XXL Nutrition

Voedingschema

Vardy

Dutch Bodybuilder
Waardering
442
Lengte
1m86
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
Beste Beesten,

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn nieuwe voedingsschema vinden, de reden waarom ik laag in kcal zit is omdat ik dan 1 cheatdag kan doen waarbij ik 1500 kcal boven mijn onderhoud ga zitten.

een vraag over de activiteiten factor misschien kan @marina1975 mij hiermee helpen.
Ik heb een kantoorbaan maar ik fitness 4x in de 6 dagen, en ik fiets elke dag gemiddeld 1 uur daarnaast voetbal ik nog 2x in de week zit ik dan met 1,55 goed of moet ik hoger gaan zitten?

Alvast bedankt! en ik zie jullie feedback graag tegemoet.

Vardy

Bijlagen

Je weegt 90 kg, sport 4 keer per 6 dagen, fietst nog veel, en dan ga je je kcal inname zo erg naar je weekend verschuiven om elke week een cheat te doen van 1500 kcal? VERRE van optimaal man.

• Topic Starter Topic Starter
Je weegt 90 kg, sport 4 keer per 6 dagen, fietst nog veel, en dan ga je je kcal inname zo erg naar je weekend verschuiven om elke week een cheat te doen van 1500 kcal? VERRE van optimaal man.

Dus meer eten en de Cheatdag veranderen in een cheatmeal maybe?
Aangezien mijn vriendin wekelijks uit eten wilt.

En zit ik met de activiteitenfactor ongeveer goed of moet ik daar 1.75 van maken?

Dus meer eten en de Cheatdag veranderen in een cheatmeal maybe?
Aangezien mijn vriendin wekelijks uit eten wilt.

En zit ik met de activiteitenfactor ongeveer goed of moet ik daar 1.75 van maken?
Activiteitenfactor kom je gauw genoeg achter, maar ja ik zou inderdaad niet zon enorme skew aanhouden. Verre van optimaal. Dan beter alleen een cheatmeal indd

Je macro's komen uit op 32/34/34. Is dit optimaal voor jou? Ik houd onderstaande info aan als richtlijn. Uit eten kan trouwens prima binnen je voedingsplan, gewoon incalculeren die dag. Ik zou cheaten (als je dat per se wil) met max 500kcal aan complexe carbs. Nog beter is cutten met een heel klein tekort! Dan heb je geen cheatday nodig, en voel je je beter!
macronutrienten-verhouding-1.png

macronutrienten verhouding

• Topic Starter Topic Starter
Je macro's komen uit op 32/34/34. Is dit optimaal voor jou? Ik houd onderstaande info aan als richtlijn. Uit eten kan trouwens prima binnen je voedingsplan, gewoon incalculeren die dag. Ik zou cheaten (als je dat per se wil) met max 500kcal aan complexe carbs. Nog beter is cutten met een heel klein tekort! Dan heb je geen cheatday nodig, en voel je je beter!

Bedankt voor je bericht.

Ik dacht hier altijd te lezen dat je 2-2.5 gram eitwit moest per kg en 1 gram vet per 1kg.
en de rest aanvullen met kh of zit ik nu fout?

Bedankt voor je bericht.

Ik dacht hier altijd te lezen dat je 2-2.5 gram eitwit moest per kg en 1 gram vet per 1kg.
en de rest aanvullen met kh of zit ik nu fout?
Dat klopt.
2-2,5 gr eiwit per kg BW
minimaal 1 gr vet per kg BW
rest KH.

Verhoudingen boeien echt geen hol

Veel te kort door de bocht. Zelf uitproberen wat goed werkt. Voor mij persoonlijk is Cutten met 20 a 30% Carbs 30 a 40% vet en dus bijna 40 % aan proteine (bijna 3 gram per kg) veel effectiever voor spierbehoud. Het cyclen van carbs of zelfs intermittant fasting is bewezen een goede methode voor vetverlies. Er is niet 1 perfecte manier, ik zou verschillende manier proberen. Mijn bron is trouwens fitnessjunk.nl een prima bron voor echte (wetenschappelijk onderbouwde) info.

