Fitness Seller

Vet verbranden.

Glubok

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Hallo,

Ik ben 22 jaar, 1.80m en heb vrijwel mijn hele leven overgewicht gehad. Op mijn zwaarst woog ik 114kg. Dit was zo'n 2 jaar geleden nog het geval. Ookal at ik vreemd genoeg niet super slecht, was ik toch dik. Maar ik vermoed dat mijn dik worden door de jaren als kind veroorzaakt is, aangezien ik toen alles at was los en vast zat. :p

Nu eet ik naar mijn mening gezond, en vermijd vrijwel alle junk-food achtige etenswaren. Ik weeg nu ongeveer 83kg, dus ik ben al wat afgevallen. :) Zit wel een beetje vast rond die 83kg trouwens. Mijn grootste probleem is mijn buik, deze is wel wat in omvang afgenomen, maar vergeleken bij de rest van mijn lichaam overduidelijk het minst. Maar hier had ik dan ook het meeste vet, dus misschien is dit een illusie.

Voor mijn werk (postbode op het moment :D) Loop ik zo'n 4-5 uur per dag(zonder pauzes), en mede hierdoor ben ik best veel gewicht verloren. Nu heb ik een beetje de stickies doorgelezen, maar toch zou ik graag wat ik nu eet posten, en hier wat reacties op krijgen.

Ik heb thuis wat dumbbells, en train hier 4 keer per week mee. Probeer er zoveel mogelijk oefeningen als mogelijk mee te doen. Maargoed, ik denk dat mijn voeding misschien wel een zooitje is,(vooral mijn ochtend, aangezien opstaan niet een van mijn favoriete bezigheden is. :p) Voorheen at ik nooit 's ochtends, soms at ik pas als ik thuis was van mijn werk, dus zo rond 16:00 mijn eerste eten van de dag. (Super slecht, ik weet het) Dat is nu dan niet meer het geval.

Dus hierbij een soort van schema:

's ochtends (rond 10 uur) meestal 2 Volkorenbroodjes/Volkoren beschuit, beleg meestal kalkoenfilet/kipfilet of soms gerookte zalm.

Dan rond 12-12:30 3 broodjes, een gegrilde kipfilet op brood of iets dergelijks.
om 14:00 een appel.

Doorgaans drink ik de hele dag door water. Soms wel zo'n 3-4liter.

Als ik thuis kom, rond de 16-17uur. Een blik tonijn, met wat yogonaise. En soms een klein handje cashew noten.

Dan avond eten, meestal rond 18:00 uur wat de pot schaft. Meestal veel groenten, en als visliefhebber heb ik altijd al veel vis gegeten. Dus meestal gegrilde tonijn steak/zalm of kabeljouw of een gegrilde kipfilé.

Dan zo rond de 20:00-20:30 Vaak nog 2 volkoren beschuitjes met gerookte zalm/kipfilet/kalkoenfilet/pindakaas e.d.

En daarna om 22:00-22:30 Een halve bak magere kwark, met wat kaneel-suiker, en vezels en rozijnen mix. (Weet niet precies hoe het heet)

Daarna eet ik meestal niks meer, soms nog wat stukjes gesneden paprika of iets dergelijks.

Zeker geen superschema denk ik zo, maar heb het ook niet echt ontworpen als een schema. (Dat wil ik naar aanleiding van jullie reacties wel gaan proberen te maken) Alle kritiek is welkom.

Qua lichaamsbouw ben ik altijd wel behoorlijk breed geweest, heb ook altijd meer spier(kracht) gehad dan "normaal". Niet uitzonderlijk ofzo, maar toch beduidend meer.

Dat was het wel zo'n beetje. :D

Glubok.

Laatst bewerkt:
je traint me dumbbells maar om af te vallen zal dit weinig effect hebben tuurlijk is het zo als je meer spier hebt verbrand je automatisch meer als daarvoor maar als je wil afvallen zou je moeten denken aan cardio ga is harlopen of fietsen in flink tempo . voordat je dit doet raad ik wel aan een goed schema op te zoeken wel is het zo dat met cardio spiermassa vaak verminderd word maar het is echt noodzakelijk wil je afvallen vooraal de buiks is de meest lastige plek als man zijnde ik zelf heb er ook problemen mee gehad ik heb een jaar lang overdreven veel cardio gedaan en daarmee me buik kwijtgeraakt maar ook grootdeel spiermassa (komt ook omdat ik weinig krachttraining dee) en het late eten moet je afschaffen probeer tussen 7uur sochtends en 7 uur savonds 6 kleine maaltijden te verspreiden na 8 uur savonds raad i kej af om te eten puur omdat je stofwisseling dan minder word omdat het zich klaarmaakt voor de slaap den kdat als je dit opvolgt je redelijk snel resultaat zult merken

