XXL Nutrition

vetvrije muffins

• Topic Starter Topic Starter
Vandaag met cacao en wat oploskoffie en een klein beetje sinaasappelsap omdat ik daar mijn rozijnen in geweekt had.. bijzonder ... klein beetje bitter, maar heerlijk intens van smaak eigenlijk wel. Was perfect geweest met chocolate-chips :)

Vandaag met een uitgeperste sinaasappel (dus met wat vruchtvlees) en wat geraspte schil. Yumm...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

ziet er lekker uit Wazzup. Zou dit ook met bijv een beetje vanille whey erdoorheen kunnen? of krijg je dan een keiharde muffin ofzo?

ziet er lekker uit Wazzup. Zou dit ook met bijv een beetje vanille whey erdoorheen kunnen? of krijg je dan een keiharde muffin ofzo?

Tja, waarom zou dat niet kunnen ... Ik zou dan de whey in plaats van wat bloem doen en niet extra erbij anders kon het inderdaad wel eens een iets te dik deeg worden en dus te harde muffin.

Vandaag met bosbessen(jam) en kaneel. Niet slecht. Kom ik toch weer mooi af van dat potje bosbessenjam dat mijn vriendin gekocht had en wat ze niet bleek te lusten. Ook lekker door de kwark trouwens een lepeltje jam, al was het alleen maar voor de kleur :)

jam mag toch niet in de cut wanwege fruitsuiker

voor de rest, ik ga het proberen :D thanks!

Ze zitten bij mij nu ook in de oven. Had helaas geen kwark of yochert. Dus heb melk met crem frenche er doorheen gebruikt.

Verder heb ik op de muffings verschillende topings gedaan. Zoals cocus, chocolade en appelstroop.

Ik maak straks wel een foto:D

Ik ben benieuwd! Heb ze nu in de oven staan....
EDIT: ook gelijk een lading met whey isolaat aarbei gemaakt...

EDIT2: Ze zijn klaar. Ik het idee alsof ik massieve brinta eet. Opzich niet heel erg verkeerd, maar even zoeken naar iets dat het luchtiger kan maken zou een positieve toevoeging zijn. Ik heb de 'naturel' gemaakt met bosbessen, opzich wel oké, maar er had nog wel een snufje zout door het beslag gemoeten. En kwark i.p.v. yoghurt zou het misschien iets minder zuur maken.
Gelijk maar zelfde beslag gemaakt met whey aardbei: smaakt beter! Zeker die paar waar ik ook bosbessen in had gegooid. Ook hier mist t snufje zout. Het ei was niet goed gedeeld, dus heb het er maar gewoon in 1 keer doorheen gegooid. Ook deze erg massief. Ik ga meedenken naar iets dat het luchtiger kan maken.

Laatst bewerkt:
Als je ze luchtiger wilt maken kun je er bakpoeder bij doen. Dr. Oetker noemt het backin.
Het werkzame bestanddeel is natriumbicarbonaat. 5g zal ongeveer voldoende zijn.

Dat zat er in ;)

Als je ze luchtiger wilt maken kun je er bakpoeder bij doen. Dr. Oetker noemt het backin.
Het werkzame bestanddeel is natriumbicarbonaat. 5g zal ongeveer voldoende zijn.

natriumbicarb = baking soda (een theelepel geeft NOG betere resultaten dan een halve kwam ik vanochtend achter)is nog veel beter (of beide). BakPOEDER is its anders (cream of tartar dacht ik... http://chemistry.about.com/cs/foodchemistry/f/blbaking.htm)

En stijfgeklopt eiwit er voorichtig door spatelen.

---------- Post toegevoegd Sun 12 Feb 2012 om 14:29 ----------

Ik ben benieuwd! Heb ze nu in de oven staan....
EDIT: ook gelijk een lading met whey isolaat aarbei gemaakt...

EDIT2: Ze zijn klaar. Ik het idee alsof ik massieve brinta eet. Opzich niet heel erg verkeerd, maar even zoeken naar iets dat het luchtiger kan maken zou een positieve toevoeging zijn. Ik heb de 'naturel' gemaakt met bosbessen, opzich wel oké, maar er had nog wel een snufje zout door het beslag gemoeten. En kwark i.p.v. yoghurt zou het misschien iets minder zuur maken.
Gelijk maar zelfde beslag gemaakt met whey aardbei: smaakt beter! Zeker die paar waar ik ook bosbessen in had gegooid. Ook hier mist t snufje zout. Het ei was niet goed gedeeld, dus heb het er maar gewoon in 1 keer doorheen gegooid. Ook deze erg massief. Ik ga meedenken naar iets dat het luchtiger kan maken.

There's your problem. Volgende keer een nieuw ei nemen en het nog een keer proberen. (en baking soda, maakt het eindresultaat ook minder zuur omdat het zuur reageert met de bicarb en daarbij bubbels maakt (CO2))

De lading waarbij ik het ei er gewoon doorheen had gegooid was net zo massief als waar het opgeklopte eiwit inzat.
Vandaag weer 2 genomen: een dag later smaken ze beter! Smaakt een beetje naar brood met zoetigheid (diegene met whey erin).

Goed dat ik dit topic ben tegengekomen, naar zo iets was ik op zoek. Wazzup, maakt het denk je veel verschil als ik het eigeel weglaat? Op refeed dagen probeer ik <40 gram vet te eten, vandaar. Verder over de bereiding, als ik het goed heb moet ik eerst alle ingredienten mixen behalve het ei, wanneer ik daar mee klaar ben, het ei stijf kloppen en er vervolgens door heen roeren?

Goed dat ik dit topic ben tegengekomen, naar zo iets was ik op zoek. Wazzup, maakt het denk je veel verschil als ik het eigeel weglaat? Op refeed dagen probeer ik <40 gram vet te eten, vandaar. Verder over de bereiding, als ik het goed heb moet ik eerst alle ingredienten mixen behalve het ei, wanneer ik daar mee klaar ben, het ei stijf kloppen en er vervolgens door heen roeren?

In het originele recept werd het eigeel niet in het deeg gedaan, dus dat gaat lukken.

En ja, alles door elkaar heen behalve het stijfgeklopte eiwit, en dat als laatste toevoegen.

Vandaag met maismeel gemaakt (100 gram maismeel, 50 gram havermout)... Niet slecht, maar wel een beetje droog eindresultaat. Een likje honing (of jam) zou het beter maken.

Had ik ze gisteren gemaakt met wat rabarber uit de vriezer (stond 2009 op het label, dus dat mocht wel eens op) en kaneel... vergeet ik de rozijnen .. dat blijkt toch wel essentieel om ze niet te droog te krijgen. Ze waren nog wel te eten (zeker met wat honing of jam), maar ze haalden het niet bij hoe ze normaal worden MET rozijnen.

daarnet de basismuffins gemaakt met enkel rozijnen... echt bangelijk lekker! enkel een klein beetje harde deeg langs de buitenkant, maar geweldig lekker! Bedankt voor het recept man!!

Hoe de **** krijg je eiwit geklopt. Heb het schuim van het eiwit er maar doorheen geklopt, kreeg met jou hoeveelheden trouwens maar 5 cake vormen gevuld. Zal vast wel mislukken..

Terug
Naar boven