MuscleMeat

Veganism topic

Niet wanneer men heel rechtlijnig staat tegenover ik noem even een dwarsstraat; afwijzen van dierproeven. Het is momenteel zo dat in de medische wereld nogal wat dierproeven nodig zijn voor bepaalde behandelingen op mensen worden toegepast. Dit zou dan betekenen dat je geen gebruik maakt van die behandelingen.
Het is onmogelijk om 100 procent consistent te zijn. Dierenleed is dan ook lang niet het grootste probleem. Als het al een probleem is. Dieren hebben nu eenmaal invloed op elkaar en op hun habitat. De massaproductie die nu bezig is kan men wel pervers noemen maar het blijft een feit dat vlees een natuurlijk onderdeel van onze voeding is. Minder vlees eten kan een gedeeltelijke daling in dierenleed teweegbrengen, maar dierenleed zal altijd deel blijven van deze wereld.

Ik beschouw dierenleed als een probleem en het is een goede ontwikkeling als wij mensen daarover meer bewustzijn ontwikkelen. Tegelijkertijd ontstaat dan de discussie wat dierenleed is, of er een acceptabele grens bestaat en in hoeverre daarin een balans te vinden is. Ben ik schuldig aan dierenleed wanneer ik een lekker stukje vlees eet? In de ogen van sommigen vast wel, voor mijzelf niet. Dat maakt de discussie al gauw troebel, in dit topic is nog geen enkele definitie voorbij gekomen van wat dierenleed precies is. En in feite maakt dat niet zoveel uit als je elkaar niet per se wilt overtuigen van eigen "gelijk" maar tegemoet wilt komen, met respect voor elkaars visie.

Ik beschouw dierenleed als een probleem en het is een goede ontwikkleing als wij mensen daarover meer bewustzijn ontwikkelen. Tegelijkertijd ontstaat dan de discussie wat dierenleed is, of er een acceptabele grens bestaat en in hoeverre daarin een balans te vinden is. Ben ik schuldig aan dierenleed wanneer ik een lekker stukje vlees eet? In de ogen van sommigen vast wel, voor mijzelf niet. Dat maakt de discussie al gauw troebel, in dit topic is nog geen enkele definitie voorbij gekomen van wat dierenleed precies is. En in feite maakt dat niet zoveel uit als je elkaar niet wilt overtuigen maar tegemoet wilt komen, met respect voor elkaars visie.
Ja klopt. Wanneer kan men spreken over onnodig dierenleed? Iemand die een huisdier in huis haalt en het verwaarloosd verdient in mijn ogen een zware straf. Dat is duidelijk onnodig dierenleed. Hoe sommige dieren worden behandeld in slachthuizen is ook schandalig. Maar die verantwoordelijkheid leg ik niet bij de vleeseter.

Laatst bewerkt:
Hoe sommige dieren worden behandeld in slachthuizen is ook schandalig. Maar die verantwoordelijkheid leg ik niet bij de vleeseter.
Wat bedoel je precies met verantwoordelijkheid. Wanneer je vlees koopt dat afkomstig is van een slachthuis dat schandalig met dieren omgaat ondersteun je het toch in zekere zin. Wanneer je bedoelt dat ik niet op eigen houtje kan controleren welke slachthuizen zich houden aan de regels ben ik het eens. Die verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. Ook in het communiceren over misstanden. Wat binnen mijn macht ligt is kopen bij een slager waarvan ik weet dat hij zijn vlees koopt bij de voor hem bekende boeren, en op de hoogte is hoe het vee wordt gehouden. Niet een koe in de kortst mogelijke tijd vetmesten maar dat op een meer natuurlijke manier laten gebeuren, met goed voer en vrije ruimte. Zelfde geldt voor gevogelte.

