MuscleMeat

Trainingsschema = af wil tips + vraagje!

Beer1989

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m77
Massa
82kg
Vetpercentage
16%
Hallo!,

Ik zal me eventjes voorstellen. Ben net nieuw hier maar mijn naam is Jeroen. Ik fitness momenteel al zo'n 2 maandjes 3-4 dagen in de week. Is maar net hoe het uitkomt. Ik ben 1,77m en weeg 68 kilo %BF weet ik niet. Anyway, ik ben aan de slag gegaan met een schema op te stellen deze is volgens mij nu af. Voorheen deed ik de oefeningen die ik leuk vond en op willekeurige volgorde maar ik wou wat meer structuur. Ik train niet voor massa. Meer combinatie van droog/kracht.

Ik train momenteel op Ma, woe, vrij/za het ligt er maar net aan.
Mijn schema:

Cardio (loopband).
30 min +/- 10km/u

Borst:
Bank drukken
Dumbbell Press (bankje + halter)

Bovenrug:
Op de Chinning Machine (je eigen gewicht oomhoog trekken en borst naar plafond)
Dumbbell Rowing (bankje+halter)

Schouders:
Lateral Raise (staand)
Front Raise (staand)

Biceps:
Dumbbell Curl (2 armen tegelijk)

Triceps:
Triceps pull down (met touw)

Buik:
Crunch
Side Crunch

Cardio:
5 - 10 min uitlopen.

Dit herhaal ik elke keer als ik train. Voor 4-6 weken waarna ik een ander schema maak met andere oefeningen waardoor mijn spieren "niet gewend" raken aan de oefening. Wat vinden jullie van dit schema?

Nu het volgende, ik ben laatst met een begeleider gaan praten van Fitland (waar ik train). En die kwam met het volgende:

Als je ongeveer 4-6 weken traint dan heb je een voortgang mits je voeding etc allemaal goed is van 15%. Deze voortang zoals hij het zei heb je alleen ALS je setjes doet. Maar zei de begeleider wanneer je geen setjes doet maar voor 1 oefening 8-12 reps (dus 1 set) en hier het maximale eruit haalt heb je een voortang van 14% ook weer als je voeding etc goed is. Hij zei dat die ene % voor bodybuilders en revaliderende mensen heel belangrijk is. Maar voor ons (ik en een maat) zou dat niet heel belangrijk zijn. Dus wij besparen als het waren tijd.

Ik vond het een beetje vaag verhaal wat vinden jullie van dit?

Is het verstandig om gewoon setjes te doen? Of gewoon 1 set 8-12 reps en dan meteen het maximale eruit te halen, met de laatste 2 reps helemaal vanuit je tenen:p Wanneer je 12 reps bereikt volgende keer meer gewicht.

Persoonlijk omdat ik nog beginneling ben vind ik het wel altijd handig om eventjes vooral bij bankdrukken en dumbbell press de oefening/techniek onder de knie te krijgen door wat lichter gewicht te pakken waarna ik hierna volledig voor ga.

Alvast bedankt!

Groetjes
Jeroen

Waarom cardio voor de training? Je kan beter eerst 5-10 inlopen, dan je krachttraining en daarna pas je 30 minuten cardio.

• Topic Starter Topic Starter
Maakt dit veel uit dan?

Groetjes

ja hoor, als je lange cardio doet ervoor ben je al wat uitgeput en kun je niet zoveel gewicht meer heffen omdat je minder energie hebt. dus ga je ook minder progressie maken snapje?

Ok! Bedankt! Dan zal ik dit eens gaan proberen. Ik snap het nu Thanks!

Is het schema verder wel in orde?

En de vraag die ik had over dat 15% - 14% gedeelte weet iemand hier ook raad mee?

Groetjes
Jeroen

Hallo!,

Ik zal me eventjes voorstellen. Ben net nieuw hier maar mijn naam is Jeroen. Ik fitness momenteel al zo'n 2 maandjes 3-4 dagen in de week. Is maar net hoe het uitkomt. Ik ben 1,77m en weeg 68 kilo %BF weet ik niet. Anyway, ik ben aan de slag gegaan met een schema op te stellen deze is volgens mij nu af. Voorheen deed ik de oefeningen die ik leuk vond en op willekeurige volgorde maar ik wou wat meer structuur. Ik train niet voor massa. Meer combinatie van droog/kracht. Als je droog wilt worden, zal je moeten afvallen(vet verliezen) waardoor je spieren beter zichtbaar worden. Doe je dit, dan kan je geen krachtwinstmaken omdat je dan eigenlijk te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Die heb je juist nodig om in kracht vooruit te gaan!

