XXL Nutrition

Typisch Nederlands: Marathon Rotterdam stilgelegd.

hij is toch pas stilgelegd nadat de eerste groep al binnen was?

maar toch belachelijk, ja..
net zoals de nijmeegse vierdaagse vorig jaar

daar zijn toch mensen overleden? goed dat ze nu ingrijpen voordat er mensen overlijden. anders hadden ze iedereen over zich heen gekregen waarom ze het niet plat hebben gelegd voordat er mensen waren overleden..

mensen zijn blijkbaar niet slim en wijs genoeg om voor zichzelf de grens aan te kunnen geven en verantwoordelijk te zijn voor zichzelf.

Als je actief bezig bent is het ook moeilijk in te schatten wanneer je te ver gaat en de situatie gevaarlijk wordt. Hittestuwing uit zich wel via diverse klachten, maar tijdens een marathon ben je ook gewend aan afzien.

Pijn lijden hoort er bij, zeker na 30 Km. Het punt dat de loop dus werd stilgelegd voor velen. Het wordt vrij lastig om onderscheid te maken tussen de klachten van hittestuwing en lege glycogeenreserves, als loper heb je dan de neiging om door te gaan daar waar gevaar kan dreigen.

Dat is netjes, dan hebben ze dus onder de 4 uur gelopen neem ik aan?

M'n pa twijfelde halverwege om uit te stappen, maar koos ervoor om op m'n moeder te wachten om hem vervolgens samen uit te lopen. 3:58 was het volgens mij. Niet slecht aangezien hij een aantal maanden geleden nog aan de chemo zat. Normaalgesproken zit hij rond de 3 uur.

M'n pa twijfelde halverwege om uit te stappen, maar koos ervoor om op m'n moeder te wachten om hem vervolgens samen uit te lopen. 3:58 was het volgens mij. Niet slecht aangezien hij een aantal maanden geleden nog aan de chemo zat. Normaalgesproken zit hij rond de 3 uur.

nette prestatie!

Vanochtend lagen er nog 5 personen in het ziekenhuis, stel dat er meer slachoffers waren gevallen dan waren er dus niet genoeg ambulances geweest of hulpverleners. Zelfs bij zo'n groot evenement zijn er grenzen aan de hoeveelheid hulp die tegelijkertijd verleend kan worden.

• Topic Starter Topic Starter
Vanochtend lagen er nog 5 personen in het ziekenhuis, stel dat er meer slachoffers waren gevallen dan waren er dus niet genoeg ambulances geweest of hulpverleners. Zelfs bij zo'n groot evenement zijn er grenzen aan de hoeveelheid hulp die tegelijkertijd verleend kan worden.

Ik snap je punt heel goed.
Het punt dat ik alleen wil maken is dat als ik de hoogste berg wil beklimmen, een marathon met 30 graden wil rennen of 160 kg wil bankdrukken, ik dit zelf moet kunnen bepalen.
Zolang ik geen gevaar voor anderen oplever en zelf de evt. negatieve gevolgen accepteer hoeft er voor niet beslist te worden welke grens ik met mijn lijf op wil zoeken.
Prima als er goede voorlichting wordt gegeven of waarschuwingen worden gegeven, maar als ik er met mijn volle verstand er voor kies om toch door te gaan, dan is dat mijn keus. Uiteraard moet ik achteraf niet zeuren als het dan toch fout gaat.
Ik heb trouwens begrepen dat hele groepen renners gisteren toch ''illigaal'' zijn verder gerend om hun marathon toch af te maken.

Alleen zoals ik al eerder zei is hier een organisatie verantwoordelijk voor de veiligheid van de deelnemers. Ook binnen grenzen natuurlijk, want aan de voorbereiding van individuele deelnemers kunnen ze ook weinig doen. Maar de organisatie staat hier boven de deelnemers, als de organisatie iets onverantwoord vind dan hebben de deelnemers daar naar te luisteren.

Een goed voorbeeld is de jaarlijkse fietstocht in de Alpen, de Marmotte. 175 Km over 4 Alpencols. Duizenden deelnemers en dus enig risico op crashes.

Vorig jaar reed mijn broer die tocht. Op de Glandon was een deelnemer gecrashed. Organisatie besluit wijselijk om de renners die de Glandon nog over moesten te stoppen op de top. Ook om de slachtoffers af te voeren, maar eveneens om de situatie veilig te stellen. Renners moeten soms 3 uur wachten op de top, maar worden daarna vrijgegeven omdat de veiligheid weer gewaarborgd kan worden.

Ook daar had de organisatie dus verantwoordelijkheid genomen voor de deelnemers, zoals het ook hoort. Deelnemers gaan anders gewoon door, met alle gevolgen van dien.

Terug
Naar boven