XXL Nutrition

Uitsmijters!

Silva zei:
Uit respect of gewoonte ik weet wat je nou stom loopt te lullen maar die landen die jij opnoemt leven van de fooi, een uitsmijter hier in Europa leeft niet van de fooi. De serveersters in amerika verdienen 4 dollar per uur daar red je het niet mee, dus is er afgesproken dat de bediening een bepaalde percentage fooi krijgt volgens mij 20% a 40% van wat je besteed. In Azie precies hetzelfde in andere landen in Europa is het niet gewenst om fooi te vragen en het is ook niet nodig ook als iemand hier zegt dat hij 19 Euro per uur verdient, waarom zou hij dan godsnaam fooi moeten krijgen.

:roflol:

Al meer dan 100 (HONDERD) jaar wordt er in Nederland en Belgie getipt aan portiers, chauffeurs, liftboys en kamermeisjes. En nu, de laatste 6 jaar, nu het 'uitgaan-met-een-grote-bek' in de mode is gekomen, gaat diezelfde generatie even bepalen wat wel en niet gewenst is. Wat wel en niet normaal is. Om met gemak maar even meer dan honderd jaar gewoonte opzij te schuiven. Nee die mensen komen er wel :thumbs:

Over 5 jaar verwachten ze dat de portier kwartjes uitdeelt aan de vertrekkende bezoekers.

Edit deze post was gegenereert in 2 minuten en 3 seconden.
Hoera voor de nieuwe server! Dubbelpost! :D

Laatst bewerkt:
DBC01 zei:

Al meer dan 100 (HONDERD) jaar wordt er in Nederland en Belgie getipt aan portiers, chauffeurs, liftboys en kamermeisjes. En nu, de laatste 6 jaar, nu het 'uitgaan-met-een-grote-bek' in de mode is gekomen, gaat diezelfde generatie even bepalen wat wel en niet gewenst is. Wat wel en niet normaal is. Om met gemak maar even meer dan honderd jaar gewoonte opzij te schuiven. Nee die mensen komen er wel :thumbs:

Over 5 jaar verwachten ze dat de portier kwartjes uitdeelt aan de vertrekkende bezoekers.

Ja je kan nou wel mooi lullen over 100 jaar maar kijk ook eens wat er veranderd is aan de gemiddelde portier! Het is geen uitzondering dat ze agressief en onbeschoft zijn hoor! Jij mag dan misschien een goede peer zijn maar er zitten zat v**le honden tussen die hun machtspositie misbruiken!
Het mes snijdt in dit geval aan 2 kanten en niet 1tje!

Dit lezende denk ik dat portiers niet veel verschillen van leerkrachten. Beiden worden vaak uitgescheten, nemen een risico op hun gezondheid (hoeveel leerkrachten zouden er niet in de psychiatrie raken door hun beroep), hebben veel vakantie (ok, ok ik praat over de weinige prof buitensmijters die er zijn). ......

DBC01 zei:

Ja het is een negatieve trend dat er veel jongeren een grote bek opzetten, jammer genoeg. Maar dat het al 100 jaar een gewoonte is om een fooi te geven en we dat dus maar moeten blijven doen, is geen argument. Als je zo gaat redeneren kan je direct terugkeren naar de prehistorie, want er zijn altijd bepaalde gewoontes die we achter ons laten...
Als de hoeveelheid fooi gelijk zou blijven en er toch jongeren een grote bek zouden opzetten, zou je ook klagen. Maar een stuk minder. Nu zijn er 2 neg. trends (in jouw ogen dan) die samenlopen.

Aan de deur ben ik opvoedkunfige, leerkracht, politieagentje en socioloog. En dan nog zeiken dat ze een eurootje zouden kunnen missen.
Nou moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat het ligt aan de doelgroep van je tent.

Als je voor een tent staat waar 23+ komt dan heb je al die grote bekken en die eisen van dat pubersgespuis niet. En aangezien het merendeel op dit forum in de categorie beneden 23 zit kan ik me de algemene gedachtegang over portiers hier in dit topic ook wel voorstellen.
Nog nat achter de oortjes en dan al pretenties hebben omdat ze ooit bij een grote tent bulderende porties hebben gezien...:rolleyes:

Nog even wachten, dan ben je wat ouder en begrijp je er meer van.
Zo zwart/wit zijn de mannen en vrouwen aan de deur niet :roflol:

Hertje zei:
Ik ga geen discussie voeren of een portier wel of niet iets doet want dat wordt eindeloos omdat ik niet naar dezelfde tenten ga als jij.

