AndroidHealthClinic

Uitsmijters!

DBC01: De vergelijking is niet op te maken als het gaat om dingen/landen waar nooit fooien worden gegeven en wel, waarbij ze dus wel worden gegeven. Jij geeft als reden respect of gewoonte. Sinds wanneer moet ik meer respect voor een portier hebben dan voor iemand die mijn jas beschermd met al mijn bezittingen erin?

Ik vind de ongeschreven wet van het doneren aan portiers kinklare onzin. Krijg ik een beetje het Tsunami-gevoel van. Het is een keuze die je zelf maakt. Het feit dat iemand 20 cent geeft is ook helemaal geen belediging. Heb je er weleens aan gedacht dat dat het laatste beetje geld is wat die persoon heeft? Heb je er weleens aan gedacht dat die persoon het dus helemaal niet kwaad bedoelt? Dat jij met je botte portierkop het op die manier interpreteert is niet mijn probleem en dat heeft dan ook meer met je, juist ja, EGO te maken.

En vervolgens nog zo iets. Een portier die een opmerking maakt nadat een klant weinig(?) fooi geeft. Wat is dat nou voor onzin. Ik zou ook zeggen dat 'ie z'n bek moest houden. Ik geef hem potverdomme geld en hij gaat z'n bek opentrekken. Dat die portier daarna los gaat is helemaal diep en diep triest. Dan heb je het over respect jegens de klant die, die avond je salaris heeft aangevuld, want vergeet niet dat de mensen die zich klem zuipen wel degenen zijn die voor omzet zorgen en dus jouw salaris betalen.

Je doet nu net alsof mensen in de horeca heilig zijn en we niks van ze mogen verwachten. FOUT. Ik verwacht gewoon vakmensen achter de bar die snel een biertje kunnen tappen. Kun je dat niet? Ga er dan niet staan. Wil je dat niet? Ga er dan niet staan. Dan sta ik volledig in mijn recht om kritiek te leveren.

Portiers moeten hun bek houden en doen waar ze voor zijn aangenomen. En dat is NIET fooien verwachten. Als je zo graag fooien wilt hebben, ga je maar werken in de landen die jij zo adoreert om hun vrijgevigheid aan de deur.

wat een discussie weer,

een portier/uitsmijter voert een dienstverlenend beroep uit. hij word betaald om dat te doen, en staat daar ook omdat hij dat wil doen. fooi is een extra tje, dat krijg je omdat je je best doet om het mensen naar hun zin te maken.
wil jij als gast een fooitje geven dan doe je dat, doe je dat niet dat is dat jou zaak. maar geef je 0,20 cent omdat je net je laatste geld heb uitgegeven voor een breesher, dan krijg je opmerkingen naar je hoofd als" je heb zeker gespaard". en dan boos worden omdat je een dronken persoon wat tegen je zegt, wat een eikel ben je dan om daar nog op te reageren.

DBC jij maakt alleen maar vergelijking omdat je zelf in die positie zit, van uitsmijter. en dan een vergelijking maken dat in Amerika fooi geven normaal is.
(daar is het ook normaal dat er 20 miljard word uitgegeven aan een oorlog)
maar je zegt er niet bij dat de lonen van mensen met een dienstverlenende beroep, een stuk lager zijn dan hier.

portiers kijken tegenwoordig alleen maar naar je, heb je nette schoenen aan, en heb je niet te veel gezopen, dan kom je er in. oké zo moet het ook zijn,
maar een simpel goedenavond kan er niet af, als ze nou eerst eens naar hun zelf kijken en dan pas mensen beledigen die 0,20 cent geven. zal het allemaal een stuk beter zijn. en daar komt nog bij dat ze gewoon totaal niet beleefd is om, gelijk te kijken wat je krijgt.

Ga lekker spelen tractor je hebt me helemaal niet begrepen.

Ik heb het over mensen aan de bar die schreeuwen om bier en viltjes gooien, geen geduld hebben. Ik heb het over mensen die barpersoneel bedreigen alleen maar omdat de andere eerder geholpen werd. Ik heb het over bepaalde gewoonten in de horeca waar jij nog bar weinig van schijnt te weten.

Ik ben 35. Sinds dat ik 14 jaar was, wist IEDERE JAN LUL dat een manier om een portier je DISRESPECT te tonen, het geven van een stuiver of iets is.
Dat is een teken. Zo van, dit ben je waard knul. Als je die uiting niet kent, ken je de uiting van de middelvinger dan wel?
Toen ik zelf nog niet eens uit MOCHT gaan wist ik dat al. Dus praat niet over de 'arme klant' die geen stuiiver over heeft want 99% verlaat de tent met nog minimaal een euro in kleingeld.

