MuscleMeat

Voedings schema door dietiste! controle s.v.p

MartijnVe16

Cool Novice
Waardering
0
Beste leden, Al een tijd ben ik aan het trainen, maar vond het tijd worden om wat droger te worden. Zelf bleef ik stoeien met een schema en dacht dat ik het best naar een dietiste kon gaan. Vandaag heb ik mijn schema binnen gekregen maar ik heb zo mijn twijvels!? Geef aub uw mening, zodat ik eventueel wat aan kan passen.

Ontbijt:
250 ml halfvolle melk met 30-40 kellog's special K

Verdeeld over de dag
Om de 2 uur 2 snee brood.
In totaal 10 stuks waarvan 5 stuks belegd met 1 plak kipfilet en normaal besmeerd met becel light.
En 5 snee brood belegd met zoet beleg zoals appelstroop, gewone jam, vruchtenhagel, gestampte muisje en normaal besmeerd met becel light.
Bij het brood 1 stuks fruit.

Warme maaltijd:
100-120 gram vlees, kip of vis bereiden in 1 eetlepel vloeibare bak- en braad of olie
4 opscheplepels groente
eventueel rauwkost met vetarme dressing
3-4 kleine aardappelen
of 3 opscheplepels gare (zilvervlies)rijst of 3 opscheplepels gare (volkoren)pasta
2 glazen met halfvolle melk van 250 ml

In de loop van de avond:
Na het sporten
1 stuk fruit
250 ml vruchtensap (géén light) of 1 flesje energiedrink zoals bijv extran.

Drink tijdens het sporten 250 ml per kwartier aan water of dorstlessende drank zoals aquarius.
Drink na het sporten nog eens 500-1000 ml naast het vruchtensap

Voor krachtsporters of spieropbouw zijn de volgende punten belangrijk.

- 60 % van de kcal dienen uit koolhydraten te bestaan. Door voldoende koolhydraten te gebruiken bescherm je de eiwitten. Eiwitten worden dan niet meer ingezet als energieleverancier, maar enkel als bouwsteen van het lichaam.
- 20 % van de kcal dienen uit vetten te bestaan. Meer maakt automatisch vaak een teveel aan kcal en minder zorgt voor een tekort aan vetoplosbare vitamines die je oa nodig hebt voor het herstel van je spieren.
- 20 % van de kcal dienen uit eiwit te bestaan. Meer is schadelijk voor de nieren en geeft het risico dat ze ingezet worden voor energievoorziening ipv spieropbouw. Hierdoor zijn eiwitshakes niet nodig en geven een scheve verhouding aan het eetpatroon.
- Tijdens het sporten, indien je langer sport dan een uur, dien je per kwartier 250 ml vocht aan te vullen. Deze aanvulling dient voor het zweten/ verdampen van vocht tijdens de inspanning.
- Na het sporten dien je je algemene vochtniveau aan te vullen met minimaal 500 ml vocht.
- Op de dagen dat je niet sport zijn 6-8 snee brood voldoende samen met 3 stukken fruit, 2 zuivelproducten. Het deel na het sporten vervalt volledig.

Wat is jullie mening? bij voor baat dank!

dat van die +20% proteine schadelijk voor de nieren is, is volgens mij al 100x achterhaalt.
ALS het al schadelijk zou zijn zou het in grammen gemeten worden en niet in procenten.

Als ik maar 500 kcal op een dag eet puur proteine is dat echt niet schadelijker voor mijn nieren. dan 3000kcal waarvan 500kcal aan eiwit.

Gewoon flink wat eiwitten naar binnen knallen.

Ik vind het schema niet veel. waarom al dat zoet beleg op brood? wat heeft dat voor een meerwaarde? Gewoon tonijn / kipfilet / kalkoen / vlees / pindakaas op brood.

en geen eiwit na de training? helemaal niks meer? lekker hoor. Je spieren kunnen zo amper herstellen...

Kortom echt een k*t schema vind ik, met volgens mij achterhaalde theorie en helemaal niet geschreven voor iemand die bodybuilding of serieus fitness beoefend.

