Heb je goed geformuleerd. Dat is ook de verbindende factor met een deel van de groep 'die aan de andere kant staat'. Zo zie je maar, mensen hebben meestal meer met elkaar gemeen dan ze denken.
Wel de eerste keer voor zo ver ik weet dat een president(skandidaat) de uitslag van de verkiezingen op deze manier in twijfel trekt. Ik denk dat het is wat
@Mentat zegt over Trumps doorgeslagen winnaarsmentaliteit, en dat het in de slachtofferrol kruipen daarbij inderdaad een grote factor is. Bij Trump gaan die winnaarsmentaliteit en slachtofferrol hand in hand. Als Trump niet wint is het de schuld van iedereen behalve Trump. Dan is er vals gespeeld, hebben anderen fouten gemaakt, is het de media, de democraten, de gematigde republikeinen, etc. Nooit Trump zelf. De afgelopen jaren is continu gebleken dat hij altijd anderen de schuld geeft van falend beleid.
Wat er nu gaande is, met het in twijfel trekken van het democratische proces, het ontslaan van allerlei criticasters en het aanstellen van loyalisten, het frustreren van een geleidelijke machtsoverdracht naar de aankomende president, het uiten van oorlogstaal etc etc is ongeacht resultaten van hertellingen, audits of zelfs rechtszaken over fraude bijzonder gevaarlijk. Het ondermijnt de democratie en het legt allerlei sentimenten bloot bij niet alleen extremistische groeperingen aan beide zijden maar ook bij regular Joes. Het heeft inderdaad de schijn van een opmaat naar een coup, zoals jij eerder al zei. Ik denk niet dat het zo ver zal kunnen komen want daarvoor zijn de democratische instituties in de VS gewoon te sterk, en gelukkig zitten er ook nog wel aardig wat redelijke mensen bij de GOP die Trump wat van de gekkigheid uit zijn hoofd kunnen praten.
Ik denk dat het meer een soort show is van Trump (zoals alles dat is bij hem), een opmaat naar 2024, iets waar hij en zijn clan jarenlang op terug gaan vallen: kijk maar wat er in 2020 is gebeurd, de verkiezingen waren rigged, en kijk eens wat de fake news media en de dems ons allemaal hebben aangedaan en doen geloven.
Klopt, mijn gebruikersnaam was ook The Donald. Ik vond het allereerst vooral fascinerend. Enerzijds Hillary die gewoon geen geschikte kandidaat was in mijn ogen, te veel smetjes en dan de mensen die idolaat waren van haar. Dat vond ik zo onbegrijpelijk. En aan de andere kant een zakenman met heel veel praatjes en charisma die constant deed voorkomen alsof hij een stem gaf aan de groep die zich al lange tijd ongehoord en miskend voelde. The underdog.
Dit lijkt mij inderdaad de reden dat hij destijds verkozen is.
Misschien de verwachting, kan je ook als naïef uitleggen, dat Trump op een andere manier politiek zou bedrijven. Dat heeft hij ook, alleen is hij nooit politicus geworden en heeft uitsluitend zijn achterban en met name zichzelf bediend.
We moeten denk ik niet vergeten dat voor de gemiddelde Amerikaan Trump het gewoon niet slecht heeft gedaan. Ook niet uitzonderlijk goed, maar toch zijn veel middenklassers, mensen uit de rust belt en dergelijke er onder Obama slechter van af gekomen dan onder Trump. Hence Trumps hoge stemaantallen. Ook het buitenlandbeleid wordt door veel mensen gewaardeerd. Trumps Twittergedrag was en is voornamelijk voor de bühne en zeker voor veel mensen aanstootgevend en meer, maar ik denk dat veel Amerikanen zoals altijd gewoon gekeken hebben hoe het er in hun eigen leven voor stond onder de zittende president. Dat was tot aan de coronacrisis niet al te slecht. Ik denk wel dat corona hem uiteindelijk de das om heeft gedaan. Alleen al de enorme aantallen poststemmen zijn daar getuige van. Veel van die poststemmers waren normaal gesproken waarschijnlijk helemaal niet komen opdagen op election day (zie hoge opkomstcijfers) en zij stemden voor >75% Biden.
Weet wel dat ik met verbazing naar social media keek die heel erg aan het veroordelen waren dat Trump potus werd. Was toen wel een trigger. Dat zijn vaak dezelfde mensen die hoog opgeven over de democratie, kennelijk alleen als de uitslag in hun voordeel is. Dat vind ik nog steeds merkwaardig, echter zie je dit nu opnieuw terug- maar dan aan andere zijde. Weet een verbindende factor tussen extremen van beide kampen.
Ja, dat is en blijft opmerkelijk. Dat is een kwaal die bij beide extremen heerst. Zodra de uitslag van een verkiezing niet naar je zin is ga je de barricades op. Echter, vóór de verkiezingen al claimen dat de boel alleen eerlijk zal zijn verlopen wanneer je zelf gewonnen hebt is wel een nieuwe dimensie die Trump, in 2016 al, toegevoegd heeft hieraan.
Hoe het komt dat ik kritischer ben, misschien zie ik nu in dat een minimale vorm van fatsoen wenselijk is. En ben ik ook wat teruggekomen op het afzetten waar ik voorheen voor wilde staan. Minder cynisch zijn is wellicht de voornaamste reden. Ik verander niks aan wie potus wordt, en wie het ook is zal ook niet heel veel gaan veranderen komende jaren verwacht ik. Edit. Dit klinkt cynisch maar zo bedoel ik het niet haha.
[/quote
Maar ik vind dat wat hij nu doet, echt slecht is. Gewoon een potus onwaardig. Niet voor het eerst. Die hele Corona waanzin heeft hij ook bijzonder slecht aangepakt. Als er bewijs is van fraude, leg het voor en laat rechters beoordelen. Maar dit gaat uit de hand lopen vroeg of laat.
Eens.
Bedankt voor je reactie, heel duidelijk zo.