Maar ik snap je ergernis. In een k*tstad als waar jij woont zal menig portier niet echt een prettig figuur zijn. Het zij je vergeven. IK ga zelf nog maar zelden uit vanwege het vele gezeik in de reguliere horeca, ben alleen nog op 'themafeesten' te vinden waar een select publiek komt. En ook dáár geef ik zelf fooi, 5 euro, soms 10, omdat zij er staan voor mijn veiligheid en ik ook een onbezorgd avondje feesten wil.

jordy zei:
....
maar een simpel goedenavond kan er niet af, als ze nou eerst eens naar hun zelf kijken en dan pas mensen beledigen die 0,20 cent geven. zal het allemaal een stuk beter zijn. en daar komt nog bij dat ze gewoon totaal niet beleefd is om, gelijk te kijken wat je krijgt.

Dat is juist waar IK me aan stoor. Wij groeten altijd aan de deur, 90% van die k*tpubers zegt niks terug, hoort je niet eens groeten, loopt gewoon door en als je er wat van zegt ben je een brutale k*tportier. Ze kunnen in hun graf zakken. Ik heb manieren tegenover personeel in de horeca als ik uitga, dat verwacht ik ook van anderen als ik in functie ben.

De uitbaters van dancings moeten maar opleggen aan de buitensmijters..

Als ik uitga doe ik meestal al mijn geld op en dat is dan niet weinig..om dan aan de deur te beginnen kankeren voor 1€ vind ik triestig.

Dat ze aan de bar dan maar 1€ gaan gaan vragen van mijn 60 dat ik er gespendeerd heb.

Natuurlijk zijn buitensmijters nodig en doen ze hun job (meestal) goed, maar als ik al al mijn geld gespendeert heb binnen kunnen ze mij niet uitmelken.

grtz

wimmeke26 zei:
De uitbaters van dancings moeten maar opleggen aan de buitensmijters..

Als ik uitga doe ik meestal al mijn geld op en dat is dan niet weinig..om dan aan de deur te beginnen kankeren voor 1€ vind ik triestig.

Dat ze aan de bar dan maar 1€ gaan gaan vragen van mijn 60 dat ik er gespendeerd heb.

Natuurlijk zijn buitensmijters nodig en doen ze hun job (meestal) goed, maar als ik al al mijn geld gespendeert heb binnen kunnen ze mij niet uitmelken.

grtz

Een gemeend en vriendelijk 'bedankt jongens, goeienavond en tot ziens' is ook prima hoor.
Maar dat hoor je ook erg weinig. Ze lopen schijnheilig snel naar buiten, stil, hoofdje afgekeerd, gegeneerd...:D

Ik heb respect voor mensen die ook respect tonen.

Zelf zeg ik altijd iets als ik binnenga, of gewoon een knikje.
Maar meestal ga ik op zelfde plaats uit en kennen ze me dan.

Kan ook goed staan babbelen met uitsmijters...maar je hebt ook andere soorten die denken dat ze alles zijn en je bekijken als een stuk stront.

En natuurlijk verdienen ze een fooi..maar als ik al alles opgedaan heb binnnen vind ik dat ze vanuit dat standpunt mij ook moeten begrijpen.

voorbeeld daarvan is in Gent den bokser Ismael Abdoel..het grootste krapuul van Gent staat aan de deur..is nu veroordeeld.

grtz

ik geef veel geld als ik uitga aan de portier .

zelfs als ik binnenga al , zodat ie de andere kant opkijkt als ik mijn stash verkoop :P

wat een instelling zeg dat handje
weet je wat uitgaan al kost belachelijk moet je dan echt iedereen die ook maar iets met uitgaan van doen heeft fooi gaan geven?
hup binnenkomst 5-30 euro"ja is goed zo" bij de jassen "hoi schat ach nee laat maar zitten" munten halen"ach nee laat maar zitten" in de tent zelf 20 keer "ach laat maar zitten" ja dan ben je het al redelijk zat dat geaas op je geld
MAAR NIEMAND HEEFT NOG ZN HAND OP GEHOUDEN!!
get the point!?

koetje zei:
ik geef veel geld als ik uitga aan de portier .

zelfs als ik binnenga al , zodat ie de andere kant opkijkt als ik mijn stash verkoop :P

Hoor onze streetwise dealer heur :roflol:
Biertje? Oh nee, je zat aan de Tequila..

