XXL Nutrition

Vet verliezen en spieren opbouwen?

Je BMR is het energie verbruik gelijk aan wat je zou verbruiken in een coma. Het is echt niet goed om daar onder te gaan zitten. De kans is dan ook veel groter dat je spieren gaan afbreken

Er staat ook nergens dat het goed is of goed moet zijn, het is een optie. Spierafbraak kan je tegengaan met voldoende eiwitten en/of BCAA.

Advies aan TS zoals eerder geschreven: 2000 kcal/dag (is 250 boven GS [BMR])
150 gr eiwit/dag
Overig complexe koolhydraten en wat vet
Na KT: 30-60 minuten cardio

Gaat afvallen te snel dan kh verhogen, te langzaam dan kh verlagen.

Het is inderdaad een optie. Maar je maakt het zo wel onnodig zwaar. Het belangrijkste is dat je normaal gaat eten, ook als je je resultaat behaald hebt. Anders zit het er zo weer aan.

Als je echt zon haast hebt ram er dan wat Fatburners in. Of als je je gezondheid niet zo veel uit maakt regel wat ouderwetse efedrine stackers.

• Topic Starter Topic Starter
Het gaat mij wel zeker om mijn gezondheid. En die fatburners welke zou je aanbevelen?
+ Meer cardio gaan doen? ong 60 minuten na de krachttraining?

Waarmee je wilt zeggen dat als je glycogeen voorraad in je spieren, lever optimaal is je toch niet of nauwelijks vetreserve kan opbouwen met een eiwit overschot?

Dat wil ik, broscientist dat ik ben, best beweren. Maar wat belangrijker is, is dat je je in de praktijk echt geen zorgen hoeft te maken om te veel eiwit. Vooral het lijdend voorwerp in kwestie.

---------- Toegevoegd om 23:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:25 ----------

Ik zou pas een dikz*k zijn als ik er niks aan zou willen doen. Ik begrijp jouw reactie naar dikke mensen maar draai de situatie om wat als jij dik was dan zou jij er ook alles aan willen doen omdat te verranderen ik vind mensen die dik zijn en niks willen doen namelijk ook vreselijk maaar dat geeft jouw niet het recht om mij nu uit te maken voor iets dat op het moment aan de hand is. Kijk ik mag misschien dik zijn maar ik kan mijn uiterlijk verranderen maar aangezien jij mensen kleineerd om hoe ze er uit zien maakt jouw een slecht mens en innerlijk kan je niet verranderen. Het feit dat jij je zelf meer voelt om dat jij slank bent is gewoon verschrikkelijk! Ik bedoel er mee te zeggen ik ben een mens en jij bent een mens allebij de zelfde binnenkant (Organen). Je zou mensen niet moeten beoordelen op uiterlijk Just Saying!

Ik hoop echt dat je hier iets mee doen man. Ik doe er namelijk wel alles aan om me zelf te verranderen.

(Sorry voor slechte nederlands ben officieel een engelsman)

I'm not judging you. I'm not insulting you. I'm just stating a fact. You're fat. And you want to do something about it. Which is good. A few years ago I was a fatass too. I was probably in worse shape than you are now. So I started weightlifting + cardio 5 times per week, started eating healthier and a lot less. And lost about 1kg per week for 30 weeks in a row while gaining strength and muscle mass.

What does annoy me however is the fact that I take time to give you advice. And in your next post you act like you haven't even read it. Asking questions that I've already answered and refuting my advice. And to top it off you're calling me a bad person.

If you're really trying to change than don't take things so goddamn personal and just try to learn.

---------- Toegevoegd om 23:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:36 ----------

Je BMR is het energie verbruik gelijk aan wat je zou verbruiken in een coma. Het is echt niet goed om daar onder te gaan zitten. De kans is dan ook veel groter dat je spieren gaan afbreken.

Waarom is dat niet goed? Oke, je komt misschien wat te kort in vitaminen, minerale en andere essentiële bouwstoffen. Maar je zal er niet dood van gaan of ziek van worden. Waarschijnlijk.

Dat wil ik, broscientist dat ik ben, best beweren. Maar wat belangrijker is, is dat je je in de praktijk echt geen zorgen hoeft te maken om te veel eiwit. Vooral het lijdend voorwerp in kwestie.

