MuscleMeat

Veganism topic

Bezoekers in dit topic

HUARGH

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
2.075
Waardering
750
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
11%
Dag allen,

Ik ben onlangs volledig geconverteerd naar veganisme. Na research gedaan te hebben ben ik ervan overtuigd dat dit beter is voor:

- de gezondheid en performance (main reason want ik ben een beetje een apaat :shrug:)
- het welzijn van dieren
- het milieu

Ik heb deze topic aangemaakt voor mensen die oprecht geinteresseerd zijn in veganisme en/of problemen hebben met veganisme. Ik heb toenet wat topics bekeken omtrent veganisme (bv. deze topic) en denk dat een centraal, educatief topic meerwaarde heeft.

Ik hou overigens niet van activisten voordat dat aangehaald wordt, vind dat een beetje cringe tbh :roflol:
 
Dat het een positief effect heeft op het mileu en dierenwelzijn kan ik wel inkomen, maar hoe denk je in godsnaam er een betere performance en betere gezondheid van te krijgen?
 
Dat het een positief effect heeft op het mileu en dierenwelzijn kan ik wel inkomen, maar hoe denk je in godsnaam er een betere performance en betere gezondheid van te krijgen?

Dit dus veganistisch/veganisme uit milieu adoecasp heb ik heel veel respect voor maar geen dierlijke producten gezond?Tuurlijk moet je niet kilo's vlees, boter, room ergeren per dag qua verzadigd vet (aub niet hier die discussie voeren, verzadigd vet an sich niet slecht maar te veel zeker wel) maar geen dierlijke producten is natuurlijk het andere uiterste.
Daarom ben ik voorstander van vegetariër zijn en minder vlees eten maar niet echt pro veganisme
 
Veganisten missen toch een belangrijk deel van het aminozuurcompex, aangezien ze geen dierlijke eiwitten eten?
 
Gezond en performance, ik zie niet in hoe? Welzijn van dieren valt over te discussiëren.
 
Beter voor t milieu is ook nog wel een discussie over te voeren. Als je naar de vervuiling en productiekosten gaat kijken van eiwit in de vorm van sojabonen (inclusief verwerking en vervoer etc) denk ik dat er best wat argumenten te maken zijn dat dit zeker niet altijd mikeuvriendelijker is.
 
Beter voor t milieu is ook nog wel een discussie over te voeren. Als je naar de vervuiling en productiekosten gaat kijken van eiwit in de vorm van sojabonen (inclusief verwerking en vervoer etc) denk ik dat er best wat argumenten te maken zijn dat dit zeker niet altijd mikeuvriendelijker is.
Was het ook niet zo dat sojaboeren hele stukken oerwoud in Azië wegkappen voor een nieuwe plantage? Zal het lekker doen voor de biodiversiteit inderdaad...
 
Daarnaast is het hele compassie verhaal ook wat vreemd;
schijnt dat planten daadwerkelijk gevoel en geheugen hebben, en hun omgeving waarnemen. Hoorde laatst dat planten in een pot met andere soorten competitief gedrag vertonen in wortelgroei, maar met planten van hun eigen soort niet. Ook hebben ze neurotransmitters en kunnen ze bijvoorbeeld stress ervaren.

Dus waarom is stress van een dier meer waard dan dat van een plant? :o
 
Beter voor t milieu is ook nog wel een discussie over te voeren. Als je naar de vervuiling en productiekosten gaat kijken van eiwit in de vorm van sojabonen (inclusief verwerking en vervoer etc) denk ik dat er best wat argumenten te maken zijn dat dit zeker niet altijd mikeuvriendelijker is.
Ja er zijn zeker argumenten te vinden maar ik wou graag eerst wat meer discussiëren over gezondheid en performance :D. Nuja dit is niet mijn topic.
Wat betreft het eten van vlees ben ik alleszins wetenschappelijk nog lang niet overtuigd dat vegan beter zou zijn voor de gezondheid.
 
Ja er zijn zeker argumenten te vinden maar ik wou graag eerst wat meer discussiëren over gezondheid en performance :D. Nuja dit is niet mijn topic.
Wat betreft het eten van vlees ben ik alleszins wetenschappelijk nog lang niet overtuigd dat vegan beter zou zijn voor de gezondheid.
Is het ook niet, maar afgezet tegen het gemiddeld Amerikaans is het wel beter, maar wat is dat niet.:o
 
Veganisten missen toch een belangrijk deel van het aminozuurcompex, aangezien ze geen dierlijke eiwitten eten?

Nee, veganisten moeten er alleen voor zorgen dat ze verschillende plantaardige eiwitbronnen gebruiken om tot een compleet eiwit profiel te komen.

