MuscleMeat

Voeding en Dietiek

jwdoetookmee studeert dietiek volgens mij..

Dat ja, dus hoeveel waarde heeft dat papiertje nou werkelijk? Niet dat mensen dat weten. De meeste klanten zullen er vast van uitgaan dat je een expert bent op het gebied van eten.

Volgens mij ook ja, misschien kun je hem even aanspreken.

deed ik tot 2 jaar geleden, doe nu voeding en gezondheid aan de WUR. Stuk interessanter :)
Vond V&D een redelijke studie, maar daar was t ook mee gezegd. Toekomst perspectief niet heel goed, aangezien er elk jaar honderden dietisten bij komen. Heb t in Nijmegen gedaan overigens, en daar hadden ze competentie-gericht onderwijs alsin pleidooien schrijven en bewijsstukken leveren. Geen idee hoe t in de andere steden zit, maar als je V&D wil gaan doen, ga NIET naar Nijmegen.

Voeding & Diëtetiek aan de HvA afgerond. Het was een oke-opleiding; uiteraard heb ik het gedaan voor de titel van diëtist (binnenkort via een post-HBO cursus wil ik daar sportdiëtist van maken). Veel info is alleen vrij achterhaald en veel leraren hebben een tunnelvisie - vooral betreffende alternatieve eetwijzen e.d. Zoiets als Ayurveda vinden ze interessant, maar bv. Intermittent Fasting is uit den boze, schadelijk, etc. etc.
Enkele botsingen met leraren gehad betreffende eiwit inname, verzadigd vet, maaltijdfrequenties etc. Vaak werden klasgenoten/leraren ook defensief wanneer ik een objectieve discussie wilde aangaan (stellingen die tegen alles ingingen wat we op de opleiding hebben geleerd), aangezien voeding blijkbaar vrij gevoelig ligt voor velen. Dat was vrij lomp aangezien ik het interessante materie vind om objectief over te praten. Het vervelende is dat veel mensen van de opleiding op een gegeven moment denken "alles te weten" op gebied van voeding - een tunnelvisie krijgen - en vervolgens veel dingen bestempelen als "goed" en "slecht" - ipv het hanteren van een breder perspectief (waar ik persoonlijk fan van ben).

Als je skeptisch aan de lessen begint en niet alle info opslaat als "dit is waar!", is het prima te doen - ALS je uiteindelijk dus diëtist wilt worden. Voeding is mijn passie en ik wil mensen ermee helpen - vandaar dat ik er ooit aan ben begonnen. De opleiding was dus wel "nodig" om die titel te behalen; daarom ben ik tevreden dat ik er aan ben begonnen en dat ik het heb afgemaakt :)

Studeer nu ook V&D aan de HvA, ik kan het niet beter uitleggen als TrickyTatsu.

Klein pluspunt, hoop jongens doen aan bodybuilding. Altijd leuk om met mensen met dezelfde interesse op school te zitten en te werken.

inb4 Guess hnnnngggg

Punt is wel dat mensen, en dus potentiele klanten, waarde hechten aan het papiertje. Daarnaast kun je het natuurlijk zo 'moeilijk' maken als je zelf wilt, en de studie halen zonder hakken over de sloot.

Nu kan dat laatste natuurlijk ook prima d.m.v. zelfstudie, maar dan mis je het papiertje.

Harde cijfers zullen er vast niet zijn, maar ik betwist om eerlijk te zijn dat mensen zelf zoveel waarde hechten aan het papiertje. Voor de gemiddelde persoon welk een diëtist op zoekt zal dat waarschijnlijk niet met veel meer zoekwerk gepaard gaan dan het opzoeken van een "coach" welk een trainingsschema voor ze opstelt.

Bij dat laatste zijn ook vrijwel nooit diploma's betrokken, wordt er maar wat gedaan en de meeste vinden het wel prima. Qua diëtiek kan ik mij niet voorstellen dat mensen dan ineens plotseling moeilijk zullen doen over het wel of niet hebben van een papiertje.

Daarnaast, wat veel belangrijker is binnen dit soort praktijken is levering van kwaliteit. Veel zul je hebben van mond-tot-mond reclame.

Ik heb dus echt geen flauw idee wat ik wil doen later, ik weet enkel dat ik voeding interessant vind.
Ik kan ook totaal niet als eigen baas werken zou ik bijvoorbeeld dietist worden, dus daarom dat ik een beetje rond wil kijken wat er nog meer is, en of je je aan een of meerdere bedrijven kan liëren ofzo..