---------- Toegevoegd om 23:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:25 ----------

Waarom is dat niet goed? Oke, je komt misschien wat te kort in vitaminen, minerale en andere essentiële bouwstoffen. Maar je zal er niet dood van gaan of ziek van worden. Waarschijnlijk.

Omdat die bouwstoffen etc ergens voor dienen. Deze hebben allemaal invloed op je neurotransmitters en dus hoe je je voelt. Als je een crash dieet gaat doen onder je BMR gaat je lichaam ook in paniek raken en wordt het t*fus zwaar. Waardoor je ook nog eens het risico loopt dat je het niet meer aan kan een nacht in de McDonalds gaat zitten.

Helemaal als je overgewicht heb moet je jezelf een gezonde leeftijd aanmeten wat je vast kan houden. En als je leert wat gezond eten is wat de impact van voedsel is op je calorie/macro behoefte zal ie er achter komen dat je best af an toe rotzooi kan eten zolang je de rest maar goed doet.

Je ziet het zo veel mensen die dan tussen de middag sla gaan eten, maar dan wel de hele dag koejes en snoepjes gaan lopen vreten, omdat het zo onschuldig lijkt. Je lichaam is er op ingesteld om te overleven, zelfs als je genoeg eet zal je altijd geneigd zijn om toch even dat koekje te pakken, toch even een stukje worst. Simpelweg omdat we er vroeger niet zeker van waren dat we om 2 meter lopen een McDonalds hadden vol met KH's en Vet.

Ik heb één vraag!

Ik zie al deze transformaties op Youtube enzo en die waren ook eerst dik maar worden ook allemaal ripped en je ziet ze alleen kracht training doen en een gezond dieet volgen.

Dus als ik gezond eet en alleen Kracht Training doe kan ik dus ook shredded worden? Kijk ik ben nu nog jong en wil het nu graag aanpakken als ik straks ouder ben krijg ik heel veel overtollighuid etc.

Kijk ik wil best alles voor pgeven voor een shredded lichaam maar wil het wel op een gezonde manier doen!

Graag zou ik willen weten wat jullie mij aanbevelen

Als je daadwerkelijk een shredded lichaam wilt hebben zou ik vooral een gezonde leeft stijl aanmeten. Ik moet nog een procent of 4-5% cutten om shredded te zijn, maar ik weet wel dat wanneer ik zo ver ben ik het moet maintainen. Dat is alleen te doen met de juiste leef stijl.

Als je nu een crash dieet gaat doen ben je er waarschijnlijk snel, maar als je niet weet hoe het werkt ben je zo weer terug bij af.

Ja ik weet dat ik een gezonde leefstijl moet volgen :)

Ik hoop dat er anderen zijn die ook antwoord zouden kunne geven

Waarmee je wilt zeggen dat als je glycogeen voorraad in je spieren, lever optimaal is je toch niet of nauwelijks vetreserve kan opbouwen met een eiwit overschot?

Eiwitoverschot is gewoon brandstof met dezelfde energie-inhoud als koolhydraten. Krijg je meer brandstof binnen dan je opmaakt, maakt niet uit van welke soort, dan wordt het energieoverschot opgeslagen als vet en als eiwitmassa. Krijg je minder binnen dan je verbruikt, dan komt de extra benodigde energie vrij uit de vetmassa en de eiwitmassa.

Eiwitmassa=spierweefsel. Het handige daarvan is dat het bruikbaar is, en dat je de afbraak daarvan kan tegengaan met training.

Glycogeen is een kleine buffervoorraad die gemiddeld gelijk blijft. Als je die leeg traint wordt hij in een dag weer opgebouwd. Daar hoef je wat betreft gewicht, vetpercentage en kcals in de voeding geen rekening mee te houden. Op langere termijn kan de glycogeenbuffer door weefseltoename (door trainen en/of veel eten) groter worden.

---------- Toegevoegd om 13:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:43 ----------

Ik heb één vraag!

Ik zie al deze transformaties op Youtube enzo en die waren ook eerst dik maar worden ook allemaal ripped en je ziet ze alleen kracht training doen en een gezond dieet volgen.

Dus als ik gezond eet en alleen Kracht Training doe kan ik dus ook shredded worden? Kijk ik ben nu nog jong en wil het nu graag aanpakken als ik straks ouder ben krijg ik heel veel overtollighuid etc.

