Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Dat is eigenlijk een goede vraag.
Voor mij is dat zelfs een essentiële vraag.
We kunnen het hier natuurlijk tot in de eeuwigheid -onder ons- met elkaar over dit soort zaken eens zijn, dat zal niet veel helpen.
(hoewel je nooit zeker weet hoe ver woorden soms resoneren)

Het is mij eigenlijk niet heel erg duidelijk wat ik hieraan nog meer zou kunnen doen. Er is op dit moment geen partij of beweging waar ik een waardevol alternatief in zie om op te stemmen of zelfs actief te worden. Voor Pieter Omtzigt is het nog maar de vraag wat er rond PS- en TK-verkiezingen kan gebeuren.

Je komt al snel sociaal-economisch links/progressief uit en cultureel rechts. Kort door de bocht: meer steun aan de onderkant en geen legalisering van drugs. Dat is geen positie waarvoor bijvoorbeeld op het forum veel enthousiasme te vinden is.

Dit vind ik zelf ook een groot dilemma, gewoon niet weten waar je in vredesnaam nog op moet stemmen.
En de grote vraag blijft natuurlijk of het überhaupt wat uit zal maken -daadwerkelijk- of je wel of niet stemt.
Misschien had Mark Twain wel helemaal gelijk :o
1672429051896.png

Veel mensen die het (nu nog) net iets beter gaat merken door een nieuwe verzuiling of kloof weinig van het ongeluk dat anderen overkomt, hoogstens zien ze het op het nieuws. Men is (niet onterecht) drukker met het eigen leven en ach dan kopen we wat bijles en gaan we wat minder uit eten.
Kijk, je kunt het in allerlei gradaties niet, minder, meer of helemaal met bijvoorbeeld het stuk van Plasterk eens zijn, dat maakt me niet uit.
Waar ik moeite mee heb, is dat er te veel mensen zijn die zo makkelijk hun schouders ophalen bij diverse nogal on-democratische gebeurtenissen.
Ik merk dat ik best veel mensen tref die zich sowieso niets afvragen op politiek maatschappelijk niveau, kritiekloos zijn en vooral geen vraagtekens plaatsen bij wat ze wordt voorgeschoteld vanuit de media.
Ze denken dat het allemaal wel goed zal zijn of vinden het zelfs vervelend als je het aan haalt.
Het liefst kijken ze zo snel mogelijk weg of gaan gauw over op andere onderwerpen.

Nou hoef je wat mij betreft ook weer niet bij iedere overheidsscheet in het geweer te springen, maar het gaat hier niet bepaald om een kleinigheidje.
Het gaat hier om de in het verleden zwaar bevochten grondwet en democratie, die ons een mate van vrijheden heeft gegeven die ik niet graag kwijt zou willen raken.
Het citaat: "Slapen in een democratie en wakker worden in een dictatuur" lijkt steeds meer waarheid te worden.

Voor zover ik tijd en gelegenheid heb probeer ik in mijn omgeving mensen te helpen met het lezen van brieven of met Nederlandse woorden. Het is niet veel, eigenlijk heel weinig, maar het geeft in ieder geval het gevoel dat ook ik iets kan doen.

Dit is natuurlijk een heel nobel streven en daar ik ook zeker mee doorgaan.
Simpele burgers zoals wij kunnen eigenlijk alleen maar op kleinschalig niveau ons steentje bijdragen aan het algemeen goed.

Maar mijn eigenlijke vraag was meer:
Hoe denk JIJ dat je mensen om je heen bewust en actief kan maken van zoiets als het onderuit-worden-gehaald-van-de-democratie"?
En dan zonder het "daar heb je hem weer" effect en het blijkbare onvermijdelijke gevolg dat je al snel in het hokje complot&doemdenker wordt geplaatst.
Want daardoor wordt je feitelijk gediskwalificeerd en effectief buitenspel gezet..