De enige vereiste om als eigen baas werkzaam te zijn is (of was) minimaal Havo afgerond, voor je KvK inschrijving. En met HBO V&D is dat dus geen probleem. Behalve als je opmerking vanuit persoonlijk oogpunt, niet kunnen managen of wat dan ook komt. Dan zul je vaak in loondienst uitkomen, en een diploma ook frequenter een vereiste zal zijn.

Wel zou ik als ik je was goed nadenken over wat je later wilt gaan doen, en daar dan ook je studiekeuze op afstemmen. Je kunt namelijk de theorie van de studie nog zo leuk vinden, maar als er qua praktijk werk niets op je wensen aansluit, zit je later of te werken met tegenzin of thuis op de bank. En eventueel een 2e studie er tegenaan gooien e.d. zoals 10 jaar geleden nog wel redelijk te doen was, is nu financieel gezien een ramp.

Harde cijfers zullen er vast niet zijn, maar ik betwist om eerlijk te zijn dat mensen zelf zoveel waarde hechten aan het papiertje. Voor de gemiddelde persoon welk een diëtist op zoekt zal dat waarschijnlijk niet met veel meer zoekwerk gepaard gaan dan het opzoeken van een "coach" welk een trainingsschema voor ze opstelt.

Bij dat laatste zijn ook vrijwel nooit diploma's betrokken, wordt er maar wat gedaan en de meeste vinden het wel prima. Qua diëtiek kan ik mij niet voorstellen dat mensen dan ineens plotseling moeilijk zullen doen over het wel of niet hebben van een papiertje.

Daarnaast, wat veel belangrijker is binnen dit soort praktijken is levering van kwaliteit. Veel zul je hebben van mond-tot-mond reclame.
Genoeg dietisten ook die in loondienst werken, en dan moet je echt dat papiertje hebben.

Uit m'n vriendenkring weet ik helaas ook dat er als zelfstandige door potentiele klanten waarde wordt gehecht aan het papiertje.

• Topic Starter Topic Starter

De enige vereiste om als eigen baas werkzaam te zijn is (of was) minimaal Havo afgerond, voor je KvK inschrijving. En met HBO V&D is dat dus geen probleem. Behalve als je opmerking vanuit persoonlijk oogpunt, niet kunnen managen of wat dan ook komt. Dan zul je vaak in loondienst uitkomen, en een diploma ook frequenter een vereiste zal zijn.

Wel zou ik als ik je was goed nadenken over wat je later wilt gaan doen, en daar dan ook je studiekeuze op afstemmen. Je kunt namelijk de theorie van de studie nog zo leuk vinden, maar als er qua praktijk werk niets op je wensen aansluit, zit je later of te werken met tegenzin of thuis op de bank. En eventueel een 2e studie er tegenaan gooien e.d. zoals 10 jaar geleden nog wel redelijk te doen was, is nu financieel gezien een ramp.

Ja is heel lastig, ben nog geen beroep tegengekomen waarvan ik dacht: woow dat wil ik doen.
Dus nu is het een beetje natte vinger werk en kijken waar nu mn interesses liggen.
HBO sport opleidingen zijn er niet zo heel veel, dus daarna kwam voeding eigenlijk..
En heb me ook nog maar voor de zekerheid ingeschreven voor Logopedie XD

Goed topic voor mij dit.

Ik zit nu zelf in mijn afstudeerfase van Commerciele Economie (waarom ben ik hier ooit aan begonnen...) en kijk totaal niet uit om straks aan het werk te gaan op dit gebied. Voeding interesseert me veel meer en ik zou hier dan ook graag meer over leren en er mijn werk van maken. Nu twijfel ik alleen of ik nadat ik mijn diploma heb ik weer opnieuw zou moeten beginnen met een studie, en dan zonder ov vergoeding en zonder stufi. De studie wordt helaas niet deeltijd gegeven, dan had ik eerst aan het werk kunnen gaan met mijn diploma om tegelijk wel de juiste richting op te gaan met mijn leven. Ik zit hier dus met een dilemma en zou enig advies waarderen van mijn mede dbb'ers.