• Topic Starter Topic Starter
dat van die +20% proteine schadelijk voor de nieren is, is volgens mij al 100x achterhaalt.
ALS het al schadelijk zou zijn zou het in grammen gemeten worden en niet in procenten.

Als ik maar 500 kcal op een dag eet puur proteine is dat echt niet schadelijker voor mijn nieren. dan 3000kcal waarvan 500kcal aan eiwit.

Gewoon flink wat eiwitten naar binnen knallen.

Ik vind het schema niet veel. waarom al dat zoet beleg op brood? wat heeft dat voor een meerwaarde? Gewoon tonijn / kipfilet / kalkoen / vlees / pindakaas op brood.

en geen eiwit na de training? helemaal niks meer? lekker hoor. Je spieren kunnen zo amper herstellen...

Kortom echt een k*t schema vind ik, met volgens mij achterhaalde theorie en helemaal niet geschreven voor iemand die bodybuilding of serieus fitness beoefend.

Dank u voor de reactie. Zelf heb ik het ook al gevraagd waarom het zoete, zij antwoorde hierop

"Nee je moet nooit hoger gaan zitten dan 20% eiwit. Wees zuinig op je
nieren. Die hebben echt zwaar te lijden onder een hoge inname van
eiwitten. Plus dat het bewezen is dat een hogere inname van 20% aan
eiwitten niks toevoegd aan je spieropbouw."

&

"Pindakaas ipv het andere zoete beleg heeft het nadeel dat het vetgehalte
stijgt naar 30% en het koolhydraatgehalte naar 50%."

dus zou ik ipv het zoete graai beter tonijn erop pleuren?

Dank u voor de reactie. Zelf heb ik het ook al gevraagd waarom het zoete, zij antwoorde hierop

"Nee je moet nooit hoger gaan zitten dan 20% eiwit. Wees zuinig op je
nieren. Die hebben echt zwaar te lijden onder een hoge inname van
eiwitten. Plus dat het bewezen is dat een hogere inname van 20% aan
eiwitten niks toevoegd aan je spieropbouw."

&

"Pindakaas ipv het andere zoete beleg heeft het nadeel dat het vetgehalte
stijgt naar 30% en het koolhydraatgehalte naar 50%."

dus zou ik ipv het zoete graai beter tonijn erop pleuren?

Kijk, ik ben geen diëtist.
Maar die verhoudingen slaan echt nergens op...het gaat echt niet om de verhouding maar om de totale inname aan eiwitten.

Er zijn zelfs "guru's" zoals Dante (de man achter Doggcrapp training) die over de 500gr aan eiwitten per dag nemen. (deze mensen wegen dan ook wel 120kg). Maar dan is die verhouding echt niet meer 60-20-20.

Laat hem/haar maar eens recente onderzoeken geven waarin bewezen wordt dat als je die 20% overschrijdt dat schadelijk is.

Om wat droger te worden zou ik je aanraden je Kh inname laag te houden.

En maaltijden te scheiden in Eiwit/vet en Eiwit/kh. KH en vet inname zo veel mogelijk gescheiden houden over de dag ivm je insuline levels.
Kh maaltijden vroeg op de dag. vette maaltijden later op de dag.

Maar er zijn heel veel mogelijkheden...je moet gewoon ff kijken wat voor jou het beste is. Veel lezen op dit forum.

Ja, ook dat heb ik gevraagd, waarom de Kh's zo hoog zaten, hierop kreeg ik weer :