Het is sowieso maar vaag wat dierenleed is. Dierenleed als concept is in feite een menselijk concept. Je kunt een dier immers niet vragen wat het als leed ervaart. Soms is het overduidelijk: als je een hond een schop zou geven, zou hij bijv. jankend en met zijn staart tussen de benen weglopen. Dat is duidelijk leed. De vraag is echter of een kiloknaller-kip die niet fatsoenlijk kan lopen, dat als leed ervaart. Wij, mensen, zien dat gezonde kippen kunnen lopen en vinden het dan zielig als er eentje tussen zit die dat niet kan. De vraag is of die kip dat verschil überhaupt ziet en als die het ziet, ook ervaart als leed. Die dieren hebben geen bewustzijn, leven instinctief en zijn wellicht zelfs blij dat ze constant voer krijgen zonder dat ze er iets voor hoeven doen. Dat weet je gewoonweg niet.

Wat bedoel je precies met verantwoordelijkheid. Wanneer je vlees koopt dat afkomstig is van een slachthuis dat schandalig met dieren omgaat ondersteun je het toch in zekere zin. Wanneer je bedoelt dat ik niet op eigen houtje kan controleren welke slachthuizen zich houden aan de regels ben ik het eens. Die verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. Ook in het communiceren over misstanden. Wat binnen mijn macht ligt is kopen bij een slager waarvan ik weet dat hij zijn vlees koopt bij de voor hem bekende boeren, en op de hoogte is hoe het vee wordt gehouden. Niet een koe in de kortst mogelijke tijd vetmesten maar dat op een meer natuurlijke manier laten gebeuren, met goed voer en vrije ruimte. Zelfde geldt voor gevogelte.
Ja inderdaad. Maar het is dus niet makkelijk om te weten waar vlees vandaan komt en hoe de dieren behandeld zijn. Met verantwoordelijkheid bedoel ik dat een vleeseter niet verantwoordelijk is voor het onnodige dierenleed dat in slachthuizen aan de gang is, tenzij je expliciet vlees koopt waarvan je het weet. Maar dat is zelden het geval. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om erop toe te zien dat dieren een waardig bestaan hebben.
Waar je wel verantwoordelijk voor bent is het slachten van het dier. Maar daar kan ik persoonlijk mee leven want moest ik geen vlees eten had het dier ook nooit geleefd.

Het is sowieso maar vaag wat dierenleed is. Dierenleed als concept is in feite een menselijk concept. Je kunt een dier immers niet vragen wat het als leed ervaart. Soms is het overduidelijk: als je een hond een schop zou geven, zou hij bijv. jankend en met zijn staart tussen de benen weglopen. Dat is duidelijk leed. De vraag is echter of een kiloknaller-kip die niet fatsoenlijk kan lopen, dat als leed ervaart. Wij, mensen, zien dat gezonde kippen kunnen lopen en vinden het dan zielig als er eentje tussen zit die dat niet kan. De vraag is of die kip dat verschil überhaupt ziet en als die het ziet, ook ervaart als leed. Die dieren hebben geen bewustzijn, leven instinctief en zijn wellicht zelfs blij dat ze constant voer krijgen zonder dat ze er iets voor hoeven doen. Dat weet je gewoonweg niet.
Ook een zeer goed punt inderdaad.

Ja inderdaad. Maar het is dus niet makkelijk om te weten waar vlees vandaan komt en hoe de dieren behandeld zijn. Met verantwoordelijkheid bedoel ik dat een vleeseter niet verantwoordelijk is voor het onnodige dierenleed dat in slachthuizen aan de gang is, tenzij je expliciet vlees koopt waarvan je het weet. Maar dat is zelden het geval. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om erop toe te zien dat dieren een waardig bestaan hebben.
Waar je wel verantwoordelijk voor bent is het slachten van het dier. Maar daar kan ik persoonlijk mee leven want moest ik geen vlees eten had het dier ook nooit geleefd.
Het is zeker niet eenvoudig, true. En qua slachten heb je ook weer bijvoorbeeld ritueel slachten. Waar ik tegen ben overigens.

Die dieren hebben geen bewustzijn, leven instinctief en zijn wellicht zelfs blij dat ze constant voer krijgen zonder dat ze er iets voor hoeven doen. Dat weet je gewoonweg niet.
Zonder er heel diep op in te gaan want ik weet er domweg onvoldoende vanaf, er zijn geloof ik wel signalen van stress die kiloknallers laten zien, ichzelf plukken etc? Buiten dat verdienen deze leefomstandigheden geen schoonheidsprijs. Daar kan je dan van zeggen misschien merkt de kip het niet, en daar is wat voor te zeggen, maar ik hoef dat stukje kip niet te kopen- voor mijzelf sowieso.

