AndroidHealthClinic

Vijftien bezoekers van fitnesscentra positief bevonden bij dopingcontrole

Ik vind dat sterioden ook legaal moet zijn eigen keuze toch?

Wanneer is dit gebeurd?
Als je dat zo hoort zouden ze je trouwens ook gewoon van straat kunnen plukken en vragen om te plassen, niet?

2 maand terug.
Ze zijn nu nog met hun onderzoek bezig.
Het kan blijkbaar lang duren als ze jou pc meenemen eer dit onderzocht is.
En ze moeten ook nog eens elk supplement controlere als die wel legaal is.
Tegen mij hebben ze gezegt dat ik de legale spullen misschien terug krijg na het onderzoek of de rechtzaak.ligt er aan wat de rechter beslist.

Ik denk niet dat ze zomaar iemand van straat kunnen plukken.
Bij mij hadden ze het vailtje test gevonden bij zo een standaard auto controle 's nachts.

Veertien atleten testten positief, één weigerde de controle: dat is het resultaat van een actie afgelopen woensdag. Agenten van de federale politie en controle-artsen van de cel 'Medisch Verantwoord Sporten' van het Vlaamse Gewest vielen toen binnen in fitnesscentra in Oostende, Blankenberge, Zwevegem en Izegem.

In vier fitnesscentra werden in totaal 48 aanwezigen, zowel atleten als gewone mensen die hun conditie willen onderhouden, onderworpen aan een dopingcontrole. Veertien personen legden een positieve test af, één stemde niet in met de afname van een urinestaal wat gelijk staat met een positief resultaat. Een snelle rekensom leert dat een derde van de gecontroleerden doping gebruikte.

Spierversterkend en vochtafdrijvend

Bij het merendeel werden sporen van spierversterkende en vochtafdrijvende middelen gevonden. De vijftien dossiers worden overgemaakt aan de disciplinaire commissie van het Vlaamse Gewest. De commissie kan de overtreders een geldboete en/of schorsing opleggen. Het parket van Ieper volgt de dossiers strafrechtelijk op wegens inbreuken op de hormonen- en dopingweg.

'De problematiek van spierversterkende middelen neemt ernstige proporties aan', aldus parketwoordvoerder Johan Lescrauwaet. 'Producten kunnen tegenwoordig zomaar op het internet bestellen worden en daarna gebruikt worden zonder ook maar enige vorm van medische begeleiding of controle. Bovendien is er vaak geen zicht op de samenstelling, hygiëne en de herkomst van de producten.'

bron : Belga en De Standaard van 1 juni

Bizarre omstandigheden daar in België...
zelfde logica als internet privacy is voor pedofielen

[Link niet meer beschikbaar]

Dertien van de veertien gebruikten anabolica, elf van hen ook een vochtafdrijvend product. Bij drie sporters werd een cocktail van verboden producten aangetroffen.

Sta wel versteld van het aantal vochtafdrijvende producten. Vraag mij af op welke producten ze dan hebben gecontroleerd...

En ben het eens met Big T, ik zou gewoon weigeren een staal af te geven uit principe, of ik nu on ben of niet.

lol in dat artikel hebben ze een foto gebruikt van ons sportschool :D
vraag me af of de eigenaar daar van op de hoogte is, denk het niet

• Topic Starter Topic Starter
Sta wel versteld van het aantal vochtafdrijvende producten. Vraag mij af op welke producten ze dan hebben gecontroleerd...

Het hangt ook een beetje af van de gehanteerde definitie van anabolica en vochtafdrijvende middelen. Een ECA is misschien voor hen ook vochtafdrijvend.

Een mooi voorbeeld is enkele dagen terug over de verboden doping middelen van Breivik (een kl***zak weliswaar). Er staat in de kranten dat hij het dopingmiddel ECA gebruikte om zijn psychologische en fysische grenzen te vergroten ?? Op de BBC staat er bloedserieus dat hij tot 50% meer ECA heeft genomen dan de aanbevolen dosis. maw 2 pilletjes ipv 1. Wow.

Ik zou maar een beetje opletten hier in belgië.
Ze zijn hier totaal gek als het over deze middelen gaat.

Bij mij hebben ze eens een half vailtje test in mijn auto gevonden.
Gevolg hier van was huiszoeking thuis en ze vonden het zelfs ook nog eens nodig om nog een huiszoeking op mijn werk te houden(kon het natuurlijk fijn gaan uitleggen aan mijn baas).
ze hebben mijn gsm,pc,al mijn legale sups en zelfs mijn fototoestel in beslag genomen waarvan ik nu nog altijd niks van terug heb.
En mijn auto staat nu ook nog eens geseind hiervoor.
Vingerafdrukken afgenomen en heb daar 6 uur lang een verklaring kunne afleggen voor voornamelijk onzin.bv hadden hoop vitamine pillen,eiwitten,weightgainers,creatine,... totaal iets van 40 stuks wat ze ook in beslag hadden genomen.en hier moest ik ook over elk artikel een verklaring afleggen.

En dit allemaal in totaal voor 3 zaken die ze gevonden hebben wat ik niet mocht hebben.
1 half vailtje test
half potje nolva en nog een half potje aromasin.

wtf ! een huiszoeking hadden ze bij mij wel niet gedaan .

ze zullen het vinden in je bloed, maar zolang je niet op wedstrijd hot pissed is het perfect legaal.

In principe heb je ook geen positieve dopingcontrole met drugs als weed, coke, ... al kunnen ze in principe je wel strafrechterlijk vervolgen.

Dat is er gebeurt bij Tom Boonen, hij is niet sportief geschorst, maar moest wel strafrechterlijk voorkomen(is geseponeerd later).