"Het opdrogen doe je door een ietwat verminderde energie-inname. Hierdoor
verlies je je reserves als je goed traint.
Echter omdat je een samenmengeling hebt van een stukje krachttraining en
een stukje duurtraining heb je een hoge koolhydraat-inname nodig en niet
een hoge vet of eiwitinname.
Aan die hoge intake van koolhydraten kom je bijna niet zonder zoetigheid
in te zetten. Enkele adviezen daarin zijn of zoet op brood, of
vruchtensappen of suiker in thee verwerken.
De ouderwetse adviezen uit de krachtsport krijgen kippenvel op hun rug
als ze lezen over koolhydraten of zoetigheid. Zij zijn nog veelste veel
gefocussed op eiwitten. Meer spieren kweken doe je door voldoende
energievoorziening, zonder dat het teveel is. In jouw geval heb ik
gekozen om iets lager te gaan zitten ivm het opdrogen. Je spieren halen
in principe géén energie uit eiwitten, maar uit koolhydraten (zetmeel,
vruchtensuikers, melksuikers, gewone suiker). "

dus? kan ik beter zelf een schema maken met verhoudingen 40-40-20? want dan ga ik het weekend erachter zitten!

al die zoetigheid en die aardappels in uw avondeten doen uw insulinespiegels op en neer dansen als gek...

Met als gevolg dat uw hormonen na verloop van tijd helemaal in de war geraken...

Gevolgen: slecht voelen, nog meer zin in zoetigheid, futloos, enz...

Al die diëtisten denken omdat ze gestudeerd hebben dat ze het weten, tss tss

Eiwitten eet je trouwens niet om energie te hebben, dat is waar, maar die eet je om bouwstenen te hebben om uw spieren terug op te bouwen. Aangezien die spieropbouw een zeer langzaam proces is, eet je dus best heel de dag door eiwitten.
ZONDER STENEN KAN JE GEEN HUIS BOUWEN

Eiwitten zijn niet schadelijk voor de nieren. De studie waarop die bewering gebaseerd is is tientallen jaren oud en gedaan op mensen met een nierdialyse.
Niet mensen met gezonde werkende nieren.

Er is ook geen studie die het maximum aantal mogelijk verwerkte eiwit met succes heeft bestudeerd. Elke studie erover zegt wat anders, waarschijnlijk doordat het enorm persoonsafhankelijk is.

(2) N Engl J Med 1982 Sep 9;307(11):652-9

Dietary protein intake and the progressive nature of kidney disease: the role of hemodynamically mediated glomerular injury in the pathogenesis of progressive glomerular sclerosis in aging, renal ablation, and intrinsic renal disease.

Brenner BM, Meyer TW, Hostetter TH.

Dat is de studie. Zoek hem op en druk hem af voor je dietiste. Ze gaat het toch niet geloven, maar hey.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1474076?dopt=Abstract

Dat laatste is de belangrijkste studie voor krachtsporters. 1,8g/kg.

Laatst bewerkt:
:thumbup:Dank jullie voor de intresse. Wat ik hier uit kan concluderen is dat dit schema nergens op slaat.
Mss iemand eventueel een snelle tip?(ivm verhoudingen tijdens het cutten)? ik zal ook direct stickies en dergelijke doorlezen, maar als iemand dit snel kan posten, kan ik direct aan de slag.

:thumbup:martijn

:thumbup:Dank jullie voor de intresse. Wat ik hier uit kan concluderen is dat dit schema nergens op slaat.
Mss iemand eventueel een snelle tip?(ivm verhoudingen tijdens het cutten)? ik zal ook direct stickies en dergelijke doorlezen, maar als iemand dit snel kan posten, kan ik direct aan de slag.

:thumbup:martijn
Ik snap dat je enthousiast bent.

Maar probeer niet te snel van stapel te lopen en als een kip zonder kop ff snel een schemaatje te volgen.

Ga eens goed lezen, lees wat cut-logjes en natuurlijk de stickies.
maak zelf een goed uitgedacht schema en post die dan weer hier.

Een goede voorbereiding zal je veel beter resultaat geven dan dat je nu snel met iets gaat beginnen.

Ik begrijp heel goed dat je snel wilt beginnen en dat al dat lezen niet altijd leuk is. maar op die manier begrijp je het allemaal beter en snap je ook wat er in je lichaam gebeurt.

succes ermee.

Ik begrijp dat het niet meteen goed is, en dat het binnen no-time gemaakt is, maar dan is het iets waarmee ik rekening kan houden.

