BC, ik zie heel vaak dat de TUT zo enorm belangrijk is mbt spiergroei. Bijv 1 sec positief en 3 a 4 sec negatief. Toch zie ik het nagenoeg geen enkele grotere bb'er doen en zelf ben ik er ook geen fan van. Ronnie coleman, Phil Heath, Jay Cutler, Kevin Levrone, Flex Wheeler, etc etc heb ik nog nooit ook maar in de buurt zien komen bij 3-4 sec negatief tijdens trainingsvideos. Toch waren dit de beste en grootste bb'ers die ooit op een podium hebben gestaan. Wat kan je daaruit opmaken? Hadden ze zo'n goede genen en chemische ondersteuning dat het voor hun totaal niet uitmaakte hoe lang de TUT is/was?
Wat je beschrijft is een controlled negative. Time under tension is een continu spanning die je creeert op de spier en die aanhoudende spanning zorgt voor de groei. Dit gebeurt door enerzijds sets te verlengen zonder compromis te maken op je minimum load (door bv drop sets enz), maar belangrijker door een set niet als een collectie reps te zien, maar als een geheel. Dat wil zeggen dat je bij geen enkele rep een volledige lockout doet (waarbij het gesloten gewricht of het bot ipv de spier het gewicht draagt) of het gewicht in extensie laat rusten. Bv bij een bench press ga je niet volledig de arm strekken, een continue spanning tegen de bar uitoefenen in de richting van de spier, en altijd de bar net niet de borst laten raken.
En dat is het verschil vaak tussen de mensen die goed groeien en slecht groeien. De meesten weten waarschijnlijk niet eens wat TUT is, maar ze doen het bijna instinctief. Het is dan eigenlijk nog een verkeerd instinct, want bij meeste mensen is het instinct om de beweging zo makkelijk en efficient mogelijk te maken door makkelijker angles en ondersteunden spieren te gebruiken, terwijl je bewust zo min mogelijk efficient moet zijn zodat het gewicht volledig over de range of motion van de geisoleerde spier valt.
Een controlled negative draagt ook bij, maar minder, en het gaat hem echt niet om die 3-4 seconden, maar gewoon om een iets vertraagde gecontroleerde beweging neerwaarts. Trouwens ook uitstekend voor je eigen veiligheid, als je je oefeningen telkens met een controlled negative doet is het moeilijker om kwetsuren op te lopen.
---------- Toegevoegd om 22:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:29 ----------
Big Cat, ik ga eind dit jaar mijn eerste wedstrijd doen en daar zal ook een kuur aan te pas komen. Maar hoelang zou jij tren a mee laten lopen? En vanaf hoeveel weken zou je moeten beginnen met test p en mast p? Ik dacht zelf om de wedstrijd prep in zijn geheel 8 weken te laten lopen (wat betreft AAS), maar aangezien je toch wel een 12 weken uit moet trekken om kurkdroog te staan weet ik het niet zeker of 8 weken dan te kort is.
Zie ook geen reden waarom je het niet de volle twaalf weken zou laten lopen, of bepaalde producten er pas op een bepaald moment in of uit zou halen.
---------- Toegevoegd om 22:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:30 ----------
Beste (nederlandstalige sowieso) topic ooit
Big Cat, wat is jouw menig over gh doseringen, heeft bv 4 eenheden per dag al iets van zin, of moet je echt naar 6 en meer...?
Hangt van je doel af. 3-4 Iu zal je na enkele weken al mooiere huid geven, na 1 maand al begin van de typische dunnere GH-huid, zeker in schouders en borst. Veel mensen gebruiken lagere dosis GH (laat ons zeggen vanaf 3IU per dag, maar voor langere perioden, liefst continu), maar dat gaat bv niet bijdragen tot spiergroei of zo. Doet GH op zich trouwens nauwelijks. Vanaf een dosis van 8IU moet je ook echt naar insuline gebruik gaan kijken, en de combinatie GH-insuline vanaf een 6IU GH draagt ook bij tot de spiermassa, al is deze massa wel tijdelijker van aard en verdwijnt sneller na stoppen van gebruik.
---------- Toegevoegd om 22:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:35 ----------
Easy, hangt er van af welke GH je hebt. Nordi bijvoorbeeld heeft op 3 iu al zeker een meerwaarde voor de meeste.
Niet welke GH, hangt ervan af OF je GH hebt. Als het pharm grade is dan heb je GH, dan gaan de dosissen op. Als je generic hebt heb je mss 50%, mss niks, moet je dan maar zelf uitvogelen wat je al dan niet nodig hebt, ik raad het in elk geval niet aan.
---------- Toegevoegd om 22:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:37 ----------
allez. Vet/spiercellen&dunnere huid
Hoeveel moet je dan nemen?
Weefselgroei onder 6IU + slin moet je niet echt verwachten ervan. Dunnere huid, 3D look, densere massa, en voor sommige mensen blijkbaar minder snel aanzetten van vetmassa, maar dat is blijkbaar niet voor iedereen zo ondervind ik nu

Die dingen kan je aan 3-6IU al hebben na een aantal maand zonder meer.
---------- Toegevoegd om 22:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:38 ----------
Misschien wat minder ergogenics lezen. Is nogal wat mis met die studie en kijk svp even naar andere studies die precies de andere richting in wijzen.
Ja, dat blijft toch altijd terugkomen he

Willem Koert is geen wetenschapper, hij is niet gequalificeerd dit soort studies te extrapoleren en toe te lichten, laat staan ze in de context van alles beschikbare data te plaatsen (gezien hij enkelvoudige studies neemt en ze in sensationele bewoordingen in kort artikeltje zet, beetje zoals ze in de Flair doen). Op zich niets, lijkt tegenwoordig schering en inslag, maar het baart me wat zorgen dat ik dit na 10 jaar nog steeds moet zeggen, want je zou verwachten als je er zolang mee bezig bent als Koert dat je het onderhand al beter zou kunnen.
---------- Toegevoegd om 22:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:41 ----------
Maar denk niet dat kai door altijd tut toe te passen 220 incline kan benchen
Ze periodiseren gewoon.
Ik denk inderdaad niet dat er mensen zijn die 100% van de tijd de correcte methodes toepassen

Ikzelf moet bijna om de drie maanden eens een week uitrekken om eens wat meer op die dingen te focussen, want ,na een tijd let je er gewoon niet meer op. En omdat het contra-intuitief is wordt het ook nooit een soort second nature als het niet in je zit