Dus om even samen te vatten, het belangrijkste is dat men snapt dat er 2 lijsten zijn, een voor binnen wedstrijdverband en 1 voor erbuiten.

Diegene erbuiten is minder streng, en van toepassing bij de mogelijke controle in de fitness, en is online te vinden.
Dus m.a.w. je test wel positief maar ze geven hier geen boete voor uit/kunnen je niks maken aangezien het legaal is? In tegenstelling tot weed & heroïne is DMAA wel legaal verkrijgbaar...

+ @lichtgestoord: Raar dat ze de legale potten wel meenemen. Je moet eens gaan informeren, als dat echt de enige shit was die je had dat illegaal was moeten ze je toch je spullen teruggeven. Diefstal door de overheid noemt men dit.

Dus m.a.w. je test wel positief maar ze geven hier geen boete voor uit/kunnen je niks maken aangezien het legaal is? In tegenstelling tot weed & heroïne is DMAA wel legaal verkrijgbaar...

+ @lichtgestoord: Raar dat ze de legale potten wel meenemen. Je moet eens gaan informeren, als dat echt de enige shit was die je had dat illegaal was moeten ze je toch je spullen teruggeven. Diefstal door de overheid noemt men dit.

je krijgt die ook terug, duurt gewoon belachelijk lang.
heb eens problemen gehad ivm een gestolen brommeruitlaat, 3 jaar later kreeg ik hem terug

het is wat moeilijk om het duidelijk uit te leggen.

De uitgevoerde test in het laboratorium is hetzelfde binnen als buiten wedstrijdverband. Ze detecteren dus ook de stoffen als ephedrine en dmaa.

Alleen mag je die bepaalde stoffen gebruiken buiten wedstrijdverband, dus ze geven er geen gevolg aan, zowel niet sportief als strafrechterlijk.

Drugs alla weed/heroine kunnen ze eventueel wel strafrechterlijk vervolgen, maar sportief kunnen ze je er niet voor schorsen als de controle buiten wedstrijdverband is gebeurd(zoals de positieve cocainetests van tommeke).

Als je dus in de bewaking zit of politieagent bent, en je test op zo'n controle positief, ben je WEL dik gescheten.

Maar als dit zo doorgaat dan zou het mij niet verbazen als de centra hier leden door gaan verliezen en meer mensen thuis gaan trainen. Slecht voor de economie en mensen worden minder sociaal. Het zal totaal niets veranderen aan de volksgezondheid, en de opbrengsten voor de overheid zullen ook niet veel zijn. Op alle vlakken is dit gewoon één grote faal, maar dat stelletje onbekwamen ziet dat natuurlijk niet in.

Dit is een goed voorbeeld waarom je een vaste grondwet nodig hebt die al dit soort zaken omvat en voorkomt dat een overheid gaat ontsporen.

Dit is niet de eerste keer en zal ook niet de laatste keer zijn. Ik heb alleszinds mijn conclusies getrokken na de vorige berichtgevingen hieromtrent en train sinds enkele weken gewoon thuis. Ik vind het bovendien nog een stuk prettiger trainen ook, want ben meteen ook van die vele irritante ventjes af die je in elke gym hebt. (maar dat is een andere discussie)

Hoe kunnen ze iemand schorsen als hij maar een recreatieve sporter is? Gaan ze dan iemand verbieden om nog klant te zijn bij een gym voor een bepaalde tijd ? Hop, ga je maar bezatten in de kroeg, frieten met mayonaise vreten, occasioneel een jointje roken en wat cola door je neus zuigen. Daar kom je allemaal mee weg.
Arm België.

Zouden ze nu ook extra controles gaan doen bij de lokale voetbal/tennisclub? Of zijn die mensen vrijgesteld van dopingcontrole?

De wekelijkse wielrennertoer moeten ze dan ook maar eens gaan controleren. Het zou verbazen hoeveel doping daar wordt gebruikt.

Ik begreep dat dit ook gaat komen in NL bij sportscholen die het dopingconvenant tekenen, is in samenwerking met LERF.

Ik begreep dat dit ook gaat komen in NL bij sportscholen die het dopingconvenant tekenen, is in samenwerking met LERF.

Jaren geleden heeft CDA tweede kamerlid Joop Atsma hiertoe een motie ingediend en deze is ook aangenomen. VWS heeft deze motie alleen nooit uitgevoerd. Ik zie het in Nederland ook niet zo'n vaart lopen, er is geen draagvlak voor wetgeving hieromtrent, los van de dopingwet die in de maak is. Dan is er nog de kosten factor en privacy wetgeving welke in Nederland ook een rol speelt bij het uitvoeren van controles. Sportscholen kunnen het zelf regelen, maar of het voor de rechter stand houdt is dan de vraag.

Je kan altijd weigeren maar dan beschouwen ze jouw natuurlijk als verdacht en kan je een verder onderzoek niet vermijden dus ik weet niet wat het slimste is positief plassen boete krijgen of moeilijk gaan doen en misschieen automatisch huiszoeking etc. binnekort men home gym uitbreiden in men kelder. **** it belgië mag barsten met hun wetgeving allemaal weer heel goed voor de economie wat boetes innen maar fitnesscentra verliezen zoiezo veel klanten

Ik vind dat sterioden ook legaal moet zijn eigen keuze toch?

Hmm het is wel slecht voor de gezondheid mits je het niet correct neemt + roidrage. En bij wedstrijdsporten verboden, anders komt iedereen er wel heel makkelijk aan en zal gebruik toenemen. Snap wel dat het verboden is. Imo :)

Terug
Naar boven