Probeer 's ochtends veel te eten en zo af te bouwen later op de dag. Als je uit je bed komt binnen 20min.
En hoe je nu eet is meer een BB schema, maar je traint niet echt als een BB.
Wat je ook kan doen aangezien je veel loopt op een dag.... om wat gewichten om je middel te doen... of een rugtas met 3 flessen water er in.
Ik heb van mn werk zn trolli met mn gereedschap en laptop..... sinds dat ik die om mn nek doe als ik een trap op moet en niet met de lift ga, nu zn maandje elke dag ben ik 2 kilo extra kwijt geraakt.
Zijn allemaal kleine dingen die een groot verschil maken op den duur.... zo kan je nog wel veel meer dingen bedenken.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties! Dat advies met de gewichtjes/waterflessen is niet eens zo'n slecht idee. Zeker iets om te proberen. Kan ik bijvoorbeeld als cardio ook buiten gaan fietsen (intens) i.p.v op een sportschool? En hoelang moet ik dit dan ongeveer doen om mee te beginnen?

Ik ben aan het overwegen om bij een sportschool te gaan trainen, maar of ik dit financieel red op dit moment moet ik nog even uitzoeken.

En ik ga die link nu is even aandachtig doorlezen. Thanks!

Glubok.

ja je zou ook snel kunnen fietsen maar persoonlijk zou ik gaan voor het hardlopen en haal dan bijv een shematje van het leger ofzo als je naar werkebijdelandmacht ofzo gaat kan ej wel van die training's schema's vinden het zijn goede schema's om rustig op te bouwen en idd wat warez zegt probeer is bij de forums over voedsel te kijken omdat je idd een close to bb schema aan houd maar niet traint als bb

je traint me dumbbells maar om af te vallen zal dit weinig effect hebben tuurlijk is het zo als je meer spier hebt verbrand je automatisch meer als daarvoor maar als je wil afvallen zou je moeten denken aan cardio ga is harlopen of fietsen in flink tempo . voordat je dit doet raad ik wel aan een goed schema op te zoeken wel is het zo dat met cardio spiermassa vaak verminderd word maar het is echt noodzakelijk wil je afvallen vooraal de buiks is de meest lastige plek als man zijnde ik zelf heb er ook problemen mee gehad ik heb een jaar lang overdreven veel cardio gedaan en daarmee me buik kwijtgeraakt maar ook grootdeel spiermassa (komt ook omdat ik weinig krachttraining dee) en het late eten moet je afschaffen probeer tussen 7uur sochtends en 7 uur savonds 6 kleine maaltijden te verspreiden na 8 uur savonds raad i kej af om te eten puur omdat je stofwisseling dan minder word omdat het zich klaarmaakt voor de slaap den kdat als je dit opvolgt je redelijk snel resultaat zult merken

Cardio breekt helemaal geen spier af. Dat doet je slechte voedingsschema. Je mag maar tot maximaal 30% onder je behoefte gaan eten en genoeg eiwitten tot je nemen. Dan behoud je zo veel mogelijk spiermassa.
KT is belangrijk tijdens het cutten. Dus ga KT doen en na de KT lekker Cardio doen.
Na 8 uur savonds eten is geen probleem . Denk dan vooral aan Kwark. DAn heb je caseine binnen voor de avond of nacht. Hierdoor worden je spieren niet aangetast in de nacht.

Touwens mag je maar maximaal 1 kilo per week kwijt raken. En moet je niet op gewicht gaan afvallen maar op BF%. Dit moet je met een calipper meten en niet met een weegschaal. Of als je te dik bent voor een calipper met een meetlind en dan berekenen.

Ik weet niet precies wat het probleem met de buik is...

Als je lange tijd geen training hebt gedaan en je buikspieren zijn ongetraind dan kan het zijn dat je buik gewoon uithangt. Als je je buikspieren gaat trainen dan trekken ze je buik wat strakker en wordt deze platter.

Had dat probleem enkele weken geleden. Ik was een paar maanden uit de roulatie en ik had echt een flinke buik gekregen. Mijn vetmassa/percentage was gewoon gelijk gebleven... Nu zijn we anderhalve maand verder en is mijn buik weer plat....tenzij ik actief ontspan.

Ik weet niet of ik het goed uitleg, dan moet iemand anders het maar beter doen,...maar het kan misschien helpen. So wie so kan het geen kwaad :)

===

Cardia is imo echt een absolute must. Zeker bij cutten, maar ook als je gaat bulken. Het verhoogt je metabolisme, conditie en cardiovasculaire gezondheid en dat is altijd goed.

