Trium
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 939
- Lengte
- 1m88
- Massa
- 121kg
Het probleem zit er in dat politici en ook de publieke opinie invloed wil uitoefenen op de rechtsgang. Dat is in feite hetzelfde als figuren die gekant zijn tegen de rechtstaat uit andere overtuigingen (bijvoorbeeld religieus).
Maar goed je bent het er ook mee eens dat de politiek zich niet moet bemoeien met de rechtsgang. Dat geldt echter ook voor de publieke opinie. Of je het er mee eens bent of niet, uitspraken van rechters dienen we te respecteren.
De rechtstaat is 1 van de pijlers van een land, er zijn natuurlijk nog genoeg andere zaken die bepalend zijn voor het aanzicht van een land. Probleem is echter dat veel klagers (links en rechts) niet alleen directe invloed willen op de rechtsgang maar ook op andere vlakken maar al te graag beperkingen zien die de vrijheden van burgers inperken. Waarbij het niet uitmaakt of een klein gedeelte van de burgers beperkt wordt in hun doen en laten of alle burgers. Vrijheidsbeperkers zijn in alle gevallen geen haar beter dan de gemiddelde fundamentalist die zijn wil op wil leggen aan de hand van wat gestoorde wetten uit een nog gestoorder boekje.
Politieke of publieke invloed uitoefenen om een veroordeeld crimineel anders te behandelen dan andere criminelen is ook een vorm van vrijheidsbeperking en in principe een hellend vlak. De rechtsgang dient niet gegijzeld te worden omdat iemand binnen bepaalde kringen niet geliefd is.
Hmmm nou nee, dat is mij te kort door de bocht. Ik sta als burger volledig in mijn recht om het ten zeerste oneens te zijn met een uitspraak van een rechter. Sterker nog: het is mijn burgerlijke plicht om aan te geven of ik me hierin kan vinden. De burgers zijn de maatschappij, en dit is de enige sturing die er dient te zijn. Wie moet het anders doen? Ons apparaat om de rechterlijke macht te beinvloeden is de Politiek, en daarom ben ik van mening dat de politiek WEL mag inmengen, maar enkel wanneer zij daarin aantoonbaar de mening van het volk vertegenwoordigen. Powertrippers need not apply, bedoelde ik eerder.
Ik ben het NIET eens met veel van de uitspraken van de rechters in Nederland en ik vind dat ze te vaak te soft zijn voor wat overduidelijk draaideurcriminelen zijn, of criminelen met nauwelijks berouw en een hoge kans op recidive. Van der G valt voor mij duidelijk (nu en toen) in de laatste groep. Ik hoef rechterlijke uitspraken niet te respecteren, ik mag alleen geen misdaad begaan in het nastreven van invloed hierop (als burger).