Kijk ik wil best alles voor pgeven voor een shredded lichaam maar wil het wel op een gezonde manier doen!

Inderdaad, krachttraining doen en minder kcals eten dan je verbruikt, uiteraard gezond en gevarieerd, dan krijg je rustig aan en op een gezonde manier een mooi en getraind lichaam. Rustig aan zorgt ervoor dat het goed te doen is en dat je geen huidflappen overhoudt.

Mik op 1 Kg gewichtsverlies per maand, dat kan zonder honger te lijden en gaat nog goed samen met spierbehoud. Het lijkt weinig maar... na 2 jaar ben je dan 24 kilo lichter met behoud van spiermassa. Sneller gewichtsverlies kan ook maar dan verlies je onherroepelijk ook eiwitmassa, oftewel spiermassa.

Krachttraining verbruikt kcals maar met cardio op een goede intensiteit verstook je in totaal meer kcals. Aangezien het voor het verbruik niet uitmaakt wat voor cardio je doet, kun je de vorm kiezen die je het meeste ligt, bijvoorbeeld fietsen terwijl je je favoriete tv-programma kijkt of je krantje leest.

met een vetpercentage van 35% lijd je amper honger als je lager gaat zitten 500kcal, been there done that.
in ieder geval veel succes. Als ik jou was zou ik zo veel mogelijk cardio doen zoals wandelen of fietsen, dit is niet zo belastend voor je gewrichten

Mik op 1 Kg gewichtsverlies per maand, dat kan zonder honger te lijden en gaat nog goed samen met spierbehoud. Het lijkt weinig maar... na 2 jaar ben je dan 24 kilo lichter met behoud van spiermassa. Sneller gewichtsverlies kan ook maar dan verlies je onherroepelijk ook eiwitmassa, oftewel spiermassa.

Ik ben absoluut voor om het niet te snel te doen en op een normale gezonde manier. Maar 1 kilo per maand is wel heeeeel langzaam. En dan kan je je progressie ook vrijwel niet bijhouden en bijsturen.

En dat onherroepelijk spiermassa verliezen lijkt me ook een beetje overdreven

En dat onherroepelijk spiermassa verliezen lijkt me ook een beetje overdreven

Het is niet heel erg bekend, maar je hebt maar twee energievoorraden: vetmassa en eiwitspiermassa.
Als je meer kcals verbruikt dan je inneemt, wordt het energietekort aangevuld zowel uit de vetmassa als uit de spiermassa.

Het enige wat het verschil maakt is training. Spieren kan je trainen, daar gaan ze van groeien zonder dat de vetmassa groeit. Maar dat werkt alleen als je energietekort niet te groot is, want voor spiergroei is óók energie nodig.

Bodybuilders weten het allemaal: om meer spiermassa te krijgen moet je bulken.

Ben je heel dik en met ongetrainde spieren, dan gaat het relatief makkelijk om vet te verliezen en voldoende te trainen voor spierbehoud. Naarmate je meer afvalt en meer getraind raakt, gaat het steeds minder makkelijk.

Mijn ervaring is dat het met 1 kg gewichtsverlies per maand verlies je spieren op peil kan houden zonder echt te hongeren. Dat hou je dus ook redelijk makkelijk vol. Ja, het lijkt langzaam, maar na twee jaar 24 Kg lichter (bv van 100 naar 76) is toch een behoorlijke prestatie!

@Ariane1991, ik ben het geheel met je eens en was nogal verbaasd over wat Anomiem beweerde mbt eiwitopname - vetopslag.

---------- Toegevoegd om 14:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:50 ----------

Ik heb één vraag!

Geloof niet alles (lees: niets) wat je op Youtube ziet.

Aanbevelingen heb je voldoende gehad lijkt me:

Eet minder dan je verbruikt, doe krachttraining en cardio. Niet langer 'zeuren', maar doen!

Het is niet heel erg bekend, maar je hebt maar twee energievoorraden: vetmassa en eiwitspiermassa.
Als je meer kcals verbruikt dan je inneemt, wordt het energietekort aangevuld zowel uit de vetmassa als uit de spiermassa.

Het enige wat het verschil maakt is training. Spieren kan je trainen, daar gaan ze van groeien zonder dat de vetmassa groeit. Maar dat werkt alleen als je energietekort niet te groot is, want voor spiergroei is óók energie nodig.

