XXL Nutrition

Voedingsschema (Massa) voor mijn zoon

John45

Novice
Waardering
0
Lengte
1m97
Massa
128kg
Vetpercentage
28%
Hi Forum,

Vandaag kwam mijn zoon die sinds 1,5 jaar echt goed en fanatiek traint binnen met een nieuw voedingsschema van zijn trainer. Zijn trainer is ook body builder er zeker niet onverdienstelijk.
Echter heb ik vraagtekens gezet bij het aantal eiwitten in dit voedingsschema.

7:00 schaaltje havermout
9:00 4 plakken bruin brood met 8 plakjes kipfilet 18 gram eitwit
11:00 kipfilet 200 gram ,100 gram rijst 60 gram eiwit
13:00 weight gainer shake, banaan 50 gram eiwit
15:00 training
17:00 weight gainer shake, banaan 50 gram eiwit
18:00 200 gram kipfilet en 100 gram rijst 60 gram eiwit
20:00 blikje tonijn 30 gram eiwit
22:00 500 gram quark 60 gram eiwit
23:00 lange eiwit shake 24 gram eiwit

Totaal 352 gram eiwit.
Mijn zoon is een echte hardgainer, 19 jaar en 73 kilo.

Vroeger trainde ik op maximaal 2,5 eiwit per kilo lichaamsgewicht.
Als dit klopt zit hij dus veel te hoog.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groetjes,

Laatst bewerkt:
misschien een rare vraag maar is je zoon naturel? wat zijn zijn stats?

Dat is wel absurd veel ja, zou die kwark weg laten en de kcal vervangen door havermout bij de pre-bedtime shake.

Pindakaas in plaats van kipfilet en pinda's ipv blikje tonijn.

Zelf voor een hardgainer is 3 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht ruim voldoende, rest gewoon aanvullen met carbs/vetten.

• Topic Starter Topic Starter
Ja zeker mijn zoon is absoluut naturel.

Status zijn er op dit moment niet. Hij heeft op dit moment weinig massa.
Is goed gedefinieerd.

Even denken bankdrukken 110 kilo, ik heb hem langzaam laten beginnen ivm zijn leeftijd.
Nu mag hij van mij zwaarder trainen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

18:00 200 gram kipfilet en 100 gram rijst 60 gram eiwit & 23:00 lange eiwit shake 24 gram eiwit gewoon weglaten...

Er bestaan geen hardgainers, en 352 eiwit op 73 kilo is absurd zelfs op heavy dose AAS.
Maakt het uit, nee maakt het duurder, ja.

Koopt hij z'n supps in de sportschool? :rolleyes: 5g/kg is absurd veel als je naturel bent... Ikzelf zit al (heel) hoog met mijn 3,3g/kg.

---------- Toegevoegd om 22:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:28 ----------

Er bestaan geen hardgainers, en 352 eiwit op 73 kilo is absurd zelfs op heavy dose AAS.
Maakt het uit, nee maakt het duurder, ja.
Als het ten koste gaat van z'n andere macronutriënten wel.

ik weet dat veel BB hier aardig hoog in eiwit zitten.. maar als ik kijk vanuit mijn achtergrond (dietist; mijn kennis deel ik alleen doe ermee wat je wilt :) ).. vind ik 2.5 gr / al te hoog. Het lichaam kan max 2 gram / kg opnemen de rest plas je uit / sla je op als vet of heel zelden wordt het gebruikt als energiebron, maar het meeste plas je uit.. 1.7 g/ kg zou ik adviseren :)

ik weet dat veel BB hier aardig hoog in eiwit zitten.. maar als ik kijk vanuit mijn achtergrond (dietist; mijn kennis deel ik alleen doe ermee wat je wilt :) ).. vind ik 2.5 gr / al te hoog. Het lichaam kan max 2 gram / kg opnemen de rest plas je uit / sla je op als vet of heel zelden wordt het gebruikt als energiebron, maar het meeste plas je uit.. 1.7 g/ kg zou ik adviseren :)

2gr is al redelijk veel , het is bewezen dat 1.7 de sweet spot is, veel bodybuilders gaan op de 2gr zitten om safe te zijn voor maximale resultaat, doch is dit niet nodig.

Tevens zit ik zelf ook op 2gr zit voor die zelfde reden :)

2 Gram eiwitten per kg is al belachelijk hoog, beter zorgt hij er voor dat hij genoeg vet binnenkrijgt als hij niet aankomt.

Koopt hij z'n supps in de sportschool? :rolleyes: 5g/kg is absurd veel als je naturel bent... Ikzelf zit al (heel) hoog met mijn 3,3g/kg.

---------- Toegevoegd om 22:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:28 ----------

Je moet redelijk clean eten om aan zoveel eiwitten te komen , je moet echt een flapdrol zijn om een erg groot tekort te komen aan bepaalde micro's :D

---------- Toegevoegd om 21:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:46 ----------

2 Gram eiwitten per kg is al belachelijk hoog, beter zorgt hij er voor dat hij genoeg vet binnenkrijgt als hij niet aankomt.

Denk dat je kcal bedoelt ipv vet.

2gr is al redelijk veel , het is bewezen dat 1.7 de sweet spot is, veel bodybuilders gaan op de 2gr zitten om safe te zijn voor maximale resultaat, doch is dit niet nodig.

Tevens zit ik zelf ook op 2gr zit voor die zelfde reden :)

Helemaal mee eens, maar het is nogal een gevoelig onderwerp bij BB.. in de praktijk krijg ik nog wel eens de wind van voren haah dus ik dacht ik druk me voorzichtig uit.. vandaar advies 1.7.. max 2 :)

Dubble post.