Ik ben nooit zo gecharmeerd van de conclusies die dieetistes stellen. Integendeel zelfs, ze zouden eens het onverzadigde vet wat meer onder de aandacht moeten brengen in plaats van jam,appelstroop en special-K :rolleyes:
Net ofdat een krachtsporter persé 60% KH binnen moet krijgen, dat verschilt per lichaam.

Ik ben nooit zo gecharmeerd van de conclusies die dieetistes stellen. Integendeel zelfs, ze zouden eens het onverzadigde vet wat meer onder de aandacht moeten brengen in plaats van jam,appelstroop en special-K :rolleyes:
Net ofdat een krachtsporter persé 60% KH binnen moet krijgen, dat verschilt per lichaam.
Die ervaring heb ik ook met diëtisten in mijn omgeving. Ik blijf het raar vinden dat de lui die ervoor opgeleid zijn (diëtisten, fysiotherapeuten, personal trainers) van die fouten maken. Dat moet aan de opleiding liggen die wellicht te weinig wetenschappelijk is gericht.

Aan de andere kant, niemand op dit forum kan beweren de ultieme waarheid in pacht te hebben. Echter zijn hier wel de lui die kritisch kijken naar 'waarheden' die door anderen naar voren worden geschoven. Ook daar kan het wellicht aan schorten bij diëtisten.

De ouderwetse adviezen uit de krachtsport krijgen kippenvel op hun rug
als ze lezen over koolhydraten of zoetigheid. Zij zijn nog veelste veel
gefocussed op eiwitten. Meer spieren kweken doe je door voldoende
energievoorziening, zonder dat het teveel is. In jouw geval heb ik
gekozen om iets lager te gaan zitten ivm het opdrogen. Je spieren halen
in principe géén energie uit eiwitten, maar uit koolhydraten (zetmeel,
vruchtensuikers, melksuikers, gewone suiker). "

Ik vind de adviezen van dietisten echt tenenkrullend!
Zelf laatst nog een workshop van Diethiek gevolgd betreffende sportvoeding.
Ik dacht echt wat zit ik hier mijn tijd te verdoen...
Agelopen weekend een paar lezingen gevolgd van www.eigenkracht.nl en die weten het gelukkig wel, maar die werken ook alleen met topsporters.

Om spieren te bouwen of te behouden, kan je makkelijk op 50-30-20 kh/e/v gaan zitten of 40-40-20.
Idd zorgt de inname van koolhydraten voor energie maar eiwitten zijn nog altijd de bouwstoffen voor je spieren.
Omdat je lichaam ze niet zoals kh's en vet kan opslaan, moet je zorgen dat je genoeg eiwit per dag binnen krijgt!
Wanneer je hard traint tijdens de cut, om maar zo min mogelijk massa te verliezen, is het natuurlijk belachelijk als je dan maar een minimum aan eiwitten binnen krijgt.

Als je droger wilt worden moet je zorgen dat je lichaam juist niet over voldoende glycogeenreserves(kh's) beschikt.
Anders zal het nooit optimaal vet kunnen gaan verbranden.
Daarom is een hoge eiwitinname juist gunstig.

Mocht je lichaam toch eiwitten gaan verbranden ipv vet of kh's, dan kost dit iig veel meer moeite en is door je toch al hoge inname niet nadelig.
Een hoge eiwitinname is trouwens alleen schadelijk voor mensen die nierproblemen hebben.
Wanneer je voldoende drinkt is het absoluut geen probleem.

Dit soort dietisten werken meestal niet met specifieke bb'drs doelen.
Zijn waarschijnlijk geschikt om team -en duuratleten etc. te begeleiden maar van bodybuilding hebben ze geen kaas gegeten!:rolleyes:

Hehe ze heeft zeker een contract lopen bij Kellog's Special K?

Ik vind het persoonlijk maar zwakjes en zeker vatbaar voor verbetering.

Wat kan ik er dan beter bij gooien ? wat noten of lijnzaad olie door de kwark ?

Terug
Naar boven