Fitness Seller

Uithouding / conditie

Bezoekers in dit topic

Flip69

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
13 jun 2006
Berichten
8
Waardering
0
Even dit :

Ik doe 2x per week aan fitness, lekker intensief maar met mate ben tevreden met het resultaat.

Verder doe ik ook 1x per week aan wakeboarden.

Wat ik echter mis is uithouding/conditie, niet dat ik er geen heb maar ik zou die willen verbeteren, daarom denk ik dat ik beter aan cardio zou doen dan spieren te trainen !?

Hoe kan ik het best hierop trainen, in onze club hebben we niet echt begeleiding, wordt gerund door vrijwilligers, voor de rest wel een super club !

Kan ik me best een hartslagmeter kopen ?
En dan op hartslag trainen ?

Verder zit ik ook met een buikje die ik platter zou willen krijgen, probeer van zoveel mogelijk buikspieren te oefenen ( bijna dagelijks ) en op men voeding te letten, iemand hier nog tips/suggesties ?
 
Dan moet je de intensiteit verhogen, dus hoger in je hartslag gaan zitten.
 
Conditie opbouwen kan je het beste doen door in het begin op een gemiddelde intensiteit redelijk langdurige sessies te doen. Hoeft geen uren te zijn overigens, 30-40 minuten op 60-70% van je maximale hartslag is voldoende.

Die intensiteit mag nog wat lager voor een beginner, maar aangezien je al getraind bent is 60-70% goed te doen.

Na 2-3 maanden kan je de intensiteit opvoeren en de langere sessies afwisselen met sessies op hogere intensiteit. 70-80% van je maximale hartslag voor 20-30 minuten is dan een goede manier om je conditie op te bouwen. Twee sessies langdurig en 1 sessie op hogere intensiteit per week.

Om daarna nog verder uit te bouwen is het raadzaam om intervalsessies in te bouwen. Sessies waarbij je dus afwisselend op 90-100% van je maximale hartslag traint voor 1-2 minuten en daarbij rustperiodes inlast van 1-3 minuten om terug te komen tot een hartslag van <60% van je maximale hartslag.

Hierbij heb ik rekening gehouden dat je al meerdere sessies fitness doet per week en 1 sessie wakeboarding.

De keuze is aan jezelf wel apparaat je gaat gebruiken voor die cardio, waarbij je rekening moet houden dat bij hardlopen gemiddeld je hartslag wat hoger ligt dan bijvoorbeeld bij fietsen of roeien.

Met dit weer zou ik overigens verkiezen om buiten te trainen, echter moet je dan bij bijvoorbeeld fietsen er weer rekening mee houden dat je langere sessies moet uitvoeren dan bij hardlopen.
 
Bedankt voor de tips ! :thumbs:

Ik heb ergens gelezen om mijn maximum hartslag te berekenen ik men leeftijd moet aftrekken van 220 !?

Dus kan ik het best gaan lopen, men hartslag in het begin op 60 à 70 % van men maximum houden en als ik erover kom dan efkes wandelen ?
Tot ze terug op rustniveau is ?

Zouden 2 sessies op een week dan voldoende zijn ?
 
Om echt conditie op te bouwen is het te weinig, drie sessies per week zijn dan wel minimaal nodig om een cardiovasculaire basis op te bouwen.
 
Zou ik hetzelfde kunnen bereiken door met gewichten te werken ?

Dan meer op aantal bewegingen werken dan op gewicht ?

Of kan zoiets niet ?
 
Ik wil zelf m'n conditie ook opbouwen voor het komende zaalvoetbalseizoen, en mij raden ze aan 60-90min aan 65% max hartslag, ik doe het al enkele weken en merk er gene zak van...:mad: (ik bedoel dan qua verbetering van conditie hé)
 
Back
Naar boven