Laatst bewerkt:
Ja, maar zolang de meerderheid van de stembusgangers het wel goed vindt heb je ook niets aan goede suggesties.
Vinden ze het wel goed of zien ze gewoon geen alternatief? Ik ken best wat mensen, die in de afgelopen jaren VVD hebben gestemd. Geen van hen was echt blij zijn keuze, maar ze vonden het destijds de minst slechte keuze. Ik weet zelf ook niet waar ik op zou moeten stemmen. Ik overweeg zelf BBB en JA21, maar dat is wel een beetje bij gebrek aan beter.

Overigens ken ik nu niemand meer, waarvan ik weet dat ze de VVD zouden overwegen. En andere coalitiepartijen overigens ook niet. En dan heb ik het over goede vrienden, dus dat zijn geen sociaal wenselijke antwoorden.

Dacht dat jij geen fan van de EU was?
Ben ik ook niet. Althans niet zoals het nu is. Maar of een Nexit nou de oplossing is... Bovendien ben ik ook bepaald geen van de PVV of FvD, dus dan houdt het wel redelijk op. Je hebt natuurlijk nog de SP en de SGP, maar de ene is me te veeeeeel te links en de ander is echt belachelijk religieus. Tja, dan blijven Ja21 en BBB over. Vandaar ook 'bij gebrek aan beter'.

Vinden ze het wel goed of zien ze gewoon geen alternatief? Ik ken best wat mensen, die in de afgelopen jaren VVD hebben gestemd. Geen van hen was echt blij zijn keuze, maar ze vonden het destijds de minst slechte keuze. Ik weet zelf ook niet waar ik op zou moeten stemmen. Ik overweeg zelf BBB en JA21, maar dat is wel een beetje bij gebrek aan beter.

Overigens ken ik nu niemand meer, waarvan ik weet dat ze de VVD zouden overwegen. En andere coalitiepartijen overigens ook niet. En dan heb ik het over goede vrienden, dus dat zijn geen sociaal wenselijke antwoorden.
Ik doelde meer op rijk links, daar zit volgens Wierd Duk en Engelen het probleem en die zie ik de komende PS verkiezingen nog wel in groten getale naar de stembus gaan.

Ben ik ook niet. Althans niet zoals het nu is. Maar of een Nexit nou de oplossing is... Bovendien ben ik ook bepaald geen van de PVV of FvD, dus dan houdt het wel redelijk op. Je hebt natuurlijk nog de SP en de SGP, maar de ene is me te veeeeeel te links en de ander is echt belachelijk religieus. Tja, dan blijven Ja21 en BBB over. Vandaar ook 'bij gebrek aan beter'.
Toch jammer dat de SGP het niet zo op Katholieken heeft, dat heb ik nou ook...

• Haha
Waarderingen: Pren
1672378907574.png

De belasting- en premiedruk steeg in 2020 naar 39,2 procent van het bruto binnenlands product. Hiermee zette de stijgende trend van de laatste jaren door. Uitgezonderd een daling in 2011 en 2015 nam de belasting- en premiedruk het afgelopen decennium jaarlijks toe. Hierdoor lag deze in 2020 4 procentpunt hoger dan in 2010. Dit meldt het CBS.
In de afgelopen tien jaar stegen de belasting- en premieopbrengsten van de overheid van ruim 225 miljard euro in 2010 naar bijna 314 miljard euro in 2020. In deze periode namen onder invloed van de coronacrisis alleen in 2020 de belasting- en premieopbrengsten licht af. De belasting- en premiedruk wordt bepaald door dit bedrag te delen door het bruto binnenlands product (bbp). Aangezien het bbp in 2020 een grotere daling kende, nam de belasting- en premiedruk ondanks de lagere inkomsten toch toe.

Dan moet ik toch eens goed nadenken hoe dat zich verhoudt met de koopkracht.
C24E8050-2242-4C64-87D0-D726F0412F6C.png

• Like
Waarderingen: Vonk
Heb je hun programma wel eens gelezen? De Heer wordt er met dusdanige regelmaat aangehaald, dat je soms denkt dat je een Bijbel aan het lezen bent.
Ik zie het verschil wel en het leest prettiger dan menig ander program. Hoe aardig geschreven ook, heel tolerant of ruimdenkend zijn ze niet.