Bodybuilders weten het allemaal: om meer spiermassa te krijgen moet je bulken.

Ben je heel dik en met ongetrainde spieren, dan gaat het relatief makkelijk om vet te verliezen en voldoende te trainen voor spierbehoud. Naarmate je meer afvalt en meer getraind raakt, gaat het steeds minder makkelijk.

Mijn ervaring is dat het met 1 kg gewichtsverlies per maand verlies je spieren op peil kan houden zonder echt te hongeren. Dat hou je dus ook redelijk makkelijk vol. Ja, het lijkt langzaam, maar na twee jaar 24 Kg lichter (bv van 100 naar 76) is toch een behoorlijke prestatie!

1- Spieren zijn geen energie voorraad. Het lichaam wel spieren kan afbreken om aan energie te komen, maar daar is niet de functie van spieren.

2- Als je een energie tekort heb is het lichaam katabool en kan je in principe niet aankomen dus ook geen spieren.

3- 1 Kilo per maand hoe wil je dat gaan controleren? Een keer diep uitademen en naar het toilet gaan kan al 1.5 Kilo schelen.

Als je 0.5 kilo per week afvalt is het prima te behappen qua honger gevoel en creer je een significant verschil na een aantal weken om het daadwerkelijk te kunnen meten.

Je kan 0,5 - 1 kilo vet per week verliezen, zonder spiermassa kwijt te raken. Alles daarboven neem je spiermassa mee. Ik zit zelf nu in mn cut. Ik doe krachttraining en daarna 30 min op de hometrainer.

Kwa afvallen zit alles in je voeding. Om de 4 - 6 weken veranderen kwa voeding om je lichaam een boost te geven. Anders kan je ook een coach inschakelen. Zijn vaak niet heel duur.

1- Spieren zijn geen energie voorraad. Het lichaam wel spieren kan afbreken om aan energie te komen, maar daar is niet de functie van spieren.

Zoek het maar eens na. Eiwitmassa en vetmassa zijn de twee energievoorraden die kunnen groeien en slinken. Ze doen dat onder dezelfde omstandigheden voor allebei, dus als de vetmassa afbreekt breekt tegelijk ook de eiwitmassa af. En de variabele eiwitmassa is hetzelfde als de spiermassa.

Natuurlijk is dat niet de funktie van spier die wij voor ogen hebben, maar het gebeurt wel!

Vanuit het metabolisme gezien is spiermassa een energieopslag. Het is mooi meegenomen dat je het ook nog nuttig kan gebruiken.

Dat is ook de verklaring dat hele dikke ongetrainde mensen toch rustig 50 kilo of meer lichaamsgewicht mee kunnen dragen. Ze hebben namelijk door het vele eten ook enorm veel extra spiermassa.

Die "enorme" hoeveelheid extra spiermassa komt natuurlijk vooral omdat ze de hele dag 50kg vet met zich mee dragen. Niet zozeer omdat ze veel eten.

2- Als je een energie tekort heb is het lichaam katabool en kan je in principe niet aankomen dus ook geen spieren.

3- 1 Kilo per maand hoe wil je dat gaan controleren? Een keer diep uitademen en naar het toilet gaan kan al 1.5 Kilo schelen.

Als je 0.5 kilo per week afvalt is het prima te behappen qua honger gevoel en creer je een significant verschil na een aantal weken om het daadwerkelijk te kunnen meten.

Wat betreft punt 2. Als je eet ben je niet katabool. Je bent dus ook nooit de gehele dag katabool. Vandaar dat je zowel vet kan verbranden en spiermassa kan aankomen in 1 periode (als man met redelijke genen iig).

Waarom houdt je het niet simpel; je eet wat je nodig hebt elke dag. Je doet 4 a 5 x cardio per week(+paar x krachttraining) en je past je koolhydraten aan op basis van wat je nodig hebt.

Lijkt niet alleen langzaam. Het is ook belachelijk langzaam.

Wat betreft punt 2. Als je eet ben je niet katabool. Je bent dus ook nooit de gehele dag katabool. Vandaar dat je zowel vet kan verbranden en spiermassa kan aankomen in 1 periode (als man met redelijke genen iig).

Jij weet waarover je praat :)

Terug
Naar boven