MuscleMeat

Vanaf welke leeftijd werd je met u aangesproken?

Hmm.. sinds een jaar of 2 ofzo ? (Ben 22 binnen paar maand)

Vanaf m'n 4de, in groep 1 wist ik al met intimidatie af te dwingen dat m'n klasgenootjes me niet gingen tutoyeren. En dat was nog maar het begin, op m'n 8ste zat de baard in m'n keel, kreeg ik stoppels en was heel het schoolplein ervan doordrongen wie die jonge met die stiletto was.

U zeggen tegen ouders vind ik echt zo fout:P deed een maat van mij ook haha, echt dikke aso normaal. Zie je hem thuis.. "mam heeft u een koekje voor mij?" haha...

Maarja als je het gewent bent...

Overigens ben ik alleen een U in restaurants en winkels.

Het u gebruik klinkt ook zo afstandelijk. Iemand die je goed kent spreek je met je aan, iemand die je niet kent uit beleefdheid met u (mits ouder natuurlijk). Ouders met u aanspreken past voor mijn gevoel niet, alsof ik geen band met ze hebt.

Vanaf dat ik de eerste keer met mijn stijve vleeshomp kon spuiten, zeggen de mensen u tegen mij :thumb:

Het u gebruik klinkt ook zo afstandelijk. Iemand die je goed kent spreek je met je aan, iemand die je niet kent uit beleefdheid met u (mits ouder natuurlijk). Ouders met u aanspreken past voor mijn gevoel niet, alsof ik geen band met ze hebt.

Een vriendin van me mag geen "pa / ma / pap / mam / papa / mama" zeggen, ze moet der ouders met de voornaam aanspreken :roflol: hoe triest is dat!

Ik was 14, weet nog wel dat ik met een bek vol tanden stond. "Meneer, weet u misschien waar de dreft staat?" :roflol:

heb dat ook, denk altijd van doe normaal als mensen dat tegen mij zeggen

---------- Toegevoegd om 10:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:14 ----------

doe ik nog steeds. Is gewoon een uiting van respect naar je ouders toe, naar mijn mening. Het zijn tenslotte geen speelmaatjes van je.

respect uiten dmv u ipv je te gebruiken, ik vind het maar debiel. genoeg andere manieren om je ouders met respect te behandelen die wel ergens op slaan

Ik heb ook respect voor mn ouders maar no way dat ik ze met 'u' aanspreek. Heb ook wel respect zonder 'u' ;)

Ligt ook aan je opvoeding denk ik :) Ik ben altijd met "u zeggen" opgevoed, dus dat gaat voor mij vanzelf. Ik voel me zelfs ongemakkelijk als ik "je" tegen m'n ma zeg. Ik heb een half jaar stage gelopen bij een informeel bedrijf waar je iedereen, behalve de echte hoge pief, mocht tutoyeren. Heeft me volgens mij 2 maanden gekost om dat aan te leren, ik noemde iedereen "u" :D Maar bijvoorbeeld mijn oudste broer (die heeft zelf ook kids) vind het echt vreselijk als zijn eigen kinderen "u" tegen hem zeggen :D Dus scheelt ook nog wel per persoon.

nog niet gelukkig :D
Ik zou me gelijk heel oud voelen denk ik ;)

sniper noemt iedereen u.

Ik herinner me nog dat ze in de kraamkliniek bij het pamperverversen zeiden: "U kakt er nogal op los" en "U bent uitstekend bedeeld".

Nog niet :p.

Off: Marienusz is back :eek: :D

Ik heb ook vrienden die hun ouders bij hun voornaam noemen, daar moest ik ook wel ff aan wennen:p

Dat van het woordje U weet ik niet, waarschijnlijk al vantoen ik gestraft werd in school, toen had de leraar ook al het woordje u dikwijls in de mond genomen, ( u denkt wel dat u het 1 en ander meer kan veroorloven meneertje, of vindt U dat normaal dat U de meisjes zoveel lastigvalt, etc )

wat ik wel raar vindt is dat ik een mijnheer of een deheer geworden ben sinds de eerste dag de electiciteits rekening in mijn bus gevallen is.

vraag me af wat er nog betaald moet worden voor hoogheid of excellentie genoemd te worden :)

Ik wordt nu ook regelmatig aangesproken met meneer, dan voel je je pas oud!
Gebeurt vaak als ik van me werk kom en een boodschap moet doen ofzo. Heb dan een pak aan en dan ben je blijkbaar al snel een meneer en een U.

Ik heb echt een hekel aan het hele U-gebeuren.. ik zeg het niet graag en ik hoor het niet graag. Het klinkt echt alsof je de schijn op houdt ofzo. Krijg er de kriebels van. Moet ook echt mijn best doen om het tegen iemand te zeggen, een je, jij, ge of gij is er al snel uit.

Nu woon ik aals brabo ook nog sinds 2 jaar in Belgie, dat is dan helemaal wennen :)
Weten de Belgen hier eigenlijk of het echt onbeschoft is om je of jij tegen een onbekende te zeggen?

Terug
Naar boven