Daarnaast is het hele compassie verhaal ook wat vreemd;
schijnt dat planten daadwerkelijk gevoel en geheugen hebben, en hun omgeving waarnemen. Hoorde laatst dat planten in een pot met andere soorten competitief gedrag vertonen in wortelgroei, maar met planten van hun eigen soort niet. Ook hebben ze neurotransmitters en kunnen ze bijvoorbeeld stress ervaren.

Dus waarom is stress van een dier meer waard dan dat van een plant? :o

Niet in de vorm van bewustzijn zoals wij en in mindere/andere mate dieren dat kennen.
 
Nou ik ben benieuwd, hoe dan?

Dat het een positief effect heeft op het mileu en dierenwelzijn kan ik wel inkomen, maar hoe denk je in godsnaam er een betere performance en betere gezondheid van te krijgen?

Gezond en performance, ik zie niet in hoe? Welzijn van dieren valt over te discussiëren.

Dit is een beetje te general om te beantwoorden maar de tl;dr is dat je o.a. minder inflammation hebt, betere recovery, hoger testosterongehalte (ook free test) enz.

Veganisten missen toch een belangrijk deel van het aminozuurcompex, aangezien ze geen dierlijke eiwitten eten?

Alle eiwitten zijn compleet, anders mag je het geen eiwit noemen. Het probleem met de aminozuren gaat meestal over leucine vanwege bbers en hun mTOR love maar meer leucine dan ca. 2g blijkt niet veel te doen (herinnert iemand zich die leucinekerel nog van t-nation back in the day?). Nu is het wel zo dat bepaald voedsel hoger in het ene is dan het andere en dat je voedsel kunt combineren om aminozuurprofielen 'aan te vullen' (rijst + bonen is wellicht de bekendste) maar bij de meeste maaltijden (30-40g proteine) haal je alle amino's easily in de juiste hoeveelheid (en juiste ratio).

Beter voor t milieu is ook nog wel een discussie over te voeren. Als je naar de vervuiling en productiekosten gaat kijken van eiwit in de vorm van sojabonen (inclusief verwerking en vervoer etc) denk ik dat er best wat argumenten te maken zijn dat dit zeker niet altijd mikeuvriendelijker is.

Enorm veel soja wordt aan vee gevoerd, ik meen me te herinneren dat <10% naar mensen gaat

Daarnaast is het hele compassie verhaal ook wat vreemd;
schijnt dat planten daadwerkelijk gevoel en geheugen hebben, en hun omgeving waarnemen. Hoorde laatst dat planten in een pot met andere soorten competitief gedrag vertonen in wortelgroei, maar met planten van hun eigen soort niet. Ook hebben ze neurotransmitters en kunnen ze bijvoorbeeld stress ervaren.

Dus waarom is stress van een dier meer waard dan dat van een plant? :o

Deze hele discussie is onnodig aangezien het dier dat je eet, eerst planten moet eten (Sustainability of meat-based and plant-based diets and the environment | The American Journal of Clinical Nutrition | Oxford Academic) en ook nog eens meer eten. Als je dus echt een plants right activist was zou je alsnog geen dieren eten. Uit de paper, wat ik zojuist linkte:

hQjmWoZ.png


Dat is handig want dan kan ik de pseudo-filosofische discussie omtrent ethiek, wat pijn nu daadwerkelijk is, waar je de lijn trekt enz. skippen. Planten hebben geen emoties though dus 'lijden' ze nu echt...?
 
Vind het wel wat hebben, veganisten. Mooi om idealen na te streven!

Zelf houd ik teveel van vlees, wollen kleding en leren schoenen. #sorry

Er zijn volgens mij wel mensen die zich veganist noemen die, naar mijn mening, géén veganisten zijn! Zo las ik laatst over een veganist die 2 honden als huisdier had...
Ik zeg, veganist heeft niet alleen met wat je eet te maken. Ook geen wollen/leren kleding/schoenen, geen huisdieren, niet naar de dierentuin, enz.

Ben benieuwd hoe anderen hier in staan.
 
Veganisten missen toch een belangrijk deel van het aminozuurcompex, aangezien ze geen dierlijke eiwitten eten?

Sommige niet dierlijke eiwitbronnen bevatten aminozuren in optimale verhoudingen. Bijvoorbeeld havermout. Maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer producten in deze categorie. Een hoop andere niet dierlijke eiwitbronnen zijn wel hoog in een deel van de aminozuren, maar wat lager in de andere soorten. Het zou dan optimaal zijn om een ander product te combineren welke juist meer hoger is in de aminozuren zodat het complementair werkt (Zoals bijvoorbeeld bij een indische red bean curry).

Beter voor t milieu is ook nog wel een discussie over te voeren. Als je naar de vervuiling en productiekosten gaat kijken van eiwit in de vorm van sojabonen (inclusief verwerking en vervoer etc) denk ik dat er best wat argumenten te maken zijn dat dit zeker niet altijd mikeuvriendelijker is.