Cardio (loopband).
30 min +/- 10km/u
NA DE TRAINING. Voor de training is zoals de fitness beginer al zegt een waist of energy! Niet doen dus.

Borst:
Bank drukken
Dumbbell Press (bankje + halter)

Bovenrug:
Op de Chinning Machine (je eigen gewicht oomhoog trekken en borst naar plafond)
Dumbbell Rowing (bankje+halter)

Schouders:
Lateral Raise (staand)
Front Raise (staand)

Biceps:
Dumbbell Curl (2 armen tegelijk)

Triceps:
Triceps pull down (met touw)

Buik:
Crunch
Side Crunch

Cardio:
5 - 10 min uitlopen.
Maak hier maar 5-10 minuten inlopen van. Zet dit aan het begin van je training om lekker je spieren warm te maken.

JE schema slaat voor de rest nergens op. Je wilt lijkt mij elke spiergroep pakken. Pak die dan. Kies voor elke spiergroep 1 oefening

Voorbeeld:
Squat of leg press
Benchpress (machine)
Deadlift
Militarypress (shoulderpress machine)
Iets voor je biceps(spierballen)
Iets voor je triceps(achterkant van je spierbal)
Calve raise(voor je kuiten)
Evt. Shrugs.

Zo pak je elke spiergroep. Vergeet je benen niet.

Dit herhaal ik elke keer als ik train. Voor 4-6 weken waarna ik een ander schema maak met andere oefeningen waardoor mijn spieren "niet gewend" raken aan de oefening. Wat vinden jullie van dit schema? k*t. Kijk veranderingen. Je kan na 8 weken voor een anders schema kiezen. 4 daagse split ofzo.

Nu het volgende, ik ben laatst met een begeleider gaan praten van Fitland (waar ik train). En die kwam met het volgende:
Als je ongeveer 4-6 weken traint dan heb je een voortgang mits je voeding etc allemaal goed is van 15%. Deze voortang zoals hij het zei heb je alleen ALS je setjes doet. Maar zei de begeleider wanneer je geen setjes doet maar voor 1 oefening 8-12 reps (dus 1 set) en hier het maximale eruit haalt heb je een voortang van 14% ook weer als je voeding etc goed is. Hij zei dat die ene % voor bodybuilders en revaliderende mensen heel belangrijk is. Maar voor ons (ik en een maat) zou dat niet heel belangrijk zijn. Dus wij besparen als het waren tijd.
Ik vond het een beetje vaag verhaal wat vinden jullie van dit?

Vaag verhaal. Maar je moet niet minder oefeningen willen doen. Zo'n hoog mogelijk gewicht pakken en dan 8 herhalingen is erg blessure gevoelig. Helemaal voor beginners. Dit heet HIT. Niet aan beginnen. Zeker niet als beginner. Als gevorderde kan dit wel.
Is het verstandig om gewoon setjes te doen? Of gewoon 1 set 8-12 reps en dan meteen het maximale eruit te halen, met de laatste 2 reps helemaal vanuit je tenen:p Wanneer je 12 reps bereikt volgende keer meer gewicht.
Wat ik al zei: lees hierboven.

Persoonlijk omdat ik nog beginneling ben vind ik het wel altijd handig om eventjes vooral bij bankdrukken en dumbbell press de oefening/techniek onder de knie te krijgen door wat lichter gewicht te pakken waarna ik hierna volledig voor ga.
Opwarmen is nooit verkeerd. kan je prima doen!

Succes

Bedankt man hier heb ik wat aan! ik zal een nieuw shema gaan maken en dan is deze hopelijk goed! Dan nog een voedingsschema en dan kan ik beginnen met knalle:P

Bedankt voor de snelle reacties

Groetjes
Jeroen

Terug
Naar boven