Ik blijf erbij dat ik 20 cent een belediging vind en dat het al helemaal ongepast is om een grote bek te geven tegen personeel van een tent waar jij net een leuke avond hebt gehad!

Een grote bek is altijd ongepast ook al heb je geen leuke avond gehad. Maar dat gaat gewoon over normen en waarden.
Ik vind dat de portiers ook niet het meeste risico lopen (jongen bij de deur weer wel, maar de overige niet). Iemand achter de bar heeft geen steek/schietvest hoor.
Maar de portiers beuren wel verreweg het beste geld.

Jij gaat niet naar dezelfde tenten als mij? Dus waar jij komt staan andere portiers? Toen ik 14 was (jij dus 7 ;)) ging ik al wekelijks stappen. Tot 1,5 jaar terug dus wekelijks, soms zelfs 2x maal per week.
En ik kwam in kroegen, discotheken, hoerenkasten enz enz. En het soort portier (gemiddeld) is overal wel hetzelfde hoor.

Snap wel dat je het nu op wilt nemen voor die ouwe omdat ie anders niet zijn gear kan betalen:D , maar je zal toch echt met andere motieven moeten komen:D

lijkt t me een toffe peer en heb ik me niet aan hem geirriteerd dan krijgt hij fooi. Als het zo'n omhoogevallen macho is dan kan ie dr naar fluiten, en ik kan hardstikke hard rennen dus mij maken ze niks. :D

Grappig dat je mensen gaat beschuldigen van zwart/wit kijken maar in dezelfde reply wel veralgemeend DBC. Maar zie ergens wel in waarom. Welke soort tent het is en de doelgroep spelen natuurlijk ook een grote rol. Een voorbeeld:
Nieuwjaarsnacht, ik ga op stap met m'n broer (24) en 2 vrienden van em (beiden rond de 30 dacht ik). De plaats waar we uitgaan is duidelijk voor 20+. Portiers groeten bij binnenkomst, leuke avond gehad. Een uurtje voor sluitingstijd een gevechtje tussen gastjes van 18 ofzo (duidelijk dronken), smijt er eentje met z'n glas. Goed zo pubers, zorg maar weer voor vooroordelen. :roll: Portiers worden geroepen door de dj en komen tussenbeide.
Op het einde komen ze vriendelijk vragen om buiten te gaan. Houden wel hun handje open (is daar een gewoonte) en krijgen dan ook 2euro met een "alsjeblieft" erbij. Zo kan het dus ook. :)

Oooit eens mot gehad met een doorgsnoven gek in de Musis Sacrem in Arnhem. Voordat ik het zelf in de gaten had werd die ****er in een wurggreep genomen door een brede Molukker en daar ging meneer, gargl gorlg urgh :roflol:
Aan het eind van de avond liep ik naar hem toe, hij hield zijn handen gekruist voor zn buik (standaard pose?) en zijn gezicht op Chuck Norris, en ik zei Meneer? (hey ik was 16) is het een belediging als ik u 5 gulden geef? Nee hoor zegt ie, koop ik een bloemetje voor de vrouw.... :roflol:
Jezuschristus, hij had me bij mn oor moeten pakken, wat billenkoek en daarna mijn portemonee met 12 gulden erin gewoon af moeten pakken. :o