Was het ook niet zo dat sojaboeren hele stukken oerwoud in Azië wegkappen voor een nieuwe plantage? Zal het lekker doen voor de biodiversiteit inderdaad...

Rond 70% van de soja bonen wordt gebruikt om die meer dan een miljard dieren te voeren (zodat we vlees kunnen eten). 24% van de soja wordt gebruikt om er olie van te maken. De overige 6% wordt gebruikt voor overige soja producten. Zouden we geleidelijk aan minder vlees eten, en mindere dierlijke producten nuttigen, zouden we niet meer zo belachelijk veel dieren fokken. De enige reden waarom we nu zoveel dieren op aarde hebben is omdat wij hen of hun producten willen consumeren. Dan zouden we nog maar een fractie van de soja nodig hebben die we nu produceren. Want direct soja eten, is vele malen efficiënter dan de tig kilo's soja (of ander plantaardig voedsel) die nodig zijn per kilo vlees.

Daarnaast is het hele compassie verhaal ook wat vreemd;
schijnt dat planten daadwerkelijk gevoel en geheugen hebben, en hun omgeving waarnemen. Hoorde laatst dat planten in een pot met andere soorten competitief gedrag vertonen in wortelgroei, maar met planten van hun eigen soort niet. Ook hebben ze neurotransmitters en kunnen ze bijvoorbeeld stress ervaren.

Dus waarom is stress van een dier meer waard dan dat van een plant? :o

Planten kunnen reageren op prikkels maar hebben geen brein of zenuwstelsel. Ze hebben geen bewustzijn en kunnen dus geen pijn voelen. Daarnaast geldt tevens nog het argument van Huargh.

-------------------------------------

Betreft optimaal presteren en gezondheid in het algemeen:

Een veganistisch dieet kan heel ongezond. Rollen koekjes, chips, suikerhoudende drankjes, snoep, etc. Als je een standaard amerikaans dieet neemt en je laat daar alleen de dierlijke producten uit weg en vult de extra kcal op met zulke producten, dan wordt het nog slechter dan een amerikaans standaard dieet.

Maar een veganistisch dieet kan ook heel gezond zijn: Pond of meer groenten per dag, verschillende typen bonen, volkoren producten, noten, zaden, fruit, etc. Je kunt een veganistisch eetpatroon zo inrichten dat je overal voldoende van binnenkrijgt voor een optimale gezondheid. En ook om goed te presteren in de sportschool. Maar dit is wel een stuk moeilijker dan met dierlijke producten. En bij een laag kcal verbruik (of inname) wordt van alles voldoende binnenkrijgen wel veel lastiger (maar daar kunnen supplementen eventueel een rol spelen).
 
Weet je waarom er 50 jaar geleden geen vegans waren?

Die gingen morsdood omdat het een kutdieet is dat vitamine B12-suppletie vereist (wat toen nog niet bestond).
 
Weet je waarom er 50 jaar geleden geen vegans waren?

Die gingen morsdood omdat het een kutdieet is dat vitamine B12-suppletie vereist (wat toen nog niet bestond).

Slechter kraanwater, het telen van eigen groente in de tuin en slechtere hygiene in de voedselindustrie zorgde voor genoeg B12.

Overigens wel raar dat er altijd zo hard wordt gegaan op supplementen als het op een vegan diet aankomt maar niemand heeft problemen met bergen eiwitten, amino's, creatine, omega-3s, ZMA, pre-workouts of zelfs vitamine D3. Het hele doel van supplementen is toch om iets aan te vullen? Is het nu echt zo'n ramp om voor een paar euro's wat pillen te kopen?
 
Slechter kraanwater, het telen van eigen groente in de tuin en slechtere hygiene in de voedselindustrie zorgde voor genoeg B12.

Overigens wel raar dat er altijd zo hard wordt gegaan op supplementen als het op een vegan diet aankomt maar niemand heeft problemen met bergen eiwitten, amino's, creatine, omega-3s, ZMA, pre-workouts of zelfs vitamine D3. Het hele doel van supplementen is toch om iets aan te vullen? Is het nu echt zo'n ramp om voor een paar euro's wat pillen te kopen?
Ik ben absoluut niet veganistisch maar goeie post dit :D
 
Weet je waarom er 50 jaar geleden geen vegans waren?

Die gingen morsdood omdat het een kutdieet is dat vitamine B12-suppletie vereist (wat toen nog niet bestond).
Ik ben 3 jaar vegetariër geweest. Gek genoeg was mijn B12 altijd extreem hoog, ondanks dat ik nauwelijks echte vleesvervangers of producten waar B12 aan toegevoegd was nam. Ik moet wel zeggen dat ik niet veganistisch was, dat scheelt een hoop. Op het gebied van amino's en ijzer kwam ik wel wat tekort.
 
Back
Naar boven