Je moet redelijk clean eten om aan zoveel eiwitten te komen , je moet echt een flapdrol zijn om een erg groot tekort te komen aan bepaalde micro's :D

---------- Toegevoegd om 21:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:46 ----------

Denk dat je kcal bedoelt ipv vet.

Nee bedoel vet, vet is een ideale brandstof voor het lichaam (mits je fitnesst anders word je dik).

• Topic Starter Topic Starter
@All,

Dank voor jullie uitvoerige antwoorden.
Mijn mening wordt door jullie ondersteund. Veel te veel eiwitten.

Nogmaals dank. Met deze info gaat mijn zoon terug naar zijn trainer.
Ik ben benieuwd naar zijn uitleg. Ik houd jullie op de hoogte.

Ben wel benieuwd waar die 1.7 op gebaseerd is aangezien niet alle eiwit bronnen dezelfde netto hoeveelheid eiwitten leveren die bijdragen aan spiergroei.

ik zie dat je 1m97 bent. mijn vraag. hoelang is je zoon eigenlijk?

Ben wel benieuwd waar die 1.7 op gebaseerd is aangezien niet alle eiwit bronnen dezelfde netto hoeveelheid eiwitten leveren die bijdragen aan spiergroei.

Het is een heel technisch verhaal dus dat ga ik niet doen, ik baseer mijn adviezen op de wetenschappelijke artikelen/onderzoeken die er zijn gedaan en de richtlijnen die hiervanuit zijn opgesteld.Er zijn tig wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de eiwitinname bij sporters en de effecten hiervan. Hierbij is er gekeken naar hoeveel gram eiwit opgenomen kan worden door het lichaam, wat het lichaam namelijk niet gebruikt plas je uit in de vorm van stikstof wat opgenomen wordt in ureum. Er wordt dus een berekening gedaan waarbij de netto-eiwitomzetting wordt gemeten. daarnaast wordt uiteraard de lichaamssamenstelling en de groei van de spiermassa meegenomen. Voor de precieze uitleg daarvan zou je opzoek moeten gaan naar wetenschappelijk artikelen en deze lezen, weet je precies welke methoden er gebruikt zijn.

De benodigde eiwitten wordt voor een deel bepaald door het soort eiwit dat wordt geconsumeerd. Het lichaam heeft behoefte aan stikstof in de vorm van de aminogroepen zoals ze voorkomen in de aminozuren. De essentiele aminozuren, die niet door de mensen kunnen worden gesynthetiseerd, moeten je krijgen uit je voeding. Onderling verschillende eiwitten bevatten verschillende hoeveelheden van de aminozuren:ieder essentieel aminozuur moet in voldoende mate in het voedsel aanwezig zijn. In het algemeen kan gezegd worden dat dierlijk voedsel aanzienlijke hoeveelheden van alle essentiele aminozuren bevat, maar dat in voedsel van andere afkomst aanzienlijk kleinere hoeveelheden worden aangetroffen..

Bij zware krachttraining is de behoefte aan eiwit tussen 1.5-1.7 g/ kg lichaamsgewicht. Er zijn weinig aanwijzingen dat innames boven de 1.7g een extra stimulans geven en boven de 2 gr al helemaal niet. De meeste BB gaan rond 2-2.5 zitten als 'zekerheidje" dat ze iig aan de 1.7 komen. Er wordt hierbij uitgegaan van eiwitten uit "normale' voeding, dus dierlijke producten. Eiwitpoeders /supplementen zijn inprincipe overbodig en geldverspilling omdat je al je eiwitten kan halen uit dierlijke producten.

nog wat extraatjes:

Spieren bestaan grotendeels uit eiwitten ( hoewel 75% van de totale massa water is). Hun functionele eigenschappen zijn dan ook afhankelijk van hun eiwitsamenstelling. Regelmatig trainen heeft een aantal zeer specifieke gevolgen voor de eiwitstofwisseling. Door krachttraining zal de spiermassa toenemen , dus de vorming van actine en mysosine versnellen.

Wat een trainingsprogramma oplevert is het cumulatieve gevolg van diverse perioden van training. Na een krachttrainingsprogramma zullen de spiermassa en spiersterkte zijn toegenomen als resultaat van de reeks voorbijgaande toenames van spiereiwit die op iedere sessie gevolgd zijn.

Bij krachttraining stijgen in de uren na de training zowel de afbraak als de synthese van de eiwitten. Als je afziet van voeding tijdens de training is het netto-effect katabool ( de afbraak is groter dan de synthese). Wanneer je eiwitten consumeert die veel essentiele aminozuren bevat ( 7 gr essentiele aminozuren of 20 gram hoogwaardig eiwit) met daarbij veel koolhydraten (50-100gr) zal het effect anabool zijn, de synthese is groter dan de afbraak. Deze interactie gebeurd na de training , maar zal nog sterker zijn als de consumptie plaatsvindt vlak voor de krachtsessie.

Waar ik op doelde is die 1.7 gram voor krachttrainers bedoeld of voor gewone mensen?

En het zal dan wel gebaseerd worden op het gemiddelde soort eiwitten wat mensen binnen krijgen?

Dat laatste is overigens al meerdere keren ontkracht dacht ik, je hebt geen paar uur waarin je alle gains maakt maar die maak je gedurende enkele dagen. Daarnaast kost het verteren van eten ook tijd dus wanneer je gewoon goed eet de hele dag door dan wordt je continue van voedingsstoffen voorzien dus ook voor, tijdens en na je training.

Terug
Naar boven