MuscleMeat

vitamine d supplementatie

Ik slik Vit D omdat het tegen mijn acne helpt, je schijnt er ook een wat hoger testosteron van te krijgen.

ja, recente studies suggereren allemaal dat een vit-D supplement zeker geen overbodige luxe is.

• Topic Starter Topic Starter
ik gebruik nu vitamine D3 1000 IE. is dat te veel of te weinig? ga ongeveer 3 keer per week naar buiten om te rennen en 1 keer on de 2 weken on de zonnebank.

ik gebruik nu vitamine D3 1000 IE. is dat te veel of te weinig? ga ongeveer 3 keer per week naar buiten om te rennen en 1 keer on de 2 weken on de zonnebank.

1000IE per dag is de beste dosering volgens vele. In de winter is het volgens mij het supplement met het meeste waar voor je geld ;)

• Topic Starter Topic Starter

oke. alleen in de winter neem ik aan ?

1000IE per dag is de beste dosering volgens vele. In de winter is het volgens mij het supplement met het meeste waar voor je geld ;)

ja op de meeste info sites vond ik dat je onder de 2000 IE moest zitten. maar goed overdosering is bijna niet mogelijk dmv supplementen las ik ook. Ik weet ook niet hoeveel D je binnenkroijgt door buiten te zijn en zonnebanken dus dacht hou t bij 1000 IE

Laatst bewerkt:
Ik neem 5000 IU per dag.

Here are some basic guidelines:

-Make sure you are getting the right test. You must test for 25(OH)D, not 1,25(OH)D. They look similar, but 1,25(OH)D is a measure of kidney function, and is not the test you want for measuring vitamin D levels.

-Ideally, your blood level should be around 60-80 ng/ml, as this allows the body to have some vitamin D in reserve, and it duplicates the higher levels found in young, healthy individuals who spend a decent amount of time in a sun-rich environment.

-Begin taking vitamin D at least eight weeks prior to being tested. This will help you customize your dose once you receive your test results. To determine a basic, starting dose, it has been suggested, as per Dr. John Cannell of the Vitamin D Council (7), that you take 1,000 IU per 25 pounds of body weight. A person who weighs 150 pounds, for instance, would take 6,000 IU per day as a starting dose (150/25 = 6. 1,000 x 6 = 6,000). Do this for at least eight weeks, and then test. Perhaps this dose will put you in the ideal range, but there`s no guarantee since we are all so different, and have unique vitamin D receptor genotypes. The idea is to hopefully get somewhere in the ballpark with this method and then tweak your daily dose once the test results come back. If your results are still suboptimal, Dr. Cannell has estimated that each 1,000 IU increase in supplemental vitamin D will generally produce a 10 ng/ml increase in the vitamin D blood level (8). For example, if you have been taking 5,000 IU per day for 8+ weeks, and your results come back at 40 ng/ml, you would want to increase your dose to at least 7,000 IU (2,000 IU = ~20 ng/ml rise in blood level) to achieve a minimum of 60 ng/ml. Again, keep in mind that this is necessarily generalized, and additional blood testing every several months is recommended to further customize the dose appropriate to you.

Laatst bewerkt:
Ik neem 8000IU van Now foods.

Vit d3 is zeker nodig in de winter. Vooral als je niet blank bent (srs).

Ik dacht meer dat een tekort aan vit-D slecht was voor je test. (da's iets heel anders dan dat meer vit-d zorgt voor meer test).

Maar ja, ik neem vit-d, in ieder geval in de winter. Neem het niet iedere dag, slechts 2 maal per week (2 * 50000 iu dacht ik)

Ik dacht meer dat een tekort aan vit-D slecht was voor je test. (da's iets heel anders dan dat meer vit-d zorgt voor meer test).

Maar ja, ik neem vit-d, in ieder geval in de winter. Neem het niet iedere dag, slechts 2 maal per week (2 * 50000 iu dacht ik)

Neem het ook enkel extra in de winter. Denk dat je wel 5000 bedoeld in plaats van 50'000?

Dagelijks 5000, enkel in de winter.

de dosiringen die nu langs komen zijn wel erg hoog!!

bij een te hoge dosiring wordt het gewoon vergif!!
en aangezien het nog erg onduidelijk is hoeveel nu optimaal is hou ik het voorlopig op max 1000IU per dag in de winter.

en aangezien het nog erg onduidelijk is hoeveel nu optimaal is hou ik het voorlopig op max 1000IU per dag in de winter.

als je 2000iu per dag neem, zit je alleszins nog goed. ik heb mijn bloed al laten nemen toen ik die dosis al 6 maanden nam. perfecte vit D waarde in het bloed. ik neem tussen 2000 en 4000iu per dag tijdens de winter, tussen 1000 en 2000 iu per dag tijdens de zomer. als ik naar een zuiders land ga, neem ik geen vit D omdat er dan genoeg krijg door de zon. 1000iu per dag vind ik wat weinig tijdens de winter. maar ja, beter dan niets.

Hoeveel maak je aan als je bijvoorbeeld een uur in een lekker zonnetje zit?

---------- Post toegevoegd Mon 12 Nov 2012 om 14:07 ----------

En zit daar niet wen max op hoeveel er aangemaakt kan worden door je lichaam?

Jij gaat snel door zo'n potje dan of niet :p

Is te krap, zou het zeker niet als max hanteren, qua veiligheid zou ik me geen zorgen maken met die doseringen.

Voor de geinteresseerden heeft Michael Holick veel goede publicaties wat dit betreft.

Hoeveel maak je aan als je bijvoorbeeld een uur in een lekker zonnetje zit?

Is afhankelijk van je huidtype en de zon. In een kwartier maakt een blank persoon in de felle zon een hoeveelheid vit D aan gelijkend aan de inname van 10k+ IU.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook tijdje vitamine D genomen maar heb beslist van er toch maar mee te stoppen. Zoals de meest hier nam ik een dosis, veel hoger dan de aanbeloven dagelijkste hoeveeldheid.

Ok, een sporter heeft meer vitaminen/voeding etc nodig dan de gemiddelde mens maar ik denk dat je beter je geld kan investeren in een volledig bloedonderzoek en van daaruit baseren welke vitaminen en mineralen je best kan supplementeren.

Ik heb ook tijdje vitamine D genomen maar heb beslist van er toch maar mee te stoppen. Zoals de meest hier nam ik een dosis, veel hoger dan de aanbeloven dagelijkste hoeveeldheid.

Ok, een sporter heeft meer vitaminen/voeding etc nodig dan de gemiddelde mens maar ik denk dat je beter je geld kan investeren in een volledig bloedonderzoek en van daaruit baseren welke vitaminen en mineralen je best kan supplementeren.

Bloedonderzoek is natuurlijk het mooist, maar ik kan iedereen in dit topic garanderen die in Nederland woont dat ie bijzonder waarschijnlijk een te kort heeft. Dus ik zou het sowieso supplementeren. Daarnaast is de consensus momenteel ook in de literatuur dat meer dan 1000 IU ED benodigd is voor optimale waarden. Zie o.a. de studies van Vieth et al. en Holick et al.
Daarnaast komt dat het zeer onwaarschijnlijk wordt geacht dat het schadelijk is bij de dosissen die hier in het topic worden genoemd (enkele 1000'en IUs per dag).

Een studie waarbij ze een extreme dosis namen (50.000 IU ED voor 8 weken) is dan wel weer waarschijnlijk om hypervitaminosis D op te lopen. (Barger-lux et al. studie ergens eind vorige eeuw). Maar daar komt alleen Wazzup misschien voor in aanmerking :p

Bloedonderzoek is natuurlijk het mooist, maar ik kan iedereen in dit topic garanderen die in Nederland woont dat ie bijzonder waarschijnlijk een te kort heeft. Dus ik zou het sowieso supplementeren. Daarnaast is de consensus momenteel ook in de literatuur dat meer dan 1000 IU ED benodigd is voor optimale waarden. Zie o.a. de studies van Vieth et al. en Holick et al.
Daarnaast komt dat het zeer onwaarschijnlijk wordt geacht dat het schadelijk is bij de dosissen die hier in het topic worden genoemd (enkele 1000'en IUs per dag).

Een studie waarbij ze een extreme dosis namen (50.000 IU ED voor 8 weken) is dan wel weer waarschijnlijk om hypervitaminosis D op te lopen. (Barger-lux et al. studie ergens eind vorige eeuw). Maar daar komt alleen Wazzup misschien voor in aanmerking :p

Hmm ok zoveel wist ik over vitamine D nu ook weer niet :). Bedankt voor de opheldering!

Terug
Naar boven