Fitness Seller

Voeding variëren adhv wel/geen trainingsdag

YOGI

Freaky Bodybuilder
Waardering
732
Lengte
1m88
Massa
78kg
Vetpercentage
6%
Als ik elke dag rond de 2900 Kcal binnenkrijg (voedingsschema) heb ik het gevoel dat mijn vetpercentage stijgt. Op een dag dat ik train (ma/woe/vrij/za) vind ik het erg lekker om veel te vreten want dan zit ik lekker vol en is het energie niveau mooi op peil. Ook voor het slapen wil ik gerust 500/750 gram kwark pakken met banaan en cashew. Als ik dan ga slapen dan "voelt" het ook echt alsof ik groei.

Als ik ditzelfde eet op donderdag dan lijkt het meer alsof ik mijn pens groter maak dan dat er spiermassa mee wordt aangemaakt.

Mijn vraag is eigenlijk; Wanneer groeien je spieren het meest? Is dit de nacht nadat je hebt getraind of is dit ook nog de volgende dag?
En groei je bijvoorbeeld die nacht 80% en die dag daarna maar 20% van de totale groei dan weet ik dus dat mijn voeding op een donderdag echt wel minder mag, en dat de kwark (op een trainingsdag) voor het slapen gaan wél behoorlijk moet zijn!

Bvd :D

Als ik elke dag rond de 2900 Kcal binnenkrijg (voedingsschema) heb ik het gevoel dat mijn vetpercentage stijgt. Op een dag dat ik train (ma/woe/vrij/za) vind ik het erg lekker om veel te vreten want dan zit ik lekker vol en is het energie niveau mooi op peil. Ook voor het slapen wil ik gerust 500/750 gram kwark pakken met banaan en cashew. Als ik dan ga slapen dan "voelt" het ook echt alsof ik groei.

Als ik ditzelfde eet op donderdag dan lijkt het meer alsof ik mijn pens groter maak dan dat er spiermassa mee wordt aangemaakt.

Mijn vraag is eigenlijk; Wanneer groeien je spieren het meest? Is dit de nacht nadat je hebt getraind of is dit ook nog de volgende dag?
En groei je bijvoorbeeld die nacht 80% en die dag daarna maar 20% van de totale groei dan weet ik dus dat mijn voeding op een donderdag echt wel minder mag, en dat de kwark (op een trainingsdag) voor het slapen gaan wél behoorlijk moet zijn!

Bvd :D

je mag zoiso wat minder eten op niet trainingsdagen dacht ik

Het is een feit dat je groeit als je slaapt(indien genoeg voeding is geconsumeerd). Maar in percentages kan ik je niet zeggen.

Ik eet evenveel(soms zelfs meer) op rustdagen, je groeit wel degelijk overdag ook.

Na een training heb ik minstens 2 dagen spierpijn dus veronderstel ik dat mijn lichaam die 2 dagen groeit... tot de spierpijn verdwenen is.

Mijn raad: eet op zenminst evenveel cals als op een trainingsdag maar pas de koolhydraten wat aan. Minder koolhydraten en wat meer eiwitten.

is dat voedingsschemagemaakt met een programma of heb je het zelf zo uitgeteld ?

Vindt er uberhaupt al spiergroei plaats op de nacht na een training? Lijkt me nogal snel. Ik meen gelezen te hebben dat er eerst herstel plaatsvindt en de daadwerkeijke spiergroei pas begint na zo'n 24 uur, en vervolgens een aantal dagen duurt. Misschien kan iemand hier meer over vertellen? Ik blijf op niet-trainingsdagen gewoon flink eten, zeker de dag erna.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb het antwoord nog niet gevonden:( , mensen die kunnen helpen?

Ik eet gewoon elke dag evenveel.

Op niet-trainingsdagen eet ik voor het slapen geen kwark. Verder as usual.

Goeie vraag trouwens, hopelijk leest 1 van de experts mee.

• Topic Starter Topic Starter
bump:idee:

als je behoefte 2500 kcal, dan betekent dit niet dat die elke dag 2500 is. de ene dag is het 2900, de andere misschien maar 2200. dit verschil komt oa voorts uit training.

je verbrand met een behoefte van 2500 misschien wel:
maandag 2800 (trainen)
dinsdag 2700 (trainen)
woensdag 2100 (rustdag)
donderdag 2900 (trainen)
vrijdag 2800 (trainen)
zaterdag 2200 (rustdag)
zondag 2000 (rustdag)

als je dan bulked op 3000, eet je zoveel boven behoefte per dag:
maandag 200 kcal
dinsdag 300 kcal
woensdag 900 kcal
donderdag 100 kcal
vrijdag 200 kcal
zaterdag 800 kcal
zondag 1000 kcal

op de rustdagen, eet je dus veel teveel boven behoefte, en je gaat dus meerendeel vetmassa kweken, want je lichaam heeft zelfs voor herstel en spiergroei geen 800-1000 kcal boven behoefte nodig. een 300-400 is ruim voldoende.

de oplossing is:
alle trainingsdagen 3200 kcal
alle rustdagen 2500 kcal

als je dit doet, dan zou je zoveel boven je daadwerkelijke behoefte eten:
maandag 400 kcal
dinsdag 500 kcal
woensdag 400 kcal
donderdag 300 kcal
vrijdag 200 kcal
zaterdag 300 kcal
zondag 500 kcal

je ziet dat je dan alle dagen een gelijkmatigere hoeveelheid boven je daadwerkelijke behoefte per dag zit. dit resulteert in beter en sneller herstel. meer gains in spiermassa, minder gains in vetmassa.

op rustdagen doe je geen krachttraining, je verbrand dus minder kcal en hebt minder behoefte aan koolhydraten. op rustdagen kun je dus beste kcal minderen door het schrappen van wat carbs. (je doet dus een heel klein beetje carb en calorie cyclen).

je vermoeden klopt dus. ikzelf heb deze zomer naar 8% gecut, en sta nu na 4 maanden nog steeds super droog (8.5%). ik heb dus maar een half% vet aangezet, en de rest is voornamelijk spiermassa (ongeveer anderhalve kilo, niet superveel, maar als je veel spiermassa hebt, gaat het langzamer).

carbcycling FTW
trainingsdagen schroef je koolhydraten op
niet trainingsdagen eet je minder koolhydraten

Terug
Naar boven