• Like
Voor mij is dat zelfs een essentiële vraag.
We kunnen het hier natuurlijk tot in de eeuwigheid -onder ons- met elkaar over dit soort zaken eens zijn, dat zal niet veel helpen.
(hoewel je nooit zeker weet hoe ver woorden soms resoneren)

Dit vind ik zelf ook een groot dilemma, gewoon niet weten waar je in vredesnaam nog op moet stemmen.
En de grote vraag blijft natuurlijk of het überhaupt wat uit zal maken -daadwerkelijk- of je wel of niet stemt.
Misschien had Mark Twain wel helemaal gelijk :o
1672429051896.png

Kijk, je kunt het in allerlei gradaties niet, minder, meer of helemaal met bijvoorbeeld het stuk van Plasterk eens zijn, dat maakt me niet uit.
Waar ik moeite mee heb, is dat er te veel mensen zijn die zo makkelijk hun schouders ophalen bij diverse nogal on-democratische gebeurtenissen.
Ik merk dat ik best veel mensen tref die zich sowieso niets afvragen op politiek maatschappelijk niveau, kritiekloos zijn en vooral geen vraagtekens plaatsen bij wat ze wordt voorgeschoteld vanuit de media.
Ze denken dat het allemaal wel goed zal zijn of vinden het zelfs vervelend als je het aan haalt.
Het liefst kijken ze zo snel mogelijk weg of gaan gauw over op andere onderwerpen.

Nou hoef je wat mij betreft ook weer niet bij iedere overheidsscheet in het geweer te springen, maar het gaat hier niet bepaald om een kleinigheidje.
Het gaat hier om de in het verleden zwaar bevochten grondwet en democratie, die ons een mate van vrijheden heeft gegeven die ik niet graag kwijt zou willen raken.
Het citaat: "Slapen in een democratie en wakker worden in een dictatuur" lijkt steeds meer waarheid te worden.

Dit is natuurlijk een heel nobel streven en daar ik ook zeker mee doorgaan.
Simpele burgers zoals wij kunnen eigenlijk alleen maar op kleinschalig niveau ons steentje bijdragen aan het algemeen goed.

Maar mijn eigenlijke vraag was meer:
Hoe denk JIJ dat je mensen om je heen bewust en actief kan maken van zoiets als het onderuit-worden-gehaald-van-de-democratie"?
En dan zonder het "daar heb je hem weer" effect en het blijkbare onvermijdelijke gevolg dat je al snel in het hokje complot&doemdenker wordt geplaatst.
Want daardoor wordt je feitelijk gediskwalificeerd en effectief buitenspel gezet..

In mijn ogen werkt vragen het beste en zoveel mogelijk je eigen mening en gevoelens achterwege laten. Afhankelijk van de persoon of personen die je tegenover je hebt. Sommige mensen zijn namelijk gemakkelijk te manipuleren en je moet zelf de afweging maken of zoiets het waard is.

Dus vragen zoals;
- Hoe vind jij eigenlijk dat het gaat in Nederland?
- Ben je tevreden met de huidige situatie?
- Wat vindt je van de diverse grote pilaren van de maatschappij, zoals onderwijs, zorg en sociale zaken?
- Denk je dat het beter kan?
- Wat zou jij het liefst willen veranderen?
- Hoe democratisch vind je ons land en haar bestuur anno 2022?

Vul gerust aan :)

Eigenlijk gaat het er alleen maar om dat je hen zelf probeert te laten nadenken en iets activeert, het zogeheten zaadje planten zonder te proberen aan te geven wat voor boom het zou moeten worden.

