Waarmee je wilt zeggen dat als je glycogeen voorraad in je spieren, lever optimaal is je toch niet of nauwelijks vetreserve kan opbouwen met een eiwit overschot?
Eiwitoverschot is gewoon brandstof met dezelfde energie-inhoud als koolhydraten. Krijg je meer brandstof binnen dan je opmaakt, maakt niet uit van welke soort, dan wordt het energieoverschot opgeslagen als vet en als eiwitmassa. Krijg je minder binnen dan je verbruikt, dan komt de extra benodigde energie vrij uit de vetmassa en de eiwitmassa.
Eiwitmassa=spierweefsel. Het handige daarvan is dat het bruikbaar is, en dat je de afbraak daarvan kan tegengaan met training.
Glycogeen is een kleine buffervoorraad die gemiddeld gelijk blijft. Als je die leeg traint wordt hij in een dag weer opgebouwd. Daar hoef je wat betreft gewicht, vetpercentage en kcals in de voeding geen rekening mee te houden. Op langere termijn kan de glycogeenbuffer door weefseltoename (door trainen en/of veel eten) groter worden.
---------- Toegevoegd om 13:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:43 ----------
Ik heb één vraag!
Ik zie al deze transformaties op Youtube enzo en die waren ook eerst dik maar worden ook allemaal ripped en je ziet ze alleen kracht training doen en een gezond dieet volgen.
Dus als ik gezond eet en alleen Kracht Training doe kan ik dus ook shredded worden? Kijk ik ben nu nog jong en wil het nu graag aanpakken als ik straks ouder ben krijg ik heel veel overtollighuid etc.
Kijk ik wil best alles voor pgeven voor een shredded lichaam maar wil het wel op een gezonde manier doen!
Graag zou ik willen weten wat jullie mij aanbevelen
Inderdaad, krachttraining doen en minder kcals eten dan je verbruikt, uiteraard gezond en gevarieerd, dan krijg je rustig aan en op een gezonde manier een mooi en getraind lichaam. Rustig aan zorgt ervoor dat het goed te doen is en dat je geen huidflappen overhoudt.
Mik op 1 Kg gewichtsverlies per maand, dat kan zonder honger te lijden en gaat nog goed samen met spierbehoud. Het lijkt weinig maar... na 2 jaar ben je dan 24 kilo lichter met behoud van spiermassa. Sneller gewichtsverlies kan ook maar dan verlies je onherroepelijk ook eiwitmassa, oftewel spiermassa.
Krachttraining verbruikt kcals maar met cardio op een goede intensiteit verstook je in totaal meer kcals. Aangezien het voor het verbruik niet uitmaakt wat voor cardio je doet, kun je de vorm kiezen die je het meeste ligt, bijvoorbeeld fietsen terwijl je je favoriete tv-programma kijkt of je krantje leest.