Jij geeft ze geld bij binnenkomst zodat je niet je ID hoeft te laten zien hahaha! :roflol:

DBC01 zei:
Dat is juist waar IK me aan stoor. Wij groeten altijd aan de deur, 90% van die k*tpubers zegt niks terug, hoort je niet eens groeten, loopt gewoon door en als je er wat van zegt ben je een brutale k*tportier. Ze kunnen in hun graf zakken. Ik heb manieren tegenover personeel in de horeca als ik uitga, dat verwacht ik ook van anderen als ik in functie ben.

kijk en dat zal je nou nooit van iedereen krijgen, al zegt niemand wat terug jij zal altijd de mensen netjes goedenavond moeten wensen, daar wordt je ook voor betaald , maar dat legt er ook aan bij wat voor soort tent je staat.. k heb een tijdje bij een tent gestaan waar de min leeftijd 23 was en daar was alles anders, iedereen zei ook netjes goedenavond terug , zonder je hand optehouden krijgen we altijd flinke tip , maar dat was wel een relaxe tent, met vrij weinig knokpartijen

DBC01 zei:

daar heb je ook gelijk in, maar zo zijn deze mensen wel, ik ben blij dat ik nooit uitga, want dat is gewoon niet te doen, bvb in hilversum. zijn tenten niet meer normaal toegankelijk, daar word je al ben je 13 niet geweigerd. elke week zijn daar pubers(13-17) miss wat ouder die er standaard zijn om te rellen, elke week weer, en portiers, doen er niets aan, ja als het in de zaak gebeurd, worden de mensen die er bij waren op straat gegooid, zo dat de kroeg waar ze voor werken geen problemen krijgt.

maar op straat gaat het vrolijk verder.

portiers moeten wat meer gaan selecteren, en niet alleen op huidskleur, maar ook op leeftijd en gedrag, want vaak zijn het de zelfde die het doen.

natuurlijk zijn er ook tenten waar dat wel goed gebeurd en waar de portiers wel goed hun werk uitvoeren, daar is het ook zo, een keer knokken een jaarlang niet naar binnen.,, een daaar worden de mensen dan ook echt aan gehouden.

en een portier is voor mij meestal het zelfde, als hij zijn werk goed doet, en beleefd is dan krijgen zij altijd een fooi, maar doen ze neerbuigend en houden ze hun hand op, dan is het dag dag, maar dan wel met een vriendelijk knikje natuurlijk ;)

RvR zei:
die gasten staan er echt niet voor jouw veiligheid..
die gasten staan er om een paar klappen extra uit te delen als er een ruzie ontstaat.. als iemand ruzie met mij zoekt dan heb ik zelfs kans dat ik nog klappen krijg van een portier ook terwijl ik van die jongen zelf toch geen klap van betekenis gekregen zou hebben..

die gasten staan er om flinke fooi te innen.. het is allemaal zo vanzelfsprekend geworden dat de arrogantie er vanaf druipt..

o natuurlijk, ik geef altijd fooi, want zo hoort het nou eenmaal..

iedereen schijnt te vergeten dat die mensen werken voor hun salaris.. ze moeten blij zijn met al het extra's dat ze krijgen, niet beledigd zijn als er een keer niks extra's is of als het extra iets minder is dan gemiddeld..

wat een gezeur over 20 cent, echt heel triest..

ik heb vrienden die uitsmijter zijn, die kunnen het dan nog wel normaal, maar het valt me gewoon op dat een hoop uitsmijters niet normaal kunnen doen en op mijn bevindingen heb ik dan ook het bovenstaande verhaal geschreven..

volledig mee eens

• Topic Starter Topic Starter
DBC01 zei:
Zaken verdraaien is zijn taak, jaloezie is in de maak.
Op een dag weet je het: Je frustratie heet portiers.
"Zij krijguh meer as mij."

Oké, even voor de duidelijkheid DBC;

Ik heb geen hekel aan portiers. Ik ben blij dat ze er zijn, het geeft me een veilig gevoel. Dus geen frustraties, jaloezie of andere dingen.

DBC01 zei:
Als die grote smoelen van kleuters in de horeca inherent afnemen aan de fooi dan vind ik het okay. Minder fooi en minder zielige k*ttieners met een te groot ego.
Maar zolang er steeds vaker opgetreden moet worden tegen mensen die gewoon weigeren instructies op te volgen van bevoegd personeel mogen ze van mij allemaal lekker de klere genieten :D

Een grote smoel? Ik? Nee, helemaal niet, in tegendeel. Ik ben altijd beleefd en zeg overal en altijd iedereen gedag.

Groot ego? Ik? Nee, helemaal niet. Voor zover ik weet kijk ik niet arrogant of doe ik neerbuigend naar anderen. Zet mij bij de lelijkste persoon uit de zaal en ik praat ermee als niemand anders dat doet. En nee, ik ben niet wanhopig. Ik heb liever vrienden dan vijanden.