Iemand die @Jwdoetookmee de les probeert te leren over aankomen/afvallen, This is going to be good:burns:

Veel te kort door de bocht. Zelf uitproberen wat goed werkt. Voor mij persoonlijk is Cutten met 20 a 30% Carbs 30 a 40% vet en dus bijna 40 % aan proteine (bijna 3 gram per kg) veel effectiever voor spierbehoud. Het cyclen van carbs of zelfs intermittant fasting is bewezen een goede methode voor vetverlies. Er is niet 1 perfecte manier, ik zou verschillende manier proberen. Mijn bron is trouwens fitnessjunk.nl een prima bron voor echte (wetenschappelijk onderbouwde) info.

Je bron geeft ook aan om 6 tot 8 maaltijden per dag te consumeren.
Informatie wat al jaren geleden achterhaald is. Het hele punt van IF is om kleinere en grotere maaltijden te consumeren.

Daarnaast zijn er voldoende wetenschappelijke studies die aantonen dat 1.8-2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht/vetvrije massa voldoende is. Dan is een richtlijn van 40-50% echt absurd hoog.
Percentages zijn imo sowieso ruk, want zodra iemand van een cut naar onderhoud gaat, of andersom, kan dit zomaar 500 kcal schelen. Dit wil zeggen dat de eiwitinname gewoon met 60 gram verhoogd of verlaagd kan worden (uitgaan van 50% eiwitinname). Terwijl 1.8-2 gram prima is voor zowel bulk als cut. Enige reden om het wellicht iets te verhogen is om de honger te stillen.

Hoe weet je dat die macro's voor jou effectiever zijn voor spierbehoud?

Waarom zou je cheaten met max 500 kcal aan complexe carbs?
En zoals ik al zei en zoals @Racuu hier boven uitschrijft en volgens mij heb ik dat ook wel ergens in mn metabole topic oid ergens staan, in percentages rekenen is misschien makkelijk, maar niet hoe het werkt.
IF kan inderdaad een goede manier om te cutten zijn, maar probleem is dat spreiding van eiwit inname een probleem gaat worden en ik durf het argument te maken dat op een hoger niveau bodybuilding mealtiming en eiwit timing zeker wel een rol speelt.

@Racuu Dat klopt bij mensen die trainen op onderhoud en of bulk. Mensen die cutten kunnen baat hebben bij een iets hogere inname (voor meer spierbehoud). Hoe ik dat weet: Diverse methodes gebruikt in de afgelopen 12 jaar. Dit heeft voor mij vele malen beter gewerkt. Ik zou het eens een kans geven.

@Jwdoetookmee 500 kcal is niet leidend, dit kan per persoon meer of minder zijn. Zelf hanteer ik een tekort van 200 a 300 kcal per dag. Dit komt gemiddeld neer op 2100 per week. Als je ver boven de 500 kcal gaat cheaten ga je teveel effect ''weggooien'' aangezien afvallen een lange termijn proces zou moeten zijn. Het voordeel aan cutten met z'n klein tekort zorgt voor makkelijk behouden van kracht en zeer waarschijnlijk zul je minder behoefte hebben aan enorme vreetpartijen. De 500 is dus geen magisch getal maar meer een richtlijn om niet je vetverlies uit het oog te verliezen. Uiteindelijk gaat het om calories in --> calories out. De reden voor vooral schone carbs is: meestal zit je laag in carbs tijden je cut, aangezien je die makkelijker dropt dat bijv proteïne of vetten. Door bijvoorbeeld 1 keer per week 500 kcal extra aan carbs in te nemen vul je de voorraad glycogeen aan in je spieren en lever. Mogelijk zelfs een iets betere pomp op die dag of de dag erna;)

Daarbij zie ik dat je een bodybuilder van niveau bent. Fijn dat je recreanten wilt helpen echter hebben zij andere behoeftes en kunnen zij makkelijk wegkomen met methodes die in de top niet werken. Jarenlang was de enige info de info van pro BB'ers.. Is wel gebleken dat voor de meeste mensen hele andere methodes beter werken.

Terug
Naar boven