MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Ook als je géén voorstander bent van onteigenen kan ik me goed voorstellen dat je de optie wel open wil houden als laatste redmiddel.
Onteigening is altijd afhankelijk van de omstandigheden. Dus dan ben je gewoon wel voor.

Nee, dat is namelijk imho niet het logische en/of enige gevolg van tegenstemmen. Een stem tegen de motie is geen stem voor het tegenovergestelde. Volgens mij is dat een logische fout.

Ook als je géén voorstander bent van onteigenen kan ik me goed voorstellen dat je de optie wel open wil houden als laatste redmiddel. Onteigenen een legaal middel dat soms nodig kan zijn om impasses te doorbreken. Het is niet nieuw, voor de aanleg van vliegvelden, wegen, spoorlijnen en woonwijken komt dit vaker voor. Is stemmen voor deze motie dan niet een uitzonderingspositie voor boeren creëren, dst is rechtsongelijkheid! ;)

Daarbij komt dat Omtzigt, iirc, zich in dit geval heeft uitgesproken tegen het nemen van allerlei beslissingen op basis van modellen, maar alleen op basis van daadwerkelijke metingen.
Sorry, ik kan dit echt niet volgen. Niet in de zin dat ik het niet met je eens ben (wat wss wel zo is), maar ik kan die hele gedachtengang gewoon niet volgen.

Daarbij komt dat Omtzigt, iirc, zich in dit geval heeft uitgesproken tegen het nemen van allerlei beslissingen op basis van modellen, maar alleen op basis van daadwerkelijke metingen.
Ja politiek gedraai waarbij je niet goed weet waar hij nu echt voor staat. Daarmee is hij niet anders dan de meeste partijen

Een stem tegen de motie is geen stem voor het tegenovergestelde. Volgens mij is dat een logische fout.
Dit is precies wat er mis gaat inderdaad.
Men neemt het stemgedrag bij moties 1 op 1 aan, met waar iemand daadwerkelijk voor of tegen zou zijn.
Dat kan, maar hoeft dus helemaal niet het geval te zijn.

Ook als je géén voorstander bent van onteigenen kan ik me goed voorstellen dat je de optie wel open wil houden als laatste redmiddel. Onteigenen een legaal middel dat soms nodig kan zijn om impasses te doorbreken. Het is niet nieuw, voor de aanleg van vliegvelden, wegen, spoorlijnen en woonwijken komt dit vaker voor. Is stemmen voor deze motie dan niet een uitzonderingspositie voor boeren creëren, dst is rechtsongelijkheid! ;)
Hoe tegenstrijdig dit gevoelsmatig ook over komt:
Je kunt dus tégen een motie stemmen die gaat over "niet onteigenen", zonder dat dit expliciet betekend dat de stemmer dan automatisch een vóórstander is van onteigening is in het algemeen. (of omgekeerd natuurlijk, wat het hoe dan ook allemaal erg verwarrend maakt voor mensen in het algemeen)

De andere kant van dit verhaal is, dat je je hier ook op een bepaalde manier achter kunt verschuilen als een eeuwige draaikont.
Dat is de essentie van direct/indirect cq expliciet/impliciet, wat het hele politieke gebeuren zo'n glad en verraderlijk spel kan maken.

Ik zou namelijk denken:
Als je zelf tegen onteigening bent, maar je vindt iemand anders motie tegen onteigening niet goed genoeg, kom dan zelf met een betere.
Dan laat je namelijk duidelijk zien waar je staat!

Sorry, ik kan dit echt niet volgen. Niet in de zin dat ik het niet met je eens ben (wat wss wel zo is), maar ik kan die hele gedachtengang gewoon niet volgen.
Maar jij bent toch juist van het bekijken van het stemgedrag van de moties? Om dat juist te interpreteren moet je imo zo denken.

Ik zou namelijk denken:
Als je zelf tegen onteigening bent, maar je vindt iemand anders motie tegen onteigening niet goed genoeg, kom dan zelf met een betere.
Dat vind ik een verschrikkelijk slecht idee.

Er is al een explosieve groei van het aantal moties, waar iedereen in de Tweede Kamer druk mee is. Dit is veelal vooral voor de bühne en verandert helemaal niets.

Ik zou namelijk denken:
Willen we meer of minder moties.

IMG_3573.jpeg

Dat vind ik een verschrikkelijk slecht idee.

Er is al een explosieve groei van het aantal moties, waar iedereen in de Tweede Kamer druk mee is. Dit is veelal vooral voor de bühne en verandert helemaal niets.

Kijk, dat jij nou als een quasi intellectuele aal heen en weer glibbert binnen de polarisatie der standpunten, dat vind ik tot daar aan toe. ;)

Maar bij zeer zwaar op de maag liggende thema's zoals onteigening, vind ik dat iemands standpunt betreffende gewoon eenduidig moet zijn, misschien zelf wel zwart wit, als in "gewoon tegen of voor".

Persoonlijk zie ik dat bij Omtzigt wat te weinig terug naar mijn smaak.

Met een stem op Baudet of Wilders bereikt je weinig, want niemand gaat met hen een coalitie aan.

Met een stem op Baudet of Wilders bereikt je weinig, want niemand gaat met hen een coalitie aan.
Dat is net zoiets als zeggen: met een stem op VVD of D66 stem je tegen democratie, want die willen partijen uitsluiten. Als je maar genoeg achter een partij staat maakt het niet zoveel meer uit

Dat is net zoiets als zeggen: met een stem op VVD of D66 stem je tegen democratie, want die willen partijen uitsluiten. Als je maar genoeg achter een partij staat maakt het niet zoveel meer uit
Geef jij mij maar stemadvies via PM tegen de tijd. SBS6 staat niet in de lijst zag ik

Terug
Naar boven