AndroidHealthClinic

verhouding 40/30/30

da ricco

Freaky Titan
Elite Member
Waardering
13
Wie kan me zeggen welke voor -of nadelen, bevindingen, ervaringen je hebt bij deze verhoudingen
e/k/v (40%-30%-30%)?

Naar mijn mening geen voor- of nadelen.
Zelf uitproberen want hoe een ander reageert op bepaalde hoeveelheden kan bij jou totaal anders zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Naar mijn mening geen voor- of nadelen.
Zelf uitproberen want hoe een ander reageert op bepaalde hoeveelheden kan bij jou totaal anders zijn.
ss

Oké thx. Stel na enkele weken heb ik geen gewenst resultaat, zak ik dan de KH en verhoog de (goede) vetten?
Denk ik in de juiste richting?

Nee ik zou dan alleen de KH verhogen. Niet KH en vetten.
En als je insuline resistent bent houd je je KH laag en eiwitten/vetten hoog (iig tijdelijk).

Alles is daar nadeling aan. Gewoon zelf uitrekenen wat je aan macro’s nodig hebt je lichaam boeit het niet of het in een bepaald ratio binnen komt. Als je alles maar binnen krijgt wat nodig is, en dat ratio is voor iedereen anders.

Alles is daar nadeling aan. Gewoon zelf uitrekenen wat je aan macro’s nodig hebt je lichaam boeit het niet of het in een bepaald ratio binnen komt. Als je alles maar binnen krijgt wat nodig is, en dat ratio is voor iedereen anders.
Verklaar je nader? Waar baseer jij je op?

Nee ik zou dan alleen de KH verhogen. Niet KH en vetten.
En als je insuline resistent bent houd je je KH laag en eiwitten/vetten hoog (iig tijdelijk).
Thx mate! Insuline resistent, hoe moet ik dit interpreteren? Heb je het dan over stofwisselingssnelheid van nature...?

Verklaar je nader? Waar baseer jij je op?
Er bestaat geen macro verhouding die magisch is… jouw persoonlijke macro mix is een mix die te maken heeft met je lichaamstype, je metabolisme en je activiteit.. en dan nog wil dat niet zeggen dat dat ratio “set in stone” is. Als het goed is neem je een ratio als uitgangspunt en ga je dan manipuleren toe je iets hebt waar JIJ goed op gaat. Ik heb een heel hoge tolerantie voor carbs dus als ik 50% carbs zou eten kan ik daar prima mee wegkomen… voor een ander zou dit helemaal niet werken.

Macro ratio’s zijn een uitgangspunt. Je ziet ook veel mensen die deze stap vergeten bij het berekenen van hun maintenance… je doet een formule en dat nummer daar houden ze zich aan vast. Je vergeet alleen dat als dat nummer 200cal er naast zit en jij gaat er 300cal boven eten omdat je bulkt je zomaar 600 extra cal eet… of aan de andere kant, je dus 600 te weinig eet. Ook hier, neem dat getal, eet dat een week kijk wat er gebeurt en pas aan...

Er bestaat geen macro verhouding die magisch is… jouw persoonlijke macro mix is een mix die te maken heeft met je lichaamstype, je metabolisme en je activiteit.. en dan nog wil dat niet zeggen dat dat ratio “set in stone” is. Als het goed is neem je een ratio als uitgangspunt en ga je dan manipuleren toe je iets hebt waar JIJ goed op gaat. Ik heb een heel hoge tolerantie voor carbs dus als ik 50% carbs zou eten kan ik daar prima mee wegkomen… voor een ander zou dit helemaal niet werken.

Macro ratio’s zijn een uitgangspunt. Je ziet ook veel mensen die deze stap vergeten bij het berekenen van hun maintenance… je doet een formule en dat nummer daar houden ze zich aan vast. Je vergeet alleen dat als dat nummer 200cal er naast zit en jij gaat er 300cal boven eten omdat je bulkt je zomaar 600 extra cal eet… of aan de andere kant, je dus 600 te weinig eet. Ook hier, neem dat getal, eet dat een week kijk wat er gebeurt en pas aan...

Bedankt voor je post! Is duidelijk en zeer aanneembare visie

Martin, dit is me niet helemaal duidelijk. Kan je dit adhv een voorbeeld even verduidelijken? Thx!

Je spieren (en andere delen van je lichaam) gebruiken glucose/glycogeen als energiebron. Bij inname van koolhydraten/suikers maakt je lichaam insuline aan om het suikers uit je bloedbaan te sturen naar de lichaamsdelen waar je dat nodig hebt.
Je hebt een bepaalde mate van opname mogelijkheid bij de ene is die groter dan bij de ander. Sommigen kunnen weinig opnemen omdat ze resistent zijn. Vaak mensen met obesitas of als je ouder wordt. Maar ook zelfs gezonde sporters kunnen resistentie opbouwen.
In plaats van dan de spieren en andere lichaamsdelen goed te voeden met de suikers ga je het opslaan als bodyfat.

Als je een betere uitleg (en wellicht beter kloppend) wilt kan je het beste even aan Galen vragen hoe het exact in elkaar steekt.

Terug
Naar boven