XXL Nutrition

"Van Rompuy krijgt komende drie jaar 700.000 euro"

Arminius

Epic Ruler
Waardering
45.374
Herman Van Rompuy, die gisteren stopte als Europees-president, krijgt de komende jaren een fors bedrag van de Europese Raad. De voormalige premier beëindigde gisteren zijn werk voor de Raad, maar krijgt de volgende drie jaar in totaal toch zo'n 700.000 euro. Dat meldt de Britse krant The Telegraph.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De 67-jarige Van Rompuy krijgt de vergoeding vanwege de onafhankelijkheid die hij als EU-politicus moet hebben. Politici die een hoge functie binnen de EU hebben gehad, moeten tot anderhalfjaar na hun vertrek toestemming vragen voor een nieuwe baan.

In het geval van Van Rompuy is daar echter geen sprake van: hij gaat met pensioen. Volgens de Britse krant krijgt Van Rompuy het geld onder de Europese belastingwetten. Die zijn een stuk lager dan in België. Bovendien hoeft hij er niets voor te doen.

Van Rompuy was sinds december 2009 president van de Europese Raad. Die instantie betaalt hem tot december 2017 elk jaar 55 procent van zijn salaris als president. Dat is een kleine 170.000 euro per jaar. Daarnaast krijgt hij een standaardpensioen van de EU voor de rest van zijn leven van 65.000 euro en eenmalig bedrag van 26.000 euro.

De voormalig minister-president kwam een aantal jaar geleden in opspraak omdat hij op kosten van de EU vijf limousines liet voorrijden om hem en zijn familie naar het vliegveld te brengen voor een vakantie. Nigel Farage, leider van de Britse anti-EU-partij Ukip, is woest: "Tijdens de termijn van Van Rompuy zijn er miljoenen mensen in de armoede geraakt. Zelf krijgt hij de jackpot. De EU kijkt alleen maar naar zichzelf."

Wunderbar

Ik kijk nergens meer van op :rolleyes:

Laten we het zien ter compensatie van zijn "prachtige" gelaat...

Probeer hier me hier over het algemeen niet al te druk om te maken, maar dit is wel een bijzonder hoog bedrag zeg. En dan wel met z'n allen lopen klagen over bankiersbonussen en weet ik veel wat.

Ietwat smoezelige uitleg ook; "Politici die een hoge functie binnen de EU hebben gehad, moeten tot anderhalfjaar na hun vertrek toestemming vragen voor een nieuwe baan." Moet hij dan echt én €170.000 én €65.000 per jaar krijgen? En dan om het af te maken ook nog eens een éénmalig bedrag van €26.000?

Alsof die €65.000 per jaar aan pensioengeld niet gewoon voldoende is.

• Topic Starter Topic Starter
Moet je eens nagaan wat ze hadden kunnen doen met al het geld dat nu naar EU-lonen (en diverse bonussen) gaat.

ja meer subsidie voor megastallen

En terecht, die arme man wil ook lekker 3 kwart van het jaar op vakantie.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Mensen die iets meer kunnen dan gemiddeld krijgen daar over het algemeen vrij veel geld voor. Dat is niet zo vreemd. Het probleem in dit geval is dat Van Rompuy niet zoveel kan, dus dan is het wel vreemd.

Crisis in Europa niet voor de politiekers, ceo's en aanverwanten. Business as usual laat de bevolking maar de "t*ring naar de nering" zetten.

Gødverdomme, ik ga ook de politiek in om een geinig baantje in de EU commissie te scoren, wat een geld joh. Beetje stom voor je uit staren op de ipad tijdens vergaderingen.

Enige argument is altijd bij dit soort mensen dat ze ook wel héél veel verantwoording hebben en het daarom bij voorbaat al verdienen, ook als ze helemaal niet met die verantwoording om kunnen gaan.

Toch begrijp ik de druk van de verantwoording nooit want als ze er een potje van maken krijgen ze alsnog de jackpot mee.

corruptie lijer

Heb liever dat de top bij de EU goed betaald krijgt dan dat ik ambtenaren die om stipt 5 uur weg zijn en met zn 5en het werk van 1 normale werknemer doen, 40 jaar lang een lekker 1,5x modaal, geindexeerd salaris zie opstrijken met fijne pensioenregeling.

Is mss idd wat veel maar gun het hem wel.

is jullie betaalde belasting geld wat hij opstrijkt en maar blijven schenken sheeps

een ieder moet werken voor wat centen en hij kankoning spelen van gemeenschapgeld Europa= Hopocriet

grote troost mag zijn dat hij er niet gelukkig mee zal worden met beetje geluk is gaat die morgen kapot :(

Mensen zouden beter een voorbeeld nemen aan z'n lijfspreuk "rustige vastheid", een ongelofelijke zelfbeheersing heeft die man. Daarom alleen al is hij een held.

Terug
Naar boven