MuscleMeat

Voorstellen en Trainingschema

hansk

Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
79kg
Vetpercentage
10%
Hey allemaal,

Ik ben Hans, ik ben 17jaar en train nu ongeveer 1,5 jaar. Ik wil me op deze manier even voorstellen op het forum en vertellen hoe het trainen bij mij begonnen is en hoe ik er nu voor sta.
De vragen die ik heb zijn misschien ook wel te vinden op het forum maar ik doe dit in eerste instantie om me even voor te stellen.

Ik las af en toe wel eens wat op dit forum, maar de laatste tijd werd dit zoveel dat ik maar besloten heb me in te schrijven en bij deze dus even voor te stellen. (als dit op deze manier niet de bedoeling is, excuses!)

Toen ik begon met trainen had ik over elk apparaat wel een vraag aan de instructeur welke spieren je trainde, of ik het goed deed, waar ik op moest letten etc. Maar later vond ik het allemaal wel best, ik ging 1 a 2 keer in de week naar de gym en heb eigenlijk maar wat aangekloot op die 'fysio apparaten'. Mn trainingsmaatje had het al snel opgegeven, dus ik ging alleen verder. Na ongeveer een half jaar ging ik af en toe eens met een bekende mee trainen en leerde ik het bankdrukken. Toen kwam ik beetje bij beetje steeds meer in dat hoekje van de sportschool met de echte ijzers en heb ik eindelijk oefeningen met dumbbells geleerd etc.
Dat begon voor mij toen al meer op trainen te lijken, maar nog altijd bijna geen benen aan het trainen want dat was niet zo leuk en belangrijk, en mn voeding stelde helemaal niks voor want dat was toch ook niet zo belangrijk dacht ik.

Inmiddels was ik alweer bijna een half jaar verder, ik trainde op vaste dagen 3 keer in de week, en ik begon er alleen maar meer plezier en interesse in te krijgen. De trainingen werden compleet met squatten en deadliften. En ik ging me totaal richten op massa/kracht opbouw. Mn voeding werd beter en toen begon ik in te zien dat je met betere voeding toch duidelijk meer progressie boekt, dus ben ik steeds meer op mn voeding gaan letten.

Mn voeding is nog altijd niet optimaal maar ik probeer voldoende en met regelmaat te eten, een beetje op eiwitten, slechte vetten, suikers, etc. letten. En op deze manier hoop ik dat het allemaal steeds beter gaat worden en ik steeds meer zal leren.

Nu train ik sinds ongeveer 2 a 3 maanden 4 keer in de week met een splitschema, 2 dagen achterelkaar, een dag rust, dan weer 2 dagen trainen en dan is het weer weekend, geen mogelijkheid om te trainen, wel om uit te gaan, naar de kroeg etc. en dat doe ik ongeveer eens in de 2 weken dus ook, maar wel steeds meer met het trainen in mn hoofd, dus er word niet teveel meer gedronken.

Trainingschema

Ik probeer nu zelf een nieuw trainingschema te maken, een splitschema over 2 dagen met als doel krach/massa opbouw. Ik heb een tijdje setjes van 4x8 gedaan, nu wil ik dit schema 6weken vasthouden met setjes van 3x12.

De opsplitsing zal er zoiets uitgaan zien. (oefeningen zet ik erin als ik zeker ben over de opsplitsing)

Dag 1:
Buik
Borst
Schouders
Triceps

Dag 2:
Benen
Rug
Biceps

vraag:
Zijn er belangrijke voor of nadelen om synergisten(als ik dit goed heb, ik bedoel de samenwerkende spieren, zoals rug en biceps maar ook tijdens deadliften, squatten rug en benen) bij elkaar te zetten in een schema of is dit gewoon een kwestie van proberen?

Nog kleine stats:
Benchpress: 4x8x70
Deathlift: 4x8x110
Squat: 4x8x90 (in smithmachine, er is geen squatrack, zakken tot knieen minimaal 90graden gebogen zijn) Moet ik verder zakken of zo houden? ik lees/zie/hoor vaak verschillende dingen.

Ik hoop veel te leren op dit forum en alle adviezen zijn welkom, en alvast bedankt:cool:

Hans

Laatst bewerkt:
2 dagen trainen schiet niet op..

welcome :-) ik ben ook een beginner, en hier kun je veel info krijgen. Van de stickys, en daarna van de leden hier. Werkt bij mij in ieder geval goed om progressie te maken als beginner.

• Topic Starter Topic Starter
2 dagen trainen schiet inderdaad niet op, maar ik train 4 keer in de week en doe dit schema straks dus 2x per week. Of is het beter om over die 4dagen een schema te maken ipv 2 dagen?

Gewoon de 4 dagen trainen aanhouden.
Dag 1: Borst
Dag 2: Rug
Dag 3: Rust
Dag 4: Borst
Dag 5: Rug
Ik zou het mooizo houden. Je hebt nu voldoende rust. Wel zou ik meer afwisselen in Super-Sets. Want variatie is de sleutel tot succes, haha.
Tot morgen

Gewoon de 4 dagen trainen aanhouden.
Dag 1: Borst
Dag 2: Rug
Dag 3: Rust
Dag 4: Borst
Dag 5: Rug
Ik zou het mooizo houden. Je hebt nu voldoende rust. Wel zou ik meer afwisselen in Super-Sets. Want variatie is de sleutel tot succes, haha.
Tot morgen

Please do get the f*ck off this forum.

Terug
Naar boven