En als je toch verwacht wordt om echt in te gaan op diverse onderwerpen, probeer dan enkel te blijven bij feiten en hou je gevoel en eigen mening voor je. Wil je die toch een beetje mengen in het gesprek, geef dan vooral aan wat beter zou kunnen en kom met mogelijke oplossingen, in plaats van alleen maar alles af te kraken. Met enkel negativiteit, zonder alternatieven, maak je zelden iemand wakker om echt over dingen na te gaan denken.

Ja er zijn maar weinig partijen zo zuur als Denk :roflol:
Dat ze daar 3 zetels mee weten te behalen is overigens niet zo gek, er is ook een evenredig deel stemmers net zo zuur gok ik :lol:

Een aantal mensen ik die al geruime tijd niet meer over politiek gesproken heb stemden in het verleden altijd ook deels uit strategisch oogpunt VVD. Hun stem zou anders namelijk verloren gaan in de oppositie.

Nu het politieke speelveld flink door elkaar geschud is zie ik ze nu bij de PS wel een kans geven aan een andere partij, maar als dat geen resultaat oplevert is de kans groot dat ze toch weer terug naar de VVD gaan de volgende TK verkiezingen.

• Like
In mijn ogen werkt vragen het beste en zoveel mogelijk je eigen mening en gevoelens achterwege laten. Afhankelijk van de persoon of personen die je tegenover je hebt. Sommige mensen zijn namelijk gemakkelijk te manipuleren en je moet zelf de afweging maken of zoiets het waard is.

Dus vragen zoals;
- Hoe vind jij eigenlijk dat het gaat in Nederland?
- Ben je tevreden met de huidige situatie?
- Wat vindt je van de diverse grote pilaren van de maatschappij, zoals onderwijs, zorg en sociale zaken?
- Denk je dat het beter kan?
- Wat zou jij het liefst willen veranderen?
- Hoe democratisch vind je ons land en haar bestuur anno 2022?

Vul gerust aan :)

Eigenlijk gaat het er alleen maar om dat je hen zelf probeert te laten nadenken en iets activeert, het zogeheten zaadje planten zonder te proberen aan te geven wat voor boom het zou moeten worden.

En als je toch verwacht wordt om echt in te gaan op diverse onderwerpen, probeer dan enkel te blijven bij feiten en hou je gevoel en eigen mening voor je. Wil je die toch een beetje mengen in het gesprek, geef dan vooral aan wat beter zou kunnen en kom met mogelijke oplossingen, in plaats van alleen maar alles af te kraken. Met enkel negativiteit, zonder alternatieven, maak je zelden iemand wakker om echt over dingen na te gaan denken.

Ik snap hem, in principe maak je er dan al vragend een meer open discussie van.
Niet altijd geheel effectief heb ik gemerkt, maar toch meestal een betere strategie.
Je legt de bal bij hen zelf i.p.v. dat je voor hen een negatief beladen "wappie-zendeling" bent die hen probeert te overtuigen.

Dank voor de input

• Like
Waarderingen: Vonk
Ik zie het verschil wel en het leest prettiger dan menig ander program. Hoe aardig geschreven ook, heel tolerant of ruimdenkend zijn ze niet.

Laatste "troostmomentje" voor je in 2022...

Je vriendin is het welbekende charme-offensief maar weer eens gestart:

FlNnIo3X0AArRpD?format=jpg&name=small.jpg

en ook het eindrapport van het huidige ministerie van incompetenties.

Kusjes voor 2023 :kiss:

Laatste "troostmomentje" voor je in 2022...

Je vriendin is het welbekende charme-offensief maar weer eens gestart:

FlNnIo3X0AArRpD?format=jpg&name=small.jpg

en ook het eindrapport van het huidige ministerie van incompetenties.

Kusjes voor 2023 :kiss:

Onderste foto met Kaag is opgedoken omdat die mevrouw links in opspraak is gekomen.

Ik wens Kaag voor 2023 een fijne beroerte toe :thumbs:
Je kunt veel van mij zeggen, maar gierig ben ik niet.

Terug
Naar boven