AndroidHealthClinic

Van Machines naar losse gewichten : zie de bomen niet meer door het bos !

Corpus

Novice
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
81kg
Vetpercentage
22%
Hallo,

Ga nu ongeveer 6 maand naar de gym, 2 tot 3 keer /week.
Mijn routine ziet er als volgt uit :
  1. Cardio (fietsen of crosstrainer) : 20 min
  2. Gewichten : 60 min
  3. Loopband : 30 min
Van in het begin tot nu heb ik steeds machines gebruikt (voelde mij wat te onzeker om met losse gewichten in de weer te gaan :) maar voel nu toch de drang om de losse gewichten en stangen eens ter hand te nemen.

Dit was mijn "machine-routine" (alle oefeningen 3x12, 1 min rust tussen de reps) :
  • Chest Press
  • Shoulder Press
  • Cable Biceps
  • Cable Triceps
  • Latt Puldown
  • Leg Extension
  • Leg Press
  • Peck Deck
  • Ab Crunch
  • Kuiten (met de leg press machine)
Heb geen idee of dit een ok schema is (heb het zelf gemaakt zonder al te veel ervaring, de meeste spiergroepen komen aan bod geloof ik)

Nu ben ik wat beginnen zoeken naar een "vervolg-schema" maar wat een keuze !! Niet alleen de keuze van de schema's is groot ook de soorten oefeningen zijn quasi oneindig.
Met mijn beperkte kennis is het onbegonnen werk om een keuze te maken.

En hier komen jullie, de experten, van pas !

De frequentie en duurtijd zou ik behouden (2 tot 3 keer/week, 1.5 tot 2 uur/beurt).

* Ik geloof dat het beter is nu om niet alle oefeningen in 1 beurt te doen maar om te splitsen, juist?

* Van squats en deadlifts heb ik een heilige schrik (na 2 sets squats met de smith machine had ik een lumbago die me een paar weken aan de kant hield :) Voor deze oefeningen zou ik de machines behouden: leg press,leg extension en leg curl, juist?

* Samengestelde oefeningen zijn beter dan isolatieoefeningen ?

* De oefeningen zouden "beginners-vriendelijk" moeten zijn :)

Heb de laatste 2 weken bankdrukken en ez biceps curl in het schema ingevoerd en eens andere oefeningen doen bevalt mij wel, het doorbreekt de routine die er toch is na 6 maand hetzelfde te doen.
Kan er mij iemand doorverwijzen naar een goede site, een goed schema of in het beste geval een schema voor mij maken?

Tx !!!!

Filip

5x5 of Stronglifts bijv., daar ga je de vruchten van plukken.
Maar goed daar zitten (essentiële) oefeningen in die je niet wil doen.

Wordt moeilijk dan, schema wat je tot nu toe gedaan hebt is niet bijster goed.
Bijv. doe je al geen Rows, je doet alleen shoulderpress (achterkant schouders ?).

Je kunt ook kiezen voor UB/LB van Dynobet (Google is your best friend).

Lees de sticky's, Good Luck !

Probeer over je angst tot squatten en deadliften te zetten. Heeft je gym een squatrek?

• Topic Starter Topic Starter
ja, squatrek is aanwezig.

Ik besef dat squats, deadlifts goede en belangrijke oefeningen zijn ,toch ben ik wat terughoudend om ze te doen.

ja, squatrek is aanwezig.

Ik besef dat squats, deadlifts goede en belangrijke oefeningen zijn ,toch ben ik wat terughoudend om ze te doen.

Dat had ik ook. Een paar maal een vervelende pijn in de rug en dan "bang" dat het weer gebeurt. Opgelost door een tijdje met flink minder gewicht te oefenen (en dan langzaam ophogen) i.c.m. betere uitvoering (trainer laten meekijken naar techniek). Inmiddels zit ik weer op oude gewicht en geen centje pijn meer.

Techniek is altijd belangrijker dan veel gewicht, bouw het langzaam op en zorg dat je goede vorm hebt, dan zou je nergens last van hebben. En zoas hierboven gezegd stronglifts of een ander fullbody schema met focus op compounds gaan doen. Niet eigenwijs zijn en dingen aanpassen, raak er eerst maar een tijdje aan gewend.

Terug
Naar boven