XXL Nutrition

Voedingsschema / Verbeterpunten

Sport98

Novice
Waardering
1
Lengte
1m83
Massa
90kg
Hallo allen,

De laatste tijd hou ik me steeds meer bezig met sporten etc. en vond het nu ook echt tijd worden voor een voedingsschema aangezien vrijwel iedereen hier dit aanraad. Ik heb me er eens in verdiept en mijn huidig voedingsschema nagebootst ( Haast geen voedingsschema te noemen ), tevens heb ik een schema gemaakt voor wat het ongeveer zal moeten worden ( Toekomstig schema ). Deze zijn beide te vinden in de bijlagen, tevens rest mij nog 1 'probleem' aangezien de vraagtekens nog niet zeker zijn en hier zou ik graag enige tips over willen krijgen, wat ik daar het beste kan invullen. Tips/opmerkingen/verbeterpunten zijn meer dan welkom aangezien ik eigenlijk nog best wel een beginner ben!

mkk5eo.png

vq1rv4.png

Nog even wat aanvullende informatie, ik ben 17 jaar, ongeveer 180cm en 74 kilo. Mijn doel is om spieren te kweken en niet zozeer afvallen, maar ik ben wel bang dat als ik veel ga eten ik ook redelijk wat vet krijg. Dit klinkt voor jullie wellicht erg dom, maar ik zou hier graag jullie meningen over willen horen. Tevens ga ik ongeveer al een jaar naar de sportschool, maar sinds augustus pas actief (3x per week). Mijn basis energiebehoefte ligt nu op 1842 kcal, maar aangezien ik ( Mits het voedingsschema op orde is ) 3x in de week een full body schema ga volgen, moet dit aantal x1,55. Dan kom ik uit op 1842 x 1,55 = 2855 kcal en daar kan ik echt niet aan tippen in mijn voedingsschema. Nogmaals tips, verbeterpunten en opmerkingen zijn meer dan welkom!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je flink gaat trainen 3x per week en spiermassa wilt gaan bouwen dan zal je inderdaad meer moeten eten, maar je zal daar niet direct vetter van worden.
Je hebt extra voeding nodig om de spiermassa te laten groeien.
Je zou kunnen beginnen met wat je ongeveer hebt berekend en dan bekijken wat dat voor je doet. Als je goed kijkt naar wat je lichaam doet kan je vlot reageren en de voeding aanpassen zodat je niet te vet wordt.

• Like
Waarderingen: Inb4
  • Topic Starter Topic Starter
Als je flink gaat trainen 3x per week en spiermassa wilt gaan bouwen dan zal je inderdaad meer moeten eten, maar je zal daar niet direct vetter van worden.
Je hebt extra voeding nodig om de spiermassa te laten groeien.
Je zou kunnen beginnen met wat je ongeveer hebt berekend en dan bekijken wat dat voor je doet. Als je goed kijkt naar wat je lichaam doet kan je vlot reageren en de voeding aanpassen zodat je niet te vet wordt.

Heb je nog tips wat ik het beste als ontbijt zou kunnen eten. Tevens zou ik graag nog goede tussendoortjes hebben.

Heb je nog tips wat ik het beste als ontbijt zou kunnen eten. Tevens zou ik graag nog goede tussendoortjes hebben.
Lekker een paar gebakken eieren of gekookte eieren eventueel met wat plakjes kalkoenfilet er onder of er doorheen. En havermout wordt erg veel gebruikt als ontbijt.
Beiden prima als ontbijt.
Mijn persoonlijke voorkeur is ei met kalkoenfilet en eventueel op volkoren tarwebrood.

Lekker een paar gebakken eieren of gekookte eieren eventueel met wat plakjes kalkoenfilet er onder of er doorheen. En havermout wordt erg veel gebruikt als ontbijt.
Beiden prima als ontbijt.
Mijn persoonlijke voorkeur is ei met kalkoenfilet en eventueel op volkoren tarwebrood.

Bedankt!
Ondertussen zijn de shakes besteld, toch hoop ik op meer opmerkingen / tips over m'n voedingsschema.

Op welke? Later of nu? Beetje onnodig om op een "oud" schema feedback te geven. Plaats het liefst even screenshots OF de tekst hier even. Dan hoeven we het bestand niet te downloaden en zulje meer feedback krijgen.

Op welke? Later of nu? Beetje onnodig om op een "oud" schema feedback te geven. Plaats het liefst even screenshots OF de tekst hier even. Dan hoeven we het bestand niet te downloaden en zulje meer feedback krijgen.

Je hebt helemaal gelijk, dit was eigenlijk puur om de veranderingen te laten zien die ik heb doorgevoerd, maar verder totaal niet relevant.
Tevens heb ik in de openings post een screenshot toegevoegd en hoop ik inderdaad op tips en opmerkingen!

optimel, yoghurt met suiker, ranja?
Echte yoghurt is prima maar met suiker? Doe er dan een schep whey in voor de smaak.
optimel en ranja = NEE

optimel, yoghurt met suiker, ranja?
Echte yoghurt is prima maar met suiker? Doe er dan een schep whey in voor de smaak.
optimel en ranja = NEE

Over de yoghurt, suiker kan ik inderdaad wel vervangen, daar vind ik wel wat op. Ranja was ook een vraagteken aangezien ik geen idee heb wat ik moet drinken, aangezien ik niet de hele dag alleen water wil drinken. Optimel heeft mijn inziens goede verhoudingen qua eiwit, koolhydraten en vetten, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Over de yoghurt, suiker kan ik inderdaad wel vervangen, daar vind ik wel wat op. Ranja was ook een vraagteken aangezien ik geen idee heb wat ik moet drinken, aangezien ik niet de hele dag alleen water wil drinken. Optimel heeft mijn inziens goede verhoudingen qua eiwit, koolhydraten en vetten, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Ik kan het mis hebben maar meestal zijn dat suikerbommetjes.
Hele dag water drinken went wel hoor.
Je kan ook verse vruchtensap drinken, eventueel gemengd met water.
Ik drink wel de hele dag water en ben het inmiddels gewend, heerlijk.
de suiker, zoals ik al zei, whey er doorheen is echt lekker.

Ik drink over het algemeen heel de dag water en melk en dat went vlug

Heel af en toe een cola light/zero kan ook niet veel kwaad

Suiker is inderdaad een no-go. Probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. Natuurlijk lukt dat niet altijd en zal dag ook niet in één dag gaan, maar probeer het te vervangen als dat lukt. Ik gebruik zelf deze Flavour Drops. Goedkoop, handig en erg smaakvol. Ik doe het meestal 2x per dag, zodat ik niet de hele tijd water drink. Deze bedoelde ik: http://www.bodyenfitshop.nl/food/dranken/body-fit-sportsnutrition/smart-flavor-drops/?sqr=drink&

Optimel zou ik ook vervangen door bijv. normale melk met whey en skip je dat voor de training. Voor het slapen is het slimmer om kwark te pakken (prijs/kwaliteit als je mij vraagt). Daarbij vindi k je vetten erg laag. Probeer eieren, noten, zaden, pindakaas, rundvlees etc te eten. Zodat je vetten ook omhoog gaan. Die heb je echt nodig. Ongv. 1 gram per kg lichaamsgewicht is een goede richtlijn. Zoek je verder nog inspiratie? Lees dit topic: https://forum.bodybuilding.nl/topics/startersguide-voor-beginnende-sporters.378470/

Terug
Naar boven