• Like
Waarderingen: Pren
De dieren die wij eten zoals kip, varken, rund, etc, hebben wel degelijk bewustzijn. Maar toch kies ik ervoor om ze zo nu en dan te eten.

Zonder er heel diep op in te gaan want ik weet er domweg onvoldoende vanaf, er zijn geloof ik wel signalen van stress die kiloknallers laten zien, ichzelf plukken etc? Buiten dat verdienen deze leefomstandigheden geen schoonheidsprijs. Daar kan je dan van zeggen misschien merkt de kip het niet, en daar is wat voor te zeggen, maar ik hoef dat stukje kip niet te kopen- voor mijzelf sowieso.

Daar ben ik het sowieso mee eens. Wilde alleen even opmerken dat dieren hun situatie niet per se zo hoeven te ervaren als wij.

Want als ze dit niet deden zou je wel vegan zijn?

Ik vind dat het imago van veganisme door het drammerige onaantrekkelijk is. Ook wordt vaak op emotie ingespeeld, valse argumenten gebruikt of halve waarheden verteld om de massa richting veganisme te bewegen. Dit alles zorgt er simpelweg voor dat ik er niet meer echt voor open sta (terwijl ik me er wel ruim in verdiept heb en het serieus overwogen heb). Wellicht had ik het een kans gegeven als dit niet zo was. Maar dat is een wat als vraag.

Ondanks dat sta ik er wel achter dat het goed is om MINDER dierlijke producten te nuttigen en MEER plantaardige. En dat is iets waar veel mensen wel bereid toe zijn. Wat ze makkelijker in de praktijk kunnen omzetten, waarbij ze niet het gevoel moeten hebben zichzelf zeer te beperken, EN waarbij ze ook het gevoel kunnen hebben goed bezig te zijn. Dat is iets wat je aan de massa verkocht krijgt en waar je netto gezien veel meer resultaat mee kan boeken.

Bovenstaande doe ikzelf overigens.

Hoi!

Ik ben sindskort plantaardig gaan eten. Heeft iemand advies voor welke plantaardige supplementen en voedingsmiddelen esssentieel zijn voor spiermassa opbouwen?

Thanks alvast!

Als iets essentieel is, dan is dit 'noodzakelijk, 'benodigd', 'fundamenteel', 'onmisbaar'. Er is geen enkel voedingssupplement essentieel voor spiermassa opbouw. Ook niet als je veganistisch eet.

Je kunt met een veganistisch dieet makkelijker tekorten oplopen (vitamine B12, EPA, DHA, vitamine D). Supplementatie kan dan wel in jouw voordeel werken en je gezond houden.

Afhankelijk van jouw specifieke voeding en hoeveelheden kunnen dus bepaalde supplementen wel toegevoegde waarde hebben en/of meer gemak bieden.

Zorg dat je o.a. aan je eiwitten, vitamine B12 en ijzer komt. Peulvruchten, noten, groene groenten, tofu, tempeh, pompoen, bonen, vegan whey bijv. Check de maaltijden van de vegans, zoals @Kathlinoo in de maaltijden topics.

Hoi!

Ik ben sindskort plantaardig gaan eten. Heeft iemand advies voor welke plantaardige supplementen en voedingsmiddelen esssentieel zijn voor spiermassa opbouwen?

Thanks alvast!
Belangrijkste dat je als veganist tekort komt is B12, moet je sowieso supplementeren. Kan je niet (meer) uit je voeding halen. Vitamine D komen ook veel Belgen/Nederlanders tekort, veganist of niet, dus kan ook geen kwaad om daar een supplement voor te nemen. D3 is meestal (99.9% van de tijd) dierlijk, er bestaat wel veganistische D3 gemaakt van algen. D2 is vegan, maar kan het lichaam moeilijker opnemen.

Voor spieropbouw gewoon doen zoals vleeseters I guess: genoeg eiwitten, boven je onderhoud zitten, hard trainen...

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven