AndroidHealthClinic

vetpercentage

Komt dit omdat je droger wordt of omdat je massa aan t plakken bent waardoor je groter/droger oogt?

Ik heb 2 jaar lang verkeerd getraind,veel te veel cardio 20 min voor training en 20 min erna en vaak in de avond nog hardlopen of snelwandelen, en heel licht 4x15 herhalingen(squads bijvoorbeeld met maar 30 kilo..)nu doe ik squads 4x8 met 120 kilo om als voorbeeld te geven.

Ten tweede at ik voorheen maar rond de 2000 kcal per dag en zat ik ongeveer op een 70 gram eiwitten per dag,wat nu ongeveer rond de 3000kcal zijn en nu gewoon voldoende eiwitten binnen krijg.

Dus beter eetschema + beter trainingschema,mede dankzij dit forum.

Ja, maar ben je werkelijk vet verloren? Heb je dit gemeten? Als ik in mn blast 6 kilo aankom lijkt het ook of ik droger ben. Ben ik in werkelijkheid niet, alleen meer massa.

Komt dit omdat je droger wordt of omdat je massa aan t plakken bent waardoor je groter/droger oogt?

Als je vetmassa gelijk blijft en je spiermassa aanzet dan zal automatisch het vetpercentage minder worden. Als je vetpercentage minder wordt dan heet dat toch in de 'volksmond' dat je droger wordt!?

80 kg met 15% is 68 kg VVM, 12 kg vet
85 kg met 14% is 73 kg VVM, 12 kg vet

;)

Als je vetmassa gelijk blijft en je spiermassa aanzet dan zal automatisch het vetpercentage minder worden.

80 kg met 15% is 68 kg VVM, 12 kg vet
85 kg met 14% is 73 kg VVM, 12 kg vet

;)

Als je het helemaal goed doet zakt zelfs de vetmassa iets. Dus niet alleen bf% maar ook de totale vetmassa. Maar is weer wat moeilijker en zeker voor wat langere periode.

Ja, maar ben je werkelijk vet verloren? Heb je dit gemeten? Als ik in mn blast 6 kilo aankom lijkt het ook of ik droger ben. Ben ik in werkelijkheid niet, alleen meer massa.
Nee ik heb nooit m'n vet gemeten,het lijkt gewoon meer dat m'n lichaam beter in verhouding komt,en m'n buik is wel ietjes naar voren(meer in verhouding) gekomen.. wat voorheen erg ingevallen was,maar toch wel steviger en op het oog minder vet.

Ik heb 2 jaar lang verkeerd getraind,veel te veel cardio 20 min voor training en 20 min erna en vaak in de avond nog hardlopen of snelwandelen, en heel licht 4x15 herhalingen(squads bijvoorbeeld met maar 30 kilo..)nu doe ik squads 4x8 met 120 kilo om als voorbeeld te geven.

Ten tweede at ik voorheen maar rond de 2000 kcal per dag en zat ik ongeveer op een 70 gram eiwitten per dag,wat nu ongeveer rond de 3000kcal zijn en nu gewoon voldoende eiwitten binnen krijg.

Die fouten die je in het begin maakte maken veel trainee die beginnen, maar zelfs ervaren trainee denken nog steeds zo helaas. Die denken dan ook dat je met meer herhalingen heel erg licht moet gaan trainen. Als je 4 x 8 doet met 120 kan je ook zwaarder en iets meer reps met dat gewicht.
Altijd zwaar gaan en cardio beperken tot strict nodig of als warming up en klein beetje extra fatburn post workout.

Die fouten die je in het begin maakte maken veel trainee die beginnen, maar zelfs ervaren trainee denken nog steeds zo helaas. Die denken dan ook dat je met meer herhalingen heel erg licht moet gaan trainen. Als je 4 x 8 doet met 120 kan je ook zwaarder en iets meer reps met dat gewicht.
Altijd zwaar gaan en cardio beperken tot strict nodig of als warming up en klein beetje extra fatburn post workout.
Ja ik bleef zo doortrainen omdat m'n buik maar best vet bleef in verhouding met de rest...ondertussen had ik een hele erge ingevallen gezicht,dunne benen etc.
+ ik nam nooit whey shakes en nam alleen eiwitten uit een beetje yoghurt op een dag.

Betreft squads kan ik ook wel zwaarder uit m'n benen,alleen die stang in m'n nek en schouders willen het liever niet,omdat ik nog last heb van een zwaar auto ongeluk van 4 jr terug.

brb ff 5kg puur vvm gainen om 1% droger te ogen.

Waarom cardio zo veel mogelijk beperken? Net als actief werk kun je heel wat workload opbouwen en zo snel, veel, effectief, constant, betrouwbaar, je vetpercentage verlagen en makkelijk voeding hoog houden om je dieet vol te houden en progressie op krachttraining ondersteunen. Alleen hoge intensiteit/zware belasting gaat herstel van krachttraining in de weg zitten.

Ik kan hier redelijk over meepraten,ik ben zo'n 4 kilo aangekomen de laatste 6-7 weken..ongeveer van de 64 kilo naar 68-69, en mn buik word veel droger en mn massa in rug(vleugels en onderrug)-benen(vooral hamstrings en kuiten)-borst(meer definitie) zijn aardig vooruit gegaan ,

Dit klopt dat weer niet. Het kan beide, maar als je 4kg gaint op 6 weken ben je geen vet kwijt. Als beide zich tegelijk voordoen gaat je gewicht omlaag gezien vetverlies veel sneller gaat dan massa aanzetten. Je bent niks vet verloren en 2-3kg van die 4 is vet of vocht.

Dit klopt dat weer niet. Het kan beide, maar als je 4kg gaint op 6 weken ben je geen vet kwijt. Als beide zich tegelijk voordoen gaat je gewicht omlaag gezien vetverlies veel sneller gaat dan massa aanzetten. Je bent niks vet verloren en 2-3kg van die 4 is vet of vocht.
je leest niet goed. Hij zegt niet dat hij vet kwijt is maar dat ie droger is en droger toont.
Meer spiermassa is lager bf%. Hoeft dus niet direct lagere vetmassa te zijn.

brb ff 5kg puur vvm gainen om 1% droger te ogen.

Waarom cardio zo veel mogelijk beperken? Net als actief werk kun je heel wat workload opbouwen en zo snel, veel, effectief, constant, betrouwbaar, je vetpercentage verlagen en makkelijk voeding hoog houden om je dieet vol te houden en progressie op krachttraining ondersteunen. Alleen hoge intensiteit/zware belasting gaat herstel van krachttraining in de weg zitten.

Cardio voor vetverbranding kan interessant zijn voor het laatste restje vet < 8%. In de situatie van TS is het zonde van zijn energie (evenals andere activiteiten). Dit gaat ten koste van het herstel en herstel is groei.
3-4 maal per week een korte compound training met laag volume en hoge intensiteit en tussen iedere trainingsdag een dag rust is optimaal. Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden, er is echter slechts een enkele die het meest optimaal is.

Waarom met omwegen ergens willen komen waar je graag naar toe wilt, en je krijgt nog extra honger van al dat gecardio of extra zwaar werk ook. Nergens goed voor ;)

Laatst bewerkt:
je leest niet goed. Hij zegt niet dat hij vet kwijt is maar dat ie droger is en droger toont.
Meer spiermassa is lager bf%. Hoeft dus niet direct lagere vetmassa te zijn.

Als je aan dat tempo gewicht aanzet is een deel nu eenmaal vet. Je bf constant houden is opzich nog mogelijk maar een lichte stijging in bf gaat altijd optimaler zijn voor groei dan voor puur massa te gaan. 6 weken en 4kg zit gewoon vet bij, tenzij hij al 2 weken keto deed en nu 400g carbs per dag eet.

Ervanuitgaande dat zijn stats kloppen en hij echt 4kg non-vetmassa zou hebben gegained zou zijn vetpercentage met 0,7% gedaald moeten zijn. 'buik wordt veel droger' en -0,7% bf gaan niet samen.

Cliffs: hij heeft een vertekend beeld van z'n 'gains' zoals 98% vd beginnelingen. Beetje extra massa en glycogeen en je denkt dat je supergenen hebt.