Er zijn natuurlijk wel thuis studies echter ben je hiermee geen diëtist en ik denk wel dat dat papiertje enorm kan bijdragen met het oog gericht op de toekomst. Aan de ene kant is de keus simpel, de richting die ik nu ben opgegaan wil ik niet de rest van mijn leven doen dus zou ik dat ook niet moeten gaan doen. Maar nu opnieuw beginnen is ook nogal een grote stap.

Ik zit zelf te denken om mijn opleiding nu zo snel mogelijk af te maken en vervolgens proberen een baan te vinden. Dan goed te gaan sparen zodat ik daarna de opleiding kan gaan volgen. Ondertussen mijzelf natuurlijk blijven verdiepen in voeding.

Enig advies?

• Topic Starter Topic Starter
Ik ga het in ieder geval niet doen..
Moest een 21+ test biologie doen, als ik zag wat ik daarvoor moest weten xD

Wat wil je nu gaan doen dan?

Goed topic voor mij dit.

Ik zit nu zelf in mijn afstudeerfase van Commerciele Economie (waarom ben ik hier ooit aan begonnen...) en kijk totaal niet uit om straks aan het werk te gaan op dit gebied. Voeding interesseert me veel meer en ik zou hier dan ook graag meer over leren en er mijn werk van maken. Nu twijfel ik alleen of ik nadat ik mijn diploma heb ik weer opnieuw zou moeten beginnen met een studie, en dan zonder ov vergoeding en zonder stufi. De studie wordt helaas niet deeltijd gegeven, dan had ik eerst aan het werk kunnen gaan met mijn diploma om tegelijk wel de juiste richting op te gaan met mijn leven. Ik zit hier dus met een dilemma en zou enig advies waarderen van mijn mede dbb'ers.

Er zijn natuurlijk wel thuis studies echter ben je hiermee geen diëtist en ik denk wel dat dat papiertje enorm kan bijdragen met het oog gericht op de toekomst. Aan de ene kant is de keus simpel, de richting die ik nu ben opgegaan wil ik niet de rest van mijn leven doen dus zou ik dat ook niet moeten gaan doen. Maar nu opnieuw beginnen is ook nogal een grote stap.

Ik zit zelf te denken om mijn opleiding nu zo snel mogelijk af te maken en vervolgens proberen een baan te vinden. Dan goed te gaan sparen zodat ik daarna de opleiding kan gaan volgen. Ondertussen mijzelf natuurlijk blijven verdiepen in voeding.

Enig advies?

ik weet niet hoe variabel je tijden zijn voor het werk dat je eventueel kan krijgen; als het bijvoorbeeld vooral thuiswerk is, EN je bent heel gedreven.. dan zou je kunnen werken en studeren tegelijk. Als je universitair kan doen dan helemaal; alleen practica zijn verplicht.
Mocht je HBO willen doen, kan je de colleges sowieso skippen, die worden vaak wel opgenomen en kan je ze later terugkijken.
Ik zou iig wel doen wat je het leukste lijk. Ik ben nu ook 24 en zit nu in mn eerste jaar in wageningen. Ben echt enorm blij dat ik deze keuze heb gemaakt

Jij doet nu voeding en dietiek aan de universiteit toch? Waarom ben je met hbo gestopt om universitair te gaan doen? Ik dacht zelf alleen maar aan hbo maar wellicht is de universiteit ook een optie.

Ik merk wek in mijn hele denken dat ik veel meer motivatie heb om een andere richting op te gaan, en daardoor nu zelfs en doel voor ogen heb waardoor ik weer energie in deze studie wil steken zodat ik klaar ben en iets anders kan gaan doen.

Ik ga het in ieder geval niet doen..
Moest een 21+ test biologie doen, als ik zag wat ik daarvoor moest weten xD

wat een onzin!
wanneer je HAVO redelijk goed hebt afgerond is het niveau van voeding en dietetiek vrij simpel.
ik ben alleen bij de verplichte lessen aanwezig en heb tot nu toe alle punten binnen.

Dat lijkt me ook niet echt een reden om het niet te gaan doen nee. Ik weet gewoon dat de richting die ik nu op ben gegaan niet de juiste is. Ik hoef alleen nog af te studeren en kijk gewoon totaal niet uit naar mijn toekomst, en dit hoort juist andersom te zijn. Het voelt wel als verloren jaren door weer opnieuw te beginnen, maar het leven is te mooi om je hele leven iets te doen waar je niet blij van wordt. Nu twijfel ik alleen nog hoe ik het zal aanpakken, HBO of uni, en wanneer ik wil beginnen en hoe ik het ga betalen natuurlijk.

