AndroidHealthClinic

Vitamine pillen

@Muis
30 a 50 sinaasappels per dag niet veel ???
2000 mg staat gelijk aan 40 sinaasappels aan vit. c

Ik wil even melden dat een normale sinaasappel ongeveer 50-60 mg vitamine c
bevat. We weten allemaal dat een normaal goed dieet in feite bijna alles aan
je lichaam geeft wat je nodig hebt. Maar natuurlijk kun je supplementeren om
eventuele tekorten aan te vullen, echter beweren dat je als mens zonder
supplementeren dus 30-50 sinaasappels per dag zou moeten eten om een
adequate hoeveelheid vitamine c binnen te krijgen is ronduit absurd.

Hier heb ik nog een interessante bron
Dit artikel bevat een hoop overzichten + referenties naar de originele artikelen over vitamine c.
En is bovendien erg recent en niet aan de industrie geallieerd. Ik vond het in ieder geval erg interessant.
Opinion of the Scientific Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies
on a request from the Commission related to the
Tolerable Upper Intake Level of Vitamin C
(L-Ascorbic acid, its calcium, potassium and sodium salts
and L-ascorbyl-6-palmitate)
(Request N° EFSA-Q-2003-018)
(adopted on 28 April 2004)

[Link niet meer beschikbaar]

Wat kleine stukjes die ik er even uit pik
The European Food Safety Authority is asked to derive an upper level for the intake of vitamin C from food that is unlikely to pose a risk of adverse health effects.
.....
The available human data suggest that supplemental daily doses of vitamin C up to about 1 g, in addition to normal dietary intakes, are not associated with adverse gastrointestinal effects, but that acute gastrointestinal effects may occur at higher intakes (3-4 g/day). The absorption of vitamin C is saturated at high doses, and therefore intakes above 1 g/day would be associated with negligible increased uptake and tissue levels, but an increased risk of adverse gastrointestinal effects. :cool:

swingi zei:
@muis
We weten allemaal dat een normaal goed dieet in feite bijna alles aan
je lichaam geeft wat je nodig hebt.
Waarom ben je daar zo zeker van? Tegenwoordig is de bodem zo arm geworden dat veel groente/fruit veel minder vitamines bevatten en voor een hoop vitamines krijg je niet de ideale hoeveelheid binnen door voedsel.
ik zeg niet dat je dood gaat als je niet supplementeerd maar voor sommige vitamines heb je zeker baat bij supplementatie.
echter beweren dat je als mens zonder
supplementeren dus 30-50 sinaasappels per dag zou moeten eten om een
adequate hoeveelheid vitamine c binnen te krijgen is ronduit absurd.
wil je zeggen dat ik dit beweer?
want volgens mij beweer ik dit nergens, ik zeg alleen dat ik 2g een normale hoeveelheid vind. Ik neem zelf 1 g maar 500 mg vind ik ook normaal.
Ik denk alleen dat je baat hebt bij een hoeveelheig hoger dan de ADH, hoeveel hoger dat staat voor mij niet vast.

.....The available human data suggest that supplemental daily doses of vitamin C up to about 1 g, in addition to normal dietary intakes, are not associated with adverse gastrointestinal effects, but that acute gastrointestinal effects may occur at higher intakes (3-4 g/day). The absorption of vitamin C is saturated at high doses, and therefore intakes above 1 g/day would be associated with negligible increased uptake and tissue levels, but an increased risk of adverse gastrointestinal effects. :cool:

dat is dus wat ik al zei.
een mogelijk gevaar is darmintollerantie en wanneer dit optreedt neem je zowiezo teveel. maar dit Verschil per persoon.

De mens is een van de weinige dieren die geen vitamine C zelf aanmaakt (omdat die fuctie verloren is gegaan tijdens de evolutie).
omgerekend zou en mens meer dan 10 g aanmaken.
ter vergelijk : een geit van 70 kg maakt 10 g/dag aan en als ie zeer gestressed is kan dit oplopen tot 100 g.

Ik hoef absoluut niet m'n gelijk te halen maar ik wil alleen maar zeggen dat je die ADH niet al te serieus moet nemen.
In de vitamine-wetenschap zijn er meerder stromingen, de "conservatieven" en de "vernieuwende" .
tegenwoordig zijn er veel wetenschappers die zweren bij hoge innames vitamine C.
Linus Paulling is de bekendste.

interesante site (zeer veel info vit C) : http://www.vitamincfoundation.org/#SPROJ

[Link niet meer beschikbaar]

@muis

Ja ik ken die site van de vitamin c foundation wel, maar die verkopen zelf vitamine c, dus dan betwijfel ik de objectiviteit.

En ik weet ook wel dat er veel wetenschappers zijn die beweren dat
grote hoeveelheden vitamine c wel goed zijn, maar de vraag is natuurlijk
of ze dat wel kunnen onderbouwen. Een mening is immers niet interessant,
het gaat om de publicaties die die mening supporten, en gek genoeg
heb ik daar geen publicaties over kunnen vinden.

Daarom poste ik dus ook de link van dat artikel waarin dit alles uitgebreid onder de
loep wordt genomen.