Cardio voor vetverbranding kan interessant zijn voor het laatste restje vet < 8%. In de situatie van TS is het zonde van zijn energie (evenals andere activiteiten). Dit gaat ten koste van het herstel en herstel is groei.
Weinig eten gaat ten koste van herstel, in een kcal tekort zitten gaat ten koste van herstel. Maximaal herstel heeft weinig te maken met vetpercentage verbeteren, maar een uurtje rustig meer bewegen kan op beide vlakken voordelig zijn.

3-4 maal per week een korte compound training met laag volume en hoge intensiteit en tussen iedere trainingsdag een dag rust is optimaal. Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden, er is echter slechts een enkele die het meest optimaal is.
Ik krijg kriebels van het woordje optimaal, klinkt meer als minimaal. Met daarbij passende resultaten.

Zo min mogelijk doen is om zo veel mogelijk aan te komen, maar wat GSD zegt, die kilo's erbij in weken zijn geen lean gains dat bestaat niet.

Je kan echter wel efficient afvallen met spierbehoud of zelfs een klein beetje winst. Dan zal herstel niet optimaal zijn nee, maar training voeding en vetverbranding kunnen dan best wel maximaal.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: GSD
@chris, zonde van míjn energie om inhoudelijk te reageren op zoveel onzin...

Btw, het woord 'optimaal' gebruik je zelf ook! :)

@chris, zonde van míjn energie om inhoudelijk te reageren op zoveel onzin...
Je bent de zoveelste die dat standpunt niet inhoudelijk wil uitleggen, jammer want als het beter is zou ik graag weten waardoor dan precies. Vooral omdat ik toch echt de resultaten ervaar en zie die voor mijn standpunt spreken en ik aardig wat jaren leesvoer over alle standpunten die ik tegenkom heb doorgespit, ik verzin het niet maar.

Btw, het woord 'optimaal' gebruik je zelf ook! :)
Expres alleen daar als verwijzing naar wat gezegd is. :P

Optimaal tijd benutten, ok want je hebt diminishing returns, maar dat is wat anders dan absoluut optimale resultaten.

Laatst bewerkt:
Sowieso eerst cutten inderdaad naar een procentje of 12

Van mager zijn word niemand blij. Ik zou nu rustig wat aankomen (200-300 boven onderhoud). Gewoon wat massa pakken, ja je hebt een relaief hoog vet % maar met wat meer massa ziet het er meteen stukken beter uit. Heb dat zelf ook gedaan, gebulkt toch 18% ofzo. Kan je daarna wel gaan cutten

Jij squat na een paar weekjes 120 4x8?

Van mager zijn word niemand blij. Ik zou nu rustig wat aankomen (200-300 boven onderhoud). Gewoon wat massa pakken, ja je hebt een relaief hoog vet % maar met wat meer massa ziet het er meteen stukken beter uit. Heb dat zelf ook gedaan, gebulkt toch 18% ofzo. Kan je daarna wel gaan cutten

Jij squat na een paar weekjes 120 4x8?
Ja ik kon dit altijd al,alleen trainde ik meer op herhalingen met lichte gewichten.

Als je aan dat tempo gewicht aanzet is een deel nu eenmaal vet. Je bf constant houden is opzich nog mogelijk maar een lichte stijging in bf gaat altijd optimaler zijn voor groei dan voor puur massa te gaan. 6 weken en 4kg zit gewoon vet bij, tenzij hij al 2 weken keto deed en nu 400g carbs per dag eet.

Ervanuitgaande dat zijn stats kloppen en hij echt 4kg non-vetmassa zou hebben gegained zou zijn vetpercentage met 0,7% gedaald moeten zijn. 'buik wordt veel droger' en -0,7% bf gaan niet samen.

Cliffs: hij heeft een vertekend beeld van z'n 'gains' zoals 98% vd beginnelingen. Beetje extra massa en glycogeen en je denkt dat je supergenen hebt.
Het verhaal zit zo dat ik nu ongeveer 3 maanden bezig ben met aankomen,na 6weken -8 weken ben ik van 64 naar 66 kilo gegaan , en daarna richting de 68-69

Terug
Naar boven