Lauw zei:
Oooit eens mot gehad met een doorgsnoven gek in de Musis Sacrem in Arnhem. Voordat ik het zelf in de gaten had werd die ****er in een wurggreep genomen door een brede Molukker en daar ging meneer, gargl gorlg urgh :roflol:
Aan het eind van de avond liep ik naar hem toe, hij hield zijn handen gekruist voor zn buik (standaard pose?) en zijn gezicht op Chuck Norris, en ik zei Meneer? (hey ik was 16) is het een belediging als ik u 5 gulden geef? Nee hoor zegt ie, koop ik een bloemetje voor de vrouw.... :roflol:
Jezuschristus, hij had me bij mn oor moeten pakken, wat billenkoek en daarna mijn portemonee met 12 gulden erin gewoon af moeten pakken. :o
:roflol: :whip:

iedereen die geld geeft aan zo'n uitsmijter voelt zich geintimideerd(wooohaaa tegen schenen aanschopppeeee!! Generalisatie ten top :D )(grapje). Het is zijn werk om een voor een veilige omgeving te zorgen, daar krijg je toch al voor betaald. Dat zij nou willen teren op mijn 2 euro, gast laat ze eerst die drankjes in de discotheqUE maar eens wat goedkoper maken, daarna wil ik nog wel even zien of ik 2 euro kan missen. Ohnee, laat ze eerst maar een goed beleid hebben, dan wil ik wel 2 euro missen.

Weer een prachtverhaal van die Lauw. :bow: Is het een belediging als ik je karma geef? :o

SageFrancis zei:
iedereen die geld geeft aan zo'n uitsmijter voelt zich geintimideerd(wooohaaa tegen schenen aanschopppeeee!! Generalisatie ten top :D )(grapje). Het is zijn werk om een voor een veilige omgeving te zorgen, daar krijg je toch al voor betaald. Dat zij nou willen teren op mijn 2 euro, gast laat ze eerst die drankjes in de discotheqUE maar eens wat goedkoper maken, daarna wil ik nog wel even zien of ik 2 euro kan missen. Ohnee, laat ze eerst maar een goed beleid hebben, dan wil ik wel 2 euro missen.

Je bent 21 laten we het daar maar op houden.

M@rsel zei:
Ik denk dat er ongeveer 500 man liep. Stel dat 400 man fooi geeft, laten we zeggen gemiddeld 50cent. Toch leuk, gemiddeld €200 extra op een avond, €800 per maand, €41.600 per jaar, als hij elke week werkt, alleen op zaterdag.

En opeens heb je het, je word uitsmijter:D

800 Euri per maand komt in de verste verte niet in de buurt van 41.600 Euro per jaar.:rolleyes:

Ik heb 1x fooi aangenomen als portier in die jaren dat ik heb gewerkt ( jaar of 6 a 7 )

Mensen betalen al genoeg en ik heb altijd goed onderhandeld over me salaris dus het is niet nodig. Heb liever dat je je gedraagd ipv dat je me sponsert.

Je betaald ergens 15 euro entree, soms wel 50 en dan moet je nog 30/50/100 cent geven om te kunnen pissen..tief op joh..

uitsmijters zijn net marokkanen; allemaal tuig!

Als we toch over vroeger beginnen. Vroeger werd in de Horeca nog service verleend, tenten waar je graag kwam en die ieder weekend propvol zaten. Geen gezeik met doseersystemen, geen exorbitante prijzen en amper tenten die draaiende werden gehouden enkel als melkkoe.

Tegenwoordig is het eenheidsworst met figuren zoals Kooistra in veel middelgrote steden en in de grote steden figuren die tent na tent laten klappen. Service bestaat nog amper. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zolang de Horeca wordt gerund alsof het multinationals zijn zal je ook niet hoeven te verwachten dat je goed publiek aantrekt.

Portiers krijgen overigens van mij meestal wel een fooi, maar dan wel in tenten waar ik weet dat ze echt hun werk doen.

• Topic Starter Topic Starter
M@rsel zei:
Ik denk dat er ongeveer 500 man liep. Stel dat 400 man fooi geeft, laten we zeggen gemiddeld 50cent. Toch leuk, gemiddeld €200 extra op een avond, €800 per maand, €9.600 per jaar, als hij elke week werkt, alleen op zaterdag.

En opeens heb je het, je word uitsmijter:D

Het rekenwonder heeft het even aangepast:o

Ohja, ik kom er net achter dat die tent gedverredemme 5 dagen per week open is, tikt lekker aan:D

Ach, ik ga mij er niet meer druk over maken. Ik had gewoon moeten zorgen dat ik klein geld had. Minimaal een euro dan he;) :D

Voortaan, standaard, een klauw muntgeld in mn jaszak. Overal en altijd. Ik wil natuurlijk niemand beledigen ;)

Terug
Naar boven