Als je voeding goed in elkaar steekt dan hoef je niet bang te zijn dat je met cardio je spieren afbreekt.

83 kg bij 1,80 meter...valt toch wel mee?

Maar goed, als vet verliezen je doel is, dan inderdaad eerste goed schema maken.
Veel van wat je nu eet is al prima (volkoren, vis, groente, kipfilet, kwark), gooi het alleen even in een schema om te zien wat de verhoudingen zijn en het aantal Kcals!

Ik zou niet te veel op je dumbbells rekenen als ik jou was voor verlies.
Ga cardio doen. Zolang je met je hartslag maar mininaal 20 minuten hoog genoeg zit doe je aan cardio. Kan prima met hardlopen buiten, heb je geen sportschool voor nodig (of touwtje springen als je knieeen goed genoeg zijn).

De dumbbells gaan denk ik niet echt zwaar genoeg voor veel oefeningen, daar moet je toch echt even een barbell bij kopen met wat extra gewicht (tot 100 kg lijkt me voorlopig genoeg) en eventueel een halterbankje. Even een aanschaf, maar dan heb je echt geen sportschool nodig.

Succes!

lekker veel cardio doen...bijv 3 x per week en 1 x per week kracht (fitness)
als je traint is het belangerijk dat in je in de juiste hartslagzone triant..

Stel: je bent een man van 29. Je geschatte maximumhartslag is dan 220 – 30 = 191 hartslagen per minuut. 80% hiervan is 153 hartslagen. Na een half uurtje warm rijden rij je dus de eerste vijf minuten met een hartslag van 153 slagen per minuut.

Na die vijf minuten verhoog je je hartslag met 5 slagen naar 158 hartslagen, vervolgens fiets je hier weer 5 minuten in en verhoog je de hartslag weer met 5 slagen: 153 – 158 – 163 – 168 – 173 – 178 – 183 . Bij 183 kom je echt in de problemen. 178 hartslagen kon je nog redelijk uitfietsen. 178 verminderd met 8 is 170.

Je omslagpunt in dit voorbeeld is dan 170 hartslagen per minuut.
Met dit omslagpunt kun jij je zones bepalen.
Voorbeeld : vetverbranding train je in 60-70 % van je omslag punt.

Let natuurlijk op je eetschema.
6 x per dag eten..kleine porties per keer.

maar maak het je zelf vooral niet te moeilijk.. motivatie meot je blijven houden.
dus bijv....je gewoontes niet in 1x omgooien.
begin met een gezond goed ontbijt...
let daarna gewoon wat meer op.(bewust eten) en eet s avonds wat je normaal ook eet.

later in de maand scherp je het steeds meer aan..goed ontbijt-tussendoor-middag eten-tussendoortje-gezond avond eten-tussendoortje

wat je moet eten vind je natuurlijk op deze site.
zelf veel research doen...met meer verstand ervan.. hoe beter je motivatie.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Zeer bedankt voor alle goede adviezen!

Ik zal voor mezelf wat ik eet inderdaad eens in zo'n schema'tje verwerken.

Verder denk ik dat ik vanaf begin/half november bij een sportschool ga trainen, een goede vriend van mij heeft me al een aantal keer gevraagd of ik mee wil gaan, en zeg steeds dat ik dit zal doen maar dan "komt het er weer niet van" (Lees: Uitstellen, en nog meer uitstellen.) Dus nu lijkt mij een geschikt moment om het gewoon te gaan doen, en het dan ook goed te gaan doen. Deze vriend heeft al heel veel ervaring met fitness/bodybuilding aangezien hij het al een jaar of 30 doet, en maakt ook schema's voor anderen e.d. In iedergeval nogmaals bedankt! Het stereotype "hoe meer spieren, hoe minder hersenen" is wat mij betreft één en al bullshit. Als ik dit forum zo lees, ben ik zeer onder de indruk van hoe veel sommige mensen van voeding, sport en gezondheid weten, het is gewoon een hele studie. Daar heb ik zeker waardering voor. :cool:

Glubok.

Om vet te verbranden is intervaltraining een topper. Daar heb je meer aan dan aan het trainen in de befaamde vetverbrandingszone. Dat principe is totaal achterhaald.
Google eens op HIIT, Tabata, of zoek op dit forum.
Er is op fora veel kennis aanwezig, maar het valt me wel op, dat sommigen niet echt actuele info geven.

Overigens lees ik hier meestal alleen mee. Ben wel actief op Body Resource.

Terug
Naar boven