Waarom brood eruit? Ik ben met je eens dat rijst, zoete aardappel en pasta misschien 'betere' opties zijn, maar dat maakt (volkoren)brood nog geen slechte optie. Met alle respect, maar voor een man van 30 jaar, 172cm en 68 kilogram zwaar lijkt het mij weinig toegevoegde waarde hebben om als een pro-bodybuilder te gaan eten.
Mijn advies: hou het lekker bij de basics. Voor proteïne: eieren, mager vlees, vis, eiwitrijke zuivel, magere kaas, whey.. Voor koolhydraten is volkorenbrood wat mij betreft een prima optie. Maar ook roggebrood of crackers kunnen goed ter variatie (check dan naast de voedingswaarde ook even de ingrediëntenlijst). Ik zie linzen in je schema staan, helemaal prima natuurlijk. Ook daar kun je geweldig mee variëren (kikkererwten etc. etc, alle peulvruchten zijn goed). Zelfde geldt voor noten, variatie is essentieel, en ook nog makkelijker vol te houden. Wat betreft fruit: tegenwoordig hebben alle supermarkten veel soorten diepvriesfruit (relatief goedkoop!) zoals frambozen, blauwe bessen etc etc. Ook lekker door je shake als variatie op die appel en banaan. En groenten varieer ik zelf zoveel mogelijk. Waar mogelijk iedere dag wat anders. En een keer een lekker sausje door je rijstgerecht kan geen kwaad hé!
Natuurlijk kun je ook drie keer per dag zalm met droge rijst en gestoomde broccoli eten. Maar je moet wel afwegingen maken. Verse zalm is duur, gerookte zalm bevat veel zout (en is ook relatief duur), een diepvries variant vergt meer tijd in de keuken, en dat laatste geldt ook voor rijst, aardappelen, pasta en groente. Vergeet niet te relativeren en het in perspectief te zetten t.o.v. je doelstellingen. Want die kun je prima bereiken zonder te eten als een pro.
Succes!