Beste Big Cat,
Iedereen heeft het altijd over spierverlies tijdens een cut. Ik vroeg me af hoe dat verliezen van spieren nu werkelijk in zijn werk gaat?
M.a.w; wat gebeurt er in ons lichaam als het onze spieren als brandstof gebruikt?
Wat ie hierboven inderdaad zegt, it's complicated. Artikel waar ie naar refeert gebruik ik zelf ook nog vaak als referentie om e.e.a. op te zoeken.
Waar het feitelijk op neerkomt is dat je netto spierwinst (of verlies) het verschil is tussen hoeveel er wordt aangemaakt (muscle protein synthesis [MPS]) en hoeveel er wordt afgebroken (muscle protein degradation [MPD]). Is er meer MPD dan MPS, dan verlies je spier.
Aan de ene kant, m.b.t. het MPS, heb je het zogete mTORC1 eiwit dat als signaal integrator van verschillende factoren fungeert en jouw MPS regelt. Deze factoren kun je basaal onderverdelen in: training, aminozuur beschikbaarheid, energie beschikbaarheid, hormonen. Wat er gebeurt in een cut is dat de energie beschikbaarheid naar beneden gaat, daarnaast (bij een naturel atleet), ook de hormonen. Zie hieronder:
Uit http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22509811
PA, AA, AMPK en insulin/IGF-I zoals uitgebeeld hierboven zijn dus upstream regulatoren van mTORC1, gaat hier iets 'fout', is er minder activatie van mTORC1, en resulterend dus ook de factoren
downstream van mTORC1 die direct de eiwit synthese beinvloeden.
Soortgelijk wordt er invloed uitgeoefend op de MPD, waaronder, zoals Big Cat aangeeft, via Akt/FoxO. Dus tijdens een cut wordt er meer (of minder) van bepaalde signalen doorgegeven, waardoor deze processen niet meer optimaal zijn voor spiergroei. Simplified version, maar hoop dat dit je 'n beetje 'n idee geeft.