Dat anderen bijdehand doen en brutaal zijn tegen portiers of barpersoneel, daar kan ik niets aan doen!

Het is jullie misschien ontgaan, maar het gaat niet over die €0.20 die een vriend van mij gaf.

Het gaat erom hoe ik behandelt werd, omdat ik toevallig geen kleingeld meer had!

Nee, voor mij geen Spetters meer...

Waarschijnlijk heb je wel genoeg ego om je er druk over te maken, je kan je ook bedenken dat die goede man door je maat al behoorlijk over de hort gejaagd was en jij en nog wat (onbedoeld) benzine op t vuur gooit.

de leeuw zei:
Waarschijnlijk heb je wel genoeg ego om je er druk over te maken, je kan je ook bedenken dat die goede man door je maat al behoorlijk over de hort gejaagd was en jij en nog wat (onbedoeld) benzine op t vuur gooit.

sorry kan het verkeerd hebben, maar lees eens eerst heel dit topic en reageer dan even.

Het heeft geen zin om vergelijkingen met de toiletjuf, garderobechick, barman of politie te maken. Sommige dingen gebeuren gewoon, uit rspect of gewoonte.

Leg een Amerikaan uit waarom wij mayonaise opp onze patat doen. Is ook niet uit te leggen. Gewoon, omdat we dat doen.
In Amerika en Azie zijn tips niet uit het leven weg te slaan. Serveersters, portiers, taxichauffeurs en kamermeisjes krijgen tip. Easy as that. Iedereen weet dat en houdt zich eraan.
Maar nee de moderne Hollander heeft een steeds grotere bek en is steeds minder in staat om zich ergens aan te houden.

Uit respect of gewoonte ik weet wat je nou stom loopt te lullen maar die landen die jij opnoemt leven van de fooi, een uitsmijter hier in Europa leeft niet van de fooi. De serveersters in amerika verdienen 4 dollar per uur daar red je het niet mee, dus is er afgesproken dat de bediening een bepaalde percentage fooi krijgt volgens mij 20% a 40% van wat je besteed. In Azie precies hetzelfde in andere landen in Europa is het niet gewenst om fooi te vragen en het is ook niet nodig ook als iemand hier zegt dat hij 19 Euro per uur verdient, waarom zou hij dan godsnaam fooi moeten krijgen.

RvR zei:
ben ik het niet mee eens.. zo simpel ligt het niet, want als je het er niet voor over hebt dan krijg je een klap tegen je achterhoofd, of een lading gezeik..
Dat hangt er dus net vanaf of bij de uitgaansgelegenheid, waar je komt, een goede of minder goede portier staat. Ik lees hier meerdere meningen en ervaringen van mensen, waar mijn nekharen van overeind gaan staan. Er zijn idd heel veel minder goede/slechte portiers, die goede portiers een slechte naam geven. Dat is jammer, maar helaas niet anders.
Als je behandeld wordt, zoals jij omschrijft, zou ik dus niet meer naar zo'n tent gaan en een klachtbrief schrijven aan de eigenaar over het gedrag van zijn personeel.
Aan de andere kant heb je ook heel veel goede en minder goede klanten. Klanten, die het bloed onder je nagels vandaan halen, etc.. Denk, dat sommigen hier vergeten, dat voordat zij de gelegenheid verlaten, de portier al honderden/duizenden mensen heeft gezien, waar soms heel vervelende klanten tussen zitten. Als je dat een paar jaar meemaakt en je met collega's staat, die het niet zo nauw nemen, komt een bepaalde ongenuanceerdheid sneller om de hoek kijken.
Ik weet wel, dat bepaalde omgangsvormen behoorlijk zijn veranderd en dat tevens het uitgaan een stuk duurder is geworden. Echter, evengoed zie je elke week dezelfde jeugdigen, die hun zakgeld er doorheen jagen, omdat ze uit "moeten". De kwaliteit van zo'n avond hangt niet af van service of gezelligheid, maar de hoeveelheid drank, die naar binnen gegoten kan worden op zo'n avond en hoeveel vrouwen men in de billen kan knijpen.
Aangezien service niet meer belangrijk is voor velen, is de bereidheid daar een extra'tje voor te geven ook flink afgenomen.
Jammer.........
Mij heb je er iig niet mee, want ik krijg goed betaald en krijg sowieso bijna nooit fooi. Alleen is het wel zo, dat degenen, die wel fooi geven of me bedanken/groeten, kunnen rekenen op een betere service dan anderen.

Terug
Naar boven