.Youtube doet heel veel voor, maar wil graag iemand die kijkt of ik het ook technisch goed uitvoer.

Klopt het dat de Chin-up met een onderhandse grip gedaan wordt? Is het verstandig dit eventueel af te wisselen met een Pull-up? (Bovenhandse grip)

Bedankt weer!

Ik had eigenlijk het idee dat facepulls een onderdeel van mijn warming-up is. Ik denk dat ik mijn schema zo laat. Mijn BP is momenteel wat sterker dan mijn OHP. OHP/Militairy geeft al snel wat overbelasting op mijn schouders.

Woensdag nog vergeten te kijken wat de kleinste schijven zijn die ze hebben voor op een Olympische bar... Anders toch wat eigen schijfjes kopen voor 50mm stang. (Hoe kan ik deze dan gebruiken voor Biceps?)

Ik moet vooral de DL even goed onder de knie krijgen voor ik ga starten met dit schema. Is kijken of iemand op de gym mij daarbij kan helpen.Youtube doet heel veel voor, maar wil graag iemand die kijkt of ik het ook technisch goed uitvoer.

Klopt het dat de Chin-up met een onderhandse grip gedaan wordt? Is het verstandig dit eventueel af te wisselen met een Pull-up? (Bovenhandse grip)

Bedankt weer!
Face pulls en dergelijke kun je vrijwel iedere training meepakken, doe ze lekker high rep en met een redelijke belasting voor schouder gezondheid en dikkere rear delts.

Microschijfjes kopen zul je niet aan ontkomen en zeker bij presses zal je ze heetlijk vinden.

Biceps kan met een olybar, maar er is vast wel een ez curl bar, toch?

Chins worden inderdaad onderhands gedaan, maar ik doe ze zelf met hammergrip, voelt beter voor mijn ellebogen.

En deadlifts, tja. Als er iemand is die je kan begeleiden is dat super. En anders vooral veel oefenen en filmpjes kijken.

Terug
Naar boven