Hallo iedereen,
Ik heb van iemand een “beginnerschema” gekregen. En ik ben nieuwsgierig naar de opinie van anderen.
Hoelang train ik al? Laten we inderdaad stellen beginner (Ooit al gedaan, maar dat is al een aantal jaren geleden + zonder enig overzicht. En ik deed maar wat.
)
Doel? Massa
Prioriteiten? Wel, ik heb al een aantal topics doornomen. En ik denk dat ik omgekeerd gebouwd ben dan de meeste beginners hier.
Aangezien ik bijna een uur per dag loop (13 à 15 kilometer naargelang het vormpeil) zijn mijn benen het meeste gespierd. … Maar hoe "hoger" we gaan, hoe smaller ik word. Buikspieren zijn nog redelijk, borst iets minder, armen en schouders, … euh, geen commentaar.
Dus m.a.w. nadruk vooral op armen en schouders.
Apparatuur? Zowel losse elementen als toestellen. Maar de persoon waarvan ik een schema heb gekregen heeft (zoals ik hier ook al heb gelezen) een voorkeur voor losse gewichten.
Enfin, genoeg geluld.
Het schema;
Maandag;
Borst:
Pullover
Bench press
Dumbbell bench press
Peck deck
Triceps;
Barbell close grip bench press
Kick back
Arm extention
Cable pushdown
Dinsdag;
Rug:
Cable pulldown
Dumbbell bent-over row
Deadlift
Barbell bent-over row
Biceps:
Barbell curl
Dumbbell curl
Dumbbell incline curl
Machine curl
Woensdag;
Buikspieren
Crunch
Reverse crunch
Fietsoefening
Donderdag:
Schouders:
Dumbbell upright row
Dumbbell lateral raise
Dumbbell shoulder press
Dumbbell front raises
Onderarmen:
Reserve wrist curl
Wrist curl
Reverse curl
Hammer curl
Vrijdag:
Rustdag
Zaterdag:
Biceps:
Barbell curl
Dumbbell curl
Dumbbell incline curl
Machine curl
Triceps;
Kick back
Arm extention
Cable pushdown
Zondag:
Buikspieren
Crunch
Reverse crunch
Fietsoefening
Elke set zou ik moeten afleggen volgens het 12-10-8-6 principe. Alleen moet ik telkens één oefening uitkiezen die volgens 12-10-8-fail moet gaan. Deze oefening moet ik dan “roteren”.
Waar zijn mijn benen gebleven?
Wel, zoals ik al verteld heb ben ik een redelijk fervent loper. Dus leek het de persoon in kwestie niet nodig om daar nog extra trainingen voor te voorzien. … Maar, ik heb hier een aantal sites gevonden waarbij doorgedreven cardio samen met massatraining wordt afgeraden. En volgens anderen mogen deze wel naast elkaar bestaan. Hoe zit dat nu? Heeft een uur cardio per dag echt zulke negatieve gevolgen?
Stel dat hier de algemene overtuiging is dat ik toch best beenoefingen kan doen? Welke raden jullie mij dan aan? (Die zou ik dan op woensdag plaatsen)
Dus suggesties, aanpassingen, … altijd welkom.
Ik heb van iemand een “beginnerschema” gekregen. En ik ben nieuwsgierig naar de opinie van anderen.
Hoelang train ik al? Laten we inderdaad stellen beginner (Ooit al gedaan, maar dat is al een aantal jaren geleden + zonder enig overzicht. En ik deed maar wat.
)Doel? Massa
Prioriteiten? Wel, ik heb al een aantal topics doornomen. En ik denk dat ik omgekeerd gebouwd ben dan de meeste beginners hier.
Aangezien ik bijna een uur per dag loop (13 à 15 kilometer naargelang het vormpeil) zijn mijn benen het meeste gespierd. … Maar hoe "hoger" we gaan, hoe smaller ik word. Buikspieren zijn nog redelijk, borst iets minder, armen en schouders, … euh, geen commentaar.
Dus m.a.w. nadruk vooral op armen en schouders. Apparatuur? Zowel losse elementen als toestellen. Maar de persoon waarvan ik een schema heb gekregen heeft (zoals ik hier ook al heb gelezen) een voorkeur voor losse gewichten.
Enfin, genoeg geluld.
Het schema;Maandag;
Borst:
Pullover
Bench press
Dumbbell bench press
Peck deck
Triceps;
Kick back
Arm extention
Cable pushdown
Dinsdag;
Rug:
Cable pulldown
Dumbbell bent-over row
Deadlift
Barbell bent-over row
Biceps:
Barbell curl
Dumbbell curl
Dumbbell incline curl
Machine curl
Woensdag;
Buikspieren
Crunch
Reverse crunch
Fietsoefening
Donderdag:
Schouders:
Dumbbell upright row
Dumbbell lateral raise
Dumbbell shoulder press
Dumbbell front raises
Onderarmen:
Reserve wrist curl
Wrist curl
Reverse curl
Hammer curl
Vrijdag:
Rustdag
Zaterdag:
Biceps:
Barbell curl
Dumbbell curl
Dumbbell incline curl
Machine curl
Triceps;
Kick back
Arm extention
Cable pushdown
Zondag:
Buikspieren
Crunch
Reverse crunch
Fietsoefening
Elke set zou ik moeten afleggen volgens het 12-10-8-6 principe. Alleen moet ik telkens één oefening uitkiezen die volgens 12-10-8-fail moet gaan. Deze oefening moet ik dan “roteren”.
Waar zijn mijn benen gebleven?
Wel, zoals ik al verteld heb ben ik een redelijk fervent loper. Dus leek het de persoon in kwestie niet nodig om daar nog extra trainingen voor te voorzien. … Maar, ik heb hier een aantal sites gevonden waarbij doorgedreven cardio samen met massatraining wordt afgeraden. En volgens anderen mogen deze wel naast elkaar bestaan. Hoe zit dat nu? Heeft een uur cardio per dag echt zulke negatieve gevolgen?
Stel dat hier de algemene overtuiging is dat ik toch best beenoefingen kan doen? Welke raden jullie mij dan aan? (Die zou ik dan op woensdag plaatsen)Dus suggesties, aanpassingen, … altijd welkom.