Jij doet nu voeding en dietiek aan de universiteit toch? Waarom ben je met hbo gestopt om universitair te gaan doen? Ik dacht zelf alleen maar aan hbo maar wellicht is de universiteit ook een optie.

Ik merk wek in mijn hele denken dat ik veel meer motivatie heb om een andere richting op te gaan, en daardoor nu zelfs en doel voor ogen heb waardoor ik weer energie in deze studie wil steken zodat ik klaar ben en iets anders kan gaan doen.

Voeding en gezondheid*
Voeding en dietetiek is een HBO studie. V&G (uni) kijk je veel meer wat de invloed van voeding is op weefsels, ziektes, lichaam, en echt de onderzoeken hierover.
V&D (hbo) gaat voornamelijk over wat mensen met bepaalde ziektes wel en niet mogen eten, maar in VEEL mindere mate waarom.

V&G gaat dieper op de stof in, en ik vind het veel interessanter.

---------- Post added 8 May 2013 at 11:29 ----------

Dat lijkt me ook niet echt een reden om het niet te gaan doen nee. Ik weet gewoon dat de richting die ik nu op ben gegaan niet de juiste is. Ik hoef alleen nog af te studeren en kijk gewoon totaal niet uit naar mijn toekomst, en dit hoort juist andersom te zijn. Het voelt wel als verloren jaren door weer opnieuw te beginnen, maar het leven is te mooi om je hele leven iets te doen waar je niet blij van wordt. Nu twijfel ik alleen nog hoe ik het zal aanpakken, HBO of uni, en wanneer ik wil beginnen en hoe ik het ga betalen natuurlijk.

als je het kan zou ik uni doen. Tenzij je interesses meer liggen bij dietist zijn.

Klinkt een stuk interessanter ja. Als je zieke mensen gaat helpen met hun voeding, lijkt het mij wel handig om ook te weten waarom ze bepaalde dingen wel en niet kunnen eten.

Wat is het verschil in werkmogelijkheden tussen HBO en Uni denk je? Ik weet dat je met de HBO studie diëtist wordt en dan een eigen praktijk kunt beginnen of bijvoorbeeld in de zorg kunt werken. Waar moet ik bij de Uni aan denken?

Klinkt een stuk interessanter ja. Als je zieke mensen gaat helpen met hun voeding, lijkt het mij wel handig om ook te weten waarom ze bepaalde dingen wel en niet kunnen eten.

Wat is het verschil in werkmogelijkheden tussen HBO en Uni denk je? Ik weet dat je met de HBO studie diëtist wordt en dan een eigen praktijk kunt beginnen of bijvoorbeeld in de zorg kunt werken. Waar moet ik bij de Uni aan denken?

Je vindt afgestudeerden in functie als beleids- of stafmedewerker bij de overheid (GGD's) of bij instellingen in de gezondheidszorg. Maar ook kun je denken aan commerciële functies in de levensmiddelen- en farmaceutische industrie, aan marktonderzoeksfuncties, een baan als voorlichter bij een GGD of bij particuliere organisaties.
Ook zie je dat veel afgestudeerden deeltijd colleges geven naast dat ze zelf onderzoeken doen, in het lab op celniveau tot onder bevolkingsgroepen op ziektebeeldniveau.

Oh, dat is echt totaal een andere kant zie ik. Heb jij al een bepaalde baan in gedachten voor jezelf? Ik zal me eens in voeding en gezondheid gaan verdiepen want klinkt opzich wel interessant. En je kunt er veel meer mee als de HBO opleiding zo te zien.

Oh, dat is echt totaal een andere kant zie ik. Heb jij al een bepaalde baan in gedachten voor jezelf? Ik zal me eens in voeding en gezondheid gaan verdiepen want klinkt opzich wel interessant. En je kunt er veel meer mee als de HBO opleiding zo te zien.

nog niet, zit nu bijna aan t einde van mn eerste jaar, dat is nog heel breed. In het tweede jaar kan je zelf 1 of 2 vakken kiezen, en de rest staat vast, en in het derde jaar krijg je vrijwel alleen keuzevakken. En die keuzes bepalen een beetje welke kant je op gaat.

En btw, de gym van de WUR is niiiiceee. :D

Ik had verwacht dat de opleiding ook in Groningen zou zijn maar daar lijkt het niet op.

Terug
Naar boven