Het artikel is gepbliceerd door de EFSA

The European Food Safety Authority (EFSA) is the keystone of European Union (EU) risk assessment regarding food and feed safety.

Dus dat is informatie waar je wat aan hebt.

Voor de rest heb je gelijk dat ik je geen dingen in de mond moet leggen over die
sinaasappels, maar als jij zegt dat 2 gr (+- 30 sinaasappelen) normaal is, dan zeg
je dus dat het nut heeft,want als het geen nut heeft zou het niet normaal zijn toch?
Ik zou graag dan ook graag zien dat iemand hier met een echte wetenschappelijke
publicatie op de proppen komt waaruit blijkt dat dat wel nut heeft. (Dus geen
samenvatting die door een leek is geintreperteerd, maar de echte publicatie zelf)

Ik probeer ik ook niet me gelijk te halen, maar ik geloof gewoon in wetenschap, en
ik vind het zo frustrerend dat met name in de bodybuilding wereld zo vaak met ongefundeerde claims wordt geslingerd. De vitamine supplementen industrie
is een miljarden industrie, daarom ben ik altijd een beetje op me hoede. Eerst
bewijs dan geloven.

voor de rest is dit ook wel grappig, maar aangezien hier ook niet
naar echte publicaties verwezen wordt is het ook niet meer dan
een mening.

dit is van de vereniging tegen de kwakzalverij
http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/270/76

Zijn hoge doses vitamine C werkzaam?
De normale dagelijkse behoefte aan vitamine C is ongeveer 100 mg. Een dagelijkse dosis van 6000 mg is dan ook een megadosis.
Bij een normale voeding komt een tekort aan vitamine C niet voor. In het verleden is er nogal veel te doen geweest over enkele studies waarin zou zijn aangetoond dat hoge doses vitamine C effectief zouden zijn bij de behandeling verkoudheid, hartziekten en kanker. Geen van deze beweringen kon in vervolgstudies bevestigd worden. Vooral de veronderstelde werking bij patiënten met kanker heeft veel stof doen opwaaien. Dat kwam omdat de Nobelprijswinnaar Linus Pauling aan enkele van deze studies had meegedaan. Het onderzoek van Pauling bleek achteraf niet goed uitgevoerd en in verschillende, wel betrouwbare studies die hierop volgden bleek zonneklaar dat hoge doses vitamine C niet beter werken dan een placebo (fopmiddel). Desondanks wilde Pauling niet toegeven dat hij fout zat met zijn conclusies en daarmee kwalificeerde hij zich als een kwakzalver. Dat laat zien dat ook een Nobelprijswinnaar behoorlijk in de war kan raken. Zijn invloed is nog steeds groot, want megadoses vitamine C worden in de kwakzalverij nog op uitgebreide schaal voorgeschreven.

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminC/index.html

Behoorlijk wetenschappelijk verhaal over vitamine C (op de site ook over andere micro nutrienten trouwens). Is het Linus Pauling instituut en die hanteren een dosis van minimaal 400 Mg voor suppleren van vitamine C. Voor sommige ziekten of afwijkingen worden doses geadviseerd van 1 gram of iets meer.

Ruim boven de 400 Mg heeft in ieder geval in gezonde personen niet al te veel nut aangezien je lichaam bij een dosis van rond de 400 Mg al verzadigd raakt.

Ja,check de tuinen,ze hebben alleen geen verstand van sportvoeding,aangezien ze zelf nooit een barbell hebben aangeraakt,en nog steeds in de waan zijn dat een davitamontje per dag goed is.

Als je diarree kreeg betekent dit dat je te hoog in je vitamine c zit,voor niet rokende sporters is 1a3 gram perfect,als je erboven gaat zitten,wordt je darm inhoud te zuur waardoor de bacterien hun werk niet optimaal kunnen doen>resultaat Diarree.
Geen enkele multy kan verse groentes en rauwkost vervangen,er zijn nog zoveel stoffen in groentes en fruit welke nog niet ontdekt zijn ,en dus ook nog niet in een multy kunnen zitten.
Ook als je wel veel groente en fruit eet is een multy aan te bevelen.
Sport is gezond,maar zeker bodybuilding is vrij intensief en is dus een vorm van stress voor het lichaam.
Bij stress verbruik je veel meer vitaminen en mineralen,dan normaal.
je multy is dan net zo belangrijk als die shake die je iedere dag trouw naar binnen werkt.
Goede merken....zijn er net zoals bij goede auto`s teveel om op te noemen.
Hoe goedkoper de multy hoe lager de dosering en hoe lager de kwalliteit.

word wakker,de aanbevolen dagelijkse behoefte is voor niet sporters,en is absoluut niet de optimale hoeveelheid. Leuk voor bejaarden maar niet voor jou. check Solgar.nl

Ik neem ook die multi vit van kruidvat. En glucosamine van kruidvat ook :)

Multi vitaminen en mineralen voor sporters van kruidvat,,

voor de rest gewoon je groente en fruit eten,, zoveel mogelijk!

dan zit je zeker goed:)

zolang je maar niet 8 gram neemt ofzo:) dan word het namelijk